Spring naar bijdragen

Wanneer laat God zich zien?


Aanbevolen berichten

Ik ben momenteel geen christen. Ik geloof in God, maar ik vind het moeilijk om me te laten overtuigen door de Bijbel omdat ik veel dingen die ik daar lees moeilijk vind om te geloven.

Ik kom uit een milieu waar vrijwel niemand christen is. De normen en waarden die mij zijn bijgebracht stroken ook niet altijd met de christelijke normen en waarden. Ik probeer goed voor mensen te zijn, maar ik zou het bijvoorbeeld vanuit m'n eigen normen en waarden niet slecht vinden om seks te hebben om seks te hebben met een meisje voor het huwelijk, zolang je dat maar op een verantwoorde manier doet. Zo zijn er wel meer zaken die ik zelf graag doe, maar die vanuit het perspectief van het christelijk geloof niet wenselijk zouden zijn.

Ik heb het idee dat, als er iets als een "ware religie" bestaat, ik niet zal gaan geloven puur door de tekst te lezen; iets in mij moet a.h.w. "getriggerd" worden omdat ik rationeel gezien veel dingen erg moeilijk te geloven vindt.

Mijn vraag is dan ook: wanneer laat, in jullie ogen, God zich zien? Zijn er bepaalde zaken die je kunt doen die dit proces makkelijker maken? En zijn er dingen die je juist beter kunt laten (bv. seks hebben zonder huwelijkspartner) waardoor God zich makkelijk aan je kan openbaren?

Ik zit gewoon in dubio omdat ik wel graag het geloof wil ontvangen als zoiets bestaat, maar ik vind het ook nogal radicaal om me aan de regels van een religie te houden wanneer ik nog niet een aanhanger ben van deze religie......

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat betreft de regeltjes, je hoeft geen regeltjes te volgen puur omdat mensen zeggen dat het regels zijn die van God komen.

Geloven is voor mij een relatie opbouwen met God, en ik heb gemerkt dat de 'regels' meer richtlijnen zijn die God ons gegeven heeft, ik voel me prettiger als ik bepaalde dingen juist wel of niet doe, zoals rust nemen op zondag. dat betekent niet dat ik daar nooit een uitzondering in maak, maar wel dat ik over het algemeen rust houd op zondag. ik neem ook niet alle regels klakkeloos over, maar vraag me af of ze wel echt van God afkomen, en probeer er achter te komen wat de bedoeling van God is, waarom een richtlijn op een bepaalde manier is. (bijvoorbeeld met geen seks voor het huwelijk)

Echter het is niet zo dat je alleen contact krijgt met God als je jezelf perfect aan de regels houd. Ik denk dat God zich laat kennen als je naar hem op zoek gaat, als je oprecht en eerlijk contact met hem zoekt. Daarbij is het echter wel zo dat je ook moet gaan kijken naar de dingen waar je mee opgevoed bent, zijn die normen en waarden in overeenstemming of tegenstrijd met wat God ons vertelt? en wat vind jij ervan? als je weerstand hebt, waarom voel je weerstand?

Een mooi deel van de Bijbel om te lezen als het over regels gaat die je benauwen is de brief aan de Galaten.

Voor mij gaat geloof niet in eerste plaats om regels, het gaat om de relatie met God, en vanuit die relatie kan jij je leven inrichten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wanneer laat God zich zien?..

Goeie vraag, en ik weet zeker dat je niet de enige bent met een twijfel of een vraag erover.

Ik deel graag mijn zicht hierop, en, zicht op een zij-onderwerp dat je daar aansnijdt. :)

Geloof is een groot begrip. Voor mij betekent het onder andere geloven DAT God zich laat zien, dan blijft alleen LEREN zien nog over.

Ik geloof dat God zich laat zien in dromen, visioenen, gevoel bij tekst, beeld, en geluid,

alleen al kijken naar het gezicht van een kind die je toevallig ziet in de trein, laat de pure goedheid van God zien. Het begint toch allemaal met geloven dat het mogelijk is.

daarvoor zou je opzich op de goede plek zitten op dit forum.

Alleen het gevoel dat God je iets laat zien of laat voelen is het waard om te delen met iemand in een Christelijke cirkel die vertrouwd.

Het is ook voor mij lastig om zoiets ergens op internet te zetten, gezien hier ook niet alleen Christenen op deze forums browsen, en je als Christen snel aan een paal genageld wordt als Dom, Krankzinnig, of compleet van de pot gerukt als je een ervaring met de Heer gehad hebt.

Regels is in mijn ogen een groot begrip die je meteen uit het raam kan gooien als Christen zijnde.

Het is namelijk overbodig je met regels bezig te houden als je gevoelsmatig deze regels al naleeft. De rest, zoals Sex voor het huwelijk, staat nergens geschreven. Al heb ik na sommige teksten het idee gekregen dat een huwelijk niet bezegelt was tot de twee lichamen bij elkaar komen. In sommige teksten (tekstfanaten, wees niet bang hier in te springen) gaat een man (geen idee wat zijn naam is) naar een familie om de jongste dochter te huwen.

De vader van de dochter stuurt in de nacht zijn oudste dochter naar de tent van de man, om met hem te slapen, en als zij de volgende ochtend wakker werden waren zij man en vrouw.

net zo met de middelste dochter, en de jongste.

Ook dit is denkvoer voor mij geweest, en ik geloof niet alleen dat het Verbond tussen twee mensen dat liefde heet, zeker met de kracht van God die het bevestigd, verzegeld wordt met (en nu vind het bijna schandalig om het zo te noemen in deze context) de sex.

Zeker als je bekijkt dat in oude tijden de sex het huwelijk was. Het is dus niet alleen Lust, waar veel mensen van overtuigd zijn, maar ik zie het persoonlijk ook nog eens als een bijna Heilige samenkomst van zielen. Hoe man en vrouw door een puur menselijke daad op zulk spiritueel niveau samen kunnen komen is voor mij tot op de dag van vandaag een raadsel.

Ik refereer mensen niet snel naar de bijbel, omdat ik ook geloof dat veel bijbelverhalen aan verschillende mensen, verschillende antwoorden geeft.

Persoonlijk bid ik voor ik lees (zoals veel christenen, neem ik aan), en vraag God mijn hand te leiden. Negen van de tien keer kom ik op een bijbeltekst uit die mij persoonlijk aangrijpt en soms een probleem laat zien waarvan ik niet eens wist dat ik hem had.

God openbaart zich aan je op het moment dat je ervoor openstaat is wat ik wil zeggen.

Vergeet even alle regels, vergeet alles om je heen. echt alles. en vraag aan de Heer om iets van Hem te laten zien en je te leidden in je leven. Zolang je niet vergeet te ademen, en je kunt laten zien aan de Heer dat je Hem niet test, om te kijken of het ECHT kan, zal Hij openbaren aan je. Ik garandeer het je. Wat mij helpt is om even, soms een half uur, soms een uur de rust te nemen, en met de instelling te gaan zitten van: Heer, was alles van me af, en laat mij toetreden. Niet gesproken, niet gebeden. maar pure mentale instelling. Ik hoop en bid dat je Hem ervaren mag. Maar neem de rust. Vergeet de tijd, want tijd is een gift, die goud waard is. het is je gegeven, dus heb het ervoor over om tijd in te steken, om God te ervaren.

Want: Waar God met je is, zijn ook zijn regels, en zijn liefde. Zo zul je uiteindelijk ervaren dat je het niet over je hart verkrijgen kan bepaalde "regels" te overtreden.

Wees Gezegend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid