Spring naar bijdragen

Beamer in de kerk, erg of niet?


Aanbevolen berichten

Ik ben in een Duits kerkje een heel subtiel gebruik van de beamer tegengekomen: de beamer projecteerde alleen het nummer uit het liedboek op de muur. Dit nadat de bedienaar doorhad dat ik niet kon volgen in het boekje en iemand hem een seintje gaf. Gastvrijheid ++

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met liturgieblaadjes vang je dat probleem ook op. Werkt m.i. prettiger, alleen is het een beetje minder fijn voor het milieu.

Uit ervaring is zo'n scherm knap vervelend als je een paal voor je neus hebt, in een zijvleugel zit of wanneer mensen gaan staan enzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het superhandig de beamer in de kerk.

Ik heb zo nu en dan "beamerdienst". Wat inhoudt dat ik de liederen tijdens de dienst op het scherm projecteer(vaak opwekkingliederen. Ik vind het superhandig. Daarbij maken ook veel sprekers in de kerk gebruik van de beamer ter ondersteuning vd preek.

Voor de dienst levert men een powerpoint of een video oid in wat ik dan tijdens de preek moet laten zien. Ik vind dat je op de manier de dienst en de preek mooi kan ondersteunen. Zeker zo'n filmpje of powerpoint tijdens de dienst projecteren zorgt dat mensen meer geinteresseerd blijven tijdens de dienst en het kan een mooi hulpmiddel zijn voor de predikant om zaken te verduidelijken.

Ik ben een groot voorstander van beamergebruik in de kerk. Niet dat het zonder beamer niet kan, maar ik zie meer voordelen dan nadelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet als je de melodie niet kent. Daarom vond ik de oplossing met het nummer wel schitterend eigenlijk. Dat hoeft het liturgieblad helemaal niet te vervangen: je kunt daarop de basis van de viering plaatsen met alle responsoria etc zodat mensen die meestal een andere kerk bezoeken ook weten wat er gezegd wordt. Daarnaast kan de beamer het nummer van het liedje projecteren, zodat je het in het boek snel gevonden hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Met liturgieblaadjes vang je dat probleem ook op. Werkt m.i. prettiger, alleen is het een beetje minder fijn voor het milieu.

In principe hoeft dat binnen de katholieke Kerk in elk geval niet zo te zijn. Men kan in feite de liturgieboekjes gewoon bewaren en na drie jaar opnieuw gebruiken, als men er maar geen data opzet en men het geen probleem vindt om na drie jaar dezelfde gezangen voor die liturgie te zingen. Maar in de meeste parochies werkt dat nu eenmaal niet zo, alleen al omdat uitgeverijen als Bron van christelijke Geest hun misboekjes dateren (ze willen natuurlijk niet na drie jaar vrijwel overbodig zijn ;)) en die missaaltjes in veel parochies gebruikt worden.

In het algemeen: een beamer kan een prima optie zijn. Het is goedkoper, kost als het goed is niet zoveel energie en je hebt dus geen boekjes meer nodig. Alleen behoort het dan wel een bescheiden plaats te hebben in de kerk en het interieur dus niet te verpesten, behoort de vormgeving van de pagina's ook sober doch stijlvol te zijn en behoort de priester natuurlijk gewoon uit het missaal te blijven bidden. De beamer is immers enkel een hulpmiddel, net zoals de microfoon en de ringleiding, geen deel van de liturgie zelf, zoals het missaal dus wel is. Daarbij behoren mijns inziens ook altijd wel boekjes aanwezig te zijn, voor hen die het lastig vinden vanaf een beamer te lezen.

Sowieso ben ik van mening dat technische hulpmiddelen zo onzichtbaar mogelijk aanwezig behoren te zijn binnen de kerk. Dit omdat de liturgische benodigdheden, van altaar tot vaatwerk tot missaal, van natuurlijke (en kostbare) materialen zijn gemaakt en zo dus bijdragen aan de sfeer en traditie van de liturgie. Een beamer is dat echter uiteraard niet, dus een zeer bescheiden doch duidelijk leesbare projectie op een kale wand of twee brede pilaren is daarom mijns inziens wel voldoende. En dan het beste enkel de mee te zingen liederen als de andere gebeden gewoon in de volkstaal zijn, zodat mensen niet enkel maar richting de beamer zitten te kijken, in plaats van richting priester, altaar en Sacrament, of gewoon in zichzelf gekeerd.

Overigens lees ik zelf liever vanuit een boekje dan vanaf een beamer. Vraag me niet waarom, maar een beamer vermoeit mijn nek meer, zeker als ik zing. Daarbij vind ik zelf het voortdurend (zingend) bidden met opgeheven hoofd een wat onnatuurlijke houding. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke overweging.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Komkommertijd Henk-Jan? ;)

Het was in een onderdeel over internet: waarin veel mensen aangevan dat internet nogal slecht was voor hun geloof.

Waarop ik me meteen afvroeg: op welke plek ben je nu het meeste bezig met je geloof (als je oplet:P) de kerk dus. En juist daar zijn allerlei beamers en luide muziek enzo in opkomst. Filmpjes, hippe powerpoints etc. Niet dat ik dat opzich erg vindt, prima en leuk soms, maar juist in de kerk zoek ik God en dan kunnen dat soort dingen me flink afleiden.

Dus als je het mij zou vragen: doe maar liever computeren buiten de kerk en boekjes en mensen aan het woord erbinnen;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Men kan in feite de liturgieboekjes gewoon bewaren en na drie jaar opnieuw gebruiken, als men er maar geen data opzet en men het geen probleem vindt om na drie jaar dezelfde gezangen voor die liturgie te zingen.

Anderzijds, niet alle kerken zingen ook daadwerkelijk de gezangen die in de liturgie blaadjes staan terwijl ze wel de blaadjes gebruiken.

In het algemeen: een beamer kan een prima optie zijn. Het is goedkoper, kost als het goed is niet zoveel energie en je hebt dus geen boekjes meer nodig. Alleen behoort het dan wel een bescheiden plaats te hebben in de kerk en het interieur dus niet te verpesten, behoort de vormgeving van de pagina's ook sober doch stijlvol te zijn en behoort de priester natuurlijk gewoon uit het missaal te blijven bidden. De beamer is immers enkel een hulpmiddel, net zoals de microfoon en de ringleiding, geen deel van de liturgie zelf, zoals het missaal dus wel is. Daarbij behoren mijns inziens ook altijd wel boekjes aanwezig te zijn, voor hen die het lastig vinden vanaf een beamer te lezen.

Lastige is dat oudere kerken niet gebouwd zijn met de gedachte van een beamer. In nieuwe ontwerpen zou je het juist mooi kunnen integreren in het ontwerp. Het zelfde probleem trouwens met microfoons, verwarming en bepaalde liederen die niet op de galm berekend zijn.

Ik ben wel eens in een neogotische kerk in de New York geweest waar aan de zuilen beeldschermen hingen om bepaalde plaatsen (zoals het priesterkoor) in beeld te brengen. Het maakt het allemaal iets minder 'romantisch' en esthetisch, maar praktisch was het wel. En het is ook wel weer typisch Amerikaans. ;)

En dan het beste enkel de mee te zingen liederen als de andere gebeden gewoon in de volkstaal zijn, zodat mensen niet enkel maar richting de beamer zitten te kijken, in plaats van richting priester, altaar en Sacrament, of gewoon in zichzelf gekeerd.

Die staan ook wel in de blaadjes afgedrukt. Ik moet trouwens zeggen dat ik ze wel als prettig heb ervaren, zeker wanneer degene die ze uitspreekt niet helemaal goed te verstaan is.

Overigens lees ik zelf liever vanuit een boekje dan vanaf een beamer. Vraag me niet waarom, maar een beamer vermoeit mijn nek meer, zeker als ik zing. Daarbij vind ik zelf het voortdurend (zingend) bidden met opgeheven hoofd een wat onnatuurlijke houding. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke overweging.

Ik ook, maar dat dat is bij mij persoonlijke smaak. Ik vind het lezen uit een boekje prettiger. Daarbij heb ik iets te vaak mee gemaakt dat iemand of iets in mijn gezichtsveld stond waardoor ik niet kon meelezen. Overigens mis ik ook enorm de notenbalken, met name bij liederen die ik niet of slecht ken.

Projectie van liednummers daarentegen vind ik wel heel prettig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is nu net ook een protestants kritiekpunt op al die beelden en schilderijen in katholieke kerken.

Nouja, stilstaande beelden zijn wat anders dan bewegende beelden met geluid erbij. Bij het een kan je er wel naar kijken en soms lang ook, maar je bepaald meer zelf je eigen overdenkingen.

Uiteindelijk gaat het natuurlijk niet om een beamer of geen beamer, maar hoe er van gebruik wordt gemaakt. En dat heeft natuurlijk weer te maken met je visie op de liturgie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Men kan in feite de liturgieboekjes gewoon bewaren en na drie jaar opnieuw gebruiken, als men er maar geen data opzet en men het geen probleem vindt om na drie jaar dezelfde gezangen voor die liturgie te zingen.

Anderzijds, niet alle kerken zingen ook daadwerkelijk de gezangen die in de liturgie blaadjes staan terwijl ze wel de blaadjes gebruiken.

Ik doel ook meer op eigen liturgieblaadjes en niet die van een stichting. In de praktijk echter zal men inderdaad niet snel hetzelfde blaadje gebruiken elke drie jaar, vanwege de verschillende koren, gezangen en ook verschillende gebeden waaruit de priester an kiezen.

Lastige is dat oudere kerken niet gebouwd zijn met de gedachte van een beamer. In nieuwe ontwerpen zou je het juist mooi kunnen integreren in het ontwerp. Het zelfde probleem trouwens met microfoons, verwarming en bepaalde liederen die niet op de galm berekend zijn.

Ik ben wel eens in een neogotische kerk in de New York geweest waar aan de zuilen beeldschermen hingen om bepaalde plaatsen (zoals het priesterkoor) in beeld te brengen. Het maakt het allemaal iets minder 'romantisch' en esthetisch, maar praktisch was het wel. En het is ook wel weer typisch Amerikaans. ;)

Mijns inziens is het het belangrijkst dat het priesterkoos zoveel mogelijk verschoond blijft van dat soort dingen. De zuilen in het middenschip en de zijbeuken kunnen daarvoor weer prima geschikt zijn, mits er geen beelden staan natuurlijk.

Die staan ook wel in de blaadjes afgedrukt. Ik moet trouwens zeggen dat ik ze wel als prettig heb ervaren, zeker wanneer degene die ze uitspreekt niet helemaal goed te verstaan is.

Lang niet alle parochies doen dat; men verwijst vaak ook gewoon naar de zangbundel voor de teksten. De vaste gebeden zijn elke week hetzelfde, dus die hoeven niet per se afgedrukt worden. De lezingen kan men beter weer wél afdrukken.

De meest eenvoudige oplossing vinden we natuurlijk weer in de oosters-orthodoxe kerken. Die doen simpelweg helemaal niet aan boekjes of beamers; het koor of de cantor zingt al en men kan de priester prima horen. En zo niet, dan is dat geen enkel probleem, want de liturgie is toch meer iets wat men moet ervaren en bidden, in plaats van woord voor woord horen. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lang niet alle parochies doen dat; men verwijst vaak ook gewoon naar de zangbundel voor de teksten. De vaste gebeden zijn elke week hetzelfde, dus die hoeven niet per se afgedrukt worden. De lezingen kan men beter weer wél afdrukken.

Al hoewel het OT gaat, ben ik het niet met je eens. De vaste gebeden zijn welliswaar dezelfde, maar voor kerkgangers die niet regelmatig naar deze parochie/gemeente komen of op bezoek zijn is het fijn als er een kaartje is waarop die tekst wél staat. Dat hoef je wat mij betreft natuurlijk niet op de beamer te gooien, dat is voor liedteksten of nummers met verwijzing naar het boek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

precies, voor een toegankelijk mis is een boekje wel een must ja. Op zich staan die gebeden ook in het zangboek, maar daar moet je al aardig de weg in weten om het te vinden.

Dus beter om wel gewoon heldere boekjes te maken met alles erin, of verwijzingen naar de zangbundel dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 weeks later...
  • 1 year later...

"Ik ben m'n bijbel (of zangbundel) vergeten, mag ik met jou meelezen?"

Met de beamer is deze vraag overbodig. We kunnen afzonderlijk (lees: afgezonderd) van elkaar de teksten lezen. "Moet de bijbel niet mee naar de kerk?" "Nee, laat maar thuis, we lezen het wel op het scherm."

Dan de preek. Als en wanneer tijdens de preek afbeeldingen worden getoond, kunnen de kerkgangers afgeleid worden.

Daarom ben ik geen voorstander van deze media binnen het kerkgebeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
"Ik ben m'n bijbel (of zangbundel) vergeten, mag ik met jou meelezen?"

Met de beamer is deze vraag overbodig.

Dat is fijn lijkt mij. Wanneer ik in de kerk zit heb ik het liefst absolute stilte om mij heen en dus ook geen vragen. Zodat ik mij voor kan bereiden, in aandacht kan luisteren of kan nadenken.

We kunnen afzonderlijk (lees: afgezonderd) van elkaar de teksten lezen.

Indien je dat zo stelt dan kan je beter naar een bijbelkring oid gaan waar je met een groepje de bijbel wat uitdiept. Dan is er ook nog ruimte voor gesprek over het gelezen deel enz enz.

"Moet de bijbel niet mee naar de kerk?" "Nee, laat maar thuis, we lezen het wel op het scherm."

Allereerst hoor je de voorganger natuurlijk vertellen uit de bijbel. Ikzelf neem nooit een bijbel mee naar de kerk. Ik hoor het van de priester/diaken en lector. De teksten die uit de bijbel gelezen worden staan wel in het boekje maar ik lees eigenlijk nooit mee als er uit de bijbel voorgelezen wordt.

Dan de preek. Als en wanneer tijdens de preek afbeeldingen worden getoond, kunnen de kerkgangers afgeleid worden.

Daarom ben ik geen voorstander van deze media binnen het kerkgebeuren.

Ik ben geen uitgesproken voor of tegenstander. Bij mij in de kerk vindt ik het wat minder passen. Zou ook geen flauw idee hebben waar ze zo'n scherm zouden moeten plaatsen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid