Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Het is ook al ter sprake gekomen in een ander topic, maar ik wilde toch graag duidelijkheid.

Ik wil graag wat jullie visie is op bidden.

- Waarom zou je bidden? God heeft een plan en Hij zal dat nooit wijzigen, dus als iets van dat plan tegen je zin is, kun je wel bidden, maar er verandert toch niets.

- De uitkomst. Als je bidt en je gebed wordt verhoord, dan ben je blij. Toch is dat vreemd. Ik heb al heel vaak gebeden en sommige gebeden zijn uitgekomen, maar andere niet. Dus wie zegt dat het niet gewoon toeval is dat je gebed wordt verhoord?

- Waarom verhoort God niet? Als Jezus voor je zonden heeft betaald en je hebt een innige relatie met God, waarom verhoort God niet altijd gebeden? Je beste Vriend weigert je toch geen kleine dingetjes?

- Tegenstrijdige gebeden. Soms bidden twee mensen om een verschillende uitkomst van iets. Pas werd onze predikant beroepen. Wij baden in de kerk of hij bij ons mocht blijven. De gemeente die hem beriep, bad waarschijnlijk of de predikant het wel mocht aannemen. Welk gebed moet God dan verhoren?

- Geeft bidden rust? Veel mensen zeggen dat ze van bidden rustig worden. Maar pas las ik een boek (het was dan wel fictie) waarin iemand bad om iemand te genezen, ze deed dat oprecht. Toch gebeurde dat niet. Bidden geeft dus niet alleen rust, maar ook frustratie.

Nog een laatste, persoonlijke vraag: bidden jullie wel eens of je wijsheid mag krijgen in een moeilijke discussie op credible.nl?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom zou je bidden? God heeft een plan en Hij zal dat nooit wijzigen, dus als iets van dat plan tegen je zin is, kun je wel bidden, maar er verandert toch niets.

Abraham, Jakob, Mozes en Job zouden opgekeken hebben van deze stelling.

De uitkomst. Als je bidt en je gebed wordt verhoord, dan ben je blij. Toch is dat vreemd. Ik heb al heel vaak gebeden en sommige gebeden zijn uitgekomen, maar andere niet. Dus wie zegt dat het niet gewoon toeval is dat je gebed wordt verhoord?

Elk gebed wordt verhoord, hoe dan ook.

Waarom verhoort God niet? Als Jezus voor je zonden heeft betaald en je hebt een innige relatie met God, waarom verhoort God niet altijd gebeden? Je beste Vriend weigert je toch geen kleine dingetjes?

Waarom ben jij zo met resultaten bezig? God is toch geen Manager, of wel? En je beste Vriend weigert je ook niets van wat Hij je geeft.

Ergo: Hij geeft zelfs zichzélf aan jou, helemaal. En door het gebed leer je steeds meer dat je ook niets anders nodig hebt dan Hem.

- Tegenstrijdige gebeden. Soms bidden twee mensen om een verschillende uitkomst van iets. Pas werd onze predikant beroepen. Wij baden in de kerk of hij bij ons mocht blijven. De gemeente die hem beriep, bad waarschijnlijk of de predikant het wel mocht aannemen. Welk gebed moet God dan verhoren?

Hij zal beide kerken het beste geven wat Hij te bieden heeft. En dat is zeg maar allemachtig veel, meer nog dan jij in het gebed om kan vragen.

- Geeft bidden rust? Veel mensen zeggen dat ze van bidden rustig worden. Maar pas las ik een boek (het was dan wel fictie) waarin iemand bad om iemand te genezen, ze deed dat oprecht. Toch gebeurde dat niet. Bidden geeft dus niet alleen rust, maar ook frustratie.

Klopt. En soms ook wroeging, berouw, onrust, noem maar op. Soms wordt je flink kwaad op God, soms geef je je helemaal over, al is het maar voor een paar seconden.

En dat boek is echt geen fictie hoor, maar gewoon dagelijkse realiteit. Het gebed tot God is vooral dan ook het worstelen met en het verwerken van alles wat je overkomt.

Om op de algemene vraagstelling te antwoorden: de gelovige bidt simpelweg omdat God hem dat beveelt. En waarom beveelt God dat? Omdat Hij contact wil, vriendschap en vertrouwen.

In het gebed leer je Hem exclusief te beminnen, ontvang je zijn gaven, geeft Hij je moed, discussieer of ruzie je met Hem over zijn onbegrijpelijke gedragingen, leer je je kruis op je te nemen, bid je voor de mensen om je heen zodat je liefde tot hen ook toeneemt en neem je deel aan het ononderbroken gebed van heel de Kerk.

Samen met de sacramenten en de naastenliefde vormt het (dagelijks!) gebed een essentieel deel van het leven met God. Geen christen kan zonder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Student,

Ik weet niet of je het fijn vindt om met je ouders te praten die je leven hebben veroorzaakt, waarschijnlijk wel.

De bron van het leven de enige levende God vindt het ook fijn om met zijn aardse kinderen te communiceren, sterker nog Hij heeft ons als mensen zo gemaakt dat ons welzijn afhankelijk is van een 'direct' (d.b.v. Jezus dan) contact met onze grote levengever.

Bidden is een eerbiedig gesprek met onze lieve Vader in de hemel. Jezus heeft ons aangemoedigd dit dagelijks te doen......

(Mattheüs 6:9-13) GIJ dan moet aldus bidden: ’Onze Vader in de hemelen, uw naam worde geheiligd. 10 Uw koninkrijk kome. Uw wil geschiede, gelijk in de hemel, zo ook op aarde. 11 Geef ons heden ons brood voor vandaag; 12 en vergeef ons onze schulden, zoals ook wij onze schuldenaars hebben vergeven. 13 En breng ons niet in verzoeking, maar bevrijd ons van de goddeloze.’

Blijf bidden, blijf waakzaam de Duivel zit op onze hielen.

groet,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom zou je bidden? God heeft een plan en Hij zal dat nooit wijzigen, dus als iets van dat plan tegen je zin is, kun je wel bidden, maar er verandert toch niets.

Voor zover ik de Bijbel ken staan er toch een aantal voorbeelden in waarin mensen God op andere gedachten brengen.

De uitkomst. Als je bidt en je gebed wordt verhoord, dan ben je blij. Toch is dat vreemd. Ik heb al heel vaak gebeden en sommige gebeden zijn uitgekomen, maar andere niet. Dus wie zegt dat het niet gewoon toeval is dat je gebed wordt verhoord?

Elk gebed wordt verhoord, hoe dan ook.

Is dat zo? Of is gehoord misschien een beter woord?

Waarom verhoort God niet? Als Jezus voor je zonden heeft betaald en je hebt een innige relatie met God, waarom verhoort God niet altijd gebeden? Je beste Vriend weigert je toch geen kleine dingetjes?

Dat klinkt om eerlijk te zijn inderdaad wel een beetje als een verwend kind: als ik iets vraag hoor ik het gewoon te krijgen. Maar ja, bidden veel mensen niet zo?

Heel treffend vind ik een scetch van Hans Teeuwen. Hij begint zijn show met een gebed, waarin hij god vraagt om een onvergetelijke avond. En dan zegt hij op een geven moment dit:

Het is wel, ik moet er wel bij zeggen, ik zou het ook wel een beetje raar vinden, als u mij ook echt zou helpen. Want ja, per slot van rekening zijn er toch hele volksstammen die mishandeld worden en ongeneselijk ziek zijn en verhongeren. En sommigen daarvan bidden zich dus echt helemaal scheel en blijven dan toch van uw almachtige hulp verstoken. Dus ja, dan zou het toch wel heel erg vreemd zijn als u dan Hans Teeuwen, in de Kleine Komedie, zou helpen. Ja toch? (...)

- Geeft bidden rust? Veel mensen zeggen dat ze van bidden rustig worden. Maar pas las ik een boek (het was dan wel fictie) waarin iemand bad om iemand te genezen, ze deed dat oprecht. Toch gebeurde dat niet. Bidden geeft dus niet alleen rust, maar ook frustratie.

Meditatie geeft rust. Gebed kan een vergelijkbaar effect hebben als meditatie of bijv. mindfullness oefeningen. Maar dat is volgens mij meer een psychologisch effect, je concentreert je op één ding en vergeet de dagelijkse beslommeringen, waardoor de stress vermindert en je je ontspant.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom zou je bidden? God heeft een plan en Hij zal dat nooit wijzigen, dus als iets van dat plan tegen je zin is, kun je wel bidden, maar er verandert toch niets.

God wil bevraagd worden.

God wil dat gebeden als geurende offers van dankbaarheid, aanbidding, lofprijzing, smeking over heel de wereld naar boven stijgen. Naar Hem wel te verstaan. Dat is wat de aarde ook een aangenaam schouwspel maakt voor de hemelbewoners. Want dat is het goede van de vrucht van de mens, en het kwade dat er buitendien is, is als de voedingsbodem tot verfraaiing of verdieping van het goede.

Van al die gebeden kiest God welke gebeden en welke gunstgenoten ook openbaar worden bevestigd. We kunnen zelfs stellen dat het ongeloof ook daadwerkelijk Gods concrete zegen vermindert. Geloven dat Gods plan vastligt en God niet te verbidden is en dat bidden geen nut heeft, is een ernstige vorm van ongeloof en een niet begrijpen van wat God zoekt in de mens. Daaronder reken ik ook zóveel geloven, en zóveel van God aannemen, dat het concrete geloof en het concreet iets van God vragen niet meer als verlangen leeft en niet meer als nut wordt gezien. Het wordt dan een achterdeur tot uitholling van de relatie met God.

Naar het berekenbare plan is een heilsplan dat zodanig invulling moet krijgen kansloos, want de tegenstander beïnvloed alle mensen. Maar waar het niet wordt verwacht en niet gedacht en menselijkerwijs zelfs niet mogelijk is; daar wordt toch iets wonderlijks bewerkt.

Nodig is ten eerste geloof in concreet ingrijpen,

Nodig is volharding zodat het concrete ingrijpen geheel aan God wordt gelaten;

Nodig is een volkomen uitschakeling van medesteunen op eigen kracht en eigen middelen;

En dan kan God Zijn heilsplan vervullen.

En los daarvan zijn er ontelbaar mogelijkheden van gehele of gedeeltelijke bevestiging of verhoring, of zegening los van concrete verhoring.

God hoort alles. En alles wordt door God gewogen. Maar verhoring in de zin van geven wat wordt gevraagd is een zaak die heel gevoelig ligt. Want dat is een zaak van de persoonlijke relatie tussen God en degene die bidt.

Psalm 27:

7 Hoor, HEERE! mijn stem, als ik roep; en wees mij genadig, en antwoord mij.

Mijn hart zegt tot U: Gij zegt: Zoek Mijn aangezicht; ik zoek Uw aangezicht, o HEERE!

Verberg Uw aangezicht niet voor mij, keer Uw knecht niet af in toorn; Gij zijt mijn Hulp geweest, begeef mij niet, en verlaat mij niet, o God mijns heils!

Want mijn vader en mijn moeder hebben mij verlaten, maar de HEERE zal mij aannemen.

HEERE! leer mij Uw weg, en leid mij in het rechte pad, om mijn verspieders.

Geef mij niet over in de begeerte van mijn tegenpartijders; want valse getuigen zijn tegen mij opgestaan, alsook die geweld uitblaast.

Zo ik niet had geloofd, dat ik het goede des HEEREN zou zien in het land der levenden, ik ware vergaan.

Wacht op de HEERE, wees sterk, en Hij zal uw hart versterken, ja, wacht op de HEERE.

Link naar bericht
Deel via andere websites
broer konijn, ik stel voor dat je een eigen forum begint, wat je hier zegt hoort niet op dit 'discussie' forum thuis.

Dank je voor je betrokkenheid Quest. Maar wat heeft een post die niet hier hoort en volgens jou wel ergens anders, te maken met een eigen forum opzetten?

Zoek je misschien een functie als moderator? :D

Het onderwerp is bidden, en de vraag ging over bidden. Dan is relevant dat ik iets zeg over bidden. Dat dat dan een bepaalde stijl heeft en bepaalde omgang vraagt, is eigen aan het onderwerp, en dat ik dan post zoals ik post, lijkt me juist in deze draad heel gepast.

Voel je vrij om er inhoudelijk op te reageren. (YY)

Link naar bericht
Deel via andere websites
broer konijn, ik stel voor dat je een eigen forum begint, wat je hier zegt hoort niet op dit 'discussie' forum thuis.

Dank je voor je betrokkenheid Quest. Maar wat heeft een post die niet hier hoort en volgens jou wel ergens anders, te maken met een eigen forum opzetten?

Zoek je misschien een functie als moderator? :D

Grappig, inplaats van enige zelfreflectie de vraag weer omdraaien, de schuld bij anderen leggen. Met een eigen forum kun je posten wat je wil, je haat, je zelfverheerlijking, je totale onbegrip voor anderen. Ook kun je in elk onderwerp inbreken met totaal nutteloze lappen tekst. Dus ik zou zeggen doen, doe jezelf, God en de mensheid een plezier.
Het onderwerp is bidden, en de vraag ging over bidden. Dan is relevant dat ik iets zeg over bidden. Dat dat dan een bepaalde stijl heeft en bepaalde omgang vraagt, is eigen aan het onderwerp, en dat ik dan post zoals ik post, lijkt me juist in deze draad heel gepast.

Voel je vrij om er inhoudelijk op te reageren. (YY)

Het is totaal irrelevant wat je zegt. Het komt namelijk altijd op hetzelfde neer, keer op keer, dat jij de rechterhand van God bent, dat anderen denkbeelden God tekort doen en er zelfs voor zorgen dat God daardoor de mensheid minder zegent, dat mensen zoals jij er voor moeten zorgen dat God zijn heilsplan kan vervullen etc.. Dat is ronduit een gevaarlijk en extremistisch gedachtengoed en wat mij betreft dit forum volstrekt onwaardig en het blokkeert elke poging tot normale discussie.
Link naar bericht
Deel via andere websites
warningM.pngAdmod note:
Post weggehaald en de daarop volgende reactie's, omdat de post niet te volgen was. We vragen om voor iedereen begrijpbaar te schrijven.

4 - Leesbare posts. Op Credible.nl spreken wij Nederlands en vragen we je om je posts op voor iedereen leesbare manier te schrijven. Bij het plaatsen van artikelen of posts in een andere taal is het altijd belangrijk om een vertaling of een Nederlandse samenvatting hiervan te plaatsen. Gebruik normaal, algemeen Nederlands en probeer op leestekens en enters/ witregels te letten zodat je post overzichtelijk is. Ook willen we je verzoeken om bij het aanhalen van andermans posts de quote-knop te gebruiken. Als laatste raden we je aan om je post een keer door te lezen om eventuele typ- en spelfouten te verbeteren.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is ook al ter sprake gekomen in een ander topic, maar ik wilde toch graag duidelijkheid.

Ik wil graag wat jullie visie is op bidden.

- Waarom zou je bidden? God heeft een plan en Hij zal dat nooit wijzigen, dus als iets van dat plan tegen je zin is, kun je wel bidden, maar er verandert toch niets.

In de Bijbel doet hij het wel tal van keren. En dan heb je ook nog de kwestie van dat ons concept van tijd niet voor God van toepassing hoeft te zijn. Misschien is Gods plan met jou van voor je nog bestond wel beïnvloed door je gebed. :E

- De uitkomst. Als je bidt en je gebed wordt verhoord, dan ben je blij. Toch is dat vreemd. Ik heb al heel vaak gebeden en sommige gebeden zijn uitgekomen, maar andere niet. Dus wie zegt dat het niet gewoon toeval is dat je gebed wordt verhoord?

God is geen automaat waar de uitkomst uitrolt die jij wilt. Wie weet wat toeval is, wie weet wat niet is. Je mag er nog steeds blij mee zijn als iets uitpakt op een positieve manier.

- Waarom verhoort God niet? Als Jezus voor je zonden heeft betaald en je hebt een innige relatie met God, waarom verhoort God niet altijd gebeden? Je beste Vriend weigert je toch geen kleine dingetjes?

Als die kleine dingetjes uiteindelijk je in de eeuwige verdoemenis storten, dan wel. Jij doorziet niet hoe alles zal uitpakken. Als een vlinder al een storm zou kunnen veroorzaken...

En daarbij geloof ik niet dat het Gods plan is om ons materialistische in ons zelf gekeerde mensen te maken (de kleine dingetjes?). Plus trouwens dat wij uiteindelijk zelf vrij zijn in deze (gebroken) wereld waar God toch tijdelijk en tot op zekere hoogte zijn handen heeft afgetrokken. Of ja, beter gezegd een wereld die in opstand gekomen is en tijdelijk in handen is van de opstand.

- Tegenstrijdige gebeden. Soms bidden twee mensen om een verschillende uitkomst van iets. Pas werd onze predikant beroepen. Wij baden in de kerk of hij bij ons mocht blijven. De gemeente die hem beriep, bad waarschijnlijk of de predikant het wel mocht aannemen. Welk gebed moet God dan verhoren?

Wellicht beiden niet? Misschien had God wel zoiets van 'zoek het lekker zelf maar uit, jullie weten hoe ik denk over de Gemeente en eenheid'.

Of misschien dat God wel wat anders, ik zou het niet weten.

- Geeft bidden rust? Veel mensen zeggen dat ze van bidden rustig worden. Maar pas las ik een boek (het was dan wel fictie) waarin iemand bad om iemand te genezen, ze deed dat oprecht. Toch gebeurde dat niet. Bidden geeft dus niet alleen rust, maar ook frustratie.

Bidden is praten met God. En zoals dat wel vaker met gesprekken gebeurd kan dat rust of frustratie geven. Dat laatste krijgen mensen ook wel wanneer dingen niet gaan zoals zij het zouden willen.

Nog een laatste, persoonlijke vraag: bidden jullie wel eens of je wijsheid mag krijgen in een moeilijke discussie op credible.nl?

Nee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid