Spring naar bijdragen

Maak jezelf vrij in 2014


Aanbevolen berichten

Jazeker, ik neem duidelijk afstand van de wereld die door Satan wordt geregeerd. Maar d.w. niet zeggen dat ik afstand neem van mijn medemens. Ik probeer hier Jezus in na te volgen want dat deed namelijk ook. Hij zei: (Johannes 17:16) . . .16 Zij zijn geen deel van de wereld, evenals ik geen deel van de wereld ben.

Geen deel van de wereld zijn betekent (zoals Jezus leefde) je als christen niet inlaten met politiek, want dat staat menselijke heerschappij voor terwijl een christen toch Gods Koninkrijk moet ondersteunen.

Dus jij prefereert de wereld zoals hij was voor het algemeen kiesrecht!

De wereld, zoals hij was voor 150 jaar geleden?

Mmmmmh.

Jij weet wat dat inhoudt?

Dus ik hoef daarover niet uit te wijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 76
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Bonjour,

Romeinen 13:1 ziet er in de Groot nieuws Bijbel zo uit:.....

"Iedereen moet zich aan de overheid onderwerpen. Want overheidsgezag is iets dat alleen maar bestaat bij de gratie van God."

In de Nieuwe Wereld vertaling:.......

(Romeinen 13:1) 13 Iedere ziel zij onderworpen aan de superieure autoriteiten, want er is geen autoriteit dan door God; de bestaande autoriteiten zijn door God in hun relatieve posities geplaatst. 

Beide vertalingen maken duidelijk dat niet God de wereldse autoriteiten heeft benoemd of op hun posities geplaatst maar hen op die posities tolereert (bij de gratie God).

Als je vertalingen op gaat zoeken heeft het geen zin Nederlandse Bijbels met elkaar te gaan vergelijken. Dan is alleen de gang naar het Grieks van belang.

Kijken we naar Romeinen 13 1-7 blijkt hoe verweven de overheid is met de wil van God. Het lijkt me verder dat informatie uit het NT boven info uit het OT gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens mij wijst Eclammers élke vorm van politiek bestuur af en verlangt hij enkel naar het eeuwig leven in een aards paradijs, geregeerd door God zelf.

Aangezien dat niet is, en naar alle waarschijnlijkheid ook nog lang niet gan komen is Eclammers dus voor totale anarchie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens mij wijst Eclammers élke vorm van politiek bestuur af en verlangt hij enkel naar het eeuwig leven in een aards paradijs, geregeert door God zelf.

Lijkt me niet.

Het lijkt me eerder dat Ed dit bedoelt en het met het antwoord eens is:

"Wie worden er bedoeld met "degenen die boven u gesteld zijn"?"

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/19133

In dit kader wordt vaak deze tekst aangehaald.

Matteüs 22,15-46

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ma ... t=10&pos=0

Het recht des keizers

15 Toen gingen de Farizeeën heen en beraadslaagden, hoe zij Hem in een strikvraag konden vangen. 16 En zij zonden tot Hem hun leerlingen, met de Herodianen, die zeiden: Meester, wij weten, dat Gij waarachtig zijt en de weg Gods in waarheid leert en dat Gij U aan niemand stoort; want Gij ziet de mensen niet naar de ogen. 17 Zeg ons dan, wat dunkt U? Is het geoorloofd de keizer belasting te betalen of niet? 18 Doch Jezus doorzag hun valsheid en zeide: Wat verzoekt gij Mij, huichelaars? 19 Toont Mij het geldstuk voor de belasting. Zij brachten Hem een schelling. 20 En Hij zeide tot hen: Wiens beeldenaar en opschrift is dit? 21 Zij zeiden: Van de keizer. Toen zeide Hij tot hen: Geeft dan de keizer wat des keizers is, en Gode wat Gods is. 22 Toen zij dit hoorden, verwonderden zij zich en zij lieten Hem verder ongemoeid en gingen weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ware Christenen erkennen de positie van de Schepper dat hij Almachtig is maar dat hij een tijd heeft toegelaten dat menselijke heerschappijen worden uitgeprobeerd onder de heerschappij van satan de duivel, de heerser van de wereld.

Maar God weet dat menselijk bestuur alleen maar kan falen, bovendien zal God binnenkort satan vernietigen. God laat menselijk bestuur alleen maar toe om het straks totaal te niet te doen (lees Dan.2:44).

Ware christenen erkennen het feit dat de ware God menselijk bestuur toelaat en onderwerpen zich aan elk menselijk bestuur. Maar dat heeft grenzen, als het op aanbidding of het leven aankomt zullen zij God als regeerder meer gehoorzamen dan mensen.....

(Handelingen 5:29) . . .Petrus en de [andere] apostelen gaven ten antwoord: „Wij moeten God als regeerder meer gehoorzamen dan mensen. . .

Ware christenen erkennen ook de volgende feiten:......

(Prediker 8:9) . . .Dit alles heb ik gezien, en mijn hart legde zich toe op ieder werk dat onder de zon is gedaan, [gedurende] de tijd dat de ene mens over de andere mens heeft geheerst tot diens nadeel. . .

(Jeremia 10:23) 23 Ik weet heel goed, o Jehovah, dat het niet aan de aardse mens is zijn weg [te bepalen]. Het staat niet aan een man die wandelt, zelfs maar zijn schrede te richten. . .

Een ware christen zal nooit een revolutie ontketenen of anarchistisch worden want dan krijg hij niet alleen moeilijkheden met bestaande regeringen maar ook met de ware God......

(Romeinen 13:2) . . .Wie zich daarom tegen de autoriteit verzet, heeft zich tegen de regeling van God gesteld; zij die zich ertegen hebben gesteld, zullen een oordeel over zich brengen.

Nogmaals en met nadruk "een ware christen is geen deel van deze satanische wereld".

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een ware christen zal nooit een revolutie ontketenen of anarchistisch worden want dan krijg hij niet alleen moeilijkheden met bestaande regeringen maar ook met de ware God......

En daar heb je geen moeite mee? Er zijn wel wat extremen te bedenken waar je zou hopen dat ware christenen toch in opstand zouden komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ware christenen erkennen het feit dat de ware God menselijk bestuur toelaat en onderwerpen zich aan elk menselijk bestuur.

Heeft "ware" christen, maar vooral ook "ware" God hier een toegevoegde waarde?

Maar dat heeft grenzen, als het op aanbidding of het leven aankomt zullen zij God als regeerder meer gehoorzamen dan mensen

Dus igv. van een regering, waarin het niet geoorloofd is God te aanbidden of op zijn minst zwaar belemmerd wordt en ook bij een regering, waarbij het leven van veel mensen met voeten getreden wordt, is het geoorloofd om in opstand te komen.

Maar wie het zwaard grijpt zal door het zwaard vergaan.

Wat is er dan meer christelijk en geoorloofd dan binnen een staat waar mensen het recht hebben te kiezen, daar gebruik van te maken?

Misschien zul je zeggen, dat dit in Nederland niet zo erg het geval is, en dan heb je gelijk.

Maar dat is toch wel dankzij het feit, dat we door kiesrecht sinds 150 jaar dit hebben kunnen bewerkstelligen.

Maar dat is toch nog lang niet overal zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maria en Bonjour,

Hartelijk dank voor jullie reacties.

In geen enkel geval zal een christen de wapens opnemen om zijn medemens (die naar Gods beeld is geschapen) schade toe te brengen, misschien alleen ter verdediging.

Ik begrijp dat dit een moeilijke kwestie is, ik heb hier ook moeite mee gehad, zeker als je bedenkt dat ik ruim 12 jaar aan een oosterse vechtsport heb gedaan.

Ik heb dus veel dingen moeten afleren om een christen te worden!

Maar ik kan het niet anders zien God en Christus hebben mij geleerd vredelievend te zijn en mij niet te wreken want God zegt toch "aan mij is de wraak"......

(Romeinen 12:19) . . .Wreekt UZELF niet, geliefden, maar geeft plaats aan de gramschap; want er staat geschreven: „Aan mij is de wraak; ik wil vergelden,. . .

Als ik mij dus wreek op iemand waar ik iets mee heb dan ga ik dus op de stoel van God zitten en daar hoor ik echt niet, ik moet mij dus toevertrouwen aan mijn God en wachten hoe hij dingen oplost of niet, soms moet ik ook onrecht dragen.

Denk hierbij altijd aan hoe Jezus zaken bezag/deed of onderging en hoe hij altijd opzag naar onze hemelse Vader voor wijsheid, bescherming en kracht.

Dat moeten wij ook doen.

Maria,

Ja de toevoeging "ware" bij christenen en God is terecht!

Je weet wat Jezus zei in Mat.7:20-23....

(Mattheüs 7:20-23) . . .Aan hun vruchten zult GIJ die [mensen] dus waarlijk herkennen. 21 Niet een ieder die tot mij zegt: ’Heer, Heer’, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar hij die de wil doet van mijn Vader, die in de hemelen is. 22 Velen zullen op die dag tot mij zeggen: ’Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, en in uw naam demonen uitgeworpen, en in uw naam vele krachtige werken verricht?’ 23 En toch zal ik hun dan openlijk verklaren: Ik heb U nooit gekend! Gaat weg van mij, GIJ werkers der wetteloosheid.

Jezus maakt dus duidelijk dat er "christenen" zijn die hij nooit als zijn volgelingen heeft erkend. Bij het naderende oordeel van Jezus, als rechter van de hele aarde, zullen dus vele "christenen" een negatief oordeel ontvangen.

"Ware God", deze term staat zo'n 455 keer in de Bijbel.

Uitleg:

Wanneer de titel ʼElo·him′ wordt voorafgegaan door het bepalend lidwoord ha, ontstaat de uitdrukking ha·ʼElo·him′, dat betrekking heeft op de ware God, Jehovah.

In Zorell-Heb, blz. 54, staat: „In de Heilige Schrift wordt vooral de ene ware God, Jahve, met dit woord aangeduid;

a) ה××œ×”×™× á½Â Î¸ÎµÏŒÏ‚ Ge 5:22; 6:9, 11; 17:18; 20:6; Ex 3:12; 19:17 en in verscheidene boeken die in proza werden geschreven; יהוה הו× ה××œ×”×™× â€™Jahve is de [ene ware] God’ De 4:35; 4:39; Joz 22:34; 2Sa 7:28; 1Kon 8:60 enz.†— Teksthaken en cursivering van auteur.

Verder zegt de Bijbel dat mensen valse goden maken van hout, steen, edelmetalen, etc.,

Zelfs de buik kan men tot god maken........

(Habakuk 2:19) . . .Wee degene die tot het stuk hout zegt: „O ontwaak toch!â€, tot een stomme steen: „O word wakker! Díé zal onderricht gevenâ€! Zie! Hij is in goud en zilver gevat, en er is volstrekt geen adem in zijn binnenste. 

(Filippenzen 3:19) . . .en hun einde is vernietiging en hun god is hun buik en hun heerlijkheid bestaat in hun schande en hun zinnen hebben zij gericht op dingen op de aarde.

fijne dag verder,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maria,

Jezus liet duidelijk zien dat hij niets met satan's wereld te maken wilde hebben, hij was door zijn Vader gezonden om Gods Koninkrijk te prediken, Gods Naam te verheerlijken en mensen te redden.

Hij deed niet aan politiek! Je weet nog wel dat de Joden hem wilden grijpen om koning (een politieke machthebber) over hen te worden, wat deed hij hij vluchtte weg.

Hij wilde niet meedoen aan satan's stelsel van macht en onderdrukking.

Als men zegt Jezus te volgen dan kan ik het niet anders zien dan dat men zelf ook vrij moet zijn van o.a. politiek (geen macht in de wereld nastreven).

Iedere christen moet Gods koninkrijk bevorderen, Jezus zei dat dat niet uit deze bron (satan's wereld) is.....

(Johannes 18:36) . . .Jezus antwoordde: „Mijn koninkrijk is geen deel van deze wereld. Indien mijn koninkrijk een deel van deze wereld was, zouden mijn dienaren hebben gestreden, opdat ik niet aan de joden overgeleverd zou worden. Maar mijn koninkrijk is nu eenmaal niet uit deze bron.â€â€ƒ

Lijkt mij duidelijk dat als we satan's politieke systeem ondersteunen we ons niet geliefd maken bij God....

(Jakobus 4:4) . . .Overspeelsters, weet GIJ niet dat de vriendschap met de wereld vijandschap met God is? Al wie daarom een vriend van de wereld wil zijn, maakt zich tot een vijand van God. 

groet,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

De eerste vraag is of Jezus problemen had met Satan's wereld of met de Romeinse wereld. We kunnen in ieder geval zeggen dat er niet opgeroepen is om in opstand te komen tegen de Romeinen.

Het probleem dat ik met je opstelling heb is dat wanneer een christen woont in een gebied met een slechte regering, hij op basis hiervan niet snel in opstand zal komen tegen die regering en zo zal bespoedigen dat er een eind aan het bewind komt. Dat hiervoor bijvoorbeeld aan christenen die onder het nazi regime leefden of in Zuid-Afrika ten tijde van het apartheidsregime.

Het is ook te vergelijken met de oproep aan de slaven, om vooral hun meester maar goed te dienen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maria,

Jezus liet duidelijk zien dat hij niets met satan's wereld te maken wilde hebben, hij was door zijn Vader gezonden om Gods Koninkrijk te prediken, Gods Naam te verheerlijken en mensen te redden.

Je haalt deze tekst aan.

(Johannes 18:36) . . .Jezus antwoordde: „Mijn koninkrijk is geen deel van deze wereld. Indien mijn koninkrijk een deel van deze wereld was, zouden mijn dienaren hebben gestreden, opdat ik niet aan de joden overgeleverd zou worden. Maar mijn koninkrijk is nu eenmaal niet uit deze bron.â€â€ƒ

Zelf zou Hij geen werelds koning worden inderdaad.

Dat was niet het doel van zijn leven op aarde.

Maar ik zie in deze tekst absoluut niet, dat we er niet in samenwerking voor zouden mogen zorgen, dat er een humane regering kan komen.

Zeker heeft Jezus geprotesteerd en gepredikt over en tegen de machthebbers.

Met het doel meer mensen in die tijd van onderdrukking te laten geloven, maar vooral te laten handelen, in liefde.

Ook de leiders.

Dat is wel degelijk politiek bedrijven.

Als men zegt Jezus te volgen dan kan ik het niet anders zien dan dat men zelf ook vrij moet zijn van o.a. politiek (geen macht in de wereld nastreven).

Ik zie deze conclusie niet.

Als het nodig is om in de wereld van Satan/kwaad verandering te brengen in de egoïstische liefdeloosheid van de enkeling tegen over elkaar en de verdrukten, kun je gezamelijk meer dan als eenling.

Als onze mogelijkheid = macht tot verbetering van de omstandigheden van alle mensen beter wordt door samenwerken, mogen we die absoluut niet verloren laten gaan.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ma ... =nl&set=10

44 Dan zullen ook zij Hem antwoorden en zeggen: Here, wanneer hebben wij U hongerig gezien, of dorstig, of als vreemdeling, of naakt of ziek, of in de gevangenis, en hebben wij U niet gediend? 45 Dan zal Hij hun antwoorden en zeggen: Voorwaar, Ik zeg u, in zoverre gij dit aan één van deze minsten niet gedaan hebt, hebt gij het ook aan Mij niet gedaan. 46 En dezen zullen heengaan naar de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen naar het eeuwige leven.

En dat is nu precies wat wij met ons democratisch systeem willen bewerkstelligen.

Niet dat dat altijd lukt, maar we mogen zeker niet aan die mogelijkheden voorbijgaan als het betekent dat onze stem een wereld van verschil kan maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bonjour,

Satan heeft na de zondeval in de Hof van Eden zijn slechte invloed laten gelden op alle mensen tot op de dag van vandaag.

Door zijn invloed is een onderdrukkende stelsel in het leven geroepen waaronder alle mensen op aarde moeten leven. Hieronder vallen alle politieke systemen, van democratisch tot totalitaire systemen.

Alle 7 wereldmachten (überhaupt alle aardse heersers), inclusief de Romeinse, stonden onder zijn heerschappij en deden zijn wil en dat kan je van de heersers van nu ook zeggen.

Dus ja hoe je het wendt of keert iedereen op aarde staat onder de invloed van Satan de Duivel, behalve als je je keert tot de ware God en Zijn heilige wil doet.

Satan misleid (Openb.12) de gehele wereld om hem te dienen via valse religie of politiek met één doel om mensen weg te houden van het dienen van God en Zijn koningschap te ondersteunen, Gods Koninkrijk.

groet,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Satan misleid (Openb.12) de gehele wereld om hem te dienen via valse religie

Je bedoelt bijvoorbeeld via Romeinen 13:1-7? Noem je de brief van Paulus nu een valse religie?

Bovendien zeg je dat Satan de grote leider is en dat God alleen iets goeds doet zoals iemand redden van een verkeersongeluk. Wie is nu machtiger?

Of moeten de ware christenen de Holocaust, apartheid maar laten gebeuren? Echt eng.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Satan misleidt (Openb.12) de gehele wereld om hem te dienen via valse religie of politiek met één doel om mensen weg te houden van het dienen van God en Zijn koningschap te ondersteunen, Gods Koninkrijk.

Je bedoelt bijvoorbeeld via Romeinen 13:1-7? Noem je de brief van Paulus nu een valse religie?

Bovendien zeg je dat Satan de grote leider is en dat God alleen iets goeds doet zoals iemand redden van een verkeersongeluk. Wie is nu machtiger?

Of moeten de ware christenen de Holocaust, apartheid maar laten gebeuren? Echt eng.

Hier snijdt je twee heel wezenlijke punten aan, Bonjour!

Je verwijzing naar Rom 13 is terecht. Daarin staat één van de "bijbelse uitgangspunten" over het omgaan met je "overheid" (de "machten die boven je gesteld zijn" - á¼Î¾Î¿Ï…σία /exousia, staat er in het Grieks):

1 Ieder mens moet zich onderwerpen aan de gezagsdragers (á¼Î¾Î¿Ï…σίαις) die over hem gesteld zijn, want er is geen gezag (á¼Î¾Î¿Ï…σία) dan van God, en de gezagsdragers die er zijn, zijn door God ingesteld, 2 zodat hij die zich verzet tegen het gezag, tegen de instelling van God ingaat, en wie daartegen ingaan, zullen over zichzelf een oordeel halen.

Maar daar staat een tweede principe naast: als die overheid je zou dwingen om iets te doen dat tegen "Gods wil" in gaat (Maar wat is dan die wil? Daar gaat, naast de Schrift, het persoonlijke geweten spreken!!! Want die Schrift moet worden uitgelegd en toegepast...), dan kan men ook naar Petrus luisteren:

Hand 5:27 Ze namen de apostelen mee en leidden hen voor het Sanhedrin. De hogepriester begon het verhoor met de vraag: 28 ‘Hebben wij u niet nadrukkelijk verboden de naam van Jezus nog te gebruiken en onderricht over hem te geven? En toch verspreidt u uw leer in heel Jeruzalem en stelt u ons aansprakelijk voor de dood van deze man.’ 29 Petrus en de andere apostelen antwoordden: ‘Men moet God meer gehoorzamen dan de mensen.’

Het is "deze man" die ons oproept om "de keizer te geven wat van de keizer is" - maar ook "deze man" die ons doet afvragen wat Hij zou doen, als Hij geconfronteerd zou worden met apartheid, Sjoa, etc etc...

Zowel een "blind volgen" van de overheid als een "blind afwijzen" ervan wordt niet geleerd door de Apostelen. Maar het keer op keer stellen van de vraag: "What would Jesus do?"

Dan wijzen ze op "deze man"... En waarom? Omdat ze in Hem dé "door God gegeven machthebber" herkenden:

Mat 9:8 Toen de menigten dit zagen, waren ze ontzet, en ze verheerlijkten God, Die de mensen zo'n machthebber (á¼Î¾Î¿Ï…σία) geschonken had.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zowel een "blind volgen" van de overheid als een "blind afwijzen" ervan wordt niet geleerd door de Apostelen. Maar het keer op keer stellen van de vraag: "What would Jesus do?"

Maar daar heb je ook al een probleem. Voorbeeld: Jezus keurt de slavernij helemaal niet af. Wat moeten we nu vinden van een aspergeboer die een stel Polen uitbuit? Of mogen we een fiets (als moderne ezel) ongevraagd lenen en later terugbrengen omdat we hem tijdelijk nodig hebben?

Sommige delen van het NT zijn erg mooi, maar andere weer moeizaam.

Hand 5:27 Ze namen de apostelen mee en leidden hen voor het Sanhedrin. De hogepriester begon het verhoor met de vraag: 28 ‘Hebben wij u niet nadrukkelijk verboden de naam van Jezus nog te gebruiken en onderricht over hem te geven? En toch verspreidt u uw leer in heel Jeruzalem en stelt u ons aansprakelijk voor de dood van deze man.’ 29 Petrus en de andere apostelen antwoordden: ‘Men moet God meer gehoorzamen dan de mensen.’

Jammer genoeg gaat het in dit voorbeeld om weerstand tegen een beperking in het uitoefenen van het geloof. Dat is nog net iets anders dan het uiten van kritiek op gezagvoerders op ander beleid.

1 Ieder mens moet zich onderwerpen aan de gezagsdragers (á¼Î¾Î¿Ï…σίαις) die over hem gesteld zijn, want er is geen gezag (á¼Î¾Î¿Ï…σία) dan van God, en de gezagsdragers die er zijn, zijn door God ingesteld, 2 zodat hij die zich verzet tegen het gezag, tegen de instelling van God ingaat, en wie daartegen ingaan, zullen over zichzelf een oordeel halen.

Hoe kom je aan deze tekst.? Ik heb eerder ook gezocht naar de oorspronkelijke tekst, maar kon niks vinden wat ik weer kon vertalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 Ieder mens moet zich onderwerpen aan de gezagsdragers (á¼Î¾Î¿Ï…σίαις) die over hem gesteld zijn, want er is geen gezag (á¼Î¾Î¿Ï…σία) dan van God, en de gezagsdragers die er zijn, zijn door God ingesteld, 2 zodat hij die zich verzet tegen het gezag, tegen de instelling van God ingaat, en wie daartegen ingaan, zullen over zichzelf een oordeel halen.

Hoe kom je aan deze tekst.? Ik heb eerder ook gezocht naar de oorspronkelijke tekst, maar kon niks vinden wat ik weer kon vertalen.

Rom 13:1-2 (je wees er zelf al op; daarom had ik het er niet bij gezet...)

http://biblehub.com/interlinear/romans/13.htm

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zowel een "blind volgen" van de overheid als een "blind afwijzen" ervan wordt niet geleerd door de Apostelen. Maar het keer op keer stellen van de vraag: "What would Jesus do?"

Maar daar heb je ook al een probleem. Voorbeeld: Jezus keurt de slavernij helemaal niet af. Wat moeten we nu vinden van een aspergeboer die een stel Polen uitbuit?

Ik lees momenteel een boek over de geschiedenis van Suriname. Daar heeft men indertijd de afschaffing van de slavernij op willen vangen door het aantrekken van "contractarbeiders" uit Brits-Indië, en later Java. Slaven werden "vervangen" door betaalde krachten. Maar buitenstaanders bekritiseerden (en waarschijnlijk terecht!) de plantage-eigenaren dat ze hun slaven beter hadden behandeld dan hun (betaalde) arbeiders (die, dat moeten we niet vergeten, een loon ontvingen dat qua hoogte redelijk overeen kwam met het loon dat een arbeider in die tijden in Nederland kreeg - ook hier werden arbeiders uitgebuit in de 19e en begin 20e eeuw...)

De slavernij is terecht afgeschaft (daar zijn we het vast wel over eens!). Maar het grote kwaad zit h'm volgens Jezus blijkbaar eerder in "onrecht en uitbuiting". Ook met een slaaf kan men rechtvaardig omgaan...

En je ziet dat dergelijke "lijfeigenschap" in de Tenach ook wel eens wordt gezien als een mogelijkheid van de arme om ooit weer schuldenvrij te worden op het moment dat die schuld aan een ander onafzienbaar hoog was opgelopen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bonjour,

Openbaring spreekt over Babylon de Grote die hoererij pleegt met "alle koningen (machthebbers) der aarde".

Lijkt jou dat niet verdacht veel op religieuze instellingen die de ware God de rug toekeren en met elke politieke wind meewaait en haar diensten aanbieden aan machthebbers over de hele aarde. Jazeker! Lees maar.......

(Openbaring 17:1, 2) . . .: „Kom, ik zal u het oordeel tonen over de grote hoer, die op vele wateren (mensen massa's) zit, 2 met wie de koningen der aarde hoererij hebben bedreven, terwijl zij die de aarde bewonen, dronken werden gemaakt van de wijn van haar hoererij.â€

En de religies van de wereld plegen hoererij (geestelijk overspel) omdat zij daar beter van worden……..

(Openbaring 17:4-6) . . .En de vrouw was getooid met purper en scharlaken en versierd met goud en edelgesteente en parels, en in haar hand had zij een gouden beker, die vol was van walgelijkheden en de onreinheden van haar hoererij. 5 En op haar voorhoofd was een naam geschreven, een mysterie: „Babylon de Grote, de moeder van de hoeren en van de walgelijkheden der aarde.†6 En ik zag dat de vrouw dronken was van het bloed der heiligen en van het bloed van de getuigen van Jezus.. . .

Je zou kunnen zeggen dat zij "het wereldrijk van valse religie" is!

Maar denk je nu werkelijk dat de ware God en Jezus daar blij mee zijn? Nee natuurlijk niet.

De ware God eist exclusieve toewijding Hij is met minder niet tevreden en terecht …….

(Exodus 20:4, 5) . . .Gij moogt u geen gesneden beeld maken, noch enige gedaante gelijkend op iets wat in de hemel boven of wat op de aarde beneden of wat in de wateren onder de aarde is. 5 Gij moogt u voor die niet buigen, noch u ertoe laten bewegen ze te dienen, want ik, Jehovah, uw God, ben een God die exclusieve toewijding eist, . . .

Vrede kan alleen komen als mensen zich verzoenen met Jezus (psalm 2) en Jehovah.

(Openbaring 14:7) . . .: „Vreest God en geeft hem heerlijkheid, want het uur van het oordeel door hem is gekomen, en aanbidt daarom Degene die de hemel en de aarde en [de] zee en [de] waterbronnen gemaakt heeft. . .

Link naar bericht
Deel via andere websites
Openbaring spreekt over Babylon de Grote die hoererij pleegt met "alle koningen (machthebbers) der aarde".

Lijkt jou dat niet verdacht veel op religieuze instellingen die de ware God de rug toekeren en met elke politieke wind meewaait en haar diensten aanbieden aan machthebbers over de hele aarde?

Nee. Denk eens op elke plaats waar daar (Openbaring 18) gesproken wordt over "Babylon" aan het begrip "machtswellust", en er rolt ook een (zinvolle(re)) betekenis uit die teksten...

Deze metafoor roept elke persoon op te breken met de "machtshonger" en "machtswellust", die de oorzaak is van ellende en ondergang van veel "heiligen/rechtvaardigen"... (= in Bijbelse taal de weerloze, want arm en kwetsbare, volger van Gods weg door de wereld)...

Een oproep/waarschuwing waar elke "plantagehouder" in deze wereld zijn voordeel mee kan doen... Maar ook iedereen die de stoom van zijn kop hete chocolademelk afblaast voor de vraag stelt: waar komt de cacao eigenlijk vandaan? Etc etc...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid