Spring naar bijdragen

Ywam: Een andere zomervakantie


Aanbevolen berichten

Heb je zin in een uitdaging deze zomer? Gods liefde willen uitdelen met een groepje jongeren? En wil je groeien in relatie met Hem en veranderd terugkomen?

Go Teams hoort bij jeugd met een opdracht wat staat voor God kennen en Hem bekend maken. Dit past goed bij de organisatie en wordt ook duidelijk in de reis. De reis start met 4 dagen voorbereidingsdagen op heidebeek. Hier leer je je groep kennen, zijn er diensten, workshops, teamtijd en bereid je samen de reis voor. Dit zijn dagen waarin je zelf opgebouwd wordt en naar God toe groeit en dat kun je later in het land uitdelen. Na deze 4 dagen ga je 2,5 week na het buitenland met je groep. Elk land gaat naar een plek waar een team van JmeO zit. Zij hebben een planning gemaakt voor de reis. Het mooie is dat het zeker mogelijk is om als groep te kijken wat we zelf willen doen en organiseren omdat we zien welke talenten er in een groep zijn en dat we merken wat God ons duidelijk maakt om te doen. Als groep ben je ook bezig met stille tijd als groep wat bijzondere momenten zijn.

Je vakantie gebruiken om iets te ontdekken van wat zending is. We willen je uitdagen je geloof praktisch te maken en uit te delen wat jij ontvangen hebt. Je zult God zien werken in en door je heen, mooie avonturen beleven en ook in de moeilijke momenten Hem betrekken. Deze wereld heeft God nodig. Ben jij degene die Hij kan gebruiken om Zijn liefde te laten zien?

Wat je kan verwachten op een GO Team: praktisch werk, voorbede, evangelisatie op plekken zoals, ziekenhuizen, sloppenwijken, opvanghuizen en op straat. Werken met jongeren, kinderen en ouderen. Kortom, GO Teams is een uitdagende manier om je zomervakantie in te vullen, jouw grenzen te verleggen, en te gaan om te vertellen van Jezus.

Denk en bid er maar eens over, het is de moeite waard!

Meer info: http://ywamheidebeek.org/goteams/

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat ik het heel eng vind jongeren af te zonderen en ze op godsdienstig vlak allerlei ideeën tussen de oren te persen. Waar ligt de grens met brainwashing? En dan vervolgens deze jongeren afsturen op mensen die een forse tegenslag hebben gehad in ziekenhuizen of opvanghuizen en die proberen te bekeren.

Hoe zou het gaan op islamitische scholen in Afghanistan of Kasjmir?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lees hem eens zo:

Heb je zin in een uitdaging deze zomer? Allahs liefde willen uitdelen met een groepje jongeren? En wil je groeien in relatie met Hem en veranderd terugkomen?

Go Teams hoort bij jeugd met een opdracht wat staat voor Allah kennen en Hem bekend maken. Dit past goed bij de organisatie en wordt ook duidelijk in de reis. De reis start met 4 dagen voorbereidingsdagen op heidebeek. Hier leer je je groep kennen, zijn er diensten, workshops, teamtijd en bereid je samen de reis voor. Dit zijn dagen waarin je zelf opgebouwd wordt en naar Allah toe groeit en dat kun je later in het land uitdelen. Na deze 4 dagen ga je 2,5 week na het buitenland met je groep. Elk land gaat naar een plek waar een team van JmeO zit. Zij hebben een planning gemaakt voor de reis. Het mooie is dat het zeker mogelijk is om als groep te kijken wat we zelf willen doen en organiseren omdat we zien welke talenten er in een groep zijn en dat we merken wat Allah ons duidelijk maakt om te doen. Als groep ben je ook bezig met stille tijd als groep wat bijzondere momenten zijn.

Je vakantie gebruiken om iets te ontdekken van wat zending is. We willen je uitdagen je geloof praktisch te maken en uit te delen wat jij ontvangen hebt. Je zult Allah zien werken in en door je heen, mooie avonturen beleven en ook in de moeilijke momenten Hem betrekken. Deze wereld heeft Allah nodig. Ben jij degene die Hij kan gebruiken om Zijn liefde te laten zien?

Wat je kan verwachten op een GO Team: praktisch werk, voorbede, evangelisatie op plekken zoals, ziekenhuizen, sloppenwijken, opvanghuizen en op straat. Werken met jongeren, kinderen en ouderen. Kortom, GO Teams is een uitdagende manier om je zomervakantie in te vullen, jouw grenzen te verleggen, en te gaan om te vertellen van Mohammed.

Denk dan aan de terroristische aanslagen. Als ik jongeren zou willen ronselen voor een aanslag, zou ik zo'n tekst maken. Ze een paar weken afzonderen. Dan onder begeleiding naar een ander land brengen en dan boem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat jongeren altijd met het geloof te maken zullen hebben, en zolang niemand gedwongen wordt die kampen te bezoeken of je niet weg mag, lijkt het me niet veel kwaad kunnen. De meeste jongeren experimenteren met sex, drugs en weet ik wat, waarom zouden andere jongeren niet wat met religie mogen exprimenteren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Nederland, en in andere beschaafde landen, mogen nu eenmaal meningen verkondigd worden die anderen liever niet horen. Extreem-rechts mag demontraties houden. Anti-globalisten mogen dat ook. Mensen die "omgang" willen hebben met heel veel mogen dat doen in bepaalde clubs.

Als je leest wat deze club wil, heb ik niet het idee dat ze binnen afzienbare tijd een vliegtuigkaping op touw zetten. Ik vind de boodschap die die kampen uitdragen ook stuitend en zelfs walgelijk, maar dat is de prijs die ik betaal voor mijn vrijheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet elk religieus zomerkamp is natuurlijk een broeinest van extremistische ideeën, maar ik vraag me wel af of je als jongere hier nu echt beter van wordt. Vier dagen voorbereiding voor uitzending naar een gebied waar het rauwe leven schokkend echt en dichtbij komt en waar lieve verhaaltjes over Jezus in het niets vallen, lijkt mij nogal kort. Erg kort zelfs. Zending is niet zomaar een leuke uitdaging, maar een heel harde leerschool waar de zendeling onvoorstelbaar veel moeilijkheden, gevaren en culturele verschillen moet overwinnen voor vaak heel weinig resultaat. De meeste zendelingen hebben dan ook jarenlange studie achter de rug en wonen en werken ook al jarenlang keihard in de betreffende landen.

Natuurlijk, het kan best mooi zijn om jongeren eens te laten meelopen met een dergelijke missie, maar dan, zo denk ik, beter niet vanuit de intentie dat zij zelf ook gaan evangeliseren. Meehelpen bij het helpen van deze mensen en het meebidden met de zendelingen, dat is altijd mooi om te doen. Maar kun je iemand in vier daagjes voorbereiden op de confrontatie met de verschrikkelijke omstandigheden in ziekenhuizen daar, met het afschuwelijke leed door oorlogen, rampen of armoede veroorzaakt, en ze zelfs de gave aan te leren deze mensen, die vaak niets meer hebben, te bemoedigen en een eind op weg te helpen? Mensen die in een totaal andere cultuur leven, met volstrekt andere omgangsvormen en ideeën over het leven? Ik betwijfel het ten zeerste.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bonjour trekt het misschien in het extreme om een punt te maken, maar ik kan me ergens wel in dat punt vinden. En als je niet goed weet wat er speelt kan ik me z'n reactie op zo'n advertentie ook wel voorstellen, vooral als je beseft hoeveel bangmakerij er al in de media is gedaan.

Daarnaast ken ik Ywam wel een beetje en heb altijd al wel zo mijn bedenkingen bij hun manier van werken gehad. Tuurlijk komt het niet tot 'recrutering' of 'oorlogsvoering' oid, maar er zitten wel vreemde trekjes aan hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb een beetje het idee dat Bonjour spijkers op laag water zoekt en niet voor ogen heeft wat zending inhoud. :#

Wat houdt zending dan in volgens jou? en wat houdt zending van de GO teams in volgens jou?

Jammer geen reactie.

In de tekst van Goteams staat een afkorting: JmeO. Makkelijk overeen te lezen. Hij staat voor Jongeren met een Opdracht. De opdracht heeft niet als doel het lijden te verminderen, maar om het Woord te verspreiden. Lekker ouderwets evangeliseren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar is niks mis mee.

Je vergelijking gaat slechts ten dele op. Je maakt de klassieke fout dat alles wat religie heet vergelijkbaar is. Deze christenjongeren wordt niet geleerd om te strijden tegen mensen of hun leven te geven voor de religie of tegen de grote satan. Misschien leren ze iets over 'geestelijke strijd'. Dat is meer een strijd van woorden en gedachten dan een strijd met wapens.

Van mij mag je het eng vinden hoor, ik denk alleen dat je het niet begrijpt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, ik begrijp heel veel hoor. Ik ben het er vaak niet mee eens.

Ik ik ben echt niet de enige die tegen evangelisatie is. Zelfs hier niet.

Blijft mijn vraag "Waar ligt de grens met brainwashing?"

Stelling: Brainwashing is niet erg als het maar voor het goede doel is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je mag het er niet mee eens zijn. Prima. Je hoeft het alleen niet van de daken te bazuinen. Er is niks met evangelisatie, zolang het de mensen vrijlaat een eigen keuze te maken.

Jij bent de enige die het hier over brainwashing heeft. De jongeren die hier aan meedoen kiezen er zelf voor hun geloof te verdiepen. Ga gerust eens kijken wat er nou daadwerkelijk gebeurt. Ik denk dat brainwashing iets heel anders is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je mag het er niet mee eens zijn. Prima. Je hoeft het alleen niet van de daken te bazuinen. Er is niks met evangelisatie, zolang het de mensen vrijlaat een eigen keuze te maken.

Even voor de eerlijkheid: evangeliseren is ook van de daken af te bazuinen, dus als gelovigen het recht hebben te evangeliseren heeft bonjour datzelfde recht.

Maar Bonjour, de stelling dat brainwashing ok is, zolang het voor het goede doel is, is natuurlijk best verdedigbaar. Het probleem is alleen dat "goed" zo lastig te definiëren is.

De vraag wanneer verdiepen overgaat in brainwashing is ook niet makkelijk te beantwoorden. Pas als het zeker is dat er daadwerkelijk jongeren getraind worden voor een heilige oorlog moeten we het verbieden. Ik heb nog wel wat vertrouwen in de kritische blik van mensen, dus zo'n vaart zal het niet lopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begin hiermee.

Ik heb nog wel wat vertrouwen in de kritische blik van mensen, dus zo'n vaart zal het niet lopen.

Het verhaal van GoTeams deed me ook denken aan Jonestown. http://nl.wikipedia.org/wiki/Jim_Jones

Ik herinner me nog dat (christelijke) kennissen op het nieuws reageerden met "ze moeten al die sekten verbieden", waarna ik opmerkte dat Jezus ook ooit een sekte was begonnen.

Allemaal mensen met een kritische blik, of toch niet? Wat doet jaren afzondering met iemand? Wanneer spreek je van een heilige oorlog?

Ik heb mensen die net atheneum eindexamen hebben gedaan met natuurkunde zo voor het lapje gehouden met een simpel stukje elektronica uitleg, dat ik zeer twijfel aan de kritische blik. Een goede verkoper verkoopt alles.

Er is niks met evangelisatie, zolang het de mensen vrijlaat een eigen keuze te maken.

Wat ik tegen evangeliseren heb is dat die verkopers van zopas heel goed hun werk doen. Ze halen hun doelen eerst in hun nabijheid. Luisteren naar je problemen, zingen samen een liedje en beginnen langzaam over de bijbel. Vooral niet beginnen over de critici op je geloof. Welke argumenten er tegen je geloof zijn. Vooral niet beginnen over andere geloven. Rustig, subtiel het geloof tussen de oren van de doelgroep krijgen.

Wat je op dit forum niet ziet zijn de verhalen van de afvalligen. Mensen die jaren geloofd hebben, hun geloof verliezen en er jaren over doen om het uit hun systeem te krijgen. Dat is de keerzijde.

Het probleem is alleen dat "goed" zo lastig te definiëren is.

Ja, want niemand kan je verzekeren dat je het goede tussen je oren gepropt krijgt. Wel de juiste richting van het goede geloof?

Link naar bericht
Deel via andere websites

We zijn inmiddels weer verder, weer wereldser geworden dan in de tijd van Jim Jones. Maar zelfs als dat niet zo is: Mensen hebben het recht de verkeerde keuze te maken.

Ik moet ook niks hebben van dergelijke kampen, maar ik zou ze nooit verbieden. Niet om het goede werk wat dan eventueel niet gedaan kan worden, in mijn ogen weegt het kwaad wat religie niet op tegen de enkele goede daad die religieuzen doen. Maar er is maar één ding erger dan toestaan en dat is verbieden. Het is niet aan mij om over de gedachten van anderen te regeren, en te bepalen wat ze te horen krijgen waarover.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat ik tegen evangeliseren heb is dat die verkopers van zopas heel goed hun werk doen. Ze halen hun doelen eerst in hun nabijheid. Luisteren naar je problemen, zingen samen een liedje en beginnen langzaam over de bijbel. Vooral niet beginnen over de critici op je geloof. Welke argumenten er tegen je geloof zijn. Vooral niet beginnen over andere geloven. Rustig, subtiel het geloof tussen de oren van de doelgroep krijgen.

Wat je op dit forum niet ziet zijn de verhalen van de afvalligen. Mensen die jaren geloofd hebben, hun geloof verliezen en er jaren over doen om het uit hun systeem te krijgen. Dat is de keerzijde.

Ik denk dat die mensen hier niet vertoeven door t constante gemekker van jou :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je mag het er niet mee eens zijn. Prima. Je hoeft het alleen niet van de daken te bazuinen. Er is niks met evangelisatie, zolang het de mensen vrijlaat een eigen keuze te maken.

Even voor de eerlijkheid: evangeliseren is ook van de daken af te bazuinen, dus als gelovigen het recht hebben te evangeliseren heeft bonjour datzelfde recht.

Credible is een christelijk forum dat nieuwsberichten uit christelijke hoek publiceert. De identiteit is duidelijk. Voor een openbaar forum waar iedereen zijn mening ongelimiteerd mag spuien zul je toch ergens anders terecht moeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid