Spring naar bijdragen

Welke kerk past bij mij?


Aanbevolen berichten

Goedenavond,

Mijn naam is Aer (net 21) en al langere tijd lid op dit prachtige forum. Ik ben in december begonnen met een bijbelstudie via internet en geeft mij kracht. Ik ben deze week als ware bekeerd (verstand komt met de jaren ;)) en zoek dus een kerkgemeenschap die mij past (woonachtig in de regio Zuid-Oost Drenthe). Kom uit een atheïstische familie, misschien handig om te vermelden.

De laatste tijd zat ik namelijk in de knoop met mijn toekomst, door uitvoerig de Bijbel te lezen en te bidden ben ik met hulp tot de conclusie gekomen dat mijn huidige studie (Marketing hbo) mij geen geluk brengt. Volgend studiejaar ga ik beginnen met Geschiedenis plus keuzeminor theologie ;). Ik was namelijk niet mezelf, momenteel voel ik me bevrijd en dat gevoel heb ik nooit eerder gevoeld.

Zoals eerder geschreven zoek ik dus een gemeenschap die bij mij past.

Het zou leuk zijn als een lid bij mij in de buurt woont voor informatie maar is geen vereiste :)

Met hartelijke groet,

Aer

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat zijn nog eens veranderingen in je leven,en geweldig dat je naar een kerk zoekt. Het probleem is alleen dat mensen hun eigen kerk het beste kennen en die dus ook zullen aanbevelen. Misschien kun je eerst eens een kerkdienst van een kerk in je buurt beluisteren via kerkomroep.nl dan krijg je alvast een beetje idee wat voor een kerk het is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat zijn nog eens veranderingen in je leven,en geweldig dat je naar een kerk zoekt. Het probleem is alleen dat mensen hun eigen kerk het beste kennen en die dus ook zullen aanbevelen. Misschien kun je eerst eens een kerkdienst van een kerk in je buurt beluisteren via kerkomroep.nl dan krijg je alvast een beetje idee wat voor een kerk het is?

Ja, het zijn veranderingen maar wel heel mooie veranderingen :)!

Ik heb weleens op kerkomroep.nl diensten beluisterd, vond het wel interessant om verschillende kerken te beluisteren. Maar bijna elk fragment paste wel goed bij mij. Zal morgen nog intensiever wat diensten beluisteren en hieruit een soort lijstje opmaken.

Het mooiste zou zijn als iemand uit mijn buurt hier op het forum zit, die mij kan voorzien van informatie ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe de diensten in elkaar zitten is één ding, de gemeenschap moet je natuurlijk ook een beetje bevallen. Ik denk dat niets je tegenhoud om op je gemak te gaan kerkshoppen, nadat je wat achtergrondinformatie hebt verzameld over de punten die jij hierboven aangaf als voor jou belangrijke punten. Iedere zondag een andere kerk, totdat je de klik voelt waar je naar op zoek bent?

Veel zoekplezier!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe de diensten in elkaar zitten is één ding, de gemeenschap moet je natuurlijk ook een beetje bevallen. Ik denk dat niets je tegenhoud om op je gemak te gaan kerkshoppen, nadat je wat achtergrondinformatie hebt verzameld over de punten die jij hierboven aangaf als voor jou belangrijke punten. Iedere zondag een andere kerk, totdat je de klik voelt waar je naar op zoek bent?

Veel zoekplezier!

Bedankt voor je reactie :)

Ik ga binnenkort wat kerken bezoeken in de regio, momenteel heb ik een gemeente hoog op mijn lijstje staan. Dit is namelijk een baptisten gemeente die qua punten ook overeenkomt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

We zijn momenteel meer dan een maand verder:

De laatste tijd heb ik mij vooral gericht op de verschillen tussen gemeenschappen, daarbij ook natuurlijk de Bijbel gelezen ;). Een dienst heb ik nog niet bezocht, maar daar komt binnenkort wel verandering in.

Ik heb de volgende kerken op mijn lijstje die ik de komende tijd wil bezoeken:

- Rooms-katholieke kerk

- Baptisten

- PKN

Link naar bericht
Deel via andere websites
We zijn momenteel meer dan een maand verder:

De laatste tijd heb ik mij vooral gericht op de verschillen tussen gemeenschappen, daarbij ook natuurlijk de Bijbel gelezen ;). Een dienst heb ik nog niet bezocht, maar daar komt binnenkort wel verandering in.

Ik heb de volgende kerken op mijn lijstje:

- Rooms-katholieke kerk

- Baptisten

- PKN

Als ik , als volgeling van Christus, uw vraag en opmerkingen lees dan val ik wel achterover van verbazing hoor

Denk jij nu echt dat het Christendom zoiets is als een pashokje of een buffet waar je zomaar langs kan lopen en even passen of proeven wat er nu al of niet voor uw persoon geschikt is .

Christus leert met betrekking hiermede heel wat anders waarbij Hij het is, en niet de volgeling, die de voorwaarden stelt en bepaalt.

Als je natuurlijk op zoek bent naar een of andere interessante gemeenschap zal je hoogstwaarschijnlijk wel slagen er eentje te vinden die het best overeenkomt met uw eigen vooropgestelde regels, maar daarmede houdt het dan ook op..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als ik , als volgeling van Christus, uw vraag en opmerkingen lees dan val ik wel achterover van verbazing hoor

Die verbazing herken ik, maar dan vooral met jouw totaal niet constructieve reactie. Iemand heeft het geloof niet lang geleden gevonden en is zoekend. Jij ervaart vervolgens de roeping om die persoon even flink de les te lezen zonder zelf ook maar enige praktische hulp te leveren. Ik weet niet of je intentie vooral is om mensen bij het christendom weg te jagen? Als dat zo is, dan is het een geslaagde actie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
We zijn momenteel meer dan een maand verder:

De laatste tijd heb ik mij vooral gericht op de verschillen tussen gemeenschappen, daarbij ook natuurlijk de Bijbel gelezen ;). Een dienst heb ik nog niet bezocht, maar daar komt binnenkort wel verandering in.

Ik heb de volgende kerken op mijn lijstje:

- Rooms-katholieke kerk

- Baptisten

- PKN

Als ik , als volgeling van Christus, uw vraag en opmerkingen lees dan val ik wel achterover van verbazing hoor

Denk jij nu echt dat het Christendom zoiets is als een pashokje of een buffet waar je zomaar langs kan lopen en even passen of proeven wat er nu al of niet voor uw persoon geschikt is .

Christus leert met betrekking hiermede heel wat anders waarbij Hij het is, en niet de volgeling, die de voorwaarden stelt en bepaalt.

Als je natuurlijk op zoek bent naar een of andere interessante gemeenschap zal je hoogstwaarschijnlijk wel slagen er eentje te vinden die het best overeenkomt met uw eigen vooropgestelde regels, maar daarmede houdt het dan ook op..

Mij is juist aangeraden als nieuwkomer om eerst de Bijbel te bestuderen en al biddend tot een gemeente te komen waar je een goed gevoel bij hebt ;). Vandaar dat ik ook diensten ga bezoeken om te kijken hoe het bij elke gemeente er aan toe gaat. Ik ben net nieuw in het geloof, dus mijn excuses voor mijn eventuele onwetendheid.

@Tucker

Deze week ga een gemeente bezoeken, ik heb contact met verschillende personen gezocht voor eventuele extra informatie :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zou zeggen dat het tijd is om een bezoekje te brengen.

Deze week ga ik een dienst bezoeken, ik ga met een oud studiegenoot heen. Ik ben erg benieuwd, aangezien het allemaal nog nieuw voor mij is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

leuk dat je een dienst gaat bezoeken, ik hoop dat je het leuk vindt, het zal zeker een ervaring worden!

ik weet nog dat ik de diensten in het begin erg veel vond, vermoeiend ook. Het was inderdaad allemaal zo nieuw, maar je raakt vanzelf een beetje gewend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
leuk dat je een dienst gaat bezoeken, ik hoop dat je het leuk vindt, het zal zeker een ervaring worden!

ik weet nog dat ik de diensten in het begin erg veel vond, vermoeiend ook. Het was inderdaad allemaal zo nieuw, maar je raakt vanzelf een beetje gewend.

Ik ben wel wat gewend qua hoeveelheid stof, maar zoals je zei zal het een hele ervaring worden! Maar als ik mijn zoektocht al biddend begin, dan weet ik dat God me op de plek zal brengen waar Hij me graag hebben wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Gaitema,

Bedankt voor je informatie, helaas is Den Ham wel een beetje uit de richting.

@henkjan37

In Emmen zijn veel verschillen gemeentes, de baptisten zijn qua gemeentes hier wel in de meerderheid en groeien ook nog steeds. Laatst is er in een naburig dorp een vrije baptistengemeente gestart, deze diensten worden altijd druk bezocht :).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, op zich zijn er ook drie katholieke parochies en 6 pkn wijkgemeentes.

Ik heb van de site van de raad van kerken de volgende lijst gehaald (niet alle kerken zitten erbij, maar elke niet fundamentalistische wel)

Protestantse Gemeente Emmen wijkgemeente “De Kapelâ€

Protestantse Gemeente Emmen wijkgemeente "Oost"

St.Franciscusparochie

Baptistengemeente “De Bronâ€

Protestantse Gemeente Emmen wijkgemeente “Zuidâ€

Protestantse Gemeente Emmen "Zuiderkerk"

Nieuw Apostolische Kerk

Gerardus Majella Parochie

Leger des Heils (meer)

Protestantse Gemeente Emmen wijkgemeente “Emmermeerâ€

Titus Brandsma Parochie

Hutgemeenschap

Protestantse Gemeente Emmen Centrum “De Grote Kerk “

Servisch Orthodoxe Kerk

Overigens valt die groei van de baptisten in drenthe flink tegen. Er komen weliswaar regelmatig nieuwe mensen bij, maar er gaan nog meer mensen weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nou, op zich zijn er ook drie katholieke parochies en 6 pkn wijkgemeentes.

Ik heb van de site van de raad van kerken de volgende lijst gehaald (niet alle kerken zitten erbij, maar elke niet fundamentalistische wel)

Protestantse Gemeente Emmen wijkgemeente “De Kapelâ€

Protestantse Gemeente Emmen wijkgemeente "Oost"

St.Franciscusparochie

Baptistengemeente “De Bronâ€

Protestantse Gemeente Emmen wijkgemeente “Zuidâ€

Protestantse Gemeente Emmen "Zuiderkerk"

Nieuw Apostolische Kerk

Gerardus Majella Parochie

Leger des Heils (meer)

Protestantse Gemeente Emmen wijkgemeente “Emmermeerâ€

Titus Brandsma Parochie

Hutgemeenschap

Protestantse Gemeente Emmen Centrum “De Grote Kerk “

Servisch Orthodoxe Kerk

Overigens valt die groei van de baptisten in drenthe flink tegen. Er komen weliswaar regelmatig nieuwe mensen bij, maar er gaan nog meer mensen weg.

Er missen zoals je zegt wel wat kerken op deze lijst. Het kan zijn dat over het algemeen de baptisten groei in Drenthe tegenvalt, de vrijebaptisengemeente groeit in Emmen juist wel (VBE). Ik wil daar ook zeker een kijkje nemen net als bij De Bron.

Ik zal mijn ervaring van de dienst die ik ga bezoeken met jullie delen. Vind ik wel zo netjes, aangezien jullie mij op Credible goed helpen ;). De site bevalt me zeer goed, en ik leer van veel topics!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nou, op zich zijn er ook drie katholieke parochies en 6 pkn wijkgemeentes.

Ik heb van de site van de raad van kerken de volgende lijst gehaald (niet alle kerken zitten erbij, maar elke niet fundamentalistische wel)

Protestantse Gemeente Emmen wijkgemeente “De Kapelâ€

Protestantse Gemeente Emmen wijkgemeente "Oost"

St.Franciscusparochie

Baptistengemeente “De Bronâ€

Protestantse Gemeente Emmen wijkgemeente “Zuidâ€

Protestantse Gemeente Emmen "Zuiderkerk"

Nieuw Apostolische Kerk

Gerardus Majella Parochie

Leger des Heils (meer)

Protestantse Gemeente Emmen wijkgemeente “Emmermeerâ€

Titus Brandsma Parochie

Hutgemeenschap

Protestantse Gemeente Emmen Centrum “De Grote Kerk “

Servisch Orthodoxe Kerk

Overigens valt die groei van de baptisten in drenthe flink tegen. Er komen weliswaar regelmatig nieuwe mensen bij, maar er gaan nog meer mensen weg.

Er missen zoals je zegt wel wat kerken op deze lijst. Het kan zijn dat over het algemeen de baptisten groei in Drenthe tegenvalt, de vrijebaptisengemeente groeit in Emmen juist wel (VBE). Ik wil daar ook zeker een kijkje nemen net als bij De Bron.

Ik zal mijn ervaring van de dienst die ik ga bezoeken met jullie delen. Vind ik wel zo netjes, aangezien jullie mij op Credible goed helpen ;). De site bevalt me zeer goed, en ik leer van veel topics!

Ik denk dat een bezoek aan de zeer actieve hutgemeenschap (hutkerk) in Emmen je ook een en ander kan bijbrengen

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat een bezoek aan de zeer actieve hutgemeenschap (hutkerk) in Emmen je ook een en ander kan bijbrengen

Idd, dat is een interessante samenwerking van doopsgezinden en remonstranten, met andere vrijzinnigen. Leuke vernieuwende kerk.

Maar wel op zondag daarheen natuurlijk;) anders kom je Bernard nog tegen:P

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat een bezoek aan de zeer actieve hutgemeenschap (hutkerk) in Emmen je ook een en ander kan bijbrengen

Idd, dat is een interessante samenwerking van doopsgezinden en remonstranten, met andere vrijzinnigen. Leuke vernieuwende kerk.

Maar wel op zondag daarheen natuurlijk;) anders kom je Bernard nog tegen:P

Welk een stichtend voorbeeld ben je toch voor een jong zoekende, wat een opbouwende en christelijke houding tegenover anderen, waarlijk het navolgen waard.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid