Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hoe denken jullie er over?

Ik ben zelf trouwens geen vegetariër, maar ik heb er wel sympathie voor. In de praktijk eet ik een meerderheid van de dagen in de week geen vlees (incl. vis). Maar ik ben niet principieel tegen vlees eten (wel ben ik principieel tegen de bio industrie). Eigenlijk eet eet ik minder vlees dan ik principieel als maximum zou stellen. Mede door wat ik qua recepten kook, maar het is ook iets waar ik me goed bij voel. Ik zie mezelf ook eerder vegetariër worden dan dat ik kiloknallers ga kopen en elke dag dat op mijn bord wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het niet zoveel uitmaak of je weinig vlees eet of helemaal niet.

Wat ik wel weet is dat je vlees nodig hebt voor bepaalde vitamines en die heb je nodig.

Maar gelukkig hebben ze daar ook bepaalde producten voor om die vitamines binnen te krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mij geldt hetzelfde als voor Olorin, met de additie dat ik, ondanks dat ik niet echt principieel tegen vlees eten ben, van mening ben dat vlees eten een zeer kwalijke bijkomstigheid van de gevallen wereld is. De Bijbel is daar vrij duidelijk in:

* mens en dier als vegetariër geschapen

* na de zondeval en meer specifiek nadat God bijna de wereld had vernietigd door een zondvloed, sprak God duidelijk uit dat door onze zonden we nu vlees zouden eten en dieren ons zouden vrezen. Als je wel eens beelden van de bio-industrie hebt gezien moge t duidelijk zijn dat de dieren wiens dagelijks leven hel op aarde is, ons idd vrezen.

* Jesaja spreekt over t Koninkrijk en de relatie tussen mens en dier daarin, daarin wordt duidelijk dat mens en dier elkaar niet meer zullen doden.

Ik eet tegenwoordig eigenlijk maar vlees als mijm vrouw (of iemand anders) het vlees niet meer op kan. Ik kan niet tegen vlees weggooien. Ik koop zelf eigenlijk geen vlees (wel vis!) voor mezelf. En als ik de boodschappen doe, en mijn vrouw wil vlees, is t altijd zo diervriendelijk mogelijk. Bijv zoveel mogelijk sterren Beter Leven, of EKO.

Verder draag ik GEEN BONT. Bont is zo'n beetje het meest gruwelijke en extreem dieronvriendelijke product wat er is. Ik draag zo weinig mogelijk wol en leer (alhoewel ik voor sommige schoenen nog geen alternatief heb).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe denken jullie er over?

Ik ben zelf trouwens geen vegetariër, maar ik heb er wel sympathie voor. In de praktijk eet ik een meerderheid van de dagen in de week geen vlees (incl. vis). Maar ik ben niet principieel tegen vlees eten (wel ben ik principieel tegen de bio industrie). Eigenlijk eet eet ik minder vlees dan ik principieel als maximum zou stellen. Mede door wat ik qua recepten kook, maar het is ook iets waar ik me goed bij voel. Ik zie mezelf ook eerder vegetariër worden dan dat ik kiloknallers ga kopen en elke dag dat op mijn bord wil.

Ik ben ervan overtuigd dat vegetarisme vandaag de dag de beste levenswijze is voor hen die het fysisch aankunnen.

Dit wegens het industrialiseren van het kweken van dieren waarbij hun voedsel zowel chemisch als biologisch “bewerkt†wordt, waardoor de meeste van deze dieren in feite ongezond en onevenwichtige worden.

Ook de gebruikte bewaar - en kleurstoffen zijn voor het overgrote deel synthetische producten die op zich dan ook de oorspronkelijke kwaliteit van het beginproduct eerder negatief dan positief beïnvloeden

Na jarenlang vegetariër te zijn geweest werd ik er echter toe gedwongen toch weer een beperkte hoeveelheid dierlijk voedsel te gebruiken vanwege het niet meer aanmaken van vitamine B6-B12 waardoor ik te veel verzwakte.

Daar ik echter geen dierlijk voedsel wil gebruiken waarvan door de Schepper zelf gezegd wordt dat ze op zich ( hoe goed en gezond gevoed ook) ongezond en nefast zijn voor het menselijk organisme.

Houd ik mij wel aan de voedselwetten die beschreven zijn in Leviticus:11 en dit zowel wat vis als vlees betreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe denken jullie er over?

Ik ben zelf trouwens geen vegetariër, maar ik heb er wel sympathie voor. In de praktijk eet ik een meerderheid van de dagen in de week geen vlees (incl. vis). Maar ik ben niet principieel tegen vlees eten (wel ben ik principieel tegen de bio industrie). Eigenlijk eet eet ik minder vlees dan ik principieel als maximum zou stellen. Mede door wat ik qua recepten kook, maar het is ook iets waar ik me goed bij voel. Ik zie mezelf ook eerder vegetariër worden dan dat ik kiloknallers ga kopen en elke dag dat op mijn bord wil.

Ik ben ervan overtuigd dat vegetarisme vandaag de dag de beste levenswijze is voor hen die het fysisch aankunnen.

Dit wegens het industrialiseren van het kweken van dieren waarbij hun voedsel zowel chemisch als biologisch “bewerkt†wordt, waardoor de meeste van deze dieren in feite ongezond en onevenwichtige worden.

Ook de gebruikte bewaar - en kleurstoffen zijn voor het overgrote deel synthetische producten die op zich dan ook de oorspronkelijke kwaliteit van het beginproduct eerder negatief dan positief beïnvloeden

Na jarenlang vegetariër te zijn geweest werd ik er echter toe gedwongen toch weer een beperkte hoeveelheid dierlijk voedsel te gebruiken vanwege het niet meer aanmaken van vitamine B6-B12 waardoor ik te veel verzwakte.

Daar ik echter geen dierlijk voedsel wil gebruiken waarvan door de Schepper zelf gezegd wordt dat ze op zich ( hoe goed en gezond gevoed ook) ongezond en nefast zijn voor het menselijk organisme.

Houd ik mij wel aan de voedselwetten die beschreven zijn in Leviticus:11 en dit zowel wat vis als vlees betreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Mystic

je bent ook geen bontkraagje en ook geen rus, dat is een zonde die je zonder veel problemen kan vermijden;)

Overigens denk ik dat vlees eten op zich natuurlijk wel mag, daar is de Bijbel helder over. Bovendien zitten er n vlees bouwstoffen die gewoon lastig te vervangen zijn, regelmatig vleeseten is dus wel gezond Tegelijkertijd is het opvallend wat een ecologische voetafdruk vlees eten voor gevolg heeft. Het beperken ervan lijkt me dus het devies.

Overigens is echt vegetarisch natuurlijk ook goed, maar wanneer je doorslaat naar veganistisch lijkt het me minder zinvol. Bovendien ga je dan namelijk mensen aanstoot aan je laten nemen en je neemt het wellicht ook aan anderen, omdat je natuurlijk wel flink specifieke eisen gaat stellen. Bovendien is bewust met je eten bezig zijn goed, maar het moet ook geen obsessie worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Overigens denk ik dat vlees eten op zich natuurlijk wel mag, daar is de Bijbel helder over.

Ik denk dat je met de Bijbel in de hand niet anderen kunt verbieden tot het eten van vlees, maar ik ben wel van mening dat je ook principes kunt hebben die niet in de Bijbel staan. Tevens denk ik ook dat je vanuit je geloof ervoor kunt kiezen geen vlees te eten.

Bovendien zitten er n vlees bouwstoffen die gewoon lastig te vervangen zijn
.

Je kunt opzich prima gezond leven als vegetariër. Even er vanuit gaan dat je lichaam goed werkt kun je ook al die stoffen uit andere producten halen. Alleen zul je wel moeten opletten dat je een beetje evenwichtig eet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@henkjan: de Bijbel is idd helder over *nu*, in deze gebroken wereld. Er staat echter wel onomwonden over hoe t in t Koninkrijk er aan toe zal gaan, en ik geloof dat wij als christenen nu al zo veel mogelijk het Koninkrijk moeten uitdragen :)

Verder vind ik dat je als je als christen vlees eet, eigenlijk geen bio-industrie vlees kan eten. Dan houd je je weinig bezig met de Liefde die God heeft voor Zijn hele schepping, imho.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Biologisch gezien zijn we omnivoor. Wat in feite ook betekend dat we ons wel makkelijk kunnen aanpassen qua voedsel en tegelijk dat we in ons geval ook wel gebouwd zijn dat we diertjes eten en ook dierlijke producten nodig. Evolutionair gezien zijn we wie we zijn omdat we ook oa. roofdieren zijn. Overigens valt onder roofdieren gedrag ook het eten van eieren.

Overigens, hoe we biologisch zijn wilt niet zeggen dat we dat patroon ook zouden moeten volgen. Ik bedoel, er is nog wel meer ‘natuurlijk’ in het dierenrijk waar je wel voor in gevangenis terecht komt als je dat als mens zou doen. Of, wat gewoon levens kost omdat de natuur niet altijd lief is. We kunnen tegenwoordig heel wat opvangen met voedingssupplementen als je veganist wil zijn. (Vegetariër is niet een probleem als je zuivelproducten en eieren eet.)

Maar als we wee terug keren naar het natuurlijk: Het is ronduit bizar hoeveel vlees wij eten in het westen. Niet alleen vergeleken met de rest van de wereld, maar ook vergeleken met ons eigen verleden. Het is totaal onnodig om elke dag vlees te eten en al helemaal niet de kwantiteit die de meeste mensen hier eten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Of je vegetarisch wil leven of niet, zul je met je eigen geweten moeten overleggen, eventueel met hulp van een geestelijk leidsman. Doch wel vanuit het sterke bewustzijn dat een te industriële en uitbuitende omgang met dieren zeer veel onrecht doet aan de schepping en dat het goed is om daar niet onverschillig mee om te gaan. Dit betekent echter ook dat je niet alle sterke verhalen over de bio-industrie zonder meer moet geloven, want er wordt door tegenstanders ook veel onzin verteld, of over misstanden die in Nederland (allang) niet meer of slechts incidenteel voorkomen. Elke dag vlees of vleesvervangers eten is in elk geval zeker niet noodzakelijk.

De Kerk verbiedt het eten van vlees ook niet, behalve dan op enkele vastendagen en in verschillende landen ook op vrijdag, maar ook zij leert dat we respectvol met dieren en met de schepping moeten omgaan. We mogen echter wel dieren op juiste wijze gebruiken voor voedsel, kleding, dat soort dingen, maar dan nog altijd met respect voor de dieren en alleen daar waar nodig is. In veel kloosters is het echter gebruik om geen vlees te eten (vaak wel vis) en het verschilt per klooster of de gasten dan ook vegetarisch mee-eten, of toch wel vlees voorgeschoteld krijgen. Een ieder moet hierin dus een eigen keuze maken, in het besef dat elke keuze die je maakt een druppel is op de gloeiende plaat, maar ook in het besef dat onverschilligheid en gemakzucht tot zonde kunnen leiden.

Zelf eet ik slechts één tot drie keer in de week vlees, een keer per week bij het wekelijkse patatje en een keer per twee of drie weken biologisch vlees in de wok (nee, het vlees bij het patatje is niet biologisch en misschien bedenk ik nog wel eens een voor mij gelijkwaardig alternatief daarvoor; de vegetarische snacks daar kunnen me in elk geval niet erg bekoren). Bij andere mensen eet ik gewoon wat de pot schaft en in restaurants eet ik ook gewoon waar ik zin in heb, vlees of geen vlees. Ik probeer dus op eigen wijze mijn weg daarin te vinden, ook vanwege de kosten en omdat mijn gerechten sneller en gemakkelijker klaar zijn te maken zonder vlees. Het scheelt dan ook dat ik enkel simpele wokgerechten maak waarin het vlees prima gemist kan worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Probeer de kaaskroket, die is episch. Niet elke snackbar heeft ze, maar ze zijn vaker te vinden dan ik dacht (soms staan ze geen eens op de kaart maar zijn ze er wel).

Ik hou over het algemeen niet zo van gefrituurde kaasproducten. Maar ik wil het best wel een keer proberen, als het tenminste dan wel heel anders smaakt dan een kaassouflé. Doen ze dat? :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat zal Jezus eigenlijk van vlees gevonden hebben? Bij het laatste avondmaal at Hij het in elk geval niet, maar daarbuiten is er weinig over te vinden.

Ligt eraan. Als het laatste avondmaal tevens een pesachmaal was (volgens Johannes was het dat niet, volgens de andere drie wel), dan werd er in elk geval lamsvlees gegeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Probeer de kaaskroket, die is episch. Niet elke snackbar heeft ze, maar ze zijn vaker te vinden dan ik dacht (soms staan ze geen eens op de kaart maar zijn ze er wel).

Ik hou over het algemeen niet zo van gefrituurde kaasproducten. Maar ik wil het best wel een keer proberen, als het tenminste dan wel heel anders smaakt dan een kaassouflé. Doen ze dat? :)

Kaaskroketten smaken heel anders dan kaassouflé's, die laatste vind ik niet lekker, terwijl die kroketten ik gek op ben. Nu, blijft kwestie van smaak natuurlijk. Maar de vulling is ook totaal anders. In kaaskroketten is de vulling wel op basis van kaas, maar het is wel een mengsel met oa. bloem, kruiden etc. Totaal anders dan die kaassouflé.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat zal Jezus eigenlijk van vlees gevonden hebben? Bij het laatste avondmaal at Hij het in elk geval niet, maar daarbuiten is er weinig over te vinden.

Wijntjes mogen in elk geval zeker:D

Ja zeker maar dan zoals bij het avondmaal een ongegiste wijn of mat andere woorden most (fruitsap). Want bij het avondmaal mocht enkel ongegiste zaken op tafel komen daarom ook het ongedesemd (ongegist) brood

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat zal Jezus eigenlijk van vlees gevonden hebben? Bij het laatste avondmaal at Hij het in elk geval niet, maar daarbuiten is er weinig over te vinden.

Wijntjes mogen in elk geval zeker:D

Ja zeker maar dan zoals bij het avondmaal een ongegiste wijn of mat andere woorden most (fruitsap). Want bij het avondmaal mocht enkel ongegiste zaken op tafel komen daarom ook het ongedesemd (ongegist) brood

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat zal Jezus eigenlijk van vlees gevonden hebben? Bij het laatste avondmaal at Hij het in elk geval niet, maar daarbuiten is er weinig over te vinden.

Ligt eraan. Als het laatste avondmaal tevens een pesachmaal was (volgens Johannes was het dat niet, volgens de andere drie wel), dan werd er in elk geval lamsvlees gegeten.

Zeer waarschijnlijk ja. Maar ook zeer waarschijnlijk dusdanig biologisch dat t in het hier en nu nog meer biologisch zou zijn dan 'biologisch' ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hm, is misschien wel het proberen waard inderdaad. Eens kijken of ze die bij mijn snackbar (Kokkie) ook hebben. Niet dat ik zoveel problemen heb met de wekelijkse kipkorn of mexicano, maar als dit ook kan, hetzij elke week, hetzij bij tijd en wijle, dan is dat toch mooi meegenomen.

Snackbar Kokkie. Epische namen hebben snackbars toch altijd :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid