Spring naar bijdragen

Simon Ekkelboom hoe gaat het nu?


Aanbevolen berichten

Een van de meest gedeelde artikelen van het afgelopen jaar: Simon Ekkelboom die tijdens Opwekking uit de rolstoel opstond, nadat een gebedsteam voor hem ging bidden. Simon was niet gelovig, was daar op bezoek bij vrienden, en liet zich na de genezing ter plekke dopen. Kan hij, nu een paar weken later, nog steeds lopen? Hoe reageert de buurt op het nieuws? En hoe staat Simon nu tegenover het geloof? CIP.nl bezocht hem in zijn huis in een karakteristieke volksbuurt in Zaandam en liet zich bijpraten.

Op het moment van genezing was Simon op visite bij christelijke vrienden, die hun caravan bij Opwekking hadden staan. Hij kwam allerminst voor het geloof – maar vooral voor de gezelligheid en het mooie weer. Totdat er een gebedsteam hun caravan passeerde, die voor hun ogen een meisje genas. “M’n vrouw zei: ‘Laat ook voor je bidden, wie weet helpt het’. Ik zei: ‘Ah joh, schiet op’. Ik geloofde er niet zo in. Maar uiteindelijk hebben ze toch gebeden. Het duurde drie kwartier. Ik voelde het warm worden en er verschoot ineens wat in m’n rug. Ik probeerde te staan en het lukte.†Hoewel Simon normaal alleen 90 graden gebogen kon staan, stond hij nu rechtop.

“Ik kon het op het begin moeilijk bevatten. Je komt in een roes terechtâ€, zegt hij in het bijzijn van zijn vrouw Antje en de buurvrouw, mevrouw Brouwer. “Het is ongelofelijk. Je kan lopen, je wordt gedoopt en ineens sta je tegen duizenden mensen te praten in een tent. Ik sprak wel vaker voor grote groepen bij de Carnavalsvereniging, maar dit is anders.â€

Sterker worden
Simon staat op om te laten zien hoe hij er nu voor staat. Op vrij soepele wijze loopt hij om de koffietafel heen. Het gaat erg goed met hem. “Ik ben nu sterk aan het worden. Je gaat langzaam fietsen en lopen. M’n spieren hebben door de spier-dystrofie negen jaar niets gedaan. Ze zijn erg slap. Mijn vrouw en de buurvrouw zeggen steeds dat ik rustig aan moet doen. Maar het is moeilijk. Vorige week had ik last van m’n rug. Volgens de fysiotherapie had ik het wat overbelast. Maar het gaat nu stukken beter. Ik heb geen angst voor een terugval, want het gaat met de week beter. Ik loop nu overal naar toe!†Z’n vrouw Antje reageert opgetogen. “Hij kan eindelijk weer spullen uit de keukenkastjes pakken. Normaal kon hij er niet bij vanuit de rolstoel.â€

Simon verraste ook de dokter door ineens lopend binnen te komen tijdens een bloedsuikercontrole. “Hij zei: ‘Ik ga je feliciteren, dit is echt een wonder’. Ook de fysiotherapeut stond versteld. Maar hij geloofde dat zulke dingen kunnen gebeuren.â€

Kerk
Zijn genezing heeft inmiddels meer impact dan alleen op fysiek vlak. Sinds een paar weken gaat Simon met zijn hele familie naar de kerk. “We kregen vanuit Opwekking nazorg. Want ja, als je niet gelovig bent weet je helemaal niet hoe het verder moet. Maar meneer Leen van Sloten van Opwekking helpt ons. Via hem zijn we in een pinkstergemeente terecht gekomen – Ichthus, in Zaandam. Mijn kinderen, kleinkinderen en mijn zus wilden ook dolgraag mee. We kwamen met zestien man. Ze vonden het allemaal schitterend en gaan nu elke zondag mee. We werden heel goed ontvangen. De kleinkinderen gaan naar een kinderdienst, waar ze plakken en tekenen. Ze vinden het fantastisch. De ‘pastoor’ komt ook vaak langs bij mij thuis. Gisteren nog en morgen weer.â€

“De Heere Jezus heeft mij echt geholpen. Ik ben de afgelopen weken opnieuw tot geboorte gekomen. Van geen geloof naar ‘het is er’. Ik bid nu ineens. Dat heb ik ook nooit gedaan. God begint steeds meer te leven†Antje vult aan. “Hoe het kan, weet ik ook niet. Ik ben eigenlijk katholiek. Simon is nu van het christendom. Misschien komt het wonder door God, maar dat vraag ik wel als ik overlijd. Dan kom je boven en dan kan je het vragen. Maar ik ga met Simon mee naar de kerk en de diensten zijn heel leuk. De pastoor vertelt leuke dingen. Je kan er ook wat van leren.â€

Lees verder: CIP

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 52
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik ken er genoeg die ook spontaan gaan lopen als ze de God van 'alcohol' waarnemen in een pallet bier, spontaan uit hun scootmobiel stappen zich helemaal uitstrekken en vervolgens op wonderbaarlijke wijze bukken om die goddelijke drank op het voetenplankje neerzetten. Blijkbaar kent God vele gedaanten.

Kortom in geloof er niks van, het verhaal splits zich namelijk in twee gedeelten, de man zelf die vooral lijkt te genieten van de aandacht en de christelijke wereld die er vooral een wonder in willen zien.

Overigens wel een win win situatie voor beide, misschien is dat wel het wonder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God heeft naast te korte benen nu ook spierdystrofie aan zijn lijstje met genezingen toegevoegd? Goed nieuws! Ik zal eens rondbellen dat mensen met spierdystrofie op die camping een bijzondere genezing kunnen verwachten.

Of zoals één van de reacties onder het bericht luidt:"Met een beetje goed organiseren kunnen we strakkies flink wat ziekenhuizen sluiten. Enorme besparing. Geweldig nieuws."

Ook de ziekenhuizen maar vast informeren dan (YY)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar denk ik veel mensen overheen lezen is;

Ook de fysiotherapeut stond versteld. Maar hij geloofde dat zulke dingen kunnen gebeuren.â€

Wat een wonder.... -O-

Kom nou maar eens met een verhaal over een geamputeerde ledemaat die wordt genezen, of iemand met brandwonden, syndroom van Down, een hazenlip of andere zichtbare verwonding en dan praten we verder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ach ja, cynisch zijn kan altijd. Ik wacht eerst maar even af of de man daadwerkelijk opknapt en gezond zijn leven kan vervolgen.

Ik vind het vooral zo zielig voor al die mensen met aandoeningen die schijnbaar door God continu worden genegeerd. Ongelijke benen, daar maakt Hij aan de lopende band tijd voor, verschrikkelijk misvormde ledematen, helaas pindakaas....

PS: als de beste man inderdaad blijft opknappen is dat nog geen enkel bewijs voor het ingrijpen van een God...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waar denk ik veel mensen overheen lezen is;

Ook de fysiotherapeut stond versteld. Maar hij geloofde dat zulke dingen kunnen gebeuren.â€

Wat een wonder.... -O-

Ja en wat is er mis dat een fysiotherapeut open staat voor dergelijke genezingen? Waarom diskwalificeer jij meteen de therapeut?

Kom nou maar eens met een verhaal over een geamputeerde ledemaat die wordt genezen, of iemand met brandwonden, syndroom van Down, een hazenlip of andere zichtbare verwonding en dan praten we verder.

Als een voorbeeld aangedragen wordt dat jij hier vraagt, ben je net zo ongelovig en cynish als nu. Wat is niet zichtbaar aan een spierziekte?

Jammer hoe dit topic weer loopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja en wat is er mis dat een fysiotherapeut open staat voor dergelijke genezingen? Waarom diskwalificeer jij meteen de therapeut?

Je begrijpt me verkeerd. Ik lees de opmerking van de fysiotherapeut als; dit soort dingen (spontane genezingen) komen met dit soort aandoeningen weleens voor. Maar misschien zat ik verkeerd.

Overigens, waar in mijn reactie diskwalificeer ik de therapeut??!!

Kom nou maar eens met een verhaal over een geamputeerde ledemaat die wordt genezen, of iemand met brandwonden, syndroom van Down, een hazenlip of andere zichtbare verwonding en dan praten we verder.

Als een voorbeeld aangedragen wordt dat jij hier vraagt, ben je net zo ongelovig en cynish als nu. Wat is niet zichtbaar aan een spierziekte?

Onzin. Een aangegroeide arm, een volledig en plots genezen brandwond of een mongooltje die ineens geen mongooltje meer is zal mij op de knieën doen vallen en smeken om vergeving (en dat meen ik).

Iemand die opstaat uit een rolstoel, zonder enig tastbaar bewijs of medische onderbouwing, nee sorry, daar trap ik allang niet meer in.

Maar michiel, vind jij de voorkeur van God voor ongelijke benen of dit soort aandoeningen niet enigszins vreemd? Waarom een rijke westerling met een beetje rugpijn wél helpen, maar een zielig Afrikaantje in Zuid-Sudan die zich helemaal de ziekte bid niet? Is dat eerlijk?

Jammer hoe dit topic weer loopt.

Jammer dat mensen zo extreem goedgelovig zijn zodra een verhaal in hun straatje past.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Verder vind ik, hoewel ik zelf zeer sceptisch ben qua claims inzake genezingen, vooral t vooringenomen cynisme in dit topic heel triest.

Het komt voort uit het feit dat alleen bepaalde ziektes overwonnen worden.

Ik heb me even ingelezen in de ziekte. Er is een fout in het DNA waardoor bepaalde eiwitten niet aangemaakt kunnen worden. Ekkelboom heeft blijkbaar die eiwitten nu wel. Waar komen die vandaan? Worden die spontaan nu steeds aangemaakt of is het DNA veranderd?

Je kan nooit uitsluiten dat het lichaam nog een proces heeft om te genezen onder bepaalde situaties, of wou je beweren dat de medische wetenschap al alwetend is?

Als de genezing zo gemakkelijk gaat, laten we het dan aan de lopende band doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat jullie cynisme een beetje verwarren met sarcasme. Ik bedoel dit verhaal is toch weer een van de inmiddels zo vaak gehoorde vermeende genezingen. Het is positief geschreven zonder na te denken over hoe het gelezen wordt en wat gevolgen kunnen zijn.Wat moet iemand die lijdt aan spierdystrofie hier nu mee? Wat moet een slachtoffer van brandwonden hier mee? Meegaan in de juichstemming? Denken als het bij hem lukt dan misschien bij mij ook wel? Nee er wordt gewoon weer valse hoop gecreeerd en daar is helemaal niks positiefs aan. Het is mooi voor de man als hij zijn rug weer recht kan houden. Maar laat het dan daarbij. Maar om dit zo als nieuwsbericht naar buiten te brengen als Gods genezing daar zit een heel ander belang achter. Maar misschien kan iemand uitleggen wat het idee is van zo'n nieuwsbericht?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Verder vind ik, hoewel ik zelf zeer sceptisch ben qua claims inzake genezingen, vooral t vooringenomen cynisme in dit topic heel triest.

Ik denk dat je vooringenomen cynisme verward met gezond scepticisme...

Ik citeer:

"Ongelijke benen, daar maakt Hij aan de lopende band tijd voor, verschrikkelijk misvormde ledematen, helaas pindakaas...."

Dat heet gewoon cynisme hoor. Ongeacht of dat op 'gezonde scepsis' is gebaseerd of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik citeer:

"Ongelijke benen, daar maakt Hij aan de lopende band tijd voor, verschrikkelijk misvormde ledematen, helaas pindakaas...."

Dat heet gewoon cynisme hoor. Ongeacht of dat op 'gezonde scepsis' is gebaseerd of niet.

Ow ja dat ja, dat is inderdaad cynisme (en terecht cynisme in mijn ogen). Ik dacht dat je doelde op de kritische reacties op dit "wonderlijke" genezingsverhaal.

Maar afgezien dat je het cynisch vind, zit er niet ergens een kern van waarheid in?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wel weer wonderlijk (ha...ha...ha) dat er alleen maar wordt gereageerd op de toon van de cynische/sceptische/ongelovige reacties. En dat er verder totaal niet wordt ingegaan op de vraag die deze reacties bijna allemaal gemeen hebben;

Waarom wel vage niet-zichtbare klachten maar nooit amputaties, brandwonden of andere zeer-zichtbare aandoeningen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wel weer wonderlijk (ha...ha...ha) dat er alleen maar wordt gereageerd op de toon van de cynische/sceptische/ongelovige reacties. En dat er verder totaal niet wordt ingegaan op de vraag die deze reacties bijna allemaal gemeen hebben;

Precies en dat was ook te verwachten dat mensen daar over vallen over de toon en door die manier van reageren. Dan heb je het als poster ook wel een beetje aan jezelf te danken dat je het inhoudelijk dialoog om zeep helpt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch opvallend dan dat ik juist reacties van christenen in dit topic zie die over het algemeen met de nodige scepsis reageren en nu vooral over de toon vallen.

Of ja, opvallend is het niet. Het probleem is dan ook niet de inhoud maar de toon. Eentje waar het azijn al meteen van afdruipt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Precies en dat was ook te verwachten dat mensen daar over vallen over de toon en door die manier van reageren. Dan heb je het als poster ook wel een beetje aan jezelf te danken dat je het inhoudelijk dialoog om zeep helpt.

Wellicht, maar ik kan eigenlijk niet anders meer dan op dit soort dingen cynisch reageren, ik vind het persoonlijk namelijk te hypocriet voor woorden. Hitchens reageerde een stuk diplomatieker maar verwoord wel uitstekend hoe ik hier tegen aan kijken;

Wat moet een slachtoffer van brandwonden hier mee? Meegaan in de juichstemming? Denken als het bij hem lukt dan misschien bij mij ook wel? Nee er wordt gewoon weer valse hoop gecreeerd en daar is helemaal niks positiefs aan.

Iemand met een behoorlijk vervelende kwaal wordt genezen, hartstikke mooi voor deze meneer (als het allemaal waar is), vervolgens staan er allemaal christenen omheen te roepen; "God Geneest!!". Ten eerste is dat verre van bewezen en ten tweede leuk voor de mensen die niet genezen worden, de mensen met een 3e graads verbrand gezicht, de mensen die een arm missen of een hazelip hebben. In de 10 jaar dat ik aan dit soort discussies mee doen heb ik gevraagd om dit soort genezingsvoorbeelden, nog nooit, echt nog nooit ook maar iets mogen zien wat er ook maar enigszins in de buurt komt. Maar toch staat de christelijke gemeenschap samen luidkeels te blerren als er iemand met een niet-zichtbare en oncontroleerbare kwaal opstaat uit z'n rolstoel. Ik vind dat ronduit walgelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wel weer wonderlijk (ha...ha...ha) dat er alleen maar wordt gereageerd op de toon van de cynische/sceptische/ongelovige reacties. En dat er verder totaal niet wordt ingegaan op de vraag die deze reacties bijna allemaal gemeen hebben;

Waarom wel vage niet-zichtbare klachten maar nooit amputaties, brandwonden of andere zeer-zichtbare aandoeningen?

Wonderlijk dat jij dat beweert terwijl er in een aantal topics genoeg open discussie is gevoerd hierover. Ik heb daar iig duidelijk mijn mening geuit. Ik heb totaal niet de indruk dat men hier een vraag ontwijkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wonderlijk dat jij dat beweert terwijl er in een aantal topics genoeg open discussie is gevoerd hierover. Ik heb daar iig duidelijk mijn mening geuit. Ik heb totaal niet de indruk dat men hier een vraag ontwijkt.

Ik zit ook op andere fora en ik lees niet alle discussies omdat ik vaak van huis ben.

Misschien kan je me dan wijzen op een discussie of reactie waar hierop antwoord wordt gegeven? (waarom wel niet-zichtbare aandoeningen maar geen amputaties genezen)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid