Spring naar bijdragen

Ik weet niet of ik nog wel kan geloven.


Aanbevolen berichten

Hallo!

De laatste tijd heb ik enorm veel problemen met het aannemen van het christelijke geloof.

Ik stuit tegen zo onwijs veel dingen op, dat het voor mij bijna onmogelijk wordt om te geloven.

1 van die dingen is bijvoorbeeld het feit dat ik christen ben omdat ik hier in Nederland ben geboren in een christelijk gezin. Wat gebeurt er met -bijvoorbeeld- al die moslims? Kunnen hun er ECHT wat aan doen dat ze niet christen zijn? Worden zij maar in de hel gegooid omdat ze niet in Jezus geloofden? Als ik in een islamitisch gezin was geboren, dan was ik misschien (waarschijnlijk) moslim geweest. Is dat dan rechtvaardig en eerlijk? Deze mensen zijn opgevoed met het islamitische geloof, dan is het toch niet raar dat ze daarin geloven. Je kunt ons toch niet vergelijken met hun.

En waarom is het christendom dan waar en niet de islam, of een andere godsdienst?

Ook bijvoorbeeld het feit dat de duivel bestaat. De duivel is gecreëerd door God. Het is een gevallen engel. Maar God weet toch alles van te voren? Waarom laat hij dat dan gebeuren?

Ook gewoon puur het feit dat je in Jezus moet geloven om in de Hemel te komen. Als je dus je hele leven goed hebt geleefd, eerlijk bent geweest, altijd mensen hebt geholpen etc., dan kan je dus toch nog in de hel worden gegooid. Is dat een God van liefde?

Ook nog een ding: Kun je er echt iets aan doen dat je niet gelooft? Als God mensen heeft gemaakt zoals ze zijn, dan zorgt Hij er toch ook voor dat deze mensen harten hebben die God niet kunnen accepteren? Geloven in een God zit ook een beetje in je karakter. Sommige mensen zijn nou eenmaal rationeel en willen keiharde bewijzen, anderen die zijn gemakkelijker. Maar ja, dat is je karakter wat God heeft gemaakt, toch?!

God en de kerk passen vaak binnen ons christelijke leventje. Maar kijk ook eens naar andere mensen, andere culturen. Zou jij in Jezus geloven als je in een ander land was geboren? Misschien zat je dan wel elke dag in een moskee. Zou jij in Jezus geloven als je in een of andere Afrikaanse stam was geboren waar iedereen 1000 jaar achterloopt op ons?

Vaak hoor ik mensen in mijn gemeente zeggen dat ze tot God hebben gebeden en dat Hij heeft geluisterd en er echt iets mee heeft gedaan. Dan denk ik: 'Oh, dus God trekt zich wel het lot aan van jou, maar niet van andere mensen?'

Het is gewoon zo lastig. Aan de ene kant wil ik dolgraag willen geloven in Hem. Ik kan ook niet geloven dat dit alles is ontstaan zónder een machtig maker. Maar als ik naar de wereld kijk en dan de Bijbel lees, kloppen zoveel dingen gewoon niet.

Iemand die mij kan helpen om er toch uit te komen? Waarom geloven jullie het wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 62
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hallo!

De laatste tijd heb ik enorm veel problemen met het aannemen van het christelijke geloof.

Ik stuit tegen zo onwijs veel dingen op, dat het voor mij bijna onmogelijk wordt om te geloven.

Dan is het goed om er over te praten waar je tegenaan loopt.
1 van die dingen is bijvoorbeeld het feit dat ik christen ben omdat ik hier in Nederland ben geboren in een christelijk gezin. Wat gebeurt er met -bijvoorbeeld- al die moslims? Kunnen hun er ECHT wat aan doen dat ze niet christen zijn? Worden zij maar in de hel gegooid omdat ze niet in Jezus geloofden? Als ik in een islamitisch gezin was geboren, dan was ik misschien (waarschijnlijk) moslim geweest. Is dat dan rechtvaardig en eerlijk? Deze mensen zijn opgevoed met het islamitische geloof, dan is het toch niet raar dat ze daarin geloven. Je kunt ons toch niet vergelijken met hun.
Wij kunnen niet zeggen dat moslims per definitie niet in de hemel zouden komen. Vanuit een christelijk oogpunt bezien moeten zij Jezus aannemen om in de hemel te komen. Vanuit christelijk oogpunt bezien bevat de Islam sporen van de Waarheid, maar is het niet de waarheid. Het beeld van het laatste oordeel is heel moeilijk voor ons mensen, maar wij kunnen daar niets over zeggen, daar het oordeel aan God is. Mensen op voorhand afwijzen, omdat zij een andere religie aanhangen is mens eigen, maar is niet wat wij terug zien in de Schrift. God maakt daarin duidelijk voor alle mensen op deze wereld er te zijn.
En waarom is het christendom dan waar en niet de islam, of een andere godsdienst?

Wat is waar? En elke godsdienst sluit andere godsdiensten uit en beweerd de waarheid te hebben.

Ook bijvoorbeeld het feit dat de duivel bestaat. De duivel is gecreëerd door God. Het is een gevallen engel. Maar God weet toch alles van te voren? Waarom laat hij dat dan gebeuren?

Alwetendheid van God is een menselijk begrip om God een eigenschap van God te beschrijven. Zonder de zonde kunnen wij God niet kennen.

Ook gewoon puur het feit dat je in Jezus moet geloven om in de Hemel te komen. Als je dus je hele leven goed hebt geleefd, eerlijk bent geweest, altijd mensen hebt geholpen etc., dan kan je dus toch nog in de hel worden gegooid. Is dat een God van liefde?

God is veel meer dan alleen liefde. En het kennen van Jezus is niet gezegd dat je Hem moet kennen in het hier en nu. Als jij je hele leven goed hebt gedaan en eerlijk bent geweest, mensen geholpen en het christelijk geloof is niet waar, dan heb je toch een goed leven geleid? God zal, als het christendom onwaar is, je deze goede dingen aanrekenen en dat jij dan bij het verkeerde clubje was aangesloten doet dan minder ter zake.
Ook nog een ding: Kun je er echt iets aan doen dat je niet gelooft? Als God mensen heeft gemaakt zoals ze zijn, dan zorgt Hij er toch ook voor dat deze mensen harten hebben die God niet kunnen accepteren? Geloven in een God zit ook een beetje in je karakter. Sommige mensen zijn nou eenmaal rationeel en willen keiharde bewijzen, anderen die zijn gemakkelijker. Maar ja, dat is je karakter wat God heeft gemaakt, toch?!
Het een wil het ander niet uitsluiten. Als jij bewust God afwijst moet je nadien niet treuren dat je zijn uitgestoken hand niet gezien hebt.
God en de kerk passen vaak binnen ons christelijke leventje. Maar kijk ook eens naar andere mensen, andere culturen. Zou jij in Jezus geloven als je in een ander land was geboren? Misschien zat je dan wel elke dag in een moskee. Zou jij in Jezus geloven als je in een of andere Afrikaanse stam was geboren waar iedereen 1000 jaar achterloopt op ons?
Je relaas snijdt weinig hout. Waar loop je nu tegenaan?
Vaak hoor ik mensen in mijn gemeente zeggen dat ze tot God hebben gebeden en dat Hij heeft geluisterd en er echt iets mee heeft gedaan. Dan denk ik: 'Oh, dus God trekt zich wel het lot aan van jou, maar niet van andere mensen?'
Dat klinkt als een evangelische gemeente, als ik het goed heb? Het is een zeer moeilijk punt gebedsverhoring. Waarom zou God het lot van die ene wel aantrekken en dat van miljoenen anderen niet? Dan kom je uit op het punt van "je gelooft niet genoeg". Misschien kijken wij ook wel heel verkeerd naar God en zijn die mensen die het slechter hebben dan wijzelf nu juist onze naaste. Zien we naar hen om en helpen we hen?
Het is gewoon zo lastig. Aan de ene kant wil ik dolgraag willen geloven in Hem. Ik kan ook niet geloven dat dit alles is ontstaan zónder een machtig maker. Maar als ik naar de wereld kijk en dan de Bijbel lees, kloppen zoveel dingen gewoon niet.
Wat klopt er dan niet? Wij leven in een gebroken wereld en daarvan zien we om ons heen de gevolgen dagelijks. Geloven is ook niet iets dat je bepaald "nu geloof ik" en dan klaar, het is een weg van vallen en opstaan. Jezus laat zijn schapen nooit los, ook al dwalen wij van de kudde af. God komt zijn beloften na, maar vaak op een andere manier dan dat wij ons zouden kunnen voorstellen.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Pinkiepink,

Het is in ieder geval goed dat je erover praat :). Geloven is ook best moeilijk. Ik vind het soms lijken alsof andere christenen helemaal overtuigd zijn van het christelijk geloof en dan lijkt het alsof er iets raars aan de hand is met jou dat je wel twijfelt. Zo is het niet. Ik ken heel veel mensen die twijfelen en met dezelfde vragen (of ongeveer dezelfde vragen) worstelen als jij. Ikzelf ook. En dat is denk ik zelfs goed. Als de christelijke God echt bestaat, kan Hij ook wel omgaan met jouw twijfels :Y.

Als ik je goed begrijp, komen bijna al je vragen er eigenlijk op neer dat je het moeilijk vindt dat volgens het christendom je Jezus moet aannemen om naar de hemel te gaan. En dat terwijl er heel veel goede redenen zijn waarom veel mensen niet geloven, bijvoorbeeld omdat ze in een heel andere cultuur leven, of omdat het in hun karakter zit. Dat voelt oneerlijk.

Ik vind dat zelf ook oneerlijk lijken en ik heb me dit dan ook vaak afgevraagd. Nou is het niet zo dat ik het ultieme antwoord heb gevonden, helaas, want ik worstel er nog steeds wel eens mee. Maar er zijn een paar dingen die mij wel geholpen hebben. Misschien heb jij er ook iets aan.

Ten eerste, ik kan nergens in de Bijbel terugvinden dat mensen die niet christen zijn per definitie naar de hel gaan. Dat wordt wel vaak door christenen gesuggereerd, maar zo staat het volgens mij nergens. Het enige wat de Bijbel zegt is dat mensen die in Hem geloven eeuwig leven hebben en we Hem nodig. Maar wat er dan gebeurt met de rest? Dat weten we gewoon niet.

Uiteindelijk is het God die oordeelt over mensen, niet wij mensen. En alleen Hij is dus degene die kan weten of iemand wel of niet naar de hemel mag gaan. God is rechtvaardig en houdt zielsveel van mensen. Ik kan me dus niet voorstellen dat Hij mensen naar de hel laat gaan, als ze nooit een eerlijke kans hebben gehad om in Hem te geloven.

Hoe het dan wel zit? Ik heb geen idee. Maar misschien is het wel zo dat mensen soms Jezus dienen, zonder dat ze het zelf weten, en dat ze dus toch naar de hemel gaan. Jezus zegt dat Hij bij het laatste oordeel mensen zal scheiden aan de hand van wat ze voor anderen hebben gedaan: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor mij gedaan.†(Matt 25).

Kortom, die mensen hebben dingen voor Jezus gedaan, ook al hadden ze dat zelf niet door. Want wat ze deden voor hun medemens, deden ze eigenlijk voor Hem. Wie weet zitten daar ook wel mensen tussen die geen christen waren; dat staat er niet bij.

De bekende schrijver C.S. Lewis zegt ook dat het kan zijn dat mensen een andere god dienen, maar dat ze eigenlijk Hem dienen. Als mensen goed doen in de naam van een andere god, doen ze dat eigenlijk voor Hem. Want Hij is het goede.

Ten tweede, als mensen niet in Hem geloven, wil dat niet zeggen dat God zich niet om hen bekommert. Alleen hebben ze dat zelf misschien niet door. In de Bijbel staan zelfs voorbeelden van mensen uit heidense volken, die toch God leren kennen en voor wie God toch zorgt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je je al alleen op de bijbel zou willen baseren.... er staat dat mensen zullen beoordeeld worden aan de hand van hun werken. Dus de Hindoe die zijn hele leven lang weeskinderen heeft verzorgd zou wel eens eerder in de hemel terecht kunnen komen dan de pedofiele priester die nooit berouw heeft getoond.

Maar goed, het is aan God. En God is barmhartig, Ik geloof in Zijn goedheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oke, maar er staat toch in het alom bekende Johannes 4:16;

'Opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren ga, maar eeuwig leven heeft'

Dus die anderen gaan wel 'verloren'.

En inderdaad, later staat er dat je ook naar je daden wordt beoordeeld.

Ik heb iets heel interessants gelezen, waarin staat dat de Here God alle mensen die niet in Hem hebben geloofd, dat Hij ze niet voor eeuwig straft, maar dat Hij ze slechts ter dood brengt. Wel interessant :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Oke, maar er staat toch in het alom bekende Johannes 4:16;

'Opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren ga, maar eeuwig leven heeft'

Dus die anderen gaan wel 'verloren'.

En inderdaad, later staat er dat je ook naar je daden wordt beoordeeld.

Ik heb iets heel interessants gelezen, waarin staat dat de Here God alle mensen die niet in Hem hebben geloofd, dat Hij ze niet voor eeuwig straft, maar dat Hij ze slechts ter dood brengt. Wel interessant :)

Iemand 'slechts' ter dood veroordelen om de simpele reden dat degene niet gelooft is ook eentje om eens goed over na te denken;)

Anyway ik vind je openingspost een van de meest relevante serie vragen die ik hier in een tijd gelezen heb. Ik heb precies dezelfde vragen, maar dan vanuit een ander uitgangspunt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Iemand 'slechts' ter dood veroordelen om de simpele reden dat degene niet gelooft is ook eentje om eens goed over na te denken;)

Maar Hitchens, je wil me toch niet vertellen dat jij iets anders dan de dood verwacht aan het einde van je "huidige aardse leven"?? Tot diezelfde dood ben ook ik, menselijkerwijs gesproken, veroordeeld...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Oke, maar er staat toch in het alom bekende Johannes 4:16;

'Opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren ga, maar eeuwig leven heeft'

Dus die anderen gaan wel 'verloren'.

En inderdaad, later staat er dat je ook naar je daden wordt beoordeeld.

Ik heb iets heel interessants gelezen, waarin staat dat de Here God alle mensen die niet in Hem hebben geloofd, dat Hij ze niet voor eeuwig straft, maar dat Hij ze slechts ter dood brengt. Wel interessant :)

Ten eerste betekent dat vers uit Johannes NIET dat zij die niet in Hem geloven verloren gaan. Helemaal niet 'dus' dus.

Maar verder, wat betekent in Hem geloven? Alleen maar in Zijn goddelijkheid? Of dat Hij de Zoon van God is? Of geloof je ook in Hem als jij in Zijn boodschap gelooft?

En wat is het eeuwige leven? Het Griekse woord hier vertaald als 'eeuwig' in t NT betekent eigenlijk zoiets als 'van het tijdperk'.

Ik persoonlijk geloof dat het allemaal ons verstand te boven gaat. En dat ons geweten en de Heilige Geest ons kunnen vertellen wat goed en slecht is. En ik kan niet geloven dat de hindoe die zijn hele leven lang straatkinderen verzorgt naar de hel gaat en de kindermishandelende priester naar de hemel. En ik zie daar ook helemaal geen basis voor in de Bijbel. Alleen God oordeelt, en Jezus is de maatstaf en tegelijkertijd Redder omdat niemand die maatstaf kan halen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Oke, maar er staat toch in het alom bekende Johannes 4:16;

'Opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren ga, maar eeuwig leven heeft'

Dus die anderen gaan wel 'verloren'.

En inderdaad, later staat er dat je ook naar je daden wordt beoordeeld.

Ik heb iets heel interessants gelezen, waarin staat dat de Here God alle mensen die niet in Hem hebben geloofd, dat Hij ze niet voor eeuwig straft, maar dat Hij ze slechts ter dood brengt. Wel interessant :)

Je draait het om. Er staat dat iedereen die in Hem gelooft eeuwig leeft. Niet dat iedereen die niet in Hem gelooft niet eeuwig leven heeft.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Worden jullie nooit moe van de eindeloze stroom energie die jullie erin moeten steken om je geloof vol te houden, in het kader van o.a. de relevante vragen die de Pinkiepink schrijft?

Neem nou dat bijbelvers en Skippy's reactie:

Er staat dat iedereen die in Hem gelooft eeuwig leeft. Niet dat iedereen die niet in Hem gelooft niet eeuwig leven heeft.

In dat geval blijkt geloven in Hem totaal irrelevant, want ook door niet te geloven kun je (mogelijk) eeuwig leven. Het is ook wel vreemd dat het opgenomen is een boek wat eigenlijk helemaal over het geloof gaat als het er niks mee te maken heeft.

Pinkiepink, ik hoop niet dat je je heel ongelukkig voelt door deze levensvragen, of in elk geval, als je je heel ongelukkig voelt, hoop ik niet dat het heel lang gaat duren, en zich het antwoord vanzelf aandient, aan welk kant van het spectrum je ook uitkomt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In dat geval blijkt geloven in Hem totaal irrelevant, want ook door niet te geloven kun je (mogelijk) eeuwig leven.
Wat een rare 'conclusie'. Het gaat natuurlijk helemaal niet alleen maar om behouden worden, maar om de weg ernaar toe. Het is geen egoïstisch spelletje om bij de schapen ipv de geiten te horen. Het gaat om God te liefhebben door het goede doen en een instrument van Zijn Koninkrijk te mogen zijn.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Is die vraag aan mij?

Ik wil niet geloven in een almachtige God die mij imperfect heeft gemaakt, vervolgens op een uiterst absurde en ondoorzichtige manier die imperfectie wegneemt, maar alleen op zijn eigen voorwaarden, me anders veroordeelt tot de Hel en dat vrije wil noemt.

Daarnaast is het niet echt ene kwestie van niet willen, meer van niet kunnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De laatste tijd heb ik enorm veel problemen met het aannemen van het christelijke geloof.

Ik stuit tegen zo onwijs veel dingen op, dat het voor mij bijna onmogelijk wordt om te geloven.

1 van die dingen is bijvoorbeeld het feit dat ik christen ben omdat ik hier in Nederland ben geboren in een christelijk gezin. Wat gebeurt er met -bijvoorbeeld- al die moslims? Kunnen hun er ECHT wat aan doen dat ze niet christen zijn? Worden zij maar in de hel gegooid omdat ze niet in Jezus geloofden? Als ik in een islamitisch gezin was geboren, dan was ik misschien (waarschijnlijk) moslim geweest. Is dat dan rechtvaardig en eerlijk? Deze mensen zijn opgevoed met het islamitische geloof, dan is het toch niet raar dat ze daarin geloven. Je kunt ons toch niet vergelijken met hun.

De liefde is generiek. Elk geloof dat de liefde brengt is een geloof dat iets goeds brengt. Alles wat goed is, is uit God. Alles wat kwaad is, is uit de duivel. De generaties die voortkomen uit het verleden kunnen nog getuigen voor het verleden. Je glas is half vol als je Christus niet kent, Het glas van de satan is half leeg, omdat het goede overwint. Wat maakt het uit (ik heb het niet tegen predikers)? Wie goed doet, goed ontmoet. Wie zoekt, zal vinden.

En waarom is het christendom dan waar en niet de islam, of een andere godsdienst?
Volg je hart maar wees consequent. Zwart-wit. Zuiver. De islam impliceert het christendom. Het Woord van God is onfeilbaar. Dus eenieder die zegt dat het Woord van God is vervalst, heeft een fout uitgangspunt. Ga terug naar de basis, naar hetgeen van oudsher als onfeilbaar heeft gegolden. Alles wat met terugwerkende kracht onfeilbaarheid toekent onder verwerping van hetgeen er was, is een sekte en een door mensen gemaakte variant op het goede dat God gaf. En misschien zit God erachter om zichzelf vaten te creëren van toekomstig heil dat onberoert een eigen leven leidt, omdat de satan het reeds beschouwde als winst. Wees daarom voorzichtig in je oordeel.
Ook bijvoorbeeld het feit dat de duivel bestaat. De duivel is gecreëerd door God. Het is een gevallen engel. Maar God weet toch alles van te voren? Waarom laat hij dat dan gebeuren?

God kan liefhebben, dat weet je omdat jij kunt liefhebben,. Jij wilt echt geen gemeenschap hebben met een plant die jou kan behagen. Dat voelt gewoon niet hetzelfde als iemand die aan jou gelijk is. Hoewel de begeerte echt sterk is.

Als God zichzelf van tevoren had geweten, had hij dan bestaan? De realiteit leert ons dat God bestond, en dat God verlangde naar hetgeen Hijzelf kende: liefde. Je kunt geen liefde scheppen als je geen haat meeneemt. Want liefde is onderscheid maken. En onderscheid maken impliceert haat. Niet gelijk in de ergste vorm, maar in de mildste vorm. Maar hoe maak je verschil tussen de mildste vorm en de ergste vorm? Door een essentie van onderscheid.

Kennis van onderscheid. En dat is precies wat ik bedoel.

Ook gewoon puur het feit dat je in Jezus moet geloven om in de Hemel te komen. Als je dus je hele leven goed hebt geleefd, eerlijk bent geweest, altijd mensen hebt geholpen etc., dan kan je dus toch nog in de hel worden gegooid. Is dat een God van liefde?

Dat bepaal jij. Jij bepaalt wat jij zou doen in liefde. En daaruit volgt wat God voor jou bepaalt.

Ook nog een ding: Kun je er echt iets aan doen dat je niet gelooft? Als God mensen heeft gemaakt zoals ze zijn, dan zorgt Hij er toch ook voor dat deze mensen harten hebben die God niet kunnen accepteren? Geloven in een God zit ook een beetje in je karakter. Sommige mensen zijn nou eenmaal rationeel en willen keiharde bewijzen, anderen die zijn gemakkelijker. Maar ja, dat is je karakter wat God heeft gemaakt, toch?!

Ik ben gebakken zoals ik gebakken ben. Ik ben een moeilijk gebakje. Altijd een argument om niet zelf een heerschappij in te stellen over jezelf. Als je echt heerst over je eigen hart, dan bepaal je ook de regels voor je hart. Ieder naar zijn maat. Vrijheid blijheid. En in die regelstelling ontmoet je God en je leert hem kennen. Beproef Hem maar, dan leer je Hem ook kennen.

God en de kerk passen vaak binnen ons christelijke leventje. Maar kijk ook eens naar andere mensen, andere culturen. Zou jij in Jezus geloven als je in een ander land was geboren? Misschien zat je dan wel elke dag in een moskee. Zou jij in Jezus geloven als je in een of andere Afrikaanse stam was geboren waar iedereen 1000 jaar achterloopt op ons?

Het meest van God verlaten land kent nog de orde van de schepping. Het goede van de nieuwe dag brengt een boodschap van vernieuwing. Het goede van het voorjaar brengt een boodschap van vernieuwing. Het leven getuigt. En inderdaad: ook alles is een getuigenis van een invallende nacht. Je hart bepaalt je lot.

Vaak hoor ik mensen in mijn gemeente zeggen dat ze tot God hebben gebeden en dat Hij heeft geluisterd en er echt iets mee heeft gedaan. Dan denk ik: 'Oh, dus God trekt zich wel het lot aan van jou, maar niet van andere mensen?'

Het is gewoon zo lastig. Aan de ene kant wil ik dolgraag willen geloven in Hem. Ik kan ook niet geloven dat dit alles is ontstaan zónder een machtig maker. Maar als ik naar de wereld kijk en dan de Bijbel lees, kloppen zoveel dingen gewoon niet.

Iemand die mij kan helpen om er toch uit te komen? Waarom geloven jullie het wel?

Dat is voor iedereen verschillend. Persoonlijk. Ergens komt een moment dat je je hart geeft en geen voorwaarden stelt. Als dat moment komt, dan maakt niets meer uit. Degene die meer gelooft heeft ook meer twijfel. Want hij verwacht (gelooft) concreter. Dat geeft een spanningsveld. Een relatie. Dat is heel persoonlijk. Gebrokenheid kan volmaaktheid geven. Volmaaktheid kan breken. Volg je hart liever, dan te koersen op zeer persoonlijke zaken van anderen. Maar algemeen geldend is het Woord van God. Volg David in zijn reis door het leven, en je begrijpt niet alleen jezelf, maar ook God.

Mijn mening vervalt voor elke betere.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo!

De laatste tijd heb ik enorm veel problemen met het aannemen van het christelijke geloof.

Ik stuit tegen zo onwijs veel dingen op, dat het voor mij bijna onmogelijk wordt om te geloven.

1 van die dingen is bijvoorbeeld het feit dat ik christen ben omdat ik hier in Nederland ben geboren in een christelijk gezin. Wat gebeurt er met -bijvoorbeeld- al die moslims? Kunnen hun er ECHT wat aan doen dat ze niet christen zijn? Worden zij maar in de hel gegooid omdat ze niet in Jezus geloofden? Als ik in een islamitisch gezin was geboren, dan was ik misschien (waarschijnlijk) moslim geweest. Is dat dan rechtvaardig en eerlijk? Deze mensen zijn opgevoed met het islamitische geloof, dan is het toch niet raar dat ze daarin geloven. Je kunt ons toch niet vergelijken met hun.

En waarom is het christendom dan waar en niet de islam, of een andere godsdienst?

Als "het christendom" je zou leren dat "het christendom" waar is, dan zou ik je twijfels delen. Maar mij leert men dat Christus het is die "waar" is (Joh 6:32b ..,maar mijn Vader .. geeft u het ware brood uit de hemel. Of nog duidelijker: Joh 14:6 - Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven...)

Als je de vraag stelt "Wat is waar?" (en dat doe ik zelf eerlijk gezegd ook regelmatig), dan kan je ben misschien beter ombuigen naar "Wie is waar?": op wie kan je je vertrouwen stellen?? Want die vraag "Wat is waar?" is misschien wel niet te beantwoorden zonder je hemelse Vader tegenover je die je "recht in de ogen kan kijken" (lees eens wat Paulus schrijft over die "ware kennis" in 1 Kor 13...!!)

Geloven (= vertrouwen) doe je dus waarschijnlijk niet in eerste instantie in een "leer", maar in een persoon... En in die zin heeft DeThomas wel een punt - als je dat "geloven" tenminste té beperkt opvat als "iets voor waar aannemen". Dan is "geloven in Hem totaal irrelevant". Maar vat je dat "geloven" op als "in vertrouwen je hele leven leggen in de hand van Hem", dan heeft DeThomas volledig ongelijk... Dan is dat wellicht het enige "relevante" dat een mens kan doen: je heil niet in jezelf zoeken, maar enkel in God...

En laat dat nu net een gedachte zijn die ik ook zo mooi vindt in de Islam... Een besef dat Islam misschien wel beter heeft bewaard dan het Christendom, zeg ik er voorzichtig bij... Wat ze helaas weer volledig "ongedaan" maken door te stellen dat God geen Zoon heeft... Waarmee ze feitelijk heel de schepping (mensheid incluis) ontkennen... (Ik kijk met een "christelijke bril" naar die Islam en neem dan waar dat de Koran feitelijk een doorlopend commentaar is op Jodendom en Christendom - die Koran gaat de discussie aan... Maar laat daarbij regelmatig merken niet de snappen wat dat Christendom nu werkelijk leert... En dat vind ik jammer... Want sommige "kritiek" snijdt wel degelijk hout... Zie dat besef van "menselijke afhankelijkheid"... Misschien moet een mens wel in een woestijn wonen om zich zo afhankelijk te weten???)

Maar gaan alle Islamieten nu naar de hel, zoals je vreest?

Lees nu eens wat Jezus leert:

5:3 'Gelukkig wie nederig van geest zijn, want voor hen is het koninkrijk der hemelen.

5:4 Gelukkig de treurenden, want zij zullen getroost worden.

5:5 Gelukkig de zachtmoedigen, want zij zullen het land erven.

5:6 Gelukkig wie hongeren en dorsten naar gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden.

5:7 Gelukkig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden.

5:8 Gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien.

5:9 Gelukkig de vredestichters, want zij zullen kinderen van God genoemd worden.

5:10 Gelukkig wie vanwege de gerechtigheid vervolgd worden, want van hen is het koninkrijk der hemelen.

Het jammere voor die Islamieten is misschien vooral dat ze deze Goede Boodschap (waarschijnlijk) nooit te horen krijgen... Maar niet dat ze onherroepelijk "naar de hel gaan"... Ik denk dat die gedachte echt een misvatting is... In ieder geval: de Bijbel leert dat volgens mij helemaal niet!

Zie wat Paulus er over zegt:

Rom 2:13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft. 14 Wanneer namelijk gojiem, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten.

16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.

Hij zegt hier gewoon, dat zijn toehoorders er bij dat Laatste Oordeel getuige van zullen zijn dat "wetteloze volkeren" (= volk dat nooit Wet of Evangelie heeft horen voorlezen) op grond van hun levenshouding (!) door Christus zullen worden "vrijgesproken".

Let wel: ook hier is Christus de Weg!!! Want Hij is het die onze "gewetens" onderzoekt. Maar Hij laat blijkbaar niet alleen (sterker nog...) degenen toe die "ooit van Hem gehoord hebben en zijn woorden voor waar aannemen"...!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ook gewoon puur het feit dat je in Jezus moet geloven om in de Hemel te komen. Als je dus je hele leven goed hebt geleefd, eerlijk bent geweest, altijd mensen hebt geholpen etc., dan kan je dus toch nog in de hel worden gegooid. Is dat een God van liefde?

Ook nog een ding: Kun je er echt iets aan doen dat je niet gelooft? Als God mensen heeft gemaakt zoals ze zijn, dan zorgt Hij er toch ook voor dat deze mensen harten hebben die God niet kunnen accepteren? Geloven in een God zit ook een beetje in je karakter. Sommige mensen zijn nou eenmaal rationeel en willen keiharde bewijzen, anderen die zijn gemakkelijker. Maar ja, dat is je karakter wat God heeft gemaakt, toch?!

Zie voorgaande opmerkingen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Iemand 'slechts' ter dood veroordelen om de simpele reden dat degene niet gelooft is ook eentje om eens goed over na te denken;)

Maar Hitchens, je wil me toch niet vertellen dat jij iets anders dan de dood verwacht aan het einde van je "huidige aardse leven"?? Tot diezelfde dood ben ook ik, menselijkerwijs gesproken, veroordeeld...

Persoonlijk verwacht ik dat het na de dood voorbij is inderdaad. Echter stel dat 'jullie' gelijk hebben. Er vindt een beoordeling plaats door God. Dan zou God mij alsnog kunnen veroordelen tot een definitieve dood, op basis van dat ik niet geloof. Nu kan ik mij voorstellen dat gelovige vrienden die op basis van hun geloof wel in de hemel belanden, daardoor behoorlijk teleurgesteld zijn. Van wat ik over de hemel heb gehoord, lijkt het mij niet zo'n fijne plek. Het vervelende zit hem in de eeuwigheid. Dus persoonlijk zal ik het niet erg vinden om daar niet te belanden nee.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Iemand 'slechts' ter dood veroordelen om de simpele reden dat degene niet gelooft is ook eentje om eens goed over na te denken;)

Maar Hitchens, je wil me toch niet vertellen dat jij iets anders dan de dood verwacht aan het einde van je "huidige aardse leven"?? Tot diezelfde dood ben ook ik, menselijkerwijs gesproken, veroordeeld...

Persoonlijk verwacht ik dat het na de dood voorbij is inderdaad. Echter stel dat 'jullie' gelijk hebben. Er vindt een beoordeling plaats door God. Dan zou God mij alsnog kunnen veroordelen tot een definitieve dood, op basis van dat ik niet geloof. Nu kan ik mij voorstellen dat gelovige vrienden die op basis van hun geloof wel in de hemel belanden, daardoor behoorlijk teleurgesteld zijn. Van wat ik over de hemel heb gehoord, lijkt het mij niet zo'n fijne plek. Het vervelende zit hem in de eeuwigheid. Dus persoonlijk zal ik het niet erg vinden om daar niet te belanden nee.

Zie voorgaande opmerkingen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Iemand 'slechts' ter dood veroordelen om de simpele reden dat degene niet gelooft is ook eentje om eens goed over na te denken;)

Maar Hitchens, je wil me toch niet vertellen dat jij iets anders dan de dood verwacht aan het einde van je "huidige aardse leven"??

Dat is ook niet, wat ik lees uit Hitchens woorden.

Het gaat zuiver om het woord "veroordelen".

De woorden tussen haakjes, zijn bovendien uitsluitend jouw woorden.

Tot diezelfde dood ben ook ik, menselijkerwijs gesproken, veroordeeld...

- Een leven begint, wordt geleefd en eindigt ook weer.

Lijkt me totaal iets anders dan:

- Je wordt geschapen en in dit leven gezet omwille van geloof in en meerdere eer en glorie van God.

Doe je daar niet aan mee, dan wordt je veroordeeld tot de dood.

Het eerste heeft geen enkele connotatie.

Het is zoals het is.

Het tweede heeft een heel verhaal tussen de regels.

Klinkt voor mij als een rechtzaak met als eindoordeel de doodsstraf.

En is bovendien, zie ook datgene wat je kunt lezen in TO, absoluut geen "menselijkerwijs gesproken" in deze manier van omschrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een leven begint, wordt geleefd en eindigt ook weer.

Lijkt me totaal iets anders dan:

- Je wordt geschapen en in dit leven gezet omwille van geloof in en meerdere eer en glorie van God.

Doe je daar niet aan mee, dan wordt je veroordeeld tot de dood.

Het eerste heeft geen enkele connotatie.

Het is zoals het is.

Het tweede heeft een heel verhaal tussen de regels.

Klinkt voor mij als een rechtzaak met als eindoordeel de doodsstraf.

In je "klinkt voor mij" wringt hem volgens mij de schoen.

De gemene deler bij beide "visies":

Een leven waar je niet om hebt gevraagd eindigt met de dood waar je niet om hebt gevraagd. En in beide gevallen is op die opmerking over dat "einde waar je niet om hebt gevraagd" vanuit "levensbeschouwingsoptiek" wel wat af te dingen... Maar daar begint dat "verhaal tussen de regels door" pas... Voor de rest "is het gewoon zoals het is"...

En wat betreft "dat verhaal tussen de regels door": zie mijn opmerking richting Hitchens: vat dat woord "geloven" op de "verkeerde manier" op, en je denkt dat je door een "gedachtenpolitie" wordt afgerekend op een "niet op precies de juiste wijze interpreteren van de spelregels"... Stel nu dat dat "eindoordeel" neer komt op een gewetensvraag: "Hé, jij mens: denk je nu echt dat je je leven 'volledig in eigen hand kan nemen', of heb je Mij misschien nodig om te leven???". Zou dat "verhaal tussen de regels", over "misdaad en straf" niet gewoon een heel ander verhaal worden? Over "afdwalen van en terugkeren bij je Oorsprong" bijvoorbeeld???

Dwaal je af, en blijf je afdwalen van je Bron van Leven, dan "veroordeel" je jezelf inderdaad tot de dood. Beroof je je van je leven "dat je zou kunnen hebben"...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Worden jullie nooit moe van de eindeloze stroom energie die jullie erin moeten steken om je geloof vol te houden, in het kader van o.a. de relevante vragen die de Pinkiepink schrijft?
Nee. Waar ik wel heel moe van zou worden is als ik niet-christen was, vervolgens heel veel tijd aan een christelijk forum zou besteden om allemaal vooroordelen te spuien waar niemand iets aan heeft.

Dit topic is gemaakt door iemand die moeite heeft met geloven, maar wel heel graag wil geloven. Daarom gaat deze persoon naar een christelijk forum, om het over deze bezwaren met christenen te praten. Daarom wordt het ook in 'geloof algemeen' geplaatst en niet in 'levensbeschouwing'.

Nou kan ik niet voor Pinkiepink spreken. Maar als ik een dergelijk topic had geopend, had ik totaal niet de behoefte gehad aan atheïsten die niet luisteren, maar alleen hier zijn om te laten zien hoe dom die zielige christentjes zijn. :*

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Skippy,

Bedankt voor het bevestigen van mijn vooroordeel. Je hebt laten zien vrij selectief te lezen, want mijn post bevat nog meer dan de opmerking die jij zo verfoeit.

Ik heb "geluisterd", en me meer ingeleefd dan jij je kunt voorstellen. Ik heb de weg naar beide kanten open gelaten, de vraag was namelijk niet aan hem gericht.

Ik vraag me serieus af of pinkiepink zit te wachten op ellenlange bijbelsteksten, die onderbouw moeten worden met allerlei redeneringen om ze kloppend te krijgen.

Heeft al iemand gezegd dat het goed is, wat pinkiepink ook beslist?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid