Spring naar bijdragen

De praktische betekenis van het Avondmaal


Aanbevolen berichten

Sarena, ik kan er niet helemaal bij hoe je (gezien jouw achtergrond) de Wet "goed en heilig" kunt noemen. Als je 5 v. Chr had geleefd was je ter dood veroordeeld door die Wet.

Een verkrachtte vrouw moest haar verkrachter trouwen en de verkrachter moest de vader van het slachtoffer 180 (?) Shekels geven. Etc. Je bent je hier vast wel van op de hoogte.

Kun je mij dit uitleggen?

Verder, ik wil je niet aanvallen dus ik hoop dat je het niet zo opvat, maar je lijkt slechts "spekkie voor je eigen bekkie" te willen. Broer konijn gaf m.i. een goede bijbelse onderbouwing ( 11 feb 2014 17:05) en je gaat er niet op in omdat je dat niet wilt (dat mag natuurlijk).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Sarena, ik kan er niet helemaal bij hoe je (gezien jouw achtergrond) de Wet "goed en heilig" kunt noemen. Als je 5 v. Chr had geleefd was je ter dood veroordeeld door die Wet.

Een verkrachtte vrouw moest haar verkrachter trouwen en de verkrachter moest de vader van het slachtoffer 180 (?) Shekels geven. Etc. Je bent je hier vast wel van op de hoogte.

Kun je mij dit uitleggen?

Verder, ik wil je niet aanvallen dus ik hoop dat je het niet zo opvat, maar je lijkt slechts "spekkie voor je eigen bekkie" te willen. Broer konijn gaf m.i. een goede bijbelse onderbouwing ( 11 feb 2014 17:05) en je gaat er niet op in omdat je dat niet wilt (dat mag natuurlijk).

De Bijbel zegt van zichzelf dat hij soms moeilijk te verstaan is en dit omdat soms men iets verder moet denken dan "zijn neus lang is ".

Gods woord drukt het soms als volgt uit " want ongeestelijke mensen begrijpen niet wat geestelijk is"

Ten eerste wordt het woord "wet" in de bijbel voor verscheidene en verschillende zaken gebruikt en daarom moet men specifiëren over welke wet men het heeft.( de wet van het vlees, de Mozaïsche wet , de Tien geboden enz..)

Vervolgens is het zo dat Gods volk ( de Joden)een speciaal gezegend volk was dat als voorbeeld gold voor wat uiteindelijk bij ieder mens zou gebeuren als ze Gods Voorschriften en wetten zouden overtreden. Bij hen werd het oordeel dan ook (meestal) direct voltrokken en bij de andere volkeren (ons) gebeurd dit later ; Maar het ZAL dan ook uiteindelijk voor iedereen gebeuren . Uitstel is hierbij geen afstel.

En omdat de mens zou weten wat hoe zich te gedragen om gelukkig en welvarend te zijn heeft God in zijn Tien Woorden opgeschreven wat van hem verwacht wordt en hoe hu zich dient te gedragen.

Deze wet is dan ook onveranderlijk Heilig en goed omdat het een spiegel is, en niet méér dan, die de mens ten eerste aanwijst wat fout is en ten tweede hem toont hoe hij zijn liefde en trouw tot de Vader kan in de praktijk brengen

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sarena, ik kan er niet helemaal bij hoe je (gezien jouw achtergrond) de Wet "goed en heilig" kunt noemen. Als je 5 v. Chr had geleefd was je ter dood veroordeeld door die Wet.

Een verkrachtte vrouw moest haar verkrachter trouwen en de verkrachter moest de vader van het slachtoffer 180 (?) Shekels geven. Etc. Je bent je hier vast wel van op de hoogte.

Kun je mij dit uitleggen?

Verder, ik wil je niet aanvallen dus ik hoop dat je het niet zo opvat, maar je lijkt slechts "spekkie voor je eigen bekkie" te willen. Broer konijn gaf m.i. een goede bijbelse onderbouwing ( 11 feb 2014 17:05) en je gaat er niet op in omdat je dat niet wilt (dat mag natuurlijk).

De wet is idd Heilig en zo zou het moeten officieel maar de apostel Paulus kwam er achter dat de wet juist de zonde in onze natuur activeert en dat je dan juit de dingen gaat doen die je niet wilt doen. Daarom heeft Christus die wet vervuld zodat wij bevrijd zijn van de wet en onder genade kunnen leven. de Apostel zegt ook dat hem alles geoorloofd is om te doen maar dat niet alles van nut is. De bedoeling is dat je vrij bent en je je niet onder het juk laat brengen, (de wet) maar dat je vanzelf veranderd word van binnenuit omdat Christus in je woont. De galaten wilde ook perse onder die wet leven en wat zei paulus? Die gene die zo nodig de wet willen houden leven onder de vloek en Christus is je van geen nut en je bent dan verplicht de gehele wet te doen. Daar wens ik de gelaten en nu ook nog steeds (helaas) veel christenen die zich onder de wet plaatsen veel succes mee. Want je zal zien dat dit niet lukt. Wie dood is is gerecht vaardigt van de zonde en wij wedergeboren kinderen van de Heer zijn toch dood leert de schrift? Wij zijn met Christus dood begraven en gezet in de hemel. Het oude is weg (je oude natuur is dood voor god) Je zondigt idd nog steeds maar dat doet niet jij maar je zondige natuur, maar aangezien je als oude mens gestorven bent rekent God je die zonde niet meer toe. Want iets wat dood is kan niet zondigen. In 1 Joh staat zelfs dat wie uit god geboren is NIET eens kan zondigen. Je oude natuurlijk blijft zondigen dit is helemaal waar, maar in de ogen van God ben je volmaakt in Christus zonder zonde!! Dit is nu eenmaal ingewikkeld te begrijpen maar het gaat erom hoe de heer het ziet en niet wij.

Christenen die onder de wet willen leven zeggen eigenlijk tja dat heeft Christus wel gezegd maar hij heeft het zo niet bedoeld. terwijl het evangelie toch echt spreekt van vrij! Romeinen 10:4 want het einde van de wet is Christus voor een ieder die gelooft

en Romeinen 8:1-14 spreekt zelfs er over dat de Gelovige niet meer onder de wet is en dat we door Christus bevrijd zijn. Lees maar mee 8

1 Dus wie in Christus Jezus zijn, worden niet meer veroordeeld. 2 De wet van de Geest die in Christus Jezus leven brengt, heeft u bevrijd van de wet van de zonde en de dood. 3 Waartoe de wet niet in staat was, machteloos als hij was door de menselijke natuur, dat heeft God tot stand gebracht. Vanwege de zonde heeft hij zijn eigen Zoon als mens in dit zondige bestaan gestuurd; zo heeft hij in dit bestaan met de zonde afgerekend, 4 opdat in ons wordt volbracht wat de wet van ons eist. Ons leven wordt immers niet langer beheerst door onze eigen natuur, maar door de Geest. 5 Wie zich door zijn eigen natuur laat leiden is gericht op wat hij zelf wil, maar wie zich laat leiden door de Geest is gericht op wat de Geest wil. 6 Wat onze eigen natuur wil brengt de dood, maar wat de Geest wil brengt leven en vrede. 7 Onze eigen wil staat vijandig tegenover God, want hij onderwerpt zich niet aan zijn wet en is daar ook niet toe in staat. 8 Wie zich door zijn eigen wil laat leiden, kan God niet behagen. 9 Maar u leeft niet zo. U laat u leiden door de Geest, want de Geest van God woont in u. Iemand die zich niet laat leiden door de Geest van Christus behoort Christus ook niet toe. 10 Als Christus echter in u leeft, bent u door de zonde weliswaar sterfelijk, maar de Geest schenkt u leven, omdat u door God als rechtvaardigen bent aangenomen. 11 Want als de Geest van hem die Jezus uit de dood heeft opgewekt in u woont, zal hij die Christus heeft opgewekt ook u die sterfelijk bent, levend maken door zijn Geest, die in u leeft.

12 Broeders en zusters, we hoeven ons niet langer te laten leiden door onze eigen wil. 13 Als u dat wel doet, zult u zeker sterven. Als u echter uw zondige wil doodt door de Geest, zult u leven. 14 Allen die door de Geest van God worden geleid, zijn kinderen van God. 15 U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’.

Ook de brief Galaten spreekt hier over :)

Ik hoop dat ik zo duidelijk ben

Groetjes Sarena

Link naar bericht
Deel via andere websites

En de wet kwam er ook omdat de mensen het zelfde wilde (de joden) dus zei God oke jullie willen toch zo graag de wet? En God gaf die wet, en wat bleek? niemand kon zich aan die wet houden. De wet is trouwens niet alleen de 10 geboden maar wel meer lees maar is het boek leviticus op na daar mag je zelfs een bepaald mengsel van katoen niet dragen nou daar gaat je colectie in de prullenbak, ook een garnalen cocktail of broodje frikandel is uit den bozen ;) etc etc.. maar GELUKKIG kwam Christus om ons van die wet te bevrijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En de wet kwam er ook omdat de mensen het zelfde wilde (de joden) dus zei God oke jullie willen toch zo graag de wet? En God gaf die wet, en wat bleek? niemand kon zich aan die wet houden. De wet is trouwens niet alleen de 10 geboden maar wel meer lees maar is het boek leviticus op na daar mag je zelfs een bepaald mengsel van katoen niet dragen nou daar gaat je colectie in de prullenbak, ook een garnalen cocktail of broodje frikandel is uit den bozen ;) etc etc.. maar GELUKKIG kwam Christus om ons van die wet te bevrijden.

Beste sarena

Toon mij eens aan de hand van Gods Woord waar er geschreven staat dat het de mens was die de wet wilde en het niet enkel en alleen God is die met betrekking tot de wet steeds het initiatief nam.

U Schrijft dat Christus ons van de wet kwam bevrijden; waar staat dit in de Schrift?

Ik lees enkel dat Christus ons van de GEVOLGEN van de wet , namelijk de eeuwige dood kwam bevrijden, En dit omdat HIJ zelf het gevolg van de wet , de dood, ondergaan heeft en op die manier gerechtigd werd om ons de genade te schenken en vrij de kopen.

De wet bleef en blijft dus onveranderd bestaan en DAAROM moest christus sterven en DAAROM zullen zij die het offer van Christus verwerpen ook onder de gevolgen van deze nog steeds blijvende en van toepassing zijnde wet moeten dragen en de eeuwige dood ( de tweede dood)ondergaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor je post. Het is me wat duidelijker.

En wat deze betreft:

En de wet kwam er ook omdat de mensen het zelfde wilde (de joden) dus zei God oke jullie willen toch zo graag de wet? En God gaf die wet, en wat bleek? niemand kon zich aan die wet houden. De wet is trouwens niet alleen de 10 geboden maar wel meer lees maar is het boek leviticus op na daar mag je zelfs een bepaald mengsel van katoen niet dragen nou daar gaat je colectie in de prullenbak, ook een garnalen cocktail of broodje frikandel is uit den bozen ;) etc etc.. maar GELUKKIG kwam Christus om ons van die wet te bevrijden.

Dat de joden die Wet wilden is nieuw voor mij, hoe kom je daar zo op? Dat er meer dan 10 geboden zijn weet ik ja (613 totaal ofzo). ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
ik heb in een andere topic het kruis en de wet geplaatst beluister die is dan worden al je vragen beantwoord die je hier vraagt :)

Deze topic vind ik niet en trouwens we zijn hier toch op een site waar niet enkel een studie van iemand anders bekeken of beluisterd wordt, maar waar ook en op de eerste plaats de persoonlijke ervaring, inzicht en beleving uitgewisseld wordt .

Mij antwoord was aan u persoonlijk gericht en daarom had ik ook graag een persoonlijk antwoord bekomen en niet enkel een studie die door iemand anders gemaakt (of misschien voorgekauwd ) is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is niet voorgekauwd en een studie waar IK volledig achter sta :) En het valt mij op dat alle antwoorden die ik geef toch weer weggewuifd worden of weer een tegen vraag en daar heb ik niet zoveel zin in :)

Verder even goede vrienden ;)

Sorry hoor maar op mijn reacties heb ik nog geen enkel persoonlijk antwoord gekregen , verwijzingen naar antwoorden van anderen dat wel

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit is omdat ik bijbelstudie volg en dingen dus idd opnoem die ik van verschillende bijbel leraren heb geleerd :) (maar ook wat ik op dat moment met de bijbelstudie leraar lees in de bijbel en dingen opzoek en dan volkomen achter sta omdat ik dan lees wat ik lees. Op het moment dat iemand mij persoonlijk iets vraagt kan ik dit niet gelijk opzoeken in de Bijbel omdat ik zo ver nog niet ben qua studie. Ik zal bij de volgende bij eenkomst is hulp vragen aan mede gelovigen waarmee ik bijbelstudie heb en dan geef ik je zo snel mogelijk het antwoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga ze niet uit de weg, ik heb gewoon dingen geleerd vanuit de schrift maar als er vragen komen die ik best ingewikkeld vind dan durf ik daar niet zo goed een antwoord op te geven omdat ik er zeker van wil zijn dat het Bijbels verantwoord is en niet mijn eigen theorie.

Ik ga echt wel antwoorden geven hoor ;) maar het heeft zijn tijd nodig en geef me die ook aub ;) ben nu druk aan het bladeren in de Bijbel om te kijken of ik op sommige vragen die mij idd gesteld zijn een antwoord te geven. Ik ga geen discussie uit de weg. Maar wat mij wel op valt op christelijke forums is dat er niet opgebouwd word maar dat elkaar continu word tegen gesproken en een wellus nietus spelletje van word gemaakt. En daar pas ik voor

Nogmaals zodra ik het antwoord op en bijbels onderbouwt is dan krijg je die van MIJ persoonlijk

Link naar bericht
Deel via andere websites

Q.e.d. je praat heel snel in termen van 'jij hebt een andere mening, dat mag' of 'wellus-nietus daar pas ik voor'. En als antwoord verwijzen naar een mp3 in een ander topic is ook niet echt de discussie aan gaan.

Er zijn zo ontzettend veel visies op de Bijbel, dat discussie onvermijdelijk is. Althans, mits je vindt dat theologie belangrijk is. Ik persoonlijk denk dat we allemaal lekker moeten ophouden met discussiëren en lekker samen de armen gaan voeren.

Maar goed, als je hier iets plaatst kun je of ja-knikkende reacties krijgen of niet. Aangezien er hier mensen zijn met behoorlijk verschillende visies die toch allemaal de Bijbel goed kennen, krijg je al snel een discussie. Jij neemt blijkbaar je Bijbel studies aan voor waar, maar geeft niet echt blijk van zelf de materie kritisch onderzocht te hebben. Dan krijg je al snel de situatie dat je geen antwoord hebt op vragen, en das jammer ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb al wat antwoorden gevonden :) komen ze dan hoor.. :D De wet is idd heilig en goed in heel de geschiedenis is er NIEMAND geweest behalve Jezus die de wet kon houden. De wet hoort bij het OUDE verbond en niet bij het nieuwe! het oude verbond gelde alleen voor de joden want dat verbond sloot god met Israel. Maar het nieuwe verbond is beschikbaar voor alle volken in dit verbond heeft Christus ons vrijgekocht van de wet en dus bevrijd!

Galaten 3:13 Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet door voor ons een vloek te worden want er staat geschreven verloekt is een ieder die aan het hout hangt.

Galaten 4:4-5 Maar toen de tijd gekomen was zond God Zijn Zoon geboren uit een vrouw en onderworpen aan de wet maar gezonden om ons vrij ge kopen van de wet opdat wij zijn kinderen zouden worden!

"want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen.Joh 1:17

Dat de wet als een geheel aan Israel is gegeven, blijkt uit de onderstaande tekst:

Luister dus, Israel, naar de wetten en de regels waarin ik u onderwijs en kom ze na. Dan blijft u in leven en kunt u het land in bezit nemen dat de HEER, de God van uw voorouders, u zal geven. 2 Voeg niets toe aan wat ik u voorschrijf en doe er niets van af. Houd u aan de geboden die ik u geef het zijn de geboden van de HEER, uw God. Deut 4:1-2

Aan de wet van Mozes moet niet worden toegevoegd of afgehaald. Het is een geheel.

De wet behandelt vele dingen op het gebied van voedsel, kleding, reinheid, offers etc.

Religie is geneigd om elementen uit de wet te nemen en die zichzelf op te leggen.

Maar wie volgens de wet wil leven, is verplicht om de hele wet te houden.

"Wie de hele wet onderhoudt maar op een punt struikelt, blijft ten aanzien van alle geboden in gebreke. Want hij die gezegd heeft: Pleeg geen overspel,heeft ook gezegd:Pleeg geen moord.Als u geen overspel pleegt maar wel een moord, overtreedt u toch de wet." - Jak 2:10-11

Het proberen te houden van de wet brengt je zelfs onder de vloek van de wet.

"Maar iedereen die op de wet vertrouwt is vervloekt, want er staat geschreven: Vervloekt is eenieder die niet alles doet wat het boek van de wet bepaalt.Gal 3:10

We moeten onder de wet vandaan komen om onder de vloek vandaan te komen, want er staat dat eenieder vervloekt is die niet alles doet wat het boek van de wet bepaalt.

Maar moet de wet van Mozes ook onderhouden worden door de Christenen?

Vallen wij onder het oude verbond dat God met Israel sloot?

Ik begon dit hoofdstuk met de tekst dat Christenen niet onder de wet zijn.

Laat mij dat verder uitleggen:

We leven dus onder de genade!!

De zonde mag niet langer over u heersen, want u staat niet onder de wet, maar leeft onder de genade." Rom 6:14

We leven in het nieuwe verbond van Christus niet langer onder de wet, maar onder de genade.

Want Christus is het einde der wet, tot gerechtigheid voor een ieder, die gelooft. Rom 10:4

Christus is het einde van de wet voor een ieder die gelooft. (de christenen)

Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen. Col 2:14

Het document met voorschriften (de wet) wat tegen ons getuigde, is uitgewist door het kruis.

Twee verzen verder lezen we dat zelfs het houden van de sabbat is uitgewist.

Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwe maan en sabbat. Col 2:16

Jezus stelde de wet met zijn geboden en voorschriften buiten werking.

Want hij is onze vrede, hij die met zijn dood de twee werelden heeft gemaakt, de muur van vijandschap ertussen heeft afgebroken en de wet met zijn geboden en voorschriften buiten werking heeft gesteld, om uit die twee in zichzelf een nieuwe mens te scheppen. Zo bracht hij vrede. Ef 2:14-15

Hoe zit dat dan? Als de wet voor mij niet meer geldt, kan ik dan doen en laten wat ik wil

Mag ik soms stelen of liegen?

Nee natuurlijk niet, Christus gaf ons een nieuwe wet. Dat is de wet van de liefde en de wet van de Geest.

Allen die door de Geest van God worden geleid, zijn kinderen van God. Rom 8:14

Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet. Gal 5:18

Een kind van God laat zich dus leiden door de Geest. Hij of zij is niet langer onder de wet.

Meester, wat is het grootste gebod in de wet? Hij antwoordde..Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat. Mat 22:36-40 en dus niet het oude verbond met de velen wetjes waar Gelovigen zich NOOIT aan kunnen houden omdat we nu eenmaal te maken hebben nog met onze zondige natuur.

We kunnen dus niet doen en laten wat we willen, maar dienen alles te brengen onder het gebod van de liefde. En worden van binnen uit veranderd door de Heilige geest.

Ik geef jullie een nieuw gebod: heb elkaar lief. Zoals ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben. Joh 13:34

Laat het duidelijk zijn dat stelen, liegen, moorden, overspel, afgodendienst enz zonde is. Het gaat ook in tegen het gebod van de liefde. Wij weten dat zij die zulke dingen doen zeker het koninkrijk niet zullen binnengaan.Dit gaat over de niet wedergeboren mens en de oude mens! Je zondige natuur en je oude blijft nu eenmaal een zondaar. Wedergeboren betekent dat je volmaakt bent in christus en dood bent voor de zonde! en de Heer hebt aangenomen als je persoonlijke Heer en Heiland verlosser etc! Zou een belediging voor de Heer zijn zodra je kind van God bent dat je dan onrein bent en niet rein en vol met zonde zou zitten. Onreine mensen blieft God niet en kunnen niet in het koninkrijk komen Je oude mens zondigt idd en blijft dit doen tot aan je letterlijke dood. Maar het positieve nieuws is dat je oude mens dood is !! En jij met Christus bent begraven (dus gerechtvaardigd van de zonde) en met HEM gezet in de hemel. Een ieder die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem, en hij kan niet zondigen; want hij is uit God geboren. 1Joh.3 :9

Het is bekend wat onze oude mens (zondige natuur) allemaal veroorzaakt namelijk.. ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, afgunst, bras en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen. Ik herhaal de waarschuwing die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God. Gal 5:19-21

Maar wie van God houdt en Zijn naaste liefheeft die heeft begrepen waar het om gaat.

Hij of zij is vrij van de religieuze regels en is vrij.

De wet vindt zijn vervulling in de liefde.

Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander liefheeft, heeft de gehele wet vervuld. Want pleeg geen overspel, pleeg geen moord, steel niet, zet uw zinnen niet op wat van een ander is deze en alle andere geboden worden samengevat in deze ene uitspraak Heb uw naaste lief als uzelf. De liefde berokkent uw naaste geen kwaad, dus de wet vindt zijn vervulling in de liefde. Rom 13:8-10

ik hoop dat er van velen die dit lezen de ogen opengaan en dat God niet vraagt om religieus te zijn, maar om lief te hebben. Neem het juk van de wet niet op je. Christus heeft ons ervan bevrijdt!

Waarom wilt u God dan trotseren door op de schouders van deze leerlingen een juk te leggen dat onze voorouders noch wij zelf konden dragen? Hand 15:10

Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen. Gal 5:1

Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. Tegen zodanige mensen is de wet niet.

Gal 5:22-23

De wet van de liefde is dus het einde van alle andere wetten en geboden.

Het is de volmaakte wet, de koninklijke wet, de wet van de vrijheid!! En daar gaat het maar om.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hadden

Groetjes Sarena

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb al wat antwoorden gevonden :) komen ze dan hoor.. :D De wet is idd heilig en goed in heel de geschiedenis is er NIEMAND geweest behalve Jezus die de wet kon houden. De wet hoort bij het OUDE verbond en niet bij het nieuwe! het oude verbond gelde alleen voor de joden want dat verbond sloot god met Israel. Maar het nieuwe verbond is beschikbaar voor alle volken in dit verbond heeft Christus ons vrijgekocht van de wet en dus bevrijd!

Galaten 3:13 Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet door voor ons een vloek te worden want er staat geschreven verloekt is een ieder die aan het hout hangt.

Galaten 4:4-5 Maar toen de tijd gekomen was zond God Zijn Zoon geboren uit een vrouw en onderworpen aan de wet maar gezonden om ons vrij ge kopen van de wet opdat wij zijn kinderen zouden worden!

"want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen.Joh 1:17

Dat de wet als een geheel aan Israel is gegeven, blijkt uit de onderstaande tekst:

Luister dus, Israel, naar de wetten en de regels waarin ik u onderwijs en kom ze na. Dan blijft u in leven en kunt u het land in bezit nemen dat de HEER, de God van uw voorouders, u zal geven. 2 Voeg niets toe aan wat ik u voorschrijf en doe er niets van af. Houd u aan de geboden die ik u geef het zijn de geboden van de HEER, uw God. Deut 4:1-2

Aan de wet van Mozes moet niet worden toegevoegd of afgehaald. Het is een geheel.

De wet behandelt vele dingen op het gebied van voedsel, kleding, reinheid, offers etc.

Religie is geneigd om elementen uit de wet te nemen en die zichzelf op te leggen.

Maar wie volgens de wet wil leven, is verplicht om de hele wet te houden.

"Wie de hele wet onderhoudt maar op een punt struikelt, blijft ten aanzien van alle geboden in gebreke. Want hij die gezegd heeft: Pleeg geen overspel,heeft ook gezegd:Pleeg geen moord.Als u geen overspel pleegt maar wel een moord, overtreedt u toch de wet." - Jak 2:10-11

Het proberen te houden van de wet brengt je zelfs onder de vloek van de wet.

"Maar iedereen die op de wet vertrouwt is vervloekt, want er staat geschreven: Vervloekt is eenieder die niet alles doet wat het boek van de wet bepaalt.Gal 3:10

We moeten onder de wet vandaan komen om onder de vloek vandaan te komen, want er staat dat eenieder vervloekt is die niet alles doet wat het boek van de wet bepaalt.

Maar moet de wet van Mozes ook onderhouden worden door de Christenen?

Vallen wij onder het oude verbond dat God met Israel sloot?

Ik begon dit hoofdstuk met de tekst dat Christenen niet onder de wet zijn.

Laat mij dat verder uitleggen:

We leven dus onder de genade!!

De zonde mag niet langer over u heersen, want u staat niet onder de wet, maar leeft onder de genade." Rom 6:14

We leven in het nieuwe verbond van Christus niet langer onder de wet, maar onder de genade.

Want Christus is het einde der wet, tot gerechtigheid voor een ieder, die gelooft. Rom 10:4

Christus is het einde van de wet voor een ieder die gelooft. (de christenen)

Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen. Col 2:14

Het document met voorschriften (de wet) wat tegen ons getuigde, is uitgewist door het kruis.

Twee verzen verder lezen we dat zelfs het houden van de sabbat is uitgewist.

Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwe maan en sabbat. Col 2:16

Jezus stelde de wet met zijn geboden en voorschriften buiten werking.

Want hij is onze vrede, hij die met zijn dood de twee werelden heeft gemaakt, de muur van vijandschap ertussen heeft afgebroken en de wet met zijn geboden en voorschriften buiten werking heeft gesteld, om uit die twee in zichzelf een nieuwe mens te scheppen. Zo bracht hij vrede. Ef 2:14-15

Hoe zit dat dan? Als de wet voor mij niet meer geldt, kan ik dan doen en laten wat ik wil

Mag ik soms stelen of liegen?

Nee natuurlijk niet, Christus gaf ons een nieuwe wet. Dat is de wet van de liefde en de wet van de Geest.

Allen die door de Geest van God worden geleid, zijn kinderen van God. Rom 8:14

Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet. Gal 5:18

Een kind van God laat zich dus leiden door de Geest. Hij of zij is niet langer onder de wet.

Meester, wat is het grootste gebod in de wet? Hij antwoordde..Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat. Mat 22:36-40 en dus niet het oude verbond met de velen wetjes waar Gelovigen zich NOOIT aan kunnen houden omdat we nu eenmaal te maken hebben nog met onze zondige natuur.

We kunnen dus niet doen en laten wat we willen, maar dienen alles te brengen onder het gebod van de liefde. En worden van binnen uit veranderd door de Heilige geest.

Ik geef jullie een nieuw gebod: heb elkaar lief. Zoals ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben. Joh 13:34

Laat het duidelijk zijn dat stelen, liegen, moorden, overspel, afgodendienst enz zonde is. Het gaat ook in tegen het gebod van de liefde. Wij weten dat zij die zulke dingen doen zeker het koninkrijk niet zullen binnengaan.Dit gaat over de niet wedergeboren mens en de oude mens! Je zondige natuur en je oude blijft nu eenmaal een zondaar. Wedergeboren betekent dat je volmaakt bent in christus en dood bent voor de zonde! en de Heer hebt aangenomen als je persoonlijke Heer en Heiland verlosser etc! Zou een belediging voor de Heer zijn zodra je kind van God bent dat je dan onrein bent en niet rein en vol met zonde zou zitten. Onreine mensen blieft God niet en kunnen niet in het koninkrijk komen Je oude mens zondigt idd en blijft dit doen tot aan je letterlijke dood. Maar het positieve nieuws is dat je oude mens dood is !! En jij met Christus bent begraven (dus gerechtvaardigd van de zonde) en met HEM gezet in de hemel. Een ieder die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem, en hij kan niet zondigen; want hij is uit God geboren. 1Joh.3 :9

Het is bekend wat onze oude mens (zondige natuur) allemaal veroorzaakt namelijk.. ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, afgunst, bras en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen. Ik herhaal de waarschuwing die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God. Gal 5:19-21

Maar wie van God houdt en Zijn naaste liefheeft die heeft begrepen waar het om gaat.

Hij of zij is vrij van de religieuze regels en is vrij.

De wet vindt zijn vervulling in de liefde.

Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander liefheeft, heeft de gehele wet vervuld. Want pleeg geen overspel, pleeg geen moord, steel niet, zet uw zinnen niet op wat van een ander is deze en alle andere geboden worden samengevat in deze ene uitspraak Heb uw naaste lief als uzelf. De liefde berokkent uw naaste geen kwaad, dus de wet vindt zijn vervulling in de liefde. Rom 13:8-10

ik hoop dat er van velen die dit lezen de ogen opengaan en dat God niet vraagt om religieus te zijn, maar om lief te hebben. Neem het juk van de wet niet op je. Christus heeft ons ervan bevrijdt!

Waarom wilt u God dan trotseren door op de schouders van deze leerlingen een juk te leggen dat onze voorouders noch wij zelf konden dragen? Hand 15:10

Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen. Gal 5:1

Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. Tegen zodanige mensen is de wet niet.

Gal 5:22-23

De wet van de liefde is dus het einde van alle andere wetten en geboden.

Het is de volmaakte wet, de koninklijke wet, de wet van de vrijheid!! En daar gaat het maar om.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hadden

Groetjes Sarena

Beste Sarena

U schreef

Laat het duidelijk zijn dat stelen, liegen, moorden, overspel, afgodendienst enz zonde is. Het gaat ook in tegen het gebod van de liefde. Wij weten dat zij die zulke dingen doen zeker het koninkrijk niet zullen binnengaan.Dit gaat over de niet wedergeboren mens en de oude mens! Je zondige natuur en je oude blijft nu eenmaal een zondaar. Wedergeboren betekent dat je volmaakt bent in christus en dood bent voor de zonde! en de Heer hebt aangenomen als je persoonlijke Heer en Heiland verlosser etc! Zou een belediging voor de Heer zijn zodra je kind van God bent dat je dan onrein bent en niet rein en vol met zonde zou zitten. Onreine mensen blieft God niet en kunnen niet in het koninkrijk komen Je oude mens zondigt idd en blijft dit doen tot aan je letterlijke dood.

Ik ben het volledig met u eens dat het kwaad doen aan de naaste zoals stelen , liegen , overspel ....ingaan tegen het gebod van de liefde.

Maar dat geldt eveneens voor het kwaad doen aan God zoals het aanbidden van afgoden, het aanbidden aanroepen en vereren van de doden (de zogenaamde heiligen) en het overtreden van de Sabbat.

ook deze zaken gaan in tegen het gebod van de liefde, maar daarover wordt meestal gezwegen en met allerlei foefjes aan de kant gezet.

Dan worden argumenten zoals" de wet is niet meer van toepassing" gebruikt om toch maar de eigen zin te kunnen doen en dan valt dit plots niet meer onder het ingaan tegen het gebod der liefde.

Toch vreemd nietwaar!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik word zo moe van christenen soms...

ik ook ;) dus wat mij betreft doe ik niet meer mee aan de discussie of een gelovige wel of niet onder de wet zou moeten leven ;)

niet eerlijk sarena

jij bent het toch zelf die dit punt naar voor heeft gebracht, als je dan bepaalde topics naar voor brengt waar je al na een paar reactie er moe van wordt doe dat dan in het vervolg niet meer aub

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja ik kan 100x met schrift plaatsen aan komen en uitleggen waarom een gelovige niet onder de wet is maar de tegenstanders blijven het tegenspreken dus dan heeft het voor mij geen zin om nog verder in discussie te gaan hier over, dit omdat ik iets anders vind dan de tegenstanders en de tegenstanders weer vinden dat hun gelijk hebben. Dus dan kom je er gewoon niet uit samen! Dit is prima en ik laat die gene die er niet achter staat wat de wet betreft ook volkomen in hun waarde maar ga er dan niet over in discussie verder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
en in het vervolg plaats ik een studie waarin in de studie de antwoorden zelf zijn te vinden en ik niet over ga discuseren mensen die dat wel willen onderling is prima maar ik doe daar dan niet aan mee.

Fijne dag verder

Groejes Sarena

Je doet imho de intelligentie van hen die met argumenten komen nav jouw posts n beetje te kort. Je post zaken, anderen komen met valide argumenten voor een eventuele andere kijk, maar je wil niet inhoudelijk de discussie aan :( Is je goed recht, maar komt een beetje apart over. Althans, op mij, sorry ;)
Link naar bericht
Deel via andere websites

Jammer dan en mijn excuus als je dat zo ervaart :) Ik vind het jammer dat ik je het niet goed kan uitleggen wat ik precies bedoel. Ik heb het wel geprobeerd maar als het iedere keer tegen gesproken word en ik dan het gevoel heb dat het tegen mijn geloof in gaat dus ook tegen Christus dan wil ik daar idd niet over in discussie. Voor mij is het gewoon 100 procent waarheid dat wij als gelovigen niet onder de wet zouden moeten leven maar onder de genade en dat je vanzelf door de HG veranderd word van binnen uit. Het is niet de bedoeling dat je dan alles maar gaat doen wat de Heer verdriet doet maar dat je onder de leiding van de HG je leven lijdt in alle vrijheid de Heer dient zonder de wet maar onder de genade.

Dat het voor mensen met een andere kijk op de wet ook voor hun 100 procent waarheid is dat kan ik me voorstellen en dat respecteer ik ook. En ik accepteer dat we er dan gewoon als gelovigen er niet uit gaan komen. We blijven in iedergeval in Christus broeders en zusters van elkaar en dat staat vast en dat vind ik in ieder geval erg fijn.

Wat ik gewoon jammer vind van de mensen die de Heer dienen elkaar vaak niet opbouwen maar elkaar continu tegenspreken en dat is toch niet echt de bedoeling van de Heer. Het zou eigenlijk de bedoeling moeten zijn dat we elkaar opbouwen met elkaar het gesprek aangaan maar dit is gewoon in sommige gevallen erg moeilijk, en ik ben daar natuurlijk zelf ook bij en schuld aan. Ik bid in iedergeval tot de Heer om ons tot een gezonde dialoog te komen in de hoop dat we er uit komen. En zo niet dat we ons er bij neer leggen en verder kunnen gaan over een ander onderwerp wat ons wel samen bind en dat is Christus onze Heer Zaligmaker en Heiland.

Ik bedoel het niet allemaal zo als hoe ik soms uit de bocht kom

Vrede en liefde voor iedereen voor jou jullie en natuurlijk mezelf

Groetjes Sarena

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja het is uit de Schrift duidelijk dat christenen niet meer onder de Wet van Mozes (Mozaïsche wet, 10-geboden) staan maar onder de wet van Christus.

Christus heeft de wet vervuld en de wet is met hem "aan de martelpaal genageld"......

(Kolossenzen 2:13, 14) 13 Bovendien heeft [God] U, ofschoon GIJ dood waart in UW overtredingen en in de onbesneden staat van UW vlees, met hem levend gemaakt. Hij heeft ons al onze overtredingen goedgunstig vergeven 14 en het met de hand geschreven document dat tegen ons [getuigde], hetwelk uit verordeningen bestond en tegen ons was, uitgewist; en Hij heeft het uit de weg geruimd door het aan de martelpaal te nagelen. 

Onvolmaakte mensen als wij kunnen de Wet nooit vervullen, het getuigd tegen ons en veroordeelt ons als zondaars tot de dood. Christus heeft ons echter losgekocht van de zonde opdat wij niet meer voor onszelf leven maar voor God en Christus. Daarom lieve mensen staan christen onder de verhevener wet van Christus.

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja het is uit de Schrift duidelijk dat christenen niet meer onder de Wet van Mozes (Mozaïsche wet, 10-geboden) staan maar onder de wet van Christus.

Christus heeft de wet vervuld en de wet is met hem "aan de martelpaal genageld"......

(Kolossenzen 2:13, 14) 13 Bovendien heeft [God] U, ofschoon GIJ dood waart in UW overtredingen en in de onbesneden staat van UW vlees, met hem levend gemaakt. Hij heeft ons al onze overtredingen goedgunstig vergeven 14 en het met de hand geschreven document dat tegen ons [getuigde], hetwelk uit verordeningen bestond en tegen ons was, uitgewist; en Hij heeft het uit de weg geruimd door het aan de martelpaal te nagelen. 

Onvolmaakte mensen als wij kunnen de Wet nooit vervullen, het getuigd tegen ons en veroordeelt ons als zondaars tot de dood. Christus heeft ons echter losgekocht van de zonde opdat wij niet meer voor onszelf leven maar voor God en Christus. Daarom lieve mensen staan christen onder de verhevener wet van Christus.

fijne dag,

Ed

Ik heb nog nergens gelezen dat de Romeinen of de Joden naast Christus de wet hebben opgehangen aan het kruis (of genageld aan de paal). Als dit in uw bijbel te vinden is toon mij eens de plaats.

Wat ik wel gelezen heb is dat Christus door aan het kruis te sterven het bewijsstuk dat tegen ons getuigt omwille van onze overtreding van de wet teniet heeft gedaan en zodoende ons heeft bevrijd van de gevolgen ervan ; namelijk de eeuwige dood.

Maar enkel op voorwaarde dat wij dit offer aanvaarden; dit door ons aan zijn raadgevingen en geboden te onderwerpen.

En de wet van Christus die Hijzelf opgeschreven heeft en waarvan Hij zegt dat ze onveranderlijk zijn , zijn De Tien Geboden

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid