Spring naar bijdragen

Weegschaal der Zonden


Aanbevolen berichten

De man op de foto is in het zwart gekleed. Zijn hoofd is gladgeschoren op een flinke hanenkam na. Enkele tatoeages zijn zichtbaar op zijn mouwloze armen en hij kijkt langs de camera heen: Niet op een agressieve manier, maar wel alsof niemand hem iets kan deren.

De tekst bij de foto geeft een fragment van zijn verhaal weer: Voor 8,5 jaar heeft hij in de gevangenis gezeten vanwege een poging tot moord. Hij vertelt ook waarom: Een volwassen man viel zijn toen twaalfjarige zusje lastig en daarom probeerde hij hem te doden. De reacties die ik toen las waren overweldigend. Van: ‘de verkeerde is naar de gevangenis gestuurd’ tot: ‘wat een goede broer!’
Maar eigenlijk werd ik er vooral stil van, juist vanwege die reacties. Is dit de wereld waarin we leven?

Men leest het verhaal van deze man en weegt twee zonden tegen elkaar af, waarbij de “minste†zonde gerechtvaardigd wordt. Men keurt een poging tot moord goed en wordt sommigen moedigen hem er zelfs in aan! Natuurlijk ben ik het (ook) niet eens met het gedrag van de oudere man, maar ik sta verbaasd hoe makkelijk men het handelen van de man op de foto rechtvaardigt!

Zelf was ik niet bij de beschreven situatie en de enige informatie die ik er over heb is het kleine beetje wat bij de foto is geschreven. Daarnaast heb ik ook niet in de schoenen van de jongeman gestaan die zijn zusje wilde beschermen. Maar is het dan wel aan ons, al helemaal als we zo weinig informatie hebben, om de ene zonde te rechtvaardigen door een andere zonde sterker af te keuren?

Gods zegen,
Chealder

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben te weinig informatie om tot een oordeel te komen. De media die berichten zijn een filter en laten dat zien wat zij belangrijk achten. Op basis van selectie maken wij een oordeel, zonder inhoudelijke weet van een zaak.

Er zijn gradatie's in zonden, dat kunnen we ook teruglezen. Echter kunnen wij die gradatie's niet aanbrengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even wat achtergrondinformatie over de foto: Deze komt niet uit de media, maar is van iemand die zelf besloot foto's van allerlei mensen op straat te maken (met hun goedkeuring natuurlijk) en hen vragen te stellen, vaak over een moment in hun leven om bij de foto te plaatsen (en voor hem vast ook om in gesprek mee te gaan).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Even wat achtergrondinformatie over de foto: Deze komt niet uit de media, maar is van iemand die zelf besloot foto's van allerlei mensen op straat te maken (met hun goedkeuring natuurlijk) en hen vragen te stellen, vaak over een moment in hun leven om bij de foto te plaatsen (en voor hem vast ook om in gesprek mee te gaan).

Maar waar is de foto?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gelukkig maar dat we allemaal voor een rechter komen te staan waarover het volgende wordt gezegd in Jesaja 11:3,4:"Hij zal niet richten naar hetgeen zijn ogen zien, noch rechtspreken naar hetgeen zijn oren horen; want hij zal de geringen in gerechtigheid richten en over de ootmoedigen des lands in billijkheid rechtspreken.."

Zaken die mensen niet altijd kunnen zien, zoals opvoeding, genen en levenservaringen, worden allemaal meegewogen in het oordeel. Gelukkig maar dat we zo'n rechter hebben. Wie zou standhouden als we door mensen geoordeeld zouden worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is moord ooit gerechtvaardigd?

Goede vraag, want er kunnen veel beweegredenen zijn waarom iemand een ander vermoordt.

Als je het puur zwart-wit wegzet, nee, dan niet.

Maar situaties zijn vaak niet zwart-wit. Ik weet nog dat de EO eens een fictieve situatie schetste: je loopt ergens alleen in de natuur en je komt een man tegen die al meerdere mensen heeft vermoordt en jou ook zal vermoorden. Echter heb je de kans hem te doden voordat hij jou doodt. Doe je dat?

Dergelijke situaties zijn lastig, want het is vrijwel zeker dat als jij de man niet vermoordt hij na jou wellicht meerdere mensen zal vermoorden. Maar dan moet je wel iemand doden.

Misschien heb ik nu niet echt antwoord gegeven op je vraag, maar dat wil en kan ik niet, dus hier laat ik het bij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 8 months later...

Over Hitler gesproken. Het geallieerde verhaal lijkt net op een sprookje, niet?

Alles was geweldig totdat een verschrikkelijke man genaamd Adolf Hitler kwam die de wereld wilde veroveren. Hij werd verslagen (door het geweldige Amerika en Engeland) en alles was weer helemaal goed.

Denken jullie ook niet dat de waarheid wat gecompliceerder ligt?

Voor de geïnteresseerden in het ECHTE objectieve verhaal over Adolf Hitler:

http://thegreateststorynevertold.tv/

Over moord gesproken. Ik denk dat Adolf Hitler op het moment een man zou zijn die we met z'n allen op handen zouden dragen en voor zouden sterven. In tegenstelling tot onze corrupte politici. Duitsland in de jaren 20 en 30 lijkt heel erg veel op het Europa van nu.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sorry dames en heren. Ik merk dat ik aan Thinkcrime gedaan heb en daarom ben gecensoreerd door onze communistische beheerders.

Mijn excuses dat ik heb gezondigd aan de zonde van voor mezelf denken. Ik begrijp dat dit niet overeenkomt met de communistische normen en waarden van betreffende moderator. Ik spijt me hier verschrikkelijk voor en ik hoop dat betreffende moderator me hier niet voor naar de Gulag zendt.

Maar ondanks. Voor mensen die toch nog geinteresseerd zijn in de waarheid :

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid