Spring naar bijdragen

Verslavingsvrij noodzaak?


Aanbevolen berichten

Is het een opdracht om alle banden die we hebben meteen bij God te brengen en daar te laten , banden als jaloezie,haat,oordelen en ook overdaad aan bepaalde middelen.

Ik ben zelf vaak bevrijd en ben ook verandert van binnen uit door heel vaak te vragen, soms voelde ik ook liefde na ik bepaalde dingen opgaf.

Als we niet vrij zijn is het een afgod?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Boah,

Dat lijkt me enigszins voor zich spreken. Geen enkele verslaving is (uiteindelijk) goed voor je. Wat bedoel je trouwens precies met 'banden'? Ik zou o.a. oordelen niet meteen een 'band' noemen.

Met sommige zonden moet je soms je hele leven een gevecht voeren. De neiging tot jaloezie kan meer of minder sterk in je aanwezig zijn. Pas als je je er door laat overheersen heb je er echt bevrijding van nodig denk ik. Het werkt helaas met zonden niet zo, dat als je er van bevrijd bent dat je ze voor eeuwig kwijt bent. Je mag wel elke keer God om vergeving vragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een beetje een moeilijk te begrijpen openingspost. Tenminste, ik kan veel wel invullen maar dat zou misschien wat voorbarig zijn. Dus eerst wat vragen:

Banden... banden met wie/wat? Bedoel je, vast blijven zitten aan bepaalde zaken die je ervan weerhouden dichter bij God te komen, of meer als Jezus te zijn?

Bevrijd... bevrijd van wie/wat? En hoe en waarom? Het klinkt als een mooi woord voor afkicken of ergens mee stoppen wat niet goed voor je is. Maar zoals je het beschrijft klinkt het me (sorry) vrij zweverig in de oren, alsof er een wonder gebeurd is.

Niet vrij zijn... bedoel je vrij van een verslaving, of van een zonde of gewoon een slechte gewoonte?

Een afgod... valt daar een andere god onder of bedoel je daar ook verslavingen mee? Of slechte gewoontes of een zonde die je niet kunt/wilt loslaten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is het een opdracht om alle banden die we hebben meteen bij God te brengen en daar te laten , banden als jaloezie,haat,oordelen en ook overdaad aan bepaalde middelen.

Ik ben zelf vaak bevrijd en ben ook verandert van binnen uit door heel vaak te vragen, soms voelde ik ook liefde na ik bepaalde dingen opgaf.

Als we niet vrij zijn is het een afgod?

Nee, Het is geen opdracht; Het word aangeraden, en je zult een groter spiritueel bestaan ervaren als je dit kunt doen. en iedereen weet dat het niet makkelijk is om dit met complete overgave te doen.

Ik rook. En ik weet dat ik verslaafd ben. Ook weet ik dat het niet goed is, omdat het een verslaving is aan een aards middel, dat, een ver van een positief eindresultaat zal leveren.

Maar: Niet vrij zijn in geval van verslavingen, geketend zijn aan de drang van een product, wil niet persé zeggen dat het een afgod is. De Heer is er niet blij mee, zou ik me zo indenken. Maar Hij is geduldig, en het zit ook in mijn hoofd dat ik stop. Ik zoek alleen gevoelsmatig het moment om te zeggen: Nu ben ik er ECHT klaar mee, en ik weet dat God me de kracht zal geven de sigareten ook te laten liggen :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk, los van het gekke jargon dat ik niet helemaal kan ontcijferen, dat Boah wel gelijk heeft. Heel je leven moet in dienst staan van God. Verslavingen zijn een vorm van afhankelijkheid van het materiële, wereldse, menselijke. Niet dat elke menselijkheid slecht is. Onze Lieve Heer heeft ons immers goed geschapen en heeft ons lief. Maar zodra het de vorm van afhankelijkheid gaat aannemen, is het niet meer goed. Jezus zegt dat ook met zo veel woorden: alles waar je aan vasthoudt, zal je verliezen, en als je bereid bent alles los te laten (zoals Hij ook van zijn apostelen vroeg), zal je juist alles winnen. Ik ken veel verslavingen, guilty pleasures, en ik weet dat ik die eigenlijk moet verloochenen om dichter bij God te komen. Lukt me alleen voor geen meter. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, het ligt er denk ik ook wel een beetje aan. Kijk, het beste is natuurlijk om helemaal nergens aan verslaafd te zijn, maar dat lukt niet altijd en soms kan ergens mee stoppen je een erg irritant en onverdraagzaam mens maken.

Ik bedoel, teveel stoppers met roken veranderen in van die vervelende, humorloze zeurkousen die rokers lastig vallen met hun niet-rookevangelie en ineens er ondraaglijke last van hebben. Zij ruilen dan simpelweg de ene verslaving in voor de anderen, namelijk de zie-mij-goed-en-gezond-zijn-verslaving.

Sowieso hebben veel mensen die van leefwijze veranderen daar nog weleens last van, ook pasbekeerde christenen, of christenen die ineens nogmaals het licht hebben gezien. Je kunt ze herkennen aan hun sterk verminderde gevoel voor humor, hun neiging om altijd maar de goede boodschap te willen verkondigen overal, dat soort dingen.

Je kunt dan beter nog gewoon blijven genieten van je sigaret of sigaar (sigaren zijn natuurlijk veel stijlvoller en stijl is belangrijk binnen het geloof, iets wat serieus onderschat wordt in Nederland) en die gezellige kerel of vrouw blijven met wie je nog eens een mop kunt tappen.

Plezier in het leven is net zo belangrijk, net zoals humor en relativeringsvermogen. Want dood ga je toch, of je nu wel of niet rookt, en je hebt maar weinig invloed op wanneer je laatste uur slaat. Hecht dus niet al te belang aan een lang leven, maar beter aan een goed leven. Beter een kort, goed leven met een sigaar in de hand, dan een lang, hoogmoedig leven met een spaatje.

Het beste is natuurlijk om én verslavingen af te bouwen én een leuk mens te blijven, maar dat is nu eenmaal niet iedereen gegeven. Net zoals het niet iedereen gegeven is om van sport te houden, een opleiding te volgen, urenlang te bidden, dat soort dingen. En dat hoeft ook niet; wat nu niet goed komt, komt later wel in orde.

Daarbij is de ene verslaving de andere niet. Grofweg zijn er twee verslavingen: verslavingen die gewoon deel uitmaken van je dagelijkse routine en verslavingen die je hele leven dramatisch beïnvloeden.

Het roken bijvoorbeeld is voor de meeste rokers net zoiets als drinken: je doet het gewoon een paar keer per dag en dat is het. Hoogstens moet je je huis wat vaker schoonmaken en wordt je steeds meer verbannen naar tochtige rookhokjes (heel anders dan die van vroeger...), maar dat is het wel.

Een stevige alcoholverslaving echter kan een veel sterkere invloed uitoefenen, als je bijvoorbeeld je kinderen gaat slaan, of niet meer voor jezelf zorgt. Zo'n verslaving is nooit goed, wordt inderdaad echt een soort afgod en dient het beste zo snel mogelijk behandeld te worden.

Maar een simpele rookverslaving, ach, het is niet erg gezond maar dat zijn wel meer dingen niet en wat ik al zei: dood ga je toch en dan kun je het beste doodgaan als goed, leuk mens dan als oud, zeurend mens. Toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Ooit gehoord van een appel verslaving? ik ook niet.

Je kan heel goed na gaan bij eten en drinkens waar,dat goeie producten niet verslavend zijn.

Maar alcohol en chocolade is iedereen verslaafd aan.

Tenzij je een heel ander perspectief er aan tekent dan is er helemaal geen verslaving,maar alleen keuzes.

Het is geen noodzaak een verslaving mag best wel,maar het is noodzaak dat je je eigen lichaam goed verzorgd als een huisdier als een beest.

Je hond geef je ook geen chocolade te eten maar onszelf geven wel dat wel,je kan we iets in je mond stoppen en het op eten als een klein kind van 3.

Maar je kan er ook goed over na denken en alleen tot je nemen wat je nodig hebt.

water en brood, ik loop op water en ik heb voeding nodig. de rest is alleen luxe...

Dit is nou een perfect voorbeeld van een mens en een niet mens,de een ziet het verschil wel de ander niet.

allen is er in mijn geloof niet zo iets als goed of slecht ,maar alleen zonden of niet zonden.

Goed en slecht is een beetje ouder wet's er zijn alleen keuzes die iets stuk maken "zonden" en keuzes die iets voortbrengen "niet zonden".

Anders hadden velen mensen allang al door god neergehaald moeten worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid