Spring naar bijdragen

Het ingezaaide


Aanbevolen berichten

Het is maart, het is bijna lente. Voor iedereen die van tuinieren houdt is het nu tijd om de tuin onder handen te nemen. Zelf houd ik ook wel van tuinieren en ga samen met een aantal anderen in mijn buurt een moestuin aanleggen in één van onze tuinen. Al heel wat planten hebben we eruit getrokken -allemaal onkruid- en de aarde woelen we om. Na al deze inspanning doen we de zaadjes in de grond en bedekken we ze weer met wat aarde. Tot slot besproeien we ze met wat water.

Zo, de zaadjes zitten in de aarde. En nu?

Daar sta ik dan, te kijken naar de pas gezaaide bloemen en planten. Maar de aarde is nog kaal, er is nog helemaal niets te zien! Is al onze inspanning dan voor niets geweest?!

‘Natuurlijk niet!’, denk je misschien. ‘Je moet alleen wat geduld hebben en de planten de tijd geven om te groeien! Logisch toch?!’
Ja, eigenlijk is dat wel logisch. Mijn gezaaide planten komen niet in één keer op. Dat heeft tijd en aandacht nodig; het opkomende onkruid moet ik eruit trekken, ik moet opletten dat de planten genoeg water krijgen als het niet voldoende regent en als er dieren komen die de planten willen vernielen moet ik die op afstand weten te houden. Langzaamaan, stukje bij beetje, zullen de bloemen en planten dan groeien.

…
Zeg christen, als je dit zo goed weet, handel je er dan ook naar? Als jij je ergens inspant om te zaaien verwacht je dan gelijk een bloem? Als jij je ergens inspant om onkruid te wieden, water te geven of vogels weg te houden, draagt de plant dan al gelijk een vrucht?

Misschien verhuis ik deze zomer, maar die moestuin blijft daar. Anderen zullen dan genieten van de groenten uit de tuin en de bloemen die daar zullen bloeien. Zelf zal ik dat niet zien. Is mijn werk in de moestuin dan ook voor niets geweest als ik het resultaat niet zal zien?

Zegt u niet: Nog vier maanden, en dan komt de oogst? Zie, Ik zeg u: Sla uw ogen op en kijk naar de velden, want zij zijn al wit om te oogsten. En wie oogst, ontvangt loon en verzamelt vrucht voor het eeuwige leven, opdat zich samen verblijden zowel wie zaait als wie oogst.
Want hierin is de spreuk waar: De één zaait, de ander oogst. Ik heb u uitgezonden om te oogsten waarvoor u zich niet hebt ingespannen; anderen hebben zich ingespannen en u hebt de vrucht van hun inspanning binnengehaald.
(Johannes 4:35-38)

Gods zegen,
Chealder

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid