Spring naar bijdragen

Geloven op mijn manier, wat past daarbij?


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik op dit forum heb gekeken, maar ik zit nu toch met een vraag die ik met jullie wil delen. Sinds een tijdje heb ik besloten, niet meer naar de kerk in ons dorp te gaan, omdat ik me daar eigenlijk niet thuis voel. Het is een hele kleine gemeente waaruit eigenlijk zo`n beetje alle jongeren zijn weg gelopen, er zitten eigenlijk voornamelijk 65+ in de kerk en de kerk zit over het algemeen nog niet eens half vol. De diensten zijn veelal hetzelfde en niet erg op jongeren gericht.

Ik ben nu opzoek naar een nieuwe kerk, maar dan echt iets wat bij me past. Om mijn horizon een beetje te verbreden ben ik eens gaan kijken op de sites o.a. die van de E.O. maar ook daar kan ik me niet altijd in vinden, zo zag ik bijvoorbeeld dat de E.O. nu een fb heeft aan gemaakt wat heet Christenen be like, opzich vind ik het super leuk dat er een fb is aangemaakt, want dat spreekt mij en andere jongeren natuurlijk enorm aan.(ik ben bijna 17) maar wat mij dat weer tegen valt is dat er dingen op verschijnen als: "Christen be like, voor je twintigste getrouwd zijn, of Christen be like voor 12 uur thuis zijn op zaterdag.

Ik ben Christen, maar dan wel op mijn manier, ik vind dat ik als Christen niet voor mijn twintigste getrouwd hoef te zijn en ook ben ik nooit voor de zondag thuis als ik ga stappen. Zo is mijn leven het zijn mijn keuzes en dat is iets tussen God en mij. In onze oude kerk hadden ze voor mij gevoel veel te veel de gedachte dat ze ons dingen moesten leren, er werd dan ook gevraagd waar je was zondagochtend als je niet in de kerk was verschenen. Ook werd er dus gezegd wat je wel en niet mag doen, bijvoorbeeld over dat trouwen en zo. Het was allemaal niet heel extreem, maar ik voelde me heel gedwongen. Ik ben nu dus echt op zoek naar een kerk die mij respecteert zoals ik geloof en me daarin verder kan helpen. Maar als ik dus al zie dat zelfs de fb van de E.O. voor mij al te gedwongen is, vraag ik me af of ik ooit wel ga vinden wat ik zoek.

Herkend iemand zich hierin? (even voor de duidelijkheid, ik verwacht niet dat jullie mij een kerk aanwijzen waar ik me thuis ga voelen, dat ik denken ik een kwestie van zoeken en diensten bezoeken en kijken wat het beste bij mij past, dat is wat ik nu ook ga doen) Maar hoe gaan jullie hiermee om of hebben jullie dit gevoel nooit?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Martje,

heel herkenbaar. Vooral in de parochie van mijn dorp lijkt alles al dood en begraven. En dat is niet eenvoudig om dat om te keren, daar moet je zeker niet alleen aan willen beginnen denk ik. Ik heb een parochie gevonden in mijn studentenstad waar ik mij heel erg op mijn gemak voel. We vormen een vreemd clubje mensen, maar iedereen kan er heel erg zichzelf zijn. De preken en de Mis is Katholiek natuurlijk, maar dat neemt niet weg dat er veel ruimte is voor discussie en eigen inzichten. En voor discussie, al eindigen die soms in de conclusie dat we er verschillend over denken. Niets mis mee. Er zijn dus zeker plaatsen waar dit kan. Dat bewijst ook dat die hele diverse club (waar niet alleen Rooms-Katholieken, maar ook Oud-Katholieken, een protestantse dominee, een homo en bijvoorbeeld een bioloog die onderzoek doet naar evolutionaire dingen rondlopen) steeds blijft terugkomen.

Ik weet niet of je er iets mee opschiet, maar het gevoel is in ieder geval heel normaal. En het is ook heel logisch én normaal dat je op een gegeven moment op zoek gaat naar wat bij jóu past.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Martje,

Dat had ik ook rond jouw leeftijd (ik ben nu 18), ik ging altijd naar de katholieke,kerk tot en met mijn 16e, maar ik vond het oersaai en alle mensen die nog in de kerk waren stonden al met een been in het graf (als ik dat zo mag zeggen haha). Bijna heel mijn gezin ging op zoek naar een andere kerk, zo is mijn zus naar de nazarener gegaan, mijn moeder en ik naar de Doorbrekers gemeenschap en is mijn vader bij de katholieke kerk gebleven. Ik kan je www.doorbrekers.nl zeker aanraden als je in de buurt woont, daarbij val je niet in slaap, het lijkt meer op een concert.

En verder vind ik dat kerk een keuze is en geen verplichting, je hoeft echt niet elke zondag te gaan, als ik uit ga dan ga ik ook niet naar de kerk en ik kies er sowieso vaak voor om uit te slapen op zondag, haha.

Daarnaast moet je al die regeltjes niet zo serieus nemen (überhaupt heb ik nooit van trouwen voor je 20e gehoord, en geen enkele christen gezien die dat ooit gedaan heeft). Dit soort dingen zijn keuzes en geen regeltjes die de Bijbel iemand moet gaan opleggen, vind ik. Het belangrijkste is dat je een goed mens bent, goed bent voor je naasten enz. En het zal God echt een rotzorg zijn of je voor of na je 20e trouwt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoi Martje,

Dat had ik ook rond jouw leeftijd (ik ben nu 18), ik ging altijd naar de katholieke,kerk tot en met mijn 16e, maar ik vond het oersaai en alle mensen die nog in de kerk waren stonden al met een been in het graf (als ik dat zo mag zeggen haha). Bijna heel mijn gezin ging op zoek naar een andere kerk, zo is mijn zus naar de nazarener gegaan, mijn moeder en ik naar de Doorbrekers gemeenschap en is mijn vader bij de katholieke kerk gebleven. Ik kan je http://www.doorbrekers.nl zeker aanraden als je in de buurt woont, daarbij val je niet in slaap, het lijkt meer op een concert.

De doorbrekers hebben niks te bieden, slechts intern geruzie en een heel beperkt wereldbeeld, vooral dat stoort me. De katholieke kerk heeft veel meer te bieden, al zul je je er wat meer in moeten verdiepen dan in de kant en klaar godsdienst die de doorbrekers bieden.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoi Martje,

Dat had ik ook rond jouw leeftijd (ik ben nu 18), ik ging altijd naar de katholieke,kerk tot en met mijn 16e, maar ik vond het oersaai en alle mensen die nog in de kerk waren stonden al met een been in het graf (als ik dat zo mag zeggen haha). Bijna heel mijn gezin ging op zoek naar een andere kerk, zo is mijn zus naar de nazarener gegaan, mijn moeder en ik naar de Doorbrekers gemeenschap en is mijn vader bij de katholieke kerk gebleven. Ik kan je http://www.doorbrekers.nl zeker aanraden als je in de buurt woont, daarbij val je niet in slaap, het lijkt meer op een concert.

De doorbrekers hebben niks te bieden, slechts intern geruzie en een heel beperkt wereldbeeld, vooral dat stoort me. De katholieke kerk heeft veel meer te bieden, al zul je je er wat meer in moeten verdiepen dan in de kant en klaar godsdienst die de doorbrekers bieden.

Tja, daar heb je gelijk in, maar dat is voor iedereen persoonlijk. Voor mij is doorbrekers de enige kerk waar ik niet in slaap val... En je hebt natuurlijk ook nog @homes enzo bij doorbrekers... Zoiets had ik nooit bij de katholieke kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Daar heb jij dan weer gelijk in, de katholieke kerk heeft wat tekort geschoten in het mee gaan met de tijd.

Als ze nou eens drastisch gaan veranderen en vernieuwen ... Dan kan het misschien nog wat worden met de katholieke kerk. Anders zal het wel snel verdwijnen denk ik, nog voor de volgende eeuw.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Daar heb jij dan weer gelijk in, de katholieke kerk heeft wat tekort geschoten in het mee gaan met de tijd.

Als ze nou eens drastisch gaan veranderen en vernieuwen ... Dan kan het misschien nog wat worden met de katholieke kerk. Anders zal het wel snel verdwijnen denk ik, nog voor de volgende eeuw.

neuh, mensen hebben behoefte aan een stabiele situatie en de katholieke kerk is stabiel. De doorbrekers zijn vluchtige flakkering en zullen snel weer tot geschiedenis behoren omdat de denkbeelden nogal oppervlakkig zijn. Ik wens je veel succes op dit forum, het zit allemaal een stuk ingewikkelder in elkaar dan wat je ooit bij de doorbrekers zult leren.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Daar heb jij dan weer gelijk in, de katholieke kerk heeft wat tekort geschoten in het mee gaan met de tijd.

Als ze nou eens drastisch gaan veranderen en vernieuwen ... Dan kan het misschien nog wat worden met de katholieke kerk. Anders zal het wel snel verdwijnen denk ik, nog voor de volgende eeuw.

neuh, mensen hebben behoefte aan een stabiele situatie en de katholieke kerk is stabiel. De doorbrekers zijn vluchtige flakkering en zullen snel weer tot geschiedenis behoren omdat de denkbeelden nogal oppervlakkig zijn. Ik wens je veel succes op dit forum, het zit allemaal een stuk ingewikkelder in elkaar dan wat je ooit bij de doorbrekers zult leren.

Maar de katholiek is wel heel sterk aan het vergrijzen, ik denk dat jongeren die behoefte hebben aan een stabiele situatie eerder naar een protestantse kerk zullen stappen.

Ik denk niet dat doorbrekers snel weer tot de geschiedenis zal behoren hoor, er zijn nu ook weer nieuwe vestigingen bijgekomen. En ze maken veel winst, wat ik eigenlijk wel raar vind. Voor mijn gevoel gaat DoorBrekers meer om een grote winst te behalen. Desalniettemin geven ze trouwens ook cursussen, waar je vast en zeker veel van kunt leren en het is meer dan alleen de dienst op zondagochtend. Maar goed, ik ga hen niet verdedigen op ophemelen, maar het spreekt mij vooral aan omdat er een beetje pit in de dienst zit.

En qua 'het zit allemaal een stuk ingewikkelder in elkaar dan wat je ooit bij de doorbrekers zult leren', wat bedoel je met 'het' en wat met leren? Het leren van de Bijbel? Of leren hoe je een goed mens kunt zijn, of gelukkig kunt worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Daar heb jij dan weer gelijk in, de katholieke kerk heeft wat tekort geschoten in het mee gaan met de tijd.

Als ze nou eens drastisch gaan veranderen en vernieuwen ... Dan kan het misschien nog wat worden met de katholieke kerk. Anders zal het wel snel verdwijnen denk ik, nog voor de volgende eeuw.

Dat wordt al zo'n beetje van haar gezegd zolang ze bestaat. ;) Ik zelf vertrouw echter op haar "heilige traagheid." Ze vernieuwd en hervormd constant, de Kerk van toen is anders dan de Kerk van nu, alleen wel op een rustiger, bezonnen tempo dan sommige mensen zouden willen, en ook zeker niet enkel om het vernieuwen zelf. Vergeet niet dat ze uit 1,2 miljard gelovigen bestaat wereldwijd. Die kun je niet elk jaar massaal lastigvallen met weer een nieuwe trend, dan krijg je geheid geruzie.

Daarbij heeft men vooral in de Benelux in verschillende parochies in een recent verleden daadwerkelijk vele drastische vernieuwingen willen doorvoeren, op het gebied van liturgie en leer. Alles moest drastisch anders, "begrijpelijker." Het gevolg? Leeglopende parochies, teleurgestelde gelovigen die de Kerk niet meer herkenden, en vernieuwingsbewegingen die of alweer opgeheven zijn vanwege te weinig belangstelling, of enkel nog van marginale betekenis zijn. En dat zie je ook in andere kerkgemeenschappen: snelle vernieuwingen leiden vooral tot scheuringen, twisten en uiteindelijk teleurstellingen. Of zo'n vernieuwing wordt uiteindelijk toch weer gewoon een stuk traditie. Terwijl in een rustiger tempo, met meer tijd voor reflectie, discussie en studie, er veel moois te bereiken is.

Je zou de Kerk kunnen vergelijken met de seizoenen: die zijn zowel elk jaar hetzelfde, als elk jaar nieuw. Je schaft niet zomaar de lente of de herfst af van het ene op het andere jaar, want dan breng je de hele schepping compleet in de war. Maar de seizoenen kunnen door de eeuwen heen wel veranderen, langzaam maar zeker, zodat mens, plant en dier zich daarop rustig kunnen aanpassen en we kunnen blijven genieten van de rijkdommen van de natuur. Ieder mens heeft behoefte aan zowel vastheid als nieuwheid, want die combinatie geeft een glimp van de eeuwigheid. De schepping voldoet daar in ruime mate aan en de Kerk doet dat ook sinds haar ontstaan. Dag aan dag, jaar aan jaar, met perioden van licht en perioden van duisternis, tot in de eeuwen der eeuwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En qua 'het zit allemaal een stuk ingewikkelder in elkaar dan wat je ooit bij de doorbrekers zult leren', wat bedoel je met 'het' en wat met leren? Het leren van de Bijbel? Of leren hoe je een goed mens kunt zijn, of gelukkig kunt worden?

Het leven, God, de bijbel, het persoonlijk geloof, de liefde.

Wat je eigenlijk al zegt, bij de doorbrekers gaat het om winst, aanzien, groter worden een eenheid zijn, de massa zekerheid geven maar het individu zich niet laten uiten. Gaat het bij de doorbrekers echt nog om God, nee al lang niet meer, de cursussen, de diensten het gaat allemaal om de massa, niet meer om nederigheid en het besef dat ieder mens anders is en dat God met iedereen een bedoeling heeft. Tuurlijk is het aantrekkelijk om op leuke manier en vernieuwende manier met het geloof bezig te zijn, maar is het echt zo vernieuwend, volgens mij zijn het een hoop oude denkbeelden in een ander jasje. Mensen zullen uiteindelijk teleurgesteld raken, er zullen politieke spelletjes gespeeld gaan worden aan de top en uiteindelijk zal de boel scheuren in een aantal kleinere groeperingen die uiteindelijk zullen vervagen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En qua 'het zit allemaal een stuk ingewikkelder in elkaar dan wat je ooit bij de doorbrekers zult leren', wat bedoel je met 'het' en wat met leren? Het leren van de Bijbel? Of leren hoe je een goed mens kunt zijn, of gelukkig kunt worden?

Het leven, God, de bijbel, het persoonlijk geloof, de liefde.

Wat je eigenlijk al zegt, bij de doorbrekers gaat het om winst, aanzien, groter worden een eenheid zijn, de massa zekerheid geven maar het individu zich niet laten uiten. Gaat het bij de doorbrekers echt nog om God, nee al lang niet meer, de cursussen, de diensten het gaat allemaal om de massa, niet meer om nederigheid en het besef dat ieder mens anders is en dat God met iedereen een bedoeling heeft. Tuurlijk is het aantrekkelijk om op leuke manier en vernieuwende manier met het geloof bezig te zijn, maar is het echt zo vernieuwend, volgens mij zijn het een hoop oude denkbeelden in een ander jasje. Mensen zullen uiteindelijk teleurgesteld raken, er zullen politieke spelletjes gespeeld gaan worden aan de top en uiteindelijk zal de boel scheuren in een aantal kleinere groeperingen die uiteindelijk zullen vervagen.

Qua de bijbel wordt er inderdaad niet zoveel uitgelegd. Maar wat ik dan wel sterk vind aan de Doorbrekers is dat ze heel erg gefocust zijn op persoonlijke ontwikkeling (door middel van de @homes, sprekers die worden uitgenodigd en de gebedskaartjes).

En verder gaat het vooral om het aanbidden van God, maar niet echt om wie God is. Dat vind ik op zich wel weer jammer. Nee, vernieuwend is het niet, maar het is wat meer op jongeren gericht.

De eerste scheuring is er in ieder geval al, waaruit weer een nieuwe gemeenschap is ontstaan: revive. Terwijl ze wel altijd verkondigen 'vergeef elkaar', beetje hypocriet, is 't niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoi allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik op dit forum heb gekeken, maar ik zit nu toch met een vraag die ik met jullie wil delen. Sinds een tijdje heb ik besloten, niet meer naar de kerk in ons dorp te gaan, omdat ik me daar eigenlijk niet thuis voel. Het is een hele kleine gemeente waaruit eigenlijk zo`n beetje alle jongeren zijn weg gelopen, er zitten eigenlijk voornamelijk 65+ in de kerk en de kerk zit over het algemeen nog niet eens half vol. De diensten zijn veelal hetzelfde en niet erg op jongeren gericht.

Ik ben nu opzoek naar een nieuwe kerk, maar dan echt iets wat bij me past. Om mijn horizon een beetje te verbreden ben ik eens gaan kijken op de sites o.a. die van de E.O. maar ook daar kan ik me niet altijd in vinden, zo zag ik bijvoorbeeld dat de E.O. nu een fb heeft aan gemaakt wat heet Christenen be like, opzich vind ik het super leuk dat er een fb is aangemaakt, want dat spreekt mij en andere jongeren natuurlijk enorm aan.(ik ben bijna 17) maar wat mij dat weer tegen valt is dat er dingen op verschijnen als: "Christen be like, voor je twintigste getrouwd zijn, of Christen be like voor 12 uur thuis zijn op zaterdag.

Ik ben Christen, maar dan wel op mijn manier, ik vind dat ik als Christen niet voor mijn twintigste getrouwd hoef te zijn en ook ben ik nooit voor de zondag thuis als ik ga stappen. Zo is mijn leven het zijn mijn keuzes en dat is iets tussen God en mij. In onze oude kerk hadden ze voor mij gevoel veel te veel de gedachte dat ze ons dingen moesten leren, er werd dan ook gevraagd waar je was zondagochtend als je niet in de kerk was verschenen. Ook werd er dus gezegd wat je wel en niet mag doen, bijvoorbeeld over dat trouwen en zo. Het was allemaal niet heel extreem, maar ik voelde me heel gedwongen. Ik ben nu dus echt op zoek naar een kerk die mij respecteert zoals ik geloof en me daarin verder kan helpen. Maar als ik dus al zie dat zelfs de fb van de E.O. voor mij al te gedwongen is, vraag ik me af of ik ooit wel ga vinden wat ik zoek.

Herkend iemand zich hierin? (even voor de duidelijkheid, ik verwacht niet dat jullie mij een kerk aanwijzen waar ik me thuis ga voelen, dat ik denken ik een kwestie van zoeken en diensten bezoeken en kijken wat het beste bij mij past, dat is wat ik nu ook ga doen) Maar hoe gaan jullie hiermee om of hebben jullie dit gevoel nooit?

Alhoewel ik begrijp dat bepaalde gemeentes niet Gods wil maar wel hun eigen visie en traditie op de eerste plaats stellen . Vraag mij ik mij toch af of je werkelijk op zoek bent naar een gemeente die niet de eigen maar Gods wil wenst te benadrukken en na te volgen

Hetgeen u schreef zou ik even willen parafraseren en toepassen op de sport en ik ben dan benieuwd of je een dergelijke houding ook als normaal zou bestempelen

Ik ben op zoek naar een nieuwe voetbalploeg, maar dan echt een die bij mij past.

Ik ben voetballer, maar dan wel op mijn manier ik vind de afstand vanaf het strafschoppunt tot de doellijn maar niets en als het nodig is speel ik graag even buiten de lijnen

Ik heb het gevoel dat de raadgevingen en opmerkingen van de coach te veel betuttelend en of te bemoeiziek zijn en hij teveel de regels van het voetbalspel benadrukt.

Maar als ik de vele clubs in het land beschouw vraag ik me af of ik ooit wel ga vinden wat ik zoek

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoi Martje,

Dat bewijst ook dat die hele diverse club (waar niet alleen Rooms-Katholieken, maar ook Oud-Katholieken, een protestantse dominee, een homo en bijvoorbeeld een bioloog die onderzoek doet naar evolutionaire dingen rondlopen) steeds blijft terugkomen.

Wat een gemengd gezelschap, zelfs een homo. ;)

Martje; ik weet niet waar je woont maar er is vast een kerk of gemeenschap te vinden waar je je thuis voelt. Luister wat via sites, bezoek diensten, vraag vrienden enz enz. En ervaar zelf.... protestants, rooms-katholiek het is aan jou om je eigen richting te zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Alhoewel ik begrijp dat bepaalde gemeentes niet Gods wil maar wel hun eigen visie en traditie op de eerste plaats stellen . Vraag mij ik mij toch af of je werkelijk op zoek bent naar een gemeente die niet de eigen maar Gods wil wenst te benadrukken en na te volgen

Hetgeen u schreef zou ik even willen parafraseren en toepassen op de sport en ik ben dan benieuwd of je een dergelijke houding ook als normaal zou bestempelen

Ik ben op zoek naar een nieuwe voetbalploeg, maar dan echt een die bij mij past.

Ik ben voetballer, maar dan wel op mijn manier ik vind de afstand vanaf het strafschoppunt tot de doellijn maar niets en als het nodig is speel ik graag even buiten de lijnen

Ik heb het gevoel dat de raadgevingen en opmerkingen van de coach te veel betuttelend en of te bemoeiziek zijn en hij teveel de regels van het voetbalspel benadrukt.

Maar als ik de vele clubs in het land beschouw vraag ik me af of ik ooit wel ga vinden wat ik zoek

Die vergelijking gaat m.i. mank, Bernard3. Hij gaat uit van een wel héél "legalistische" visie op de Kerk. Alsof alle "spelregels" al bij voorbaat volledig vast staan en je je slechts aan al die spelregels te houden hebt om uiteindelijk de match te winnen...

Maar wat nu als de Schrift "slechts" tot doel heeft om je op het spoor te brengen van die "Waarheid", maar ook niet meer dan dat? Dat je als mens ondanks de aanwijzingen in die Schrift nog steeds je weg moet vinden in/door het leven? Dan zou de zoektocht van martje518 ineens een heel "legitieme" zoektocht zijn...

Waar worden we door Paulus toe aangespoord?

Rom 12:2 U moet uzelf niet aanpassen aan deze wereld, maar veranderd worden door de vernieuwing van uw denken, om zo te ontdekken wat de wil van God en wat het goede, het (Hem) welgevallige en het volmaakte is.

Terecht dat je wijst op de vraag "Wat drijft je bij je zoektocht?". Maar Paulus leert me dat de weg naar het antwoord niet begint bij de wil van God, maar bij een (door God) veranderd worden van jou als mens, met als doel het (uiteindelijk) ontdekken van die "wil van God"...

Hij zegt dus wel degelijk dat uiteindelijk "het spel" belangrijker is dan de set spelregels. In het volste vertrouwen dat de mens uiteindelijk zijn eigen partijtje gewoon met de club mee gaat spelen:

Rom 12:3b Denk overeenkomstig het geloof, dat is de maatstaf die God u heeft gegeven. 4 Zoals ons ene lichaam vele delen heeft en die delen niet allemaal dezelfde functie hebben, 5 zo zijn we samen één lichaam in Christus en zijn we, ieder apart, elkaars lichaamsdelen. 6 We hebben verschillende gaven, onderscheiden naar de genade die ons geschonken is. Wie de gave heeft te profeteren, moet die in overeenstemming met het geloof gebruiken. 7 Wie de gave heeft bijstand te verlenen, moet bijstand verlenen. Wie de gave heeft te onderwijzen, moet onderwijzen. 8 Wie de gave heeft te troosten, moet troosten. Wie iets weggeeft, moet dat zonder bijbedoeling doen. Wie leiding geeft, moet dat doen met volle inzet. Wie barmhartig voor een ander is, moet daarin blijmoedig zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ten eerste bedankt voor de reacties allemaal! Doorbrekers zit inderdaad wel bij mij in de buurt, maar ik weet ook niet of dat bij mij past aangezien ik ook wel een beetje opzoek ben naar uitleg over de Bijbel enzo. Maar wellicht leuk om een keer te proberen! Dus bedankt voor de tip in ieder geval! Ik denk zelf dat het belangerijk is te ontdenken wat God wil door dingen mee te maken. Over het voetbal voorbeeld:

Stel je bent dus die voetbal speler(gelovige) die alle regeltjes netjes na leeft, gewoon om het feit dat het "moet" volgens de club(Kerk), maar eigenlijk is hij het er helemaal niet mee eens en in zijn achterhoofd heeft hij telkens het idee dat het allemaal onzin is. Uiteindelijk zal hij zich er tegen gaan verzetten, zijn plezier in het voetbal gaan verliezen (verliezen van het geloof). Als hij nou dingen mee had gemaakt de consequenties van het niet volgen van de regels had gekend door een overtreding bijvoorbeeld, had hij de regels uit zich zelf na geleefd. Of omdat hij van iemand had gehoord wat de consequenties kunnen zijn,duidelijke uitleg etc. (uitleg die ik dus zoek in de Kerk)Dan had hij achter de regels gestaan en ze met heel zijn hart en verstand na geleefd, omdat hij begreep waarom.

Ik hoop dat ik zo een beetje uitlegt heb wat ik bedoel. Ook denk ik dat er dus inderdaad een soort weg is die je moet/wil leven en dat God je daarnaar toe vormt als het waren en dat gaat niet door klakkeloos de regels van de Kerk waar je bij hoort na te leven maar door o.a. de uitleg in de Kerk,gebed, gesprekken en nog veel meer dingen je daar naar toe stuurt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien is een pinkstergemeente iets voor je. Voor mij als twintiger heeft de pinkstergemeente waar ik nu regelmatig naar toe ga een nieuwe en verfrissende werking gehad op de relatie met de heer.

De wekelijkse spreker(s) hebben altijd leuke/interessante dynamische onderwerpen die ze naar voren brengen en hebben vaak te maken gehad met situaties in hun leven. Tevens grijpen ze altijd terug naar de bijbel tijdens het vertellen van hun verhaal en vragen ze ook het publiek de bijbel open te slaan wanneer ze verwijzen naar een bijbel stuk.

Daarnaast is de muziek wel prettig om naar te luisteren voor mij. Luister het liefs naar rap muziek waardoor ik dit wel lekker vind: (Charles Jenkins, Isaac Carree, Jessica Reedy, Da' T.R.U.T.H. & Canton Jones - Awesome)

Dit wordt jammer genoeg niet in de gemeente/kerk gedraaid maar muziek zoals:(I Surrender - Hillsong)
vind ik ook erg lekker om naar te luisteren.

Ik heb één keer een Katholieke dienst mee mogen maken, maar vond het helemaal niets. Vond de beleving maar 'dood'. Kan verder niet echt oordelen, denk dat ieder zo zijn eigen voorkeur heeft. Tevens is niet elke katholieke kerk of pinkstergemeente hetzelfde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

'dood' is nogal een zware aantijging, nogal zwaar sektarisch om andere liturgieen zo aan te duiden.

pinksterkerken zijn idd vaak jong en enthousiast, maar wellicht te voor de meerdeeheid van dw mensen.

daarnaast vervangen ze diepgang door sterke opvattingen. Dat kerken zeggen niet-wettisch te zijn betekend in mijn ervaring niks. Vaak zul je zien dat ze juist veel nadrul leggen op een 'heilig leven' en op tiendenbetalen. Voor kerken zonder stetke regels zit je bij de PKN of bijvoorbeeld remonstranten of OKK goed, terwijl ook de RKK ruimte biedt. Alleen zijn dit net de kerken die meer vergrijst zijn.

Het beste zoek je dus een PKN of RKK gemeenschap met actieve jongerengemeenschap. Die zijn in elke stad zeker te vinden en.im.een deel.van de kleinere plaatsen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste martje518,

Dat 'Christenen be like' is meer een grap dan een norm. Het gaat om dingen die herkenbaar zijn voor christenen. En het komt vaak voor dat (evangelische) christenen jong trouwen. Dat betekent niet dat er op dat gebied een norm zou zijn ofzo.

Het beste is inderdaad een gemeente te zoeken waar je je op je gemak voelt, en waar je je ook zou willen inzetten voor de gemeente zelf. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
nu een fb heeft aan gemaakt wat heet Christenen be like, opzich vind ik het super leuk dat er een fb is aangemaakt, want dat spreekt mij en andere jongeren natuurlijk enorm aan.

Stukje (zelf)spot natuurlijk, die 'be like' dingen. Wel grappig idd. :#

Het is natuurlijk erg overdreven, maar er zit vaak best wel een kern van waarheid in.

(ik ben bijna 17) maar wat mij dat weer tegen valt is dat er dingen op verschijnen als: "Christen be like, voor je twintigste getrouwd zijn, of Christen be like voor 12 uur thuis zijn op zaterdag.

Haha. ja was te verwachten. :#_O-

Ik ben Christen, maar dan wel op mijn manier, ik vind dat ik als Christen niet voor mijn twintigste getrouwd hoef te zijn en ook ben ik nooit voor de zondag thuis als ik ga stappen. Zo is mijn leven het zijn mijn keuzes en dat is iets tussen God en mij.

Maar je bent ook absoluut niet de enige hoor. Het is zo dat die dingen die je beschrijft nu eenmaal vooral binnen het christelijke wereldje wat vaker voor komen dan er buiten. Maar er zijn echt zat christenen die 20 en ouder zijn en ongetrouwd zijn (en er nog niet aan zouden willen denken) en zat die niet de noodzaak zien stipt om 0:01 thuis te zijn omdat het zondag zou zijn.

Mezelf included.

Herkend iemand zich hierin? (even voor de duidelijkheid, ik verwacht niet dat jullie mij een kerk aanwijzen waar ik me thuis ga voelen, dat ik denken ik een kwestie van zoeken en diensten bezoeken en kijken wat het beste bij mij past, dat is wat ik nu ook ga doen) Maar hoe gaan jullie hiermee om of hebben jullie dit gevoel nooit?

Ik herken het wel een beetje. Althans, ik vind het juist wel goed als een kerk opvattingen heeft over bepaalde zaken (al kan het ook een beetje doorslaan in het andere uiterste natuurlijk). Maar er zijn zat kerken die je als gelovige wel de ruimte geven om je eigen afwegingen te maken. Ik kan me ook wel voorstellen dat het als kerk ook wel lastig is waar je de grens legt: iemand te bemoedigen en te helpen in het geloof of, dat het te betuttelend en te beklemmend wordt.

Zat kerken die dat niet hebben, maar daar is weer de kritiek dat het allemaal zo onpersoonlijk is. ;) Ik denk ook niet dat het perse met een kerkelijke stroming te maken heeft, maar meer met de lokale kerk, hoe groot die is, de plaats en welke mensen er komen. Een klein dorpskerkje op de biblebelt zal anders zijn dan een kerk in een universiteitsstad waar veel studenten heen gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
'dood' is nogal een zware aantijging, nogal zwaar sektarisch om andere liturgieen zo aan te duiden.

Mwa, Doublef gaf aan hoe het op zich zelf over kwam hoor. Dat is persoonlijk, net zoals de mis ook weer anders over komt dan op Doublef.

Ik heb één keer een Katholieke dienst mee mogen maken, maar vond het helemaal niets. Vond de beleving maar 'dood'.

Ja grappig he, hoe dingen zo kunnen verschillen. Toen ik voor het eerst een katholieke mis bijwoonde werd ik er juist enorm door geraakt.

Maar de katholiek is wel heel sterk aan het vergrijzen, ik denk dat jongeren die behoefte hebben aan een stabiele situatie eerder naar een protestantse kerk zullen stappen.

Dat het aan het vergrijzen is klopt, maar je moet het wel een beetje in perspectief zien. Het is ook een enorm grote kerk in Nederland (in de wereld groeit ze trouwens nog steeds), maar in absolute aantal zijn er nog steeds enorm veel jongeren erbij actief bij betrokken.

Tja, dat 'stabiliteit' zegt me verder niet zoveel. Wel ken ik zelf jongeren die katholiek waren en protestant werden, maar ken ik ook jongeren die protestant waren (inclusief evangelisch)of niet kerkelijk waren en die katholiek werden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat eerder het woord niet inspirerend bedoeld werd ipv dood. En dat kan me in sommige gevallen wel voorstellen als je niet kan/mag deelnemen aan de eucharistie. Als ik in een protestantse dienst kom dan ervaar ik helemaal of weinig geloofsbeleving hoe mooi/goed de preek ook was en dergelijke. Het raakt mij niet en het inspireert mij minimaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De liturgie is meer als goede wijn; je moet het leren waarderen, je moet er eerst mee kennismaken voordat je echt begrijpt wat het met je kan doen. Sommige mensen vinden wijn bij de eerste slok al heel lekker, of vinden het al meteen de moeite waard om te leren, en andere mensen (zoals ik) vinden het gewoon echt niets, ook niet bij meerdere keren proberen. Het belangrijkst is dan om je eigen ervaringen niet als maatstaf te nemen, maar te beseffen dat je als buitenstaander nooit hetzelfde zult ervaren als de deelnemer. Zelfs niet in een viering die je wél aanspreekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi Martje,

De ware God raadt je aan Hem te zoeken, hij is niet ver van je maar je moet wel oprecht zijn en dan wil Hij je als kind aannemen.......

(Handelingen 17:27, 28) . . .opdat zij God zouden zoeken, of zij wellicht naar hem tasten en hem werkelijk vinden zouden, ofschoon hij eigenlijk niet ver is van een ieder van ons. 28 Want door hem hebben wij leven en bewegen wij ons en zijn wij, . . .

De wijze koning Salomo zegt dan ook tegen jongeren......

(Prediker 11:9-12:1) . . .Verheug u, jonge man/jonge vrouw, in uw jeugd, en laat uw hart u goed doen in uw jongelingsdagen, en wandel in de wegen van uw hart en naar de dingen die uw ogen zien. Maar weet dat de [ware] God u wegens dit alles in het gericht zal brengen. 10 Verwijder daarom kommer uit uw hart, en weer rampspoed van uw vlees; want jeugd en de bloei des levens zijn ijdelheid.

12 Gedenk nu uw Grootse Schepper in uw jongelingsdagen, voordat de rampspoedige dagen gaan komen, of de jaren zijn aangebroken waarin gij zult zeggen: „Ik heb er geen behagen inâ€;

Hoe ouder je wordt hoe meer ballast je meedraagt dus zoek je schepper NU.

veel succes,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid