Spring naar bijdragen

christenen zijn moeilijk met daten


Aanbevolen berichten

Ja, dat bedoel ik ook. Maar ik proef bij christenen nog wel eens dat ze of a) meer verwachten van hun partner dan nodig in het kader van respect of B) hun geloofsopvatting(en) superieur achten aan die van hun partner.

In zo'n geval kun je beter een partner zoeken die er hetzelfde over denkt.

Ja ik ben t ook met je eens en onderstreepte dat ook nog ns, ik reageerde niet zozeer op jou in het bijzonder maar meer op het gevoel wat ik kreeg bij de posts erboven :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hetzelfde gevoel krijg ik ook vaak als ik topics lees over relaties tussen christenen en ongelovigen. "Mijn partner heeft geen geloof" of "gaat niet naar de kerk" kan er dan staan. Het lijkt dan alsof de partner er zich nooit in verdiept heeft, het geen issue vindt. Maar het niet geloven kan heel gemotiveerd gekozen zijn. Er kunnen gefundeerd of ongefundeerd enorme ergernissen richting een vorm van religie bestaan. Met ongefundeerde ergernissen zou het nog bespreekbaar kunnen zijn, maar met gefundeerde wordt dat al een stuk lastiger. Issues als de zondagochtend besteding kunnen dan explosieve situaties opleveren.

Beide partners moeten zich dus in het geloofsleven (of het ontbreken daarvan) van hun partner verdiepen en daar begrip en respect voor kunnen tonen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dag Anne, ja het is moeilijk... Misschien moet je toch je gading eens zoeken op de genoemde christelijke datingsites, funkyfish doet algauw trouwens een single-weekend.

Zelf heb ik geen hele collectie aan vriendinnetjes... Zeker sinds ik volwassen ben gaat het moeilijker. Ik ben ook geen uitgaander, dus je zult me niet vinden in een discotheek of op café. De enige mogelijkheid voor mij denk ik is toch de datingsites. Dan kunnen we ook iets doen dat we beiden graag doen, in plaats van at random iemand tegen te komen.

Zelf wil ik ook geen niet-christelijke relaties meer, ik heb zelfs een vriendin gehad die het daarom uitmaakte, het was haar een brug te ver, iemand die gelovig is, terwijl ze wel haar kinderen had laten lopen en eerste communie liet doen.

Zelf kom ik ook uit een ongelovige familie, dus ook in mijn familiekring ontmoet ik geen christenen.

Ik vind je berichtjes goed geformuleerd Rutgerza! :D

Ik denk ook dat we niet te veel op de letter van de bijbel moeten rekenen wat single of niet-single betreft. In Genesis al maakt de bijbel duidelijk dat de mens niet gemaakt is om alleen te zijn. Dus ook hier moet Paulus in zijn (literaire en historische) context geplaatst worden. Meer nog, Paulus deed ook heel bedenkelijke uitspraken over de vrouw (exegeten geloven echter dat de meeste van die uitspraken niet van de hand van paulus zijn). Petrus was b.v. ook getrouwd, toch wordt hij de steenrots waarop jezus zijn kerk zou bouwen.

Verder ken ik het omgekeerde ook... Mensen die het wel goed meenden, maar niet wisten wat ze met me moesten aanvangen als "oudere" single. Dus werd ik maar uitgenodigd op de feestjes waar geen mens boven de twintig aanwezig was, en heb ik zelfs op een bruiloft aan de kindertafel gezet geweest, ik kan je vertellen dat ik dat vreselijk vond... Ik was echt kwaad dan.

@bonjour:

Ik geef je helemaal gelijk :D

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begrijp dat Paulus single bleef omdat hij er gewoonweg geen tijd voor had, altijd druk en onderweg en gezien zijn situatie zou zijn gezin continu gevaar hebben gelopen. Dus voor hem persoonlijk een verstandige keuze, maar verder denk ik: Paulus was zelf niet getrouwd dus wat kan hij weten van relaties? Ik krijg een beetje een 'schoenmaker hou je bij je leest' gevoel bij zijn mening over het huwelijk.

Daarom heb ik er ook een beetje moeite mee hoe zwaar zijn woorden soms wegen bij hoe sommige christenen denken over relaties, alsof het vaststaande regels zijn in plaats van een goed bedoeld advies waar je over kunt nadenken maar wat je ook naast je neer mag leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien júíst omdat hij niet getrouwd was, kon hij veel over relaties weten. Omdat hij er van een afstandje naar kon kijken, zonder die roze wolk eromheen. ;)

Net zoals mensen zonder kinderen vaak toch een veel nuchterdere kijk op kinderen hebben, omdat zij die roze wolk missen die van elke rotstreek een hilarisch moment schijnt te maken.

Daarbij sprak hij wellicht met veel mensen die getrouwd waren en met hun sores bij hem kwamen, of via de opzieners van de gemeenten alsnog bij hem, zodat hij daardoor een breed, genuanceerd en gevarieerd beeld kon krijgen van wat een huwelijk inhoudt en welke problemen daarbij komen kijken.

En natuurlijk had hij als grootste voorbeeld zijn eigen ouders, die hij vooral als kind toch elke dag getrouwd zag zijn.

Dat zie je ook vandaag de dag met onze priesters en bisschoppen: zelf zijn ze niet getrouwd (hoewel sommigen als weduwnaar priester worden), maar de biechtstoel, het pastorale gesprek, de verjaardagskring en het gewone contact met mensen in het algemeen geven al veel prijs.

En die momenten zijn er in elk geval voor een parochiepriester in overvloed.

Maar gelijk heb je wel, natuurlijk. Paulus schreef vooral met het oog op een snelle komst van Jezus en dan is een uitgebreid huwelijk natuurlijk wat nutteloos. In die context moet je zijn aanbevelingen denk ik ook zien.

En ook als je zelf een kweler bent over hoe mooi en verheven het huwelijk zou zijn (niet zelden tot ergernis van ongehuwden), dan kan Paulus weer een gezond tegengeluid zijn.

Want het huwelijk is natuurlijk wel mooi en verheven, maar zij is zeker niet zaligmakend en gelukkig kun je nu gewoon kiezen of je wilt trouwen of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik begrijp dat Paulus single bleef omdat hij er gewoonweg geen tijd voor had, altijd druk en onderweg en gezien zijn situatie zou zijn gezin continu gevaar hebben gelopen. Dus voor hem persoonlijk een verstandige keuze, maar verder denk ik: Paulus was zelf niet getrouwd dus wat kan hij weten van relaties? Ik krijg een beetje een 'schoenmaker hou je bij je leest' gevoel bij zijn mening over het huwelijk.

Daarom heb ik er ook een beetje moeite mee hoe zwaar zijn woorden soms wegen bij hoe sommige christenen denken over relaties, alsof het vaststaande regels zijn in plaats van een goed bedoeld advies waar je over kunt nadenken maar wat je ook naast je neer mag leggen.

dag Rutgerza,

Ik volg je wel een beetje daarin... Paulus maakt ook steeds duidelijk wanneer hij in naam van de Heer spreekt en wanneer hij zijn eigen mening formuleert. Als hij het over vrouwen heeft doet hij me soms een beetje denken aan Ambrosius, al is Ambrosius dan duizend keer harder natuurlijk. :D

Ik kreeg vroeger soms ook lezingen die ik moest doen die raad gaven aan getrouwde koppels. Ik heb ze nooit geweigerd, maar ik vond het wel vreselijk, wat weet ik er nu immers van als nooit getrouwd persoon... Net hetzelfde als ik soms hoorde van een getrouwd persoon hoe ik als single mijn leven moest leiden... Sorry, dacht ik dan, je weet in feite niet waarover je spreekt ;).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Beste leden,

Ik ben zelf eigenaar van de Christelijke Datingsite date2shine.

En ik krijg veel klachten van christelijke vrouwen dat de mannen te weinig andere vrouwen aanspreken. Spreek gewoon een aantal vrouwen aan en je ziet dat het dan niet zo moeilijk is

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het prbleem dat ze na 3 pb, s afhaken :#

Ik denk ook wel eens over na om een seculiere dame te daten, maar als ik kijk naar mijn seculiere collega dames en met hun praat over relatie en seks. Dan kom ik tot de conclussie dat het heel moeilijk gaat worden, dus ik wacht lekker af en blijf wel christelijke datingsite, s. Alles op ZIJN tijd, kreeg ik eens als wijsheid van een jonge dame die ik kende van een christelijke datingsite ;)

ik val trouwens op refo dames :$ misschien maar eens een bezoekje brengen aan een ger gem of hhk kerk en op Het Hollands jongerenkoor gaan :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Een 'ongelijk juk' aangaan is zeker niet aan te raden. Je kunt het fundament, de oorsprong van je denken niet delen met je partner, da's toch verschrikkelijk?

Paulus bedoelt zeker niet te zeggen dat we maar niet moeten trouwen. Dan zouden we uitsterven :) Maar het kan je wel aan het denken zetten. Als je heel gefocust bent op het vinden van een relatie, welke plek heeft God daarin dan? Wordt Hij overstemd? Misschien wil Hij je zegenen met een periode van geestelijke groei of emotioneel herstel, waarbij het beter is dat je nog even alleen blijft. Maar het kan ook zijn dat Hij binnenkort iemand voor je heeft, al dan niet via een datingsite, en je mist deze zegen omdat je blijft zitten waar je zit.

Als christenen mogen we het in gebed bij Hem neerleggen, en tegelijkertijd vertrouwen dat Hij ons leven leidt, door de Heilige Geest. Niet krampachtig op zoek gaan naar een date, maar ook niet krampachtig wachten tot er een briefje uit de hemel komt. Maar bidden en werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een 'ongelijk juk' aangaan is zeker niet aan te raden. Je kunt het fundament, de oorsprong van je denken niet delen met je partner, da's toch verschrikkelijk?
Je kan het leven delen met iemand, je kunt houden van iemand, je kan iemand liefhebben, maar die ander is nooit hetzelfde als jij. Hoe jij denkt, doet of voelt ben jij als individu, dat is je fundament. Ook als je partner wel christelijk is, dan toch zullen er nog fundamentele verschillen zijn in geloof en/of in het beleven van het geloof.

Overigens als je gelooft in goddelijk ingrijpen dan lijkt het me vreemd om een 'ongelijk juk' direct als niet aan te raden te bestempelen. En waarom zou je de oorsprong van je denken niet met iemand kunnen delen als die verschillend is?

Paulus bedoelt zeker niet te zeggen dat we maar niet moeten trouwen. Dan zouden we uitsterven :)
Bij mijn weten is trouwen niet de voorwaarde om kinderen te krijgen en ook zorgt trouwen niet voor de garantie op kinderen en daarnaast trouwen er nog mensen van het gelijk geslacht.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Desalniettemin.

Wat ik me afvraag, SamenChristen (welkom op Credible trouwens!) lijkt te suggereren dat je beter alleen kunt zijn om je relatie met God te verdiepen en dat een partner afleidt. Dan denk ik: met een partner kun je toch prima dingen delen? Juist samen kun je misschien wel verder komen dan alleen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Desalniettemin.

Wat ik me afvraag, SamenChristen (welkom op Credible trouwens!) lijkt te suggereren dat je beter alleen kunt zijn om je relatie met God te verdiepen en dat een partner afleidt. Dan denk ik: met een partner kun je toch prima dingen delen? Juist samen kun je misschien wel verder komen dan alleen!

Ik deel je mening wel in zekere mate. Toch lijkt Paulus te suggereren dat je eerder God's goedkeuring zoekt als alleenstaand, en als getrouwd persoon je eerder de goedkeuring van je partner zoekt.

Zelf geloof ik ook dat ik toch een liever een christelijke partner heb, omdat mijn christen-zijn zo essentieel deel uitmaakt van mijn zijn, dat ik het toch moeilijk zou vinden dat niet terug te vinden bij mijn partner. Maar Quest heeft wel gelijk volgens mij dat we allemaal anders in elkaar zitten, en in feite gaan er geen twee christenen zijn die helemaal gelijk geloven, dat hoeft ook niet. De eenheid in christus heeft volgens mij ook niets te maken met een uniformiteit en in alles hetzelfde te denken, dat is juist sektarisch, volgens mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Paulus schreef dit met het verkondigen van het evangelie in het achterhoofd. Hij was zelf 24 uur per dag met deze taak bezig (workaholic) en dan heb je ook gewoon geen tijd voor een relatie. Hij koos duidelijk voor zijn werk. Ik denk dat het in zo'n geval ook beter is om niet aan een relatie te beginnen, want daar zou iedereen ongelukkig van worden. Gewoon een nuchter advies, maar wordt m.i. nog weleens uit z'n verband gerukt (zoals hierboven).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat ik me afvraag, SamenChristen (welkom op Credible trouwens!) lijkt te suggereren dat je beter alleen kunt zijn om je relatie met God te verdiepen en dat een partner afleidt. Dan denk ik: met een partner kun je toch prima dingen delen? Juist samen kun je misschien wel verder komen dan alleen!

Wat ik bedoel te zeggen is dat dat verschilt per persoon en per situatie. Voor alles is een tijd. Ik bedoel het dan ook niet als iets definitiefs. Natuurlijk is het belangrijk om je geloof met je partner te delen. Een must zelfs vind ik, als je een partner hebt. Maar het is een feit dat je als single meestal meer tijd hebt om aan God te besteden. Ik wil hiermee niet zeggen dat je niet moet/mag trouwen, maar dat God je in elke fase van je leven wil zegenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Paulus schreef dit met het verkondigen van het evangelie in het achterhoofd. Hij was zelf 24 uur per dag met deze taak bezig (workaholic) en dan heb je ook gewoon geen tijd voor een relatie. Hij koos duidelijk voor zijn werk. Ik denk dat het in zo'n geval ook beter is om niet aan een relatie te beginnen, want daar zou iedereen ongelukkig van worden. Gewoon een nuchter advies, maar wordt m.i. nog weleens uit z'n verband gerukt (zoals hierboven).

Ik denk dat het toch anders in elkaar zit, maar veel christenen willen het toch niet geloven. Ik denk dat Paulus een man was die altijd voor de waarheid ging, net zoals Onze Heer Jezus. Veel christenen denken voor de waarheid gaan, dat hoeft toch niet, dat hoeft toch niet, dat hoeft toch niet, dat hoeft toch niet, dat hoeft toch niet, ... Als je het maar vaak genoeg herhaalt dan hoeft het niet. ;)

Maw een man of vrouw van God gaat altijd voor de waarheid, en dat geeft veel problemen in een relatie. Als een partner dan zou zeggen, heh vandaag effe niet, dan zit een man of vrouw van God eigenlijk al in de problemen. Kiest hij of zij dan toch voor de waarheid of kiest hij of zij voor partner?

Zelf al vaak genoeg meegemaakt dat een leuk iemand me een vraag stelde en ik dacht zal ik nu de waarheid zeggen of zal ik toch wel effe dimmen, wie weet ... Veel mensen zitten al helemaal niet te wachten op een duidelijk standpunt en zijn dan toch al pleiten.

Er zijn maar weinig mensen in de wereld die ook echt voor waarheid willen gaan, daar ben ik wel achter, en om eerlijk te zijn toch wel enorm teleurgesteld in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Dat klinkt alsof christenen weten wat die waarheid dan is en daar ook onwrikbaar voor moeten staan. Dat is toch wat anders dan wat je zegt in een ander topic, dat veel onduidelijk is en we vragen mogen stellen.

Het leven is veel meer dan dat alleen. En zoals ik in ander topic al aangaf het gaat denk ik om nu, nu, nu. Het openen der harten zodat mensen echt 1 gemeenschap kunnen zijn. En zelf denk ik dat dat in een relatie ver weg het belangrijkste is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maw een man of vrouw van God gaat altijd voor de waarheid, en dat geeft veel problemen in een relatie. Als een partner dan zou zeggen, heh vandaag effe niet, dan zit een man of vrouw van God eigenlijk al in de problemen. Kiest hij of zij dan toch voor de waarheid of kiest hij of zij voor partner?

Zelf al vaak genoeg meegemaakt dat een leuk iemand me een vraag stelde en ik dacht zal ik nu de waarheid zeggen of zal ik toch wel effe dimmen, wie weet ... Veel mensen zitten al helemaal niet te wachten op een duidelijk standpunt en zijn dan toch al pleiten.

Er zijn maar weinig mensen in de wereld die ook echt voor waarheid willen gaan, daar ben ik wel achter, en om eerlijk te zijn toch wel enorm teleurgesteld in.

Ik denk dat Liefde de Waarheid is. En dat de waarheid zoals jij m nu beschrijft een soort menselijke, rationale en enigszins kille waarheid is. Als je net zo veel Liefde als God zou hebben, zou je de Waarheid ALTIJD zou kunnen brengen dat de ander zo ontzettend blij is dat je hem/haar de waarheid hebt vertelt. Denk ik dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Maw een man of vrouw van God gaat altijd voor de waarheid, en dat geeft veel problemen in een relatie. Als een partner dan zou zeggen, heh vandaag effe niet, dan zit een man of vrouw van God eigenlijk al in de problemen. Kiest hij of zij dan toch voor de waarheid of kiest hij of zij voor partner?

Zelf al vaak genoeg meegemaakt dat een leuk iemand me een vraag stelde en ik dacht zal ik nu de waarheid zeggen of zal ik toch wel effe dimmen, wie weet ... Veel mensen zitten al helemaal niet te wachten op een duidelijk standpunt en zijn dan toch al pleiten.

Er zijn maar weinig mensen in de wereld die ook echt voor waarheid willen gaan, daar ben ik wel achter, en om eerlijk te zijn toch wel enorm teleurgesteld in.

Ik denk dat Liefde de Waarheid is. En dat de waarheid zoals jij m nu beschrijft een soort menselijke, rationale en enigszins kille waarheid is. Als je net zo veel Liefde als God zou hebben, zou je de Waarheid ALTIJD zou kunnen brengen dat de ander zo ontzettend blij is dat je hem/haar de waarheid hebt vertelt. Denk ik dan.

Nee dus, de rijke jongeling liep bedroefd weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Scherp! :) Maar de Bijbel vertelt niet hoe het hem verder verging, wat ie de volgende ochtend dacht etc. Maar idd, Bijbels gezien heb je n argument.

Inderdaad, ik ben ook heel benieuwd hoe hij de volgende dag dacht. Ik denk dat daar nu juist de kracht van waarheid zit en dus ook liefde.

Volgens mij draaien we in deze tijd en heel vroeger misschien ook al de dingen andersom. Eerst liefde en dan waarheid, genoeg stelletjes gekend die elkaar zelfs op basiszaken de waarheid nooit gezegd hebben. Wat heb je dan lief? Een eigen beeld van de ander?

De echte liefde die er is, kan men pas meten als de harten geopend zijn, maar helaas, geeft dat sommigen nu juist weer de reden om te scheiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Ik vraag me af... Zijn er meer mensen die moeite hebben met het vinden van een christelijke partner ?

Ik ben zelf eigenaar van een Christelijke Datingsite genaamd Date2shine.

Het probleem dat ik vaak zie is dat weinig Christenen het iniatief nemen om op een vrouw te reageren.

Reageer gewoon op een aantal profielen en de ander gaat reageren.

Hou het lekker luchtig in het gesprek en de rest gaat vanzelf

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid