Spring naar bijdragen

Zijn de gelovigen door God uitgekozen?


Aanbevolen berichten

Ik moet voor school iets leren, en dit komt er ook in voor, maar eigenlijk kan ik het er niet mee eens zijn. -O- Wie is het hiermee eens en waarom?

Dit is het stukje

----------------------------------------------

13.0 Uitgekozen

Vaak hoor je mensen zeggen: 'Stel dat ik in Marokko geboren was, of dat mijn ouders geen Christen geweest zouden zijn, zou ik dan wel geloven?!' Met andere woorden, is het niet toevallig dat je in een Christelijk gezin bent geboren? Nee, het is geen kwestie van een willekeurig noodlot, het is een persoonlijke keuze van de levende God. Soms groeien mensen dan ook in het zelfde gezin op en kiest de een voor en de ander tegen God. Ook daarachter ligt de keuze van God. Geloof is een geschenk van God. Niemand kan de ander het geloof geven, behalve God. Je wordt niet uitgekozen omdat je zelf ging geloven, maar je werd uitgekozen om te geloven.

-------------------------------------------------

Sorry hoor, maar dit betekent dus dat God de mensen uitkiest om te geloven? Dus je kunt er dan niks aan doen of zo als je dan niet gelooft? :?:?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 61
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik ben het er mee eens, onder het voorbehoud dat het wat ingewikkelder ligt (maar ja, de werkelijkheid is altijd ingewikkelder).

God is almachtig en bepaalt alles. Je zou een tekst als Romeinen 8 of Efeze 1 eens (grondig) moeten lezen en op je in laten werken:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:28 En wij weten dat voor wie God liefhebben, voor wie volgens zijn voornemen geroepen zijn, alles bijdraagt aan het goede. 29 Wie hij al van tevoren heeft uitgekozen, heeft hij er ook van tevoren toe bestemd om het evenbeeld te worden van zijn Zoon, die de eerstgeborene moest zijn van talloze broeders en zusters. 30 Wie hij hiertoe heeft bestemd, heeft hij ook geroepen; en wie hij heeft geroepen, heeft hij ook vrijgesproken; en wie hij heeft vrijgesproken, heeft hij nu al laten delen in zijn luister.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:3 Gezegend zij de God en Vader van onze Heer Jezus Christus, die ons in de hemelsferen, in Christus, met talrijke geestelijke zegeningen heeft gezegend.

4 In Christus immers heeft God, voordat de wereld gegrondvest werd, ons vol liefde uitgekozen om voor hem heilig en zuiver te zijn, 5 en hij heeft ons naar zijn wil en verlangen voorbestemd om in Jezus Christus zijn kinderen te worden, 6 tot eer van de grootheid van Gods genade, ons geschonken in zijn geliefde Zoon.

7 In hem zijn wij door zijn bloed verlost en zijn onze zonden vergeven, dankzij de rijke genade 8 die God ons in overvloed heeft geschonken. Hij heeft ons in al zijn wijsheid en inzicht 9-10 dit mysterie onthuld: zijn voornemen om met Christus de voltooiing van de tijd te verwezenlijken en zijn besluit om alles in de hemel en op aarde onder één hoofd bijeen te brengen, onder Christus. 10 [9–10]

11 In hem heeft God, die alles naar zijn wil en besluit tot stand brengt, ons de bestemming toebedeeld 12 om vanaf het begin onze hoop te vestigen op Christus, tot eer van Gods grootheid.

13 In hem hebt ook u de boodschap van de waarheid gehoord, het evangelie van uw redding, in hem bent u, door uw geloof, gemerkt met het stempel van de heilige Geest die ons beloofd is 14 als voorschot op onze erfenis, opdat allen die hij zich heeft verworven verlost zullen worden, tot eer van Gods grootheid.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:NBV: De Heer breidde hun aantal dagelijks uit met mensen die gered wilden worden.

HSV: En de Heere voegde dagelijks [mensen] die zalig werden, aan de gemeente toe.

Interessant (of: gek) genoeg staan dit soort teksten midden tussen oproepen om je te bekeren, te geloven, niet af te dwalen, etc. Een mooi voorbeeld staat in Mattheus 11:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:25 In die tijd zei Jezus ook: ‘Ik loof u, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat u deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt gehouden, maar ze aan eenvoudige mensen hebt onthuld. 26 Ja, Vader, zo hebt u het gewild. 27 Alles is mij toevertrouwd door mijn Vader, en niemand dan de Vader weet wie de Zoon is, en wie de Vader is, dat weet alleen de Zoon, en iedereen aan wie de Zoon het wil openbaren.

28 Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven. 29 Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, 30 want mijn juk is zacht en mijn last is licht.’

Kennelijk ligt vanuit Gods perspectief alles vast in Zijn grote plan. Maar vanuit ons perspectief zien we iets wat we "vrije wil" kunnen noemen. Denk ook aan de beeldspraak van "opnieuw geboren worden" die Jezus in Johannes 3 gebruikt. Aan geboren worden draag je zelf niet zo heel veel bij.

Hopelijk heb je hier wat aan. Je vraagt naar een hartstikke lastig onderwerp, waarvan de twee facetten (ons idee van een vrije wil, en Gods plan en almacht) tegenstrijdig lijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Pinkie,

Wat een lastig probleem heb je hier geschetst: welke mensen zijn goed volgens God en welke niet?

Om te beginnen zou ik willen zeggen dat wij niet weten wie er allemaal in de Hemel komen en wie niet. De enige die dat weet is natuurlijk God.

Bovendien is het zo dat God mensen uitkiest, misschien iedereen en misschien een deel van de mensen, dat weten we niet precies, maar dat die mensen vervolgens daar ook ja op moeten zeggen. En ja zeggen doe je niet alleen door te gaan geloven, maar evengoed door een goed leven te lijden bijvoorbeeld.

Bovendien geloven veel mensen die geen christen zijn toch ook in God. Misschien zeggen ze dan wel niet helemaal op de manier ja zoals christenen vinden dat dat hoort, maar gelukkig wordt dat beoordeeld door God en niet door de christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het stukje dat je citeert niet het enige is, dat over de kwestie gezegd kan worden.

Kijk eens wat Paulus aan de Gemeente in Rome schrijft:

Romeinen 2:9 Iedereen die het slechte doet wacht leed en ellende, de Joden in de eerste plaats, maar ook de andere volken. 10 Iedereen die het goede doet wacht glorie, eer en vrede, de Joden in de eerste plaats, maar ook de andere volken. 11 God maakt geen onderscheid.

12 Allen die gezondigd hebben zonder de wet te kennen, zullen ook zonder de wet verloren gaan; en allen die gezondigd hebben terwijl ze de wet wel kennen, zullen door de wet worden veroordeeld. 13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft. 14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. 16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.

"Iedereen die het goede doet wacht glorie, eer en vrede, de Joden in de eerste plaats, maar ook de andere volken. God maakt geen onderscheid.

Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat"...

Paulus lijkt er vast van overtuigd, dat ook degene "die naar de stem van God, van Christus wil luisteren" (degene "bij wie de Wet in het hart geschreven staat, en daar naar handelt"), al heeft hij/zij "de Wet" niet (en in het verlengde daarvan: "het evangelie dat Paulus verkondigt" - als logisch uitvloeisel van die Tenach) toch vrijuit kan gaan bij het Oordeel van Christus!!

Ik kan er, hoe vaak ik dit gedeelte ook doorlees, eigenlijk niets anders van maken:

Of iemand zichzelf nu Jood, christen, etc etc noemt: "God maakt geen onderscheid"... Het werkwoord "geloven" krijgt daarbij méér de betekenis van "vol vertrouwen luisteren naar Gods stem die klinkt in je leven, of je dat nu beseft of niet", dan de betekenis "heel precies een set geloofsartikelen beamen die je toevallig met de paplepel werden ingegoten"...

(NB: iets verderop in die brief leert hij wel, dat ieder mens Christus nodig heeft... Maar daarbij moeten we vooral deze inleiding niet vergeten!! God wil ook in de harten van "heidenen" schrijven - en doet dat ook...)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aangezien de mens een vrije wil heeft (gekregen van God) zal de ware God niemand dwingen om hem te aanbidden en dienen.

Maar het is natuurlijk buiten enige twijfel dat het God is die kiest wie hij aanvaardt of niet. Een belangrijke basis is o.a. het aanvaarden of verwerpen van Jezus' zoenoffer.

"gelovig" zijn kan alle religies inhouden, maar redding is d.b.v. Jezus en niet Mohammed, Boeddha, Chrisna, Visnu, etc. etc.......

(Johannes 14:6) . . .Jezus zei tot hem: „Ik ben de weg en de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door bemiddeling van mij. . .

De ware God is actief op zoek naar godvrezende mensen......

(2 Kronieken 16:9) . . .Want wat Jehovah aangaat, zijn ogen gaan de gehele aarde rond om zijn sterkte te tonen ten behoeve van hen wier hart onverdeeld is jegens hem.. . .

Jezus is door God aangesteld als rechter voor de hele mensheid en wij weten dat Jezus niet iedereen aanvaardt als zijn discipel ook al zeggen velen dat zij christenen zijn.....

(Mattheüs 7:21-23) . . .Niet een ieder die tot mij zegt: ’Heer, Heer’, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar hij die de wil doet van mijn Vader, die in de hemelen is. 22 Velen zullen op die dag tot mij zeggen: ’Heer, Heer, .... 23 En toch zal ik hun dan openlijk verklaren: Ik heb U nooit gekend! Gaat weg van mij, GIJ werkers der wetteloosheid.

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jezus is door God aangesteld als rechter voor de hele mensheid en wij weten dat Jezus niet iedereen aanvaardt als zijn discipel ook al zeggen velen dat zij christenen zijn.....

(Mattheüs 7:21-23) . . .Niet een ieder die tot mij zegt: ’Heer, Heer’, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar hij die de wil doet van mijn Vader, die in de hemelen is.

Maar, Ed, draai die gedachte nu eens om, zoals ook Paulus doet (en trouwens ook Jezus, als je goed leest: "Maar hij die de wil doet van mijn Vader, die in de hemelen is...zal het koninkrijk der hemelen binnengaan").

Mag men dan de conclusie trekken, dat Jezus ook Middelaar wil zijn voor al degenen die Hem weliswaar niet kennen, maar toch leven "naar de wil van God die in hun binnenste geschreven staat"? Die luisteren naar "Gods aanspreken van hun geweten"?

Anders gezegd: wil Gods Geest ook in een mensheid werken die nog niet die "nauwkeurige kennis" van God en zijn Messias hebben zoals het Wachttorengenootschap die pretendeert te schenken?

Paulus lijkt dat te beweren: als iemand er blijk van geeft (Rom 2:29) "innerlijk besneden te zijn" (doordat hij rechtvaardige daden verricht), dan is dat een werk van de "Roeach Hakodesj" (Heilige Geest) en dus een teken van Gods werkzaamheid in dat leven.

En ook dan "bemiddelt" Jezus Christus ten gunste van die persoon...

Tenminste: zo lees ik "Paulus" (zie mijn vorige post)...

Wat zegt iedereen van die gedachte?? Want hij tilt volgens mij die hele discussie over "behoud door werken en/of door geloof" uit boven de hele discussie tussen "Katholiek" en "Protestant", waar die bespreking van het onderwerp al sinds de Reformatie door gestempeld wordt... Naar een "behouden worden door God de Vader, door de Zoon en door de Heilige Geest"...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jezus is door God aangesteld als rechter voor de hele mensheid en wij weten dat Jezus niet iedereen aanvaardt als zijn discipel ook al zeggen velen dat zij christenen zijn.....

(Mattheüs 7:21-23) . . .Niet een ieder die tot mij zegt: ’Heer, Heer’, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar hij die de wil doet van mijn Vader, die in de hemelen is.

Maar, Ed, draai die gedachte nu eens om, zoals ook Paulus doet (en trouwens ook Jezus, als je goed leest: "Maar hij die de wil doet van mijn Vader, die in de hemelen is...zal het koninkrijk der hemelen binnengaan").

Mag men dan de conclusie trekken, dat Jezus ook Middelaar wil zijn voor al degenen die Hem weliswaar niet kennen, maar toch leven "naar de wil van God die in hun binnenste geschreven staat"? Die luisteren naar "Gods aanspreken van hun geweten"?

Anders gezegd: wil Gods Geest ook in een mensheid werken die nog niet die "nauwkeurige kennis" van God en zijn Messias hebben zoals het Wachttorengenootschap die pretendeert te schenken?

Paulus lijkt dat te beweren: als iemand er blijk van geeft (Rom 2:29) "innerlijk besneden te zijn" (doordat hij rechtvaardige daden verricht), dan is dat een werk van de "Roeach Hakodesj" (Heilige Geest) en dus een teken van Gods werkzaamheid in dat leven.

En ook dan "bemiddelt" Jezus Christus ten gunste van die persoon...

Tenminste: zo lees ik "Paulus" (zie mijn vorige post)...

Wat zegt iedereen van die gedachte?? Want hij tilt volgens mij die hele discussie over "behoud door werken en/of door geloof" uit boven de hele discussie tussen "Katholiek" en "Protestant", waar die bespreking van het onderwerp al sinds de Reformatie door gestempeld wordt... Naar een "behouden worden door God de Vader, door de Zoon en door de Heilige Geest"...

Toch is dit Gods wens!

1 ti 2:

4 wiens wil het is dat alle soorten van mensen worden gered en tot een nauwkeurige kennis van de waarheid komen.

5 Want er is één God en één middelaar tussen God en mensen, een mens, Christus Jezus,

één Heer, meer dan drieduizend geloven, verschillende soorten van doop?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Toch is dit Gods wens!

1 ti 2:

4 wiens wil het is dat alle soorten van mensen worden gered en tot een nauwkeurige kennis van de waarheid komen.

5 Want er is één God en één middelaar tussen God en mensen, een mens, Christus Jezus,

één Heer, meer dan drieduizend geloven, verschillende soorten van doop?

Wat betreft het middelaarschap van Christus zeg ik niets anders... En wat de rest van je post betreft: dat is volledig bezijden de kwestie. En dus voor wat betreft mijn vraag niet relevant en ongetwijfeld weer een verkapte poging van je om je WTG te propageren. Niet doen, s.v.p.!! Want daarmee verziek je het gesprek...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik moet voor school iets leren, en dit komt er ook in voor, maar eigenlijk kan ik het er niet mee eens zijn. -O- Wie is het hiermee eens en waarom?

Dit is het stukje

----------------------------------------------

13.0 Uitgekozen

Vaak hoor je mensen zeggen: 'Stel dat ik in Marokko geboren was, of dat mijn ouders geen Christen geweest zouden zijn, zou ik dan wel geloven?!' Met andere woorden, is het niet toevallig dat je in een Christelijk gezin bent geboren? Nee, het is geen kwestie van een willekeurig noodlot, het is een persoonlijke keuze van de levende God. Soms groeien mensen dan ook in het zelfde gezin op en kiest de een voor en de ander tegen God. Ook daarachter ligt de keuze van God. Geloof is een geschenk van God. Niemand kan de ander het geloof geven, behalve God. Je wordt niet uitgekozen omdat je zelf ging geloven, maar je werd uitgekozen om te geloven.

-------------------------------------------------

Sorry hoor, maar dit betekent dus dat God de mensen uitkiest om te geloven? Dus je kunt er dan niks aan doen of zo als je dan niet gelooft? :?:?

Ik denk dat het zeker een factor is waar en bij wie je opgroeit. In India of Turkije zou ik wellicht geen Christen zijn geweest en als mijn ouders atheïst zouden zijn geweest of juist fundamentalistisch christelijker, dan was ik wellicht agnost geweest. Al is dat niet met zekerheid te zeggen.

Maar tegelijk ben ik er niet zo voor om een grens te leggen bij wat 'christelijk' is en niet. Voor het christendom bestond hadden mensen al ontmoeting met God en ook voor het Jodendom bestond trouwens. Veel mensen op aarde zoeken op hun eigen wijze terwijl je prima als christen op volledige stilstand kunt stuiten. De Moslim die zijn medemens helpt heeft denk ik meer van het evangelie begrepen dan de christen die zijn medemens probeert te vernietigen.

Wat betreft uitverkiezing: Ik geloof niet dat God vooraf een lijstje heeft waarop hij wat namen van baby's zet van gelukkigen en een ander lijstje voor de verdoemenis heeft. Mensen zijn uiteindelijk ook het product van hun genen en omgeving waarin ze opgroeien. En dit is nu eenmaal een gebroken wereld. Wel geloof ik dat God een handreiking aan ieder mens doet op verschillende wijzen en door de mens verschillend geïnterpreteerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

I zip my lips... En zie over een maand of zo wel eens wat er van dit topic (en andere) geworden is...

Ik denk trouwens zelf dat topics veel interessanter worden als iedereen die nu op een afstandje meeleest ook méé zou gaan doen aan een gesprek...

(Zei hij, terwijl hij de omgekeerde beweging maakt...)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hendrik,

Je schreef 10 apr 2014 09:08...........

Maar, Ed, draai die gedachte nu eens om, zoals ook Paulus doet (en trouwens ook Jezus, als je goed leest: "Maar hij die de wil doet van mijn Vader, die in de hemelen is...zal het koninkrijk der hemelen binnengaan").

Mag men dan de conclusie trekken, dat Jezus ook Middelaar wil zijn voor al degenen die Hem weliswaar niet kennen, maar toch leven "naar de wil van God die in hun binnenste geschreven staat"? Die luisteren naar "Gods aanspreken van hun geweten"?

Mijn commentaar:...

Ja Hendrik, een mens kan inderdaad van nature naar Gods wetten leven. Dat bevestigt ook de volgende tekst……..

(Romeinen 2:14-16) . . .Want telkens wanneer mensen der natiën, die geen wet hebben, van nature de dingen der wet doen, zijn deze mensen, al hebben zij geen wet, zichzelf tot wet. 15 Zij zijn juist degenen die tonen dat de inhoud van de wet in hun hart staat geschreven, terwijl hun geweten met hen getuigenis aflegt en hun eigen gedachten onderling hen beschuldigen of zelfs verontschuldigen. 16 Dit zal zijn op de dag dat God door bemiddeling van Christus Jezus de verborgen dingen der mensen oordeelt, overeenkomstig het goede nieuws dat ik bekendmaak.

Zulke mensen zijn een bewijs dat God de mens heeft geschapen, wat door heel wat mensen wordt ontkent.

Maar merk op dat ook deze mensen (en dat geldt voor iedere individu op aarde) op basis van ‘het goede nieuws’ wordt geoordeeld.

Dit is trouwens in sync met deze tekst……….

(2 Thessalonicenzen 1:8, 9) . . .in een vlammend vuur, wanneer hij wraak oefent over hen die God niet kennen en over hen die het goede nieuws omtrent onze Heer Jezus niet gehoorzamen. 9 Dezen zullen de gerechtelijke straf van eeuwige vernietiging ondergaan, ver van het aangezicht van de Heer en van de heerlijkheid van zijn sterkte,

Dus iedereen op aarde moet nauwkeurige kennis van God en Zijn wil hebben en van Jezus Christus……..

(1 Timotheüs 2:3-5) . . .Dit is voortreffelijk en aangenaam in de ogen van onze Redder, God, 4 wiens wil het is dat alle soorten van mensen worden gered en tot een nauwkeurige kennis van de waarheid komen. 5 Want er is één God en één middelaar tussen God en mensen, een mens, Christus Jezus,

Dus de toestand van onwetendheid die jij beschrijft moet niet blijven, mensen moeten zich beijveren om kennis van God en Christus te verwerven en naar die kennis leven. Bovendien moeten zij met de ware God wandelen om redding te kunnen verkrijgen…………

- (Handelingen 17:30, 31) . . .God heeft weliswaar de tijden van zulk een onwetendheid voorbijgezien, maar zegt de mensen thans dat zij allen overal berouw moeten hebben. 31 Want hij heeft een dag vastgesteld waarop hij voornemens is de bewoonde aarde in rechtvaardigheid te oordelen door een man die hij heeft aangesteld, en hij heeft alle mensen een waarborg verschaft doordat hij hem uit de doden heeft opgewekt.â€

- (Micha 6:8) . . .Hij heeft u verteld, o aardse mens, wat goed is. En wat vraagt Jehovah van u terug dan gerechtigheid te oefenen en goedheid lief te hebben en bescheiden te wandelen met uw God?

Fijne zondag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat God alwetend is, vind ik een nietszeggend iets. Jezus zegt inderdaad iets in die trant. Maar in het Oude Testament zegt God herhaaldelijk spijt te hebben. Adam en Eva werden geschapen met een vrije wil en de opdracht om gehoorzaam te zijn aan God. Dat is na de zondeval niet veranderd.

Waarom de ene mens wel geloofd en de andere mens niet, blijft een groot mysterie. Maar geloven is wederkerig. Elke gelovige heeft die eigen innerlijke overtuiging dat God zich met hem bemoeit. Dat gaat verder dan dat de gelovige voor God kiest. Daarom dat God dus ook voor de gelovige kiest.

Maar dat is een ander kiezen dan die wel en die niet (de uitverkiezingstheologie, zoals die in sommige orthodox protestantse kerken wordt geleerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een goede vraag. Ik zou graag wat meer vanuit de Schrift antwoord willen geven, maar ik heb nog onvoldoende kennis.

Aan de ene kant (lijkt het) buiten kijf te staan dat God voorzienig is, Hij kent ons door en door: verleden, heden en toekomst. Hij is de Eeuwige, de Alwetende.

Daarnaast wordt opgemerkt dat ook God in het Oude Testament voortdurend spijt heeft. En lijkt het erop dat wij een keus hebben. De keuze voor een leven met Hem of geen leven in het geloof. Wij hebben die vrijheid (al lijkt dat soms anders). En dat breekt met de voorzienigheidsgedachte.

Heel belangrijk vind ik het niet in het dagelijks leven. Ook ik worstel met geloofsvragen, en mijn geloof wankelt weleens. Ikzelf moet die keuze maken, of de uitkomst nu vooraf bekend is of niet. Op zulke momenten maakt het niet veel uit of God geheel voorzienig is. Je doormaakt die momenten toch.

Edit: Met het teruglezen van mijn post kwam ik erachter dat ik de vraag als onbelangrijk heb beschreven. Dat was niet mijn bedoeling. Het zijn heel belangrijke vragen. Ik heb ze zelf ook gesteld. Ik wilde vooral duidelijk maken dat wat mij betreft het ene het andere niet uit hoeft te sluiten. (Alwetendheid God en vrije keus voor de mens.)

PS: Ik ben erg blij met de bijbelteksten die hier gepost worden, zo kan ik me ook verdiepen in dit onderwerp

Link naar bericht
Deel via andere websites

faithopelove,

God is inderdaad alwetend, maar dat wil niet zeggen dat hij ons leven controleert. Wij hebben een vrije wil en kiezen zelf wat wij doen, o.a. of wij Gods wil willen doen of niet.

Gezien de goddeloosheid op aarde kiezen de meeste mensen NIET om Gods wil in hun leven te doen.

- (Mattheüs 24:12) . . .en wegens het toenemen der wetteloosheid zal de liefde van de meesten verkoelen. . .

- (2 Timotheüs 3:13) . . .Maar goddeloze mensen en bedriegers zullen van kwaad tot erger voortgaan, terwijl zij misleiden en worden misleid. . .

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

De ogen van de ware God gaan de gehele wereld rond op zoek naar mensen die Hem liefhebben....

(2 Kronieken 16:9) . . .Want wat Jehovah aangaat, zijn ogen gaan de gehele aarde rond om zijn sterkte te tonen ten behoeve van hen wier hart onverdeeld is jegens hem.

Dit maakt al duidelijk dat over de hele aarde mensen zijn die Hem nog niet kennen.

Maar Hij wil graag dat mensen gered worden en tot nauwkeurige kennis komen.....

(1 Timotheüs 2:3, 4) Dit is voortreffelijk en aangenaam in de ogen van onze Redder, God, 4 wiens wil het is dat alle soorten van mensen worden gered en tot een nauwkeurige kennis van de waarheid komen.

Maar mensen moeten wel in beweging komen en de uitgestrekte hand van God aanpakken en uit Satan's onreine wereld gaan (geen deel van zijn, net als Jezus), het gaat niet van zelf, mensen moeten d.b.v. Jezus weer opgenomen (willen) worden in Gods Universele gezin....

(2 Korinthiërs 6:17, 18) 17 „’Gaat daarom uit hun midden vandaan en scheidt U af’, zegt Jehovah, ’en raakt het onreine niet langer aan’â€; „’en ik wil U aannemen.’â€â€ƒ18 „’En ik zal U tot een vader zijn en GIJ zult mij tot zonen en dochters zijn’, zegt Jehovah, de Almachtige.â€

have a good day,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
God is alwetend. Hij wist al voor onze geboorte hoe ons leven hier op aarde er uit zou zien. Hij wist ook of we bij Hem in de eeuwigheid zouden zijn.. Dus dat is mijn antwoord. Maar het is inderdaad een ' moeilijk ' onderwerp en vraag. :)

Een vrije keuze bestaat hierin dat een wezen een beslissing kan nemen zonder dat de uitkomst van deze beslissing vooraf noch gekend noch bepaald is.

Als ik voor de keuze gesteld wordt om tussen een rode of zwarte pull te kiezen maar het is vooraf reeds geweten dat ik de rode zal kiezen dan leef ik enkel in de waan van een vrije keuzemogelijkheid te hebben maar de werkelijkheid is totaal tegengesteld

Zoals je dit hierboven stelt bestaat er voor de mens noch een vrije wil noch een vrije keuze. Want als God alles vooraf weet bestaat er voor de mens geen vrije keuze en heeft hij enkel de illusie dat hij kan kiezen.

Als alles door God vooraf geweten is heeft dit als gevolg dat alles wat het individu uitvoert dan ook onveranderlijk vastligt en heeft dit dan wederom als gevolg dat het individu ook nooit voor zijn daden verantwoordelijk kan gesteld worden. Met als gevolg dat zonde ( als vrije keuze van het individu om tegen God op te staan ) dan ook onbestaand is omwille van het feit dat een individuele keuze in feite onbestaand is.

Het is iets totaal anders als God, die in zich almachtig is , bij de schepping van een wezen ( de mens) een deel van zijn almacht heeft afgelegd door dit wezen een vrije wil en dus ook de mogelijkheid tot een werkelijke vrije keuze te geven .

Daardoor heeft Hij zich dan ook vrijwillig beperkt in zijn almacht en wist (weet ) Hij vooraf niet alles wat er met het individu zou of zal gebeuren of hoe zijn keuzes zouden (zullen) zijn

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Berhard 3

Ik denk dat je dit toch wat beperkt ziet. Laten we eens kijken wat Thomas erover zegt in zijn Summa, waar immers alles helder instaat:D

God is almachtig, en kan dus alles beslissen en bepalen. Bovendien weet God dus wat er gaat gebeuren. God heeft zijn almacht niet bij zichzelf gehouden maar de mens gemaakt in zijn evenbeeld. De mens heeft van God vrije wil gekregen. DAt betekent dat wij zelf kunnen beslissen wat we doen, binnen bepaalde fysieke grenzen natuurlijk. God heeft ons die vrije ruimte gegeven. Die hebben we binnen de context van dit leven en deze wereld. Zodra we daarbuiten komen, zoals na ons overlijden zijn we die kwijt. Dan zijn we dus bij God of niet. Omdat God almachtig is, weet Hij wat we gaan doen. Niet omdat Hij dat zo bedacht heeft, maar omdat uit monde van Zijn almacht hij ons hart al kent voor we het zelf kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja maar HenkJan,

De almachtige God bepaalt niet voor ons wat we uiteindelijk gaan doen, ondanks het feit dat Hij weet wat er in ons hart leeft.

Denk maar aan het gesprek van God met Kaïn. God zag de jaloezie in Kaïn's hart en waarschuwde voor de gevolgen van zijn kwaadheid jegens zijn broer Abel. Kaïn luisterde niet naar God.....

(Genesis 4:6-8) . . .Hierop zei Jehovah tot Kaïn: „Waarom zijt gij in toorn ontstoken en waarom is uw gelaat betrokken? 7 Indien gij u tot goeddoen keert, zal er dan geen verheffing zijn? Maar indien gij u niet tot goeddoen keert, ligt de zonde aan de ingang op de loer, en haar sterke begeerte gaat naar u uit; en zult gij, van uw zijde, ze overmeesteren?†8 Daarna zei Kaïn tot zijn broer Abel: [„Laten wij het veld ingaan.â€] Het geschiedde dan toen zij op het veld waren, dat Kaïn voorts zijn broer Abel aanviel en hem doodde.

God is niet verantwoordelijk voor de slechte daden van de mens, daar is de mens zelf schuldig aan. God raadt ons juist aan het slechte te haten en het goede lief te hebben....

(Amos 5:15) 15 Haat het kwade en hebt het goede lief, en geeft gerechtigheid een plaats in de poort. Het kan zijn dat Jehovah, de God der legerscharen, .....gunst zal betonen.’

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid