Spring naar bijdragen

Betekenis van de doop


Aanbevolen berichten

Ik zal het proberen te zeggen in eigen woorden en eigen gemeend perspectief.

De doop die wij kennen is de doop van de kerk. Kerk is het woord dat komt van Curios, dat is Heer. Het gaat dus in de kerk om de doop van de Heer.

De doop van de Heer is begonnen met de aankondiging van onze Here Jezus Christus door de profeten in beloftes en in concrete realiteit door Johannes de Doper.

Mar.10:39 En zij zeiden tot Hem: Wij kunnen. Doch Jezus zeide tot hen: De drinkbeker, die Ik drink, zult gij wel drinken, en met de doop gedoopt worden, waar Ik mee gedoopt word;

Mar.11:30 De doop van Johannes, was die uit de hemel, of uit de mensen? Antwoordt Mij.

Luk.3:3 En hij kwam in al het omliggende land van de Jordaan, predikende de doop der bekering tot vergeving der zonden.

Luk.3:16 Zo antwoordde Johannes aan allen, zeggende: Ik doop u wel met water; maar Hij komt, Die sterker is dan ik, Wie ik niet waardig ben de riem van Zijn schoenen te ontbinden; Deze zal u dopen met de Heilige Geest en met vuur;

Luk.7:29 En al het volk, Hem horende, en de tollenaars, die met de doop van Johannes gedoopt waren, rechtvaardigden God.

Luk.12:50 Maar Ik moet met een doop gedoopt worden; en hoe word Ik geperst, totdat het volbracht is!

Luk.20:4 De doop van Johannes, was die uit de hemel, of uit de mensen?

Joh.1:26 Johannes antwoordde hun, zeggende: Ik doop met water, maar Hij staat midden onder u, Die gij niet kent;

Hand.1:22 Beginnende van de doop van Johannes, tot de dag toe, waarop Hij van ons opgenomen is, één van hen met ons getuige worde van Zijn opstanding.

Hand.10:37 Gij weet de zaak, die geschied is door geheel Judéa, beginnende van Galiléa, na de doop, welke Johannes gepredikt heeft;

Hand.13:24 Toen Johannes eerst geheel het volk Israël voor Zijn aankomst, gepredikt had de doop der bekering.

Hand.18:25 Deze was in de weg des Heeren onderwezen; en vurig zijnde van geest, sprak hij en leerde naarstig de zaken des Heeren, wetende alleen de doop van Johannes.

De doop van Johannes de Doper is dus de doop door mensen die als wegbereider van de heirweg van de Here Jezus aankondigen dat er een een nieuw hart en een nieuwe Geest door God wordt gegeven. Deze doop wordt gekozen door de mens die zich laat aanspreken en die zich laat dopen. Deze eerste doop is de doop van de bekering om zo ook vergeving van zonden te krijgen.

Maar er is dus een tweede doop, en dat is de werkelijke doop door God. Dat is de geest van het weten wedergeboren te zijn en een brandend gevoelen dat God werkt en waardoor mensen rare dingen gaan doen uit vreugde en overgave aan God.

Hand.2:4 En zij werden allen vervuld met de Heilige Geest, en begonnen te spreken met andere talen, zoals de Geest hun gaf uit te spreken.

Hand.2:17 En het zal zijn in de laatste dagen, (zegt God) Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen.

Hand.2:18 En ook op Mijn dienstknechten, en op Mijn dienstmaagden, zal Ik in die dagen van Mijn Geest uitstorten, en zij zullen profeteren.

Hand.4:8 Toen zeide Petrus, vervuld zijnde met de Heilige Geest, tot hen: Gij oversten des volks, en gij ouderlingen van Israël!

Hand.4:31 En toen zij gebeden hadden, werd de plaats, waarin zij vergaderd waren, bewogen. En zij werden allen vervuld met de Heilige Geest, en spraken het Woord Gods met vrijmoedigheid.

Hand.5:3 En Petrus zeide: Ananías, waarom heeft de satan uw hart vervuld, dat gij de Heilige Geest liegen zoudt, en onttrekken van de prijs van het land?

Hand.5:5 En Ananías, deze woorden horende, viel neer en gaf de geest. En er kwam grote vrees over allen, die dit hoorden.

Hand.5:9 En Petrus zeide tot haar: Wat is het, dat gij onder u hebt overeengestemd te verzoeken de Geest des Heeren? Zie, de voeten van hen, die uw man begraven hebben, zijn voor de deur, en zullen u uitdragen. En zij viel terstond neer voor zijn voeten, en gaf de geest. En de jongelingen, ingekomen zijnde, vonden haar dood, en droegen ze uit, en begroeven haar bij haar man.

Hand.5:32 En wij zijn Zijn getuigen van deze woorden; en ook de Heilige Geest, Die God gegeven heeft aan hen, die Hem gehoorzaam zijn.

Hand.6:3 Ziet dan om, broeders, naar zeven mannen uit u, die goede getuigenis hebben, vol van de Heilige Geest en van wijsheid, die wij mogen stellen over deze nodige zaak.

Hand.6:5 En dit woord behaagde aan heel de menigte; en zij verkoren Stéfanus, een man vol van geloof en van de Heilige Geest, en Filippus, en Próchorus, en Nicánor, en Timon, en Pármenas, en Nicoláüs, een Jodengenoot van Antiochíë;

Hand.6:10 En zij konden niet weerstaan de wijsheid en de Geest, door Wie hij sprak.

Hand.7:51 Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij weerstaat altijd de Heilige Geest; gelijk uw vaders, alzo ook gij.

Hand.8:15 Die, afgekomen zijnde, baden voor hen, dat zij de Heilige Geest ontvangen mochten.

Deze doop is wat minder gemakkelijk te onderkennen. De belofte zoals je hierboven in de teksten ziet is dat allen die (in de eerste doop zijnde) gehoorzaam zijn, iets van de Heilige Geest ontvangen. Maar daar is verschil: niet iedereen ontvangt hetzelfde: elk naar de mate van de vervulling door de Geest. Er zijn voorbeelden dat er grote dingen gebeurden, maar er zijn ook voorbeelden dat het anders gaat. De apostelen zeggen op een gegeven moment: "Deze heidenen werden ook zo vervuld als wij toen in het begin." Dat bewijst dat de bijbelse gebeurtenissen ook in die tijd niet algemeen voorkwamen, maar ook toen al heel bijzonder waren. En daar komt bij dat de mens God ook graag wil dienen, dus zich ook zal overgeven om gevuld te worden door de Geest. Spreken in tongen kwam soms algemeen voor. Maar dat neemt niet weg dat er een maat is van God waarin God aan de mens geeft, en die maat wordt niet bepaald door de mens. Paulus benadrukt daarom in dit verband om niet na te rekenen wat uit God is maar alles te accepteren wat zegt uit God te zijn, maar daarbij nuchter en waakzaam te zijn en de nadruk te leggen op de liefde en op de prediking, dat is begrip en uitleg van Gods Woord. De Heilige Geest werkt de zielen, en de zielen zoeken vervolgens met heel het hart en het verstand om God trouw te dienen en Jezus Christus te volgen.

Slotsom:

Deze twee dopen bestaan beide nog. De doop van bekering tot vergeving der zonden is wat de boodschap brengt tot de vernieuwing van het hart door de Heilige Geest. En met de kennis van beide dopen wordt de viering tot één doop, namelijk de doop van het erkennen van wedergeboren zijn. Dat gaat over geloof. De doop die je leert kennen in de kerken is dus de doop van Johannes de doper, maar met de belofte dat je ook de doop door de Geest van God krijgt als Gods antwoord op jouw gedoopt zijn. Met de kennis dat het ook de Geest is die het geloof werkt, ontstaat er dan als vanzelfsprekend een samenvloeiing van deze dopen tot één doop. Maar zuiver is volgens mij een erkenning dat Gods Geest nog met je aan het werk gaat als je God hebt aangenomen en je daarom hebt laten dopen.

Hand. 8:14 Toen nu de apostelen, die te Jeruzalem waren, hoorden, dat Samaría het Woord Gods aangenomen had, zonden zij tot hen Petrus en Johannes; Die, afgekomen zijnde, baden voor hen, dat zij de Heilige Geest ontvangen mochten. (Want Hij was nog op niemand van hen gevallen, maar zij waren alleen gedoopt in de Naam van de Heere Jezus.) Toen legden zij de handen op hen, en zij ontvingen de Heilige Geest. En toen Simon zag, dat, door de oplegging van de handen der apostelen de Heilige Geest gegeven werd, zo bood hij hun geld aan,

35 En Filippus deed zijn mond open en beginnende van die zelfde Schrift, verkondigde hem Jezus. En alzo zij over weg reisden, kwamen zij aan een zeker water; en de kamerling zeide: Ziedaar water; wat verhindert mij gedoopt te worden? En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is. En hij gebood de wagen stil te houden; en zij daalden beiden af in het water, zo Filippus als de kamerling, en hij doopte hem. En toen zij uit het water waren opgekomen, nam de Geest des Heeren Filippus weg, en de kamerling zag hem niet meer; want hij reisde zijn weg met blijdschap.

Wat je vervolgens in de praktijk tegenkomt zijn variaties van het vaste en zekere in een veranderende praktijk:

1. Ten eerste is het voor een kind in een omgeving van gelovigen onmogelijk om niet het geloof mee te krijgen. Want het kind neemt aan als zekerheid wat het van zijn ouders leert. Dat is tegenwoordig niet meer zo merkbaar omdat de ouders de kinderen gezagsloosheid en liefdeloosheid leren, maar normatief werkt het wel zo. In de praktijk wordt het voor een kind volslagen onmogelijk om een moment te bepalen dat het zich wil bekeren tot God. Want een kind wil dat altijd.

2. Ten tweede is het individualisme niet iets van de bijbel. De bijbel werkt door het geloof van ouders dat tot een zegen wordt in de kinderen. "Ik en mijn huis, wij zullen de Heere dienen" zei Jozua. Dat heeft te maken met het verbond tussen God en de mens, en met de liefde van God aan de mens, waardoor God die mens blijft volgen in zijn bloed, dat is in zijn kinderen. Adam en Eva kregen een belofte, en Noach en Abraham kreeg een verbond. Dat verbondsdenken is onlosmakelijk met God verbonden. Zij die God haten worden gevolgd en verzocht tot in het derde en vierde geslacht, en zij die God liefhebben worden gevolgd tot in het duizendste geslacht. God doet aan Abraham een belofte, en aan het volk zegt Hij in Ezechiël: niet om u maar om Mijn Naam, zal ik u redden, vergeet dat nooit!

3. Ten derde blijft onderwerp van de doop dat het een daaraan beantwoordend gedrag vraagt van de gelovige. Op een of andere manier zal de Geest in de gelovige tot uiting komen. Voor kinderen die gelovig zijn opgegroeid, is dat een zaak van wetenschap en behoefte om ook hartelijk zelf voor God te kiezen. Maar dat had het al gedaan; het weet niet beter. En de kerk geeft daar op verschillende manieren vorm aan, in de praktijk hoor je dan van belijdenis doen van het geloof. Maar natuurlijk is het belijdenis doen van het geloof in principe een zaak van alle gelovigen van alle momenten. Dus zou een speciaal moment door de kerk georganiseerd eerder meer van hetzelfde moeten zijn dan dat het het enige zou kunnen worden. Dat kun je vergelijken met het zwarte pakken dragen in sommige kerken. Soms zie je dat de kerkeraadsleden speciaal in donkere pakken zitten. Dat slaat natuurlijk nergens op. De nette kleding is in principe een zaak van alle gelovigen, maar door het formeel aspect van ouderling of diaken zijn, ontstaat er een traditie dat de leken casual gaan en de gekozenen strak in pak. Waar eerst de hele kerk strak in't pak ging blijft de kerkeraad over. En omdat dat zo mal is gaan ook de kerkeraden maar casual. Maar het is een openbare structuurfout: Overal zie je dat formalisering van het goede tendeert naar uitholling. Maar dat wil niet zeggen dat het goede niet goed meer is. Maar het moet komen uit het hart door de Heilige Geest. Het gaat dus ook niet om één keer belijdenis doen, maar om bezield of getrouw belijdenis te doen elke keer dat de omstandigheden of je gemoedstoestand of je hartelijke gezindheid daarom vragen. Maar wel is het van belang dat er een publieke daad is van bekendmaking, en daarom spreken wij van openbare geloofsbelijdenis, die behoort bij het dopen.

Ik ben redelijk afgedwaald, en het is niet meer dan een persoonlijke perceptie; dus kom maar met vragen als je die hebt of met kritiek als je er anders over denkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat broer konijn laat zien is vooral de calvnistische kijk op de doop:

- de doop bestaat uit twee delen: de waterdoop waardoor je lid wordt van de kerk, en later de doop die bestaat uit je bekering. Deze visie wijkt af van de evangelische, die de waterdoop ziet als niet meer dan een teken van je voorafgaande innerlijke bekering, en de katholieke/orthodoxe, die de doop met water juist ziet als een afwassing der zonde en het krijgen van de Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat broer konijn laat zien is vooral de calvnistische kijk op de doop:

- de doop bestaat uit twee delen: de waterdoop waardoor je lid wordt van de kerk, en later de doop die bestaat uit je bekering. Deze visie wijkt af van de evangelische, die de waterdoop ziet als niet meer dan een teken van je voorafgaande innerlijke bekering, en de katholieke/orthodoxe, die de doop met water juist ziet als een afwassing der zonde en het krijgen van de Geest.

Deels. Calvijn stelt in de Instititutie dat de doop een inwijding is tot het lichaam van Christus. En het lichaam van Christus is de kerk. Zie hier het hele hoofdstuk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat broer konijn laat zien is vooral de calvnistische kijk op de doop:

- de doop bestaat uit twee delen: de waterdoop waardoor je lid wordt van de kerk, en later de doop die bestaat uit je bekering. Deze visie wijkt af van de evangelische, die de waterdoop ziet als niet meer dan een teken van je voorafgaande innerlijke bekering, en de katholieke/orthodoxe, die de doop met water juist ziet als een afwassing der zonde en het krijgen van de Geest.

Deels. Calvijn stelt in de Instititutie dat de doop een inwijding is tot het lichaam van Christus. En het lichaam van Christus is de kerk. Zie hier het hele hoofdstuk.

Institutie Boek IV, onder 6:

Ten slotte ontvangt ons geloof ook dit nut uit de Doop, dat hij ons zeker

betuigt, dat wij niet alleen in de dood en het leven van Christus zijn ingelijfd,

maar ook zo met Christus zelf verenigd zijn, dat wij deelgenoten zijn van al

zijn goederen. Want daarom heeft Hij de Doop in zijn eigen lichaam gewijd en

geheiligd, opdat Hij die met ons gemeen zou hebben als een zeer sterke band

der eenheid en gemeenschap, die Hij zich verwaardigd heeft met ons aan te

gaan. Zodat Paulus daaruit bewijst (Gal. 3 : 27), dat wij kinderen Gods zijn,

omdat wij Christus in de Doop hebben aangedaan.

Zo zien we, dat de vervulling van de Doop in Christus is, die wij ook daarom noemen een eigen voorwerp van de Doop. Daarom is het niet te verwonderen, dat verhaald wordt, dat de apostelen in zijn naam gedoopt hebben, hoewel hun toch ook bevolen was te dopen in de naam des Vaders en des Geestes. Want alle gaven Gods, die in de Doop worden voorgesteld, worden in Christus alleen gevonden. En toch kan het niet geschieden, dat hij, die in Christus doopt, niet tegelijkertijd de naam des Vaders en des Geestes zou aanroepen. Want daarom worden wij door zijn bloed gereinigd, omdat de barmhartige Vader ons naar zijn onvergelijkelijke goedertierenheid in genade willende aannemen, deze Middelaar in het midden gesteld heeft, om voor ons bij Hem gunst te verwerven. En de wedergeboorte verkrijgen wij eerst dan van zijn dood en opstanding, indien wij, door de Geest geheiligd, vervuld worden met een nieuwe en geestelijke natuur. Daarom verkrijgen wij en zien wij in zekere zin onderscheiden de oorzaak zowel van onze reiniging als van onze wedergeboorte in de Vader, de materie in de Zoon en de uitvoering in de Geest. Zo heeft eerst Johannes gedoopt, zo daarna de apostelen, door de Doop der bekering tot vergeving der zonden, onder het woord bekering verstaande zulk een wedergeboorte, en onder vergeving der zonden afwassing. Daaruit wordt het zeer gewis, dat de dienst van Johannes geheel dezelfde geweest is als die, welke later aan de apostelen is opgedragen. Want de Doop wordt niet een andere door de verschillende handen, die hem bedienen; maar dezelfde leer toont aan, dat het dezelfde Doop is. Tot één leer hebben Johannes en de apostelen saamgestemd: beiden hebben zij gedoopt tot vergeving der zonden, beiden in de naam van Christus, van wie de bekering en de vergeving der zonden kwam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

(Mattheüs 3:16) . . .Nadat Jezus was gedoopt, kwam hij onmiddellijk omhoog uit het water. . .

De juiste doop is de doop in water door volledige onderdompeling en niet door besprenkeling. Dat bewijst deze tekst "Jezus kwam uit het water omhoog", dan moet hij er eerst in ondergedompeld zijn!

Verder de betekenis van de doop:...

- (1 Petrus 3:21) . . .Ook nu wordt GIJ gered door dat wat hiermee overeenkomt, namelijk de doop (niet het wegdoen van de vuiligheid van het vlees, maar het verzoek aan God om een goed geweten), krachtens de opstanding van Jezus Christus. 

- (Handelingen 2:38) . . .Petrus [zei] tot hen: „Hebt berouw, en laat een ieder van U worden gedoopt in de naam van Jezus Christus tot vergeving van UW zonden, . . .

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

" Ik zal u met zuiver water besprenkelen en gij zult rein worden; van al uw onreinheden en van al uw afgoden zal Ik u reinigen" Ez: 36:28

Dit is de enige keer dat er daadwerkelijk wordt gesproken over de methode besprenkelen/onderdompelen/overgieten. Verder is er uit de Bijbel weinig uit te halen.

- dopen wordt omschreven als wassen voor het eten.

- dopen wordt vergeleken met uitgieten van de Geest: dus van boven.

- Dopen wordt vergeleken met opstaan uit het graf. Dat lijkt een indicatie voor onder water gaan: maar wacht even, hoe werd JEzus dan begraven? Onder de grond waaruit hij opstond? Nee, in een grot, waar de steen van opzij moest. Opstaan uit het graf is dus niet van beneden naar boven.

Overigens geloof ik volop dat het dopen door onderdompeling en dan het liefst drie keer, de beste manier is. DAt geloof ik echter niet op basis van de Bijbel, die hier geen enkele indicatie voor geeft, maar op basis van de katholieke traditie, zoals te vinden in ondermeer de Didache en de catagismus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
(Mattheüs 3:16) . . .Nadat Jezus was gedoopt, kwam hij onmiddellijk omhoog uit het water. . .

De juiste doop is de doop in water door volledige onderdompeling en niet door besprenkeling. Dat bewijst deze tekst "Jezus kwam uit het water omhoog", dan moet hij er eerst in ondergedompeld zijn!

Deze tekst bewijst dat helemaal niet. Deze tekst bewijst dat er in dit specifieke geval een doop door onderdompeling plaatst vond indien men de tekst letterlijk neemt. Niet meer en niet minder, er wordt geen waardeoordeel gegeven en de gebeurtenis wordt niet afgemeten tegenover besprenkeling.

Link naar bericht
Deel via andere websites
And concerning baptism, baptize this way: Having first said all these things, baptize into the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Spirit, Matthew 28:19 in living water. But if you have not living water, baptize into other water; and if you can not in cold, in warm. But if you have not either, pour out water thrice upon the head into the name of Father and Son and Holy Spirit. But before the baptism let the baptizer fast, and the baptized, and whatever others can; but you shall order the baptized to fast one or two days before.

Uit de Didache:

Het kan dus allebei. Niet sprenkelen, maar gieten of dompelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

De Schriftuurlijke doop is de volledige onderdompeling in water.

Jezus onze heer heeft dat voorgedaan toen hij in de Jordaan werd gedoopt.

(Mattheüs 3:16) . . .Nadat Jezus was gedoopt, kwam hij onmiddellijk omhoog uit het water; en zie! de hemelen werden geopend, en hij zag Gods geest gelijk een duif neerdalen en op hem komen. 

Volgens de Bijbel is de doop voor hen die zich op willen dragen aan de ware God en daar bewust voor hebben gekozen nadat ze nauwkeurige kennis van zijn wil hebben verkregen.....

(Mattheüs 28:19, 20) Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën, hen dopende in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest, 20 en leert hun onderhouden alles wat ik U geboden heb. En ziet! ik ben met U alle dagen tot het besluit van het samenstel van dingen.â€

De doop is een openbare bekendmaking van het feit dat men in het hart God heeft beloofd zijn wil te doen.....

De betekenis is....

(1 Petrus 3:21) . . .Ook nu wordt GIJ gered door dat wat hiermee overeenkomt, namelijk de doop (niet het wegdoen van de vuiligheid van het vlees, maar het verzoek aan God om een goed geweten), krachtens de opstanding van Jezus Christus. 

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Schriftuurlijke doop is de volledige onderdompeling in water.

Jezus onze heer heeft dat voorgedaan toen hij in de Jordaan werd gedoopt.

(Mattheüs 3:16) . . .Nadat Jezus was gedoopt, kwam hij onmiddellijk omhoog uit het water; en zie! de hemelen werden geopend, en hij zag Gods geest gelijk een duif neerdalen en op hem komen. 

Volgens de Bijbel is de doop voor hen die zich op willen dragen aan de ware God en daar bewust voor hebben gekozen nadat ze nauwkeurige kennis van zijn wil hebben verkregen.....

(Mattheüs 28:19, 20) Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën, hen dopende in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest, 20 en leert hun onderhouden alles wat ik U geboden heb. En ziet! ik ben met U alle dagen tot het besluit van het samenstel van dingen.â€

De doop is een openbare bekendmaking van het feit dat men in het hart God heeft beloofd zijn wil te doen.....

De betekenis is....

(1 Petrus 3:21) . . .Ook nu wordt GIJ gered door dat wat hiermee overeenkomt, namelijk de doop (niet het wegdoen van de vuiligheid van het vlees, maar het verzoek aan God om een goed geweten), krachtens de opstanding van Jezus Christus. 

fijne dag,

Ed

Het is niet zo heel gezond om kinderen in het water onder te dompelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
ngen.â€

De doop is een openbare bekendmaking van het feit dat men in het hart God heeft beloofd zijn wil te doen.....

De betekenis is....

(1 Petrus 3:21) . . .Ook nu wordt GIJ gered door dat wat hiermee overeenkomt, namelijk de doop (niet het wegdoen van de vuiligheid van het vlees, maar het verzoek aan God om een goed geweten), krachtens de opstanding van Jezus Christus. /quote]

Je bijbeltekst ontkracht je

GOD geeft je in de doop een schoon geweten, het is geen belijdenis door een mens, maar God's genade drie wordt uitgestort.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is niet zo heel gezond om kinderen in het water onder te dompelen.

Ligt eraan hoe je het doet. Als je het gezicht van het kind met je hand bedekt tijdens het onderdompelen, dan is er niets aan de hand. De oosters-orthodoxen dopen ook zo hun kinderen. Het gaat daar slechts zeer zelden mis (wat dan natuurlijk wel meteen onnoemlijk veel drama oplevert), maar dan alleen omdat de priester het gezichtje dan niet bedekt heeft. Voor 100% veiligheid doop je kinderen echter uiteraard door overgieting, met een klein kannetje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deels offtopic, maar misschien niet oninteressant: Ongezond is relatief. In principe kent de mens net als elk ander zoogdier een duikreflex en zeker bij babies is dit nog vrij uitgesproken. Hierbij stop je gedurende de tijd dat je onder water gaat met ademhalen, wordt het bloed herverdeeld naar de vitale organen en vertraagd je hartslag. Het is wel zaak dat je de 'duik' aan voelt komen: gebeurd het plotseling of te snel dan heb je geen kans meer om te reageren en eindigt het in een hoestbui.

Als het gaat om aspiratie van een beetje schoon water, dan kunnen de longen dat normaal gesproken wel aan. Gaat het echter om vervuild water, bijvoorbeeld omdat er al veel mensen in zijn ondergedompeld en/of het bad gevuld is met vuil water of gaat het om veel water bij hele jonge kinderen dan is de kans op een aspiratiepneumonie veel groter.

Het grote probleem van aspiratiepneu's ligt hem in de moeilijke behandeling van de pneumonie, met veel en rigoreuze antibiotica.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is zeker waar dat in veel gemeentes de doop anders word gezien.

Er zijn ook kerken die zeggen dat als je net gedoopt bent met wat dat je dan niet gered bent en andere kerken zeggen weer

nee je bent gered als je gedoopt bent met de heilige geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Student,

De kinderdoop (baby's en zuigelingen) is dan ook niet Schriftuurlijk. Hoe kan je een baby "leren onderhouden wat Jezus geboden heeft" (Mat.28:20).

Daar is al heel lang discussie over. Ik raad je aan het boek aan van W. Ouweneel: 5 olifanten in een porseleinkast.

Hierin beschrijft Ouweneel alle argumenten van beide kampen(waarom men voor volwassendoop is en waarom anderen juist denken dat de kinderdoop de juiste doop is)

Ik zelf geloof inderdaad dat de volwassendoop de bijbelse manier is. Maar dat wil niet zeggen dat ik de argumenten van christenen die de kinderdoop als bijbelse doop beschouwen niet serieus moet bekijken of zomaar even naast me neer kan leggen. Ook hun argumenten moet je uiteraard serieus bekijken en over nadenken.

Ik zal nooit zover gaan dat ik de kinderdoop als absoluut onbijbels beschouw. Ik ben persoonlijk van mening dat de volwassendoop sterkere fundering heeft in de bijbel. Maar dat is uiteraard mijn persoonlijke opvatting op wat ik zelf hierover bestudeerd heb en gelezen.

Andere christen zullen een andere mening hierover hebben gebaseerd op andere bijbelse argumenten. En dat respecteer ik, ook al heb ik daar persoonlijk een andere visie op.

Een mooi voorbeeld bij een aantal kerken in Zoetermeer(waar ik woon) is dat mijn kerk(baptistengemeente Zoetermeer) samen met een aantal andere kerken elkaar doop hebben erkend. Niet per definitie dat men hetzelfde erover denkt, maar men elkaars doop erkend en respecteert. Ik denk dat dit een goede ontwikkeling is.

We houden onze eigen visie op de doop(volwassendoop) maar erkennen openlijk naar andere kerken toe dat we hun visie op de doop(kinderdoop) respecteren, en we er geen strijdpunt van willen maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Danny,

Ik proef heel sterk in je mails dat je Gods Woord als "de autoriteit" beziet op alle gebieden in het leven en dat je ernaar leeft.

Dan vind je mij aan jouw kant!

Beide zijn we niet op zoek naar strijdpunten. Maar als iemand een andere leer heeft dat tegen de Bijbel ingaat,.....ik ken geen andere leer ..., ik houd mij aan Gods volmaakte woord en daarin doe geen concessies voor mijzelf, wat een ander doet moet hijzelf weten.

God heeft het ons gemakkelijk gemaakt door zijn lieve zoon te sturen, zodat Jezus ons het goede voorbeeld kon geven hoe wij Gods instructies voor het leven en voor de aanbidding van de ware God dienen toe te passen in de praktijk.

Voor jou en mij is er geen twijfel hoe de heer Jezus wil dat mensen uit autoriteit van "de Vader, de zoon en de Heilige Geest" dienen te worden gedoopt.

Per slot van rekening bepaalt Jezus (en God natuurlijk) wie hij als discipel aanneemt.

In geen enkele boek van de christelijke Griekse geschriften wordt de baby-doop beschreven wel de doop van volwassenen, Christus heeft het ons voorgedaan......

(Mattheüs 3:13-17) . . .Toen kwam Jezus uit Galilea naar de Jordaan tot Johannes om door hem gedoopt te worden. 14 Maar deze trachtte hem dit te beletten door te zeggen: „Ik moet door u gedoopt worden, en gij komt tot mij?â€â€ƒ15 Jezus gaf hem ten antwoord: „Laat het deze keer zo zijn, want aldus past het ons alles wat rechtvaardig is te volbrengen.†Toen belette hij het hem niet langer. 16 Nadat Jezus was gedoopt, kwam hij onmiddellijk omhoog uit het water; en zie! de hemelen werden geopend, en hij zag Gods geest gelijk een duif neerdalen en op hem komen. 17 Zie! Ook kwam er een stem uit de hemelen, die zei: „Dit is mijn Zoon, de geliefde, die ik heb goedgekeurd.â€

Jezus bezag deze vorm van doop (volledige onderdompeling) als rechtvaardig, het heeft niet alleen zijn goedkeuring maar ook die van God.

Commentaar van de Bijbelse library:

DOOP

Het Griekse woord ba·pti′sma heeft betrekking op de handeling van onderdompeling, waarbij zowel het onder water gaan als het eruit opkomen betrokken zijn; het is afgeleid van het werkwoord ba′pto, dat „indopen, indompelen†betekent (Jo 13:26). In de bijbel is „dopen†hetzelfde als „onderdompelenâ€. Ter illustratie hiervan geeft The Holy Bible, An Improved Edition, Romeinen 6:3, 4 als volgt weer: „Of, weet gij niet, dat wij allen die in Christus Jezus werden gedoopt (ondergedompeld), in zijn dood werden gedoopt (ondergedompeld)? Wij werden daarom door onze doop (onderdompeling) met hem begraven in zijn dood.†(Zie ook vtn. in WV en Belgische PB.) De Griekse Septuaginta gebruikt een vorm van hetzelfde woord voor de uitdrukking „dopen†in Exodus 12:22 en Leviticus 4:6. (Zie NW, vtnn.) Wanneer iemand in water wordt ondergedompeld, wordt hij tijdelijk „begravenâ€, aan het oog onttrokken, en er dan uit opgeheven.

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid