Spring naar bijdragen

Welke kerkgemeenschap?


Aanbevolen berichten

Ik wil me al jaren aansluiten bij een kerkgemeenschap, maar er zijn zaken die me terughoudend doen zijn. Ten eerste wil ik niet verplicht worden bepaalde doctrines zonder kritiek over te nemen. Daar ben ik allergisch voor. Verder weet ik niet welke kerk het best aansluit bij mijn persoonlijkheid. Tenslotte wil ik niet in de voortdurende onzekerheid leven veroordeeld te worden door de gemeenschap! Al met al houden deze redenen me van toetreden af. Dus mijn vraag is: Hoe kies ik een kerkgemeenschap (wanneer ik eraan toe ben)?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je het beste onderzoek kan doen naar verschillende kerken waarin je geïnteresseerd bent. Je zegt dat je geen dogmas zonder nadenken aan wil nemen, dat snap ik. De meeste kerken wel dogmas (of ze die zo benoemen of dat ze er stiekem zijn laat ik in het midden). Dat wil echter niet zeggen dat ze niet onderbouwd zijn en dat kun je natuurlijk heel goed onderzoeken.

Ik denk dat je het beste een paar kerken in je buurt kunt bezoeken (katholieke kerk, orthodoxe kerk, protestantse kerk) en gewoon een paar mailtjes sturen naar de priesters en dominees van die kerken. Zij staan vast open om je te helpen en je vragen te beantwoorden. En als je dan een kerk hebt gevonden waar je je (grotendeels) in de beargumentatie van hun visie kan vinden en ook denkt dat je kan groeien in je relatie met God, dan kun je proberen om daarin te worden opgenomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

je kan kijken of de visie van een bepaalde stroming aansluit bij hoe jij het ziet, zodat je je binnen een bepaalde stroming makkelijker thuisvoelt.

daarnaast is het natuurlijk ook zo dat de sfeer binnen een gemeente kan verschillen. ik zit bij een gereformeerd vrijgemaakte gemeente, en bij ons is er ruimte om er verschillende visies op na te houden, tot op bepaalde hoogte natuurlijk, ze zijn toch echt wel anders dan katholieken bijv. maar ik heb ook van gereformeerd vrijgemaakte gemeentes gehoord waar die ruimte er veel minder is, en waar de sfeer misschien ook wel heel anders is.

het beste kan je gewoon eens wat gaan uitproberen, en dan merk je vanzelf wel waar je je prettig voelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik denk dat dat wel mee zal vallen, vaak zijn mensen juist warm en open, niet meteen veroordelend of negatief. de mensen die ik tot nu toe tegen ben gekomen in mijn zoektocht, en die me geholpen hebben, hebben juist duidelijk de keus aan mij gelaten, ook als dat betekende dat ik het niet met ze eens was en misschien beter bij een andere gemeente zou passen.

Het is natuurlijk spannend om voor de eerste keer in je eentje naar een kerk te gaan.

Misschien ken je al iemand die christen is, dat je een keer mee kan gaan? verder kan je ook kerkdiensten via internet bekijken als je dat prettig vindt, geeft je al een klein beetje een gevoel bij een bepaalde gemeente.

Link naar bericht
Deel via andere websites

:# :#

* ziet meteen een lopende band met keurige, witgeklede keurmeesters voor zich, die Devootje van alle kanten nader inspecteren en dan op het voorhoofd stempelen: goedgekeurd! *

:P :p

Serieus: dat zal echt wel meevallen hoor. In de meeste kerkgemeenten ben je gewoon van harte welkom.

Natuurlijk kent elke kerkgemeente een paar dingen die men gezamelijk gelooft en een paar normen en waarden zoals jij die ook in je eigen huis kent. Dat gezamelijke geloof bindt nu eenmaal samen, net zoals bij een voetbalvereniging het voetbal met haar spelregels samenbindt. En die "spelregels" zorgen ervoor dat je weet wat je aan elkaar hebt en dat alles in goede orde gebeurt.

Maar in een goede kerk, en daar zijn er gelukkig genoeg van, draait het uiteindelijk om het vinden van je eigen weg met God, samen met de andere gelovigen. Net zoals het bij een goede voetbalvereniging het om het spel gaat en niet enkel om het volgen van spelregels.

En sommige dingen vind je dan niet leuk of niet goed, maar dat is niet erg: daar groei je van, omdat je je dan beseft dat niet alles gaat zoals jij wil en ook niet hoeft te gaan. Van af en toe wat tegenstand kun je ook sterker worden, alleen al omdat je dan échte mensen leert liefhebben en niet enkel je eigen ideaalbeelden. ;)

Maar andere dingen vind je weer wel mooi en inspirerend en daar wordt je dan ook weer sterker van. Geloven doe je nu eenmaal niet alleen.

Kortom, wees niet bang, besef zelf ook dat je net zo goed een mens bent met gebreken en eigenaardigheden waar anderen ook mee te dealen hebben, en denk gewoon goed na over wat je nu gelooft en waar je dat dus met anderen kunt delen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid