Spring naar bijdragen

Onderzoek 'God is een verhaal'


Aanbevolen berichten

http://www.ikonrtv.nl/site/algInfo.asp?oId=407

De IKON heeft in het kader van haar 60-jarig bestaan in nauwe samenwerking met de Vrije Universiteit een onderzoek naar godsbeelden gehouden onder predikanten, priesters, officieren en pastores van de zeven in de IKON vertegenwoordigde kerkgenootschappen.

De bijbel 'bestuderen'leid tot ongeloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De bijbel 'bestuderen'leid tot ongeloof.

Ik zou wel eens een vervolgstudie willen houden onder deze predikanten. Om te bezien hoe de antwoorden op vraag 7 en 8 relateren aan de uitkomsten van een screenende vragenlijst naar "burn out" (b.v. de UBOS): http://www.wilmarschaufeli.nl/publications/Schaufeli/148.pdf

Het zou me niet verbazen dat een groot deel van deze uitspraken verband houdt met de "distantie" die optreedt bij een "klassieke" burn out. Vergeet niet dat het ambt van predikant een fors beroep doet op iemand belastbaarheid. Men heeft een grote "zorgtaak" binnen de eigen gemeente, en zorgtaken kunnen mentaal behoorlijk belastend zijn!!

Kortom: ik twijfel aan je stelling, Jacobus... De uitkomsten van dat onderzoek van de Ikon zouden ook heel goed een andere kant op kunnen wijzen...

Werk aan de winkel voor de bedrijfsarts van de PKN, zou ik zeggen!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
De bijbel 'bestuderen'leid tot ongeloof.

Dan zou het christendom snel weg zijn. Immers, de bekeerde christenen (of als je het vanuit een ander bekijkt: mensen die zich veel met het geloof bezighouden) bestuderen over het algemeen de Bijbel en als die verdwijnen gaat de rest ook mee.

Ik bedoel als het wetenschappelijk bestuderen. Theologie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De bijbel 'bestuderen'leid tot ongeloof.

Dan zou het christendom snel weg zijn. Immers, de bekeerde christenen (of als je het vanuit een ander bekijkt: mensen die zich veel met het geloof bezighouden) bestuderen over het algemeen de Bijbel en als die verdwijnen gaat de rest ook mee.

Ik bedoel als het wetenschappelijk bestuderen. Theologie.

Dat doen we ook nog maar 2000 jaar. :Z

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zou me niet verbazen dat een groot deel van deze uitspraken verband houdt met de "distantie" die optreedt bij een "klassieke" burn out. Vergeet niet dat het ambt van predikant een fors beroep doet op iemand belastbaarheid. Men heeft een grote "zorgtaak" binnen de eigen gemeente, en zorgtaken kunnen mentaal behoorlijk belastend zijn!!

Kortom: ik twijfel aan je stelling, Jacobus... De uitkomsten van dat onderzoek van de Ikon zouden ook heel goed een andere kant op kunnen wijzen...

Werk aan de winkel voor de bedrijfsarts van de PKN, zou ik zeggen!!

Is dit wat je denkt of wat je hoopt?

Ik denk even aan de dominee van Willem Alexander. En die komt er voor uit is niet meer afhankelijk van de inkomsten die het beroep meebrengt.

Het zou mij niet verbazen als noagal wat dominee's daarom de schijn ophouden.

Strikt persoonlijke aanname natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De bijbel 'bestuderen'leid tot ongeloof.

Dan zou het christendom snel weg zijn. Immers, de bekeerde christenen (of als je het vanuit een ander bekijkt: mensen die zich veel met het geloof bezighouden) bestuderen over het algemeen de Bijbel en als die verdwijnen gaat de rest ook mee.

Ik durf de stelling wel aan dat de meeste bekeerde christenen de bijbel niet 'goed' bestuderen en dat dit eerst tot teleurstelling en vervolgens tot ongeloof leid.

Wat je volgens mij steeds weer ziet is dat grote groepen bekeerde christenen de fout ingaan door voor allerlei onderwerpen in het geloof allerlei zoektools te gebruiken en daardoor heel makkelijk de bijbel laten buikspreken. Een verhaal of anekdote laat zich niet zo makkelijk via bijvoorbeeld internet opzoeken laat staan uitleggen/interpreteren, regeltjes en quotes uit de bijbel zijn echter heel makkelijk te misbruiken. Geloof is meer dan het opdreunen en combineren van regels die gecopy/paste zijn van internet of door charismatische evangelische groepering worden misbruikt voor allerlei loze beloften. Het vuur brand voor deze christenen korte tijd intens maar dooft snel door gebrek aan echte voeding voor de geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Strikt persoonlijke aanname natuurlijk.

Je zegt het...

Maar wel met een verwijzing naar een n=1 situatie (waarbij je de persoonlijke omstandigheden van een Carel ter Linden waarschijnlijk niet kent - ik ook niet trouwens...) en naar een rapport van de Ikon dat je claim niet eens onomstotelijk ondersteunt. (sterker nog...)

Ik lees in dat rapport dat een bepaald percentage van de predikanten met "twijfel" rondloopt. Maar waar die twijfel nu precies vandaan komt, dat lees ik er niet in...

Dus: nee, ik hoop het niet, en ik denk het niet... Ik zou een vervolgonderzoek willen houden voordat ik al te stellige dingen zou willen zeggen... een hypothese willen toetsen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geloof is meer dan het opdreunen en combineren van regels die gecopy/paste zijn van internet of door charismatische evangelische groepering worden misbruikt voor allerlei loze beloften. Het vuur brand voor deze christenen korte tijd intens maar dooft snel door gebrek aan echte voeding voor de geest.

Daarin kun je ook een vergelijking leggen met de gelijkenis van de zaaier (om even de Bijbel er bij te halen).

Het is zeer treurig als mensen afhaken omdat ze de Bijbel niet of niet volledig begrepen hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is zeer treurig als mensen afhaken omdat ze de Bijbel niet of niet volledig begrepen hebben
.

Hoe kunnen we als gewone mensen de bijbel begrijpen ? Het is een zeer moeilijk boek . Als we raad vragen dan weten de meeste kerkgangers niets of heel weinig of het moeten Jehova-getuigen zijn, maar die hebben nogal eigenaardige theorieën .

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is zeer treurig als mensen afhaken omdat ze de Bijbel niet of niet volledig begrepen hebben
.

Hoe kunnen we als gewone mensen de bijbel begrijpen ? Het is een zeer moeilijk boek . Als we raad vragen dan weten de meeste kerkgangers niets of heel weinig of het moeten Jehova-getuigen zijn, maar die hebben nogal eigenaardige theorieën .

Ik kan niet voor alle kerkgangers spreken maar waar ik naar kerk ga weten de meeste kerkgangers toch wel, in ieder geval in grote lijnen, wat er in de bijbel staat. Blijven natuurlijk altijd wel punten over die inderdaad moeilijk zijn of waar men het niet over eens is maar dat is toch maar over een klein deel van de bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is zeer treurig als mensen afhaken omdat ze de Bijbel niet of niet volledig begrepen hebben
.

Hoe kunnen we als gewone mensen de bijbel begrijpen ? Het is een zeer moeilijk boek . Als we raad vragen dan weten de meeste kerkgangers niets of heel weinig of het moeten Jehova-getuigen zijn, maar die hebben nogal eigenaardige theorieën .

Ik geloof dat merkbaar is dat ouders het de kinderen niet meer inprenten.

God zegt: als u mijn wet vergeet, dan zal ik uw kinderen vergeten:

Hosea 4:6

Mijn volk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis is; dewijl gij de kennis verworpen hebt, heb Ik u ook verworpen, dat gij Mij het priesterambt niet zult bedienen; dewijl gij de wet uws Gods vergeten hebt, zal Ik ook uw kinderen vergeten.

Geloof

Gezindheid om je geloof te versterken.

Gezindheid om te lezen om iets te ontdekken.

Gezindheid te worden als wordt gevraagd aan de geadresseerden in de bijbel.

Gezindheid om niets anders te vertrouwen dan wat je leest.

Gezindheid om wat je leest ook bij dag en bij nacht je eigen te maken.

De inspanning om de psalmen van David te lezen om die te kunnen plaatsen in hun eigen context, zodat het een referentiekader wordt voor je eigen leven. Waaruit je kunt putten bij alle soorten van levensomstandigheden

Helaas is het in onze tijd niet meer zo eenvoudig dat we zonder schroom kunnen zeggen:

Kom ga met ons naar de kerk en doe als zij.

Want er is veel dwaling, waardoor de bijbel nog moeilijker lijkt,

dan als je gewoon zou lezen en aannemen.

Het eenvoudige geloof van de lezer is méér dan de professorenpraat en de leer.

De leer en handige boekjes zijn nuttig om verbanden te leggen. Maar terwijl Gods woord de eigen wonden diep open trekt door de scherpte van het concrete woord, daar bedekken verbanden veel concrete woorden en verwordt daardoor de kracht van het Woord gemakkelijk tot een zalvend en verzacht met de mens mee morferend geheel.

Het wordt aangepast, maar onder het zalf en de verzachtingen en de bedekkingen, is het concrete woord niet zichtbaar en de scherpte niet voelbaar. En liefde krijgt een nieuwe vriendelijke, uiterlijk zachte en tolerante, zichzelf en de wereld ontziende, voor de omgeving zouteloze, betekenis.

De lezer hoeft niet alles te weten of te begrijpen.

Wie teveel wil beheersen gaat veel missen.

Wie niets weet wordt stil en nederig en onderwerpt zich

aan de persoonlijke weg die God met hem gaat,stapje voor stapje.

Op een verkeerd been staan is niet erg; want het staat vast.

Want dat wat hij leest, dat is vast en zeker.

En begrip komt en groeit met de tijd en voortschrijdend lezen.

Bij een goede gezindheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan niet voor alle kerkgangers spreken maar waar ik naar kerk ga weten de meeste kerkgangers toch wel, in ieder geval in grote lijnen, wat er in de bijbel staat. Blijven natuurlijk altijd wel punten over die inderdaad moeilijk zijn of waar men het niet over eens is maar dat is toch maar over een klein deel van de bijbel.

Een Bijbel vanuit een theologisch, letterkundig, etymologisch, cultureel etc perspectief bestuderen op academisch niveau gaat wel ietstjes verder dan in grote lijnen weten wat er in de je favoriete vertaling staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan niet voor alle kerkgangers spreken maar waar ik naar kerk ga weten de meeste kerkgangers toch wel, in ieder geval in grote lijnen, wat er in de bijbel staat. Blijven natuurlijk altijd wel punten over die inderdaad moeilijk zijn of waar men het niet over eens is maar dat is toch maar over een klein deel van de bijbel.

Een Bijbel vanuit een theologisch, letterkundig, etymologisch, cultureel etc perspectief bestuderen op academisch niveau gaat wel ietstjes verder dan in grote lijnen weten wat er in de je favoriete vertaling staat.

Ik zie geen enkele noodzaak voor alle kerkgangers om op academisch niveau de bijbel te bestuderen. Als je het leuk vindt prima, maar anders is het christelijk geloof kernachtig samengevat in een aantal belijdenissen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als meerdere mensen dergelijke dingen als uit de openingspost beweren (het was ook 1 van de dingen die ik hoorde op n open dag Theologie aan n uni!), wil ik er persoonlijk meer van wweten. Ãœberhaupt lijkt t mij nogal logisch dat je zoveel mogelijk wilt weten over t belangrijkste boek ter wereld. Of dat voor anderen ook geldt weet ik niet. Noodzakelijk voor alle gelovigen is sowieso niet aan mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op een academische manier de Bijbel bestuderen leidt tot iets dubbels. De Bijbel is in eerste instantie een geloofsboek waarvan we geloven dat we het kunnen begrijpen door de Heilige Geest. Een academisch onderzoek naar de Bijbel schakelt als eerste God als als actor in het hele onderzoek naar de Bijbel, om alleen datgene te onderzoeken wat binnen de wetenschappelijke grenzen valt. Ik kan me goed voorstellen dat een steeds verdergaande wetenschappelijke visie op de Bijbel kan leiden tot een uit het oog raken van de Bijbel als geloofsboek. Je kunt je daarom goed afvragen welk belang je aan academische vorming omtrent de Bijbel wilt stellen voor een dominee/priester/voorganger die in eerste instantie toch het geloof zou moeten communiceren. En ik kan me ook goed voorstellen dat een steeds sterkere wetenschappelijke visie op de Bijbel in de weg gaat zitten van een geloofsvisie. Vooral omdat een wetenschappelijke visie per definitie God buitenspel zet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid