Spring naar bijdragen

Stap uit de Facebook-roes, het is nep


Aanbevolen berichten

“Ik zie dat wij mensen in een roes leven. Dit Facebook-tijdperk is een surrealistische werkelijkheid vol met prikkels en beelden. En we kunnen er maar niet uit. We zitten gevangen in een hyperrealiteit. Facebookprofielen verwijzen niet naar een echt persoon en TV is vaak een parodie op de werkelijkheid. Maar ze houden ons gevangen, sussen ons verlangen om iets goeds te doen en nemen zo’n vier uur per dag van onze tijd in beslag. Ik heb één oproep: ‘Stap eruit’.†Dat betoogde weldoener Frank Mulder op Tears Goot 500 Event. Mulder begon als journalist en startte later een woongemeenschap in Utrecht-Overvecht.

“Nederlanders doen in de hyperrealiteit maar tien minuten per dag aan vrijwilligerswerk of godsdienst. En dat tegenover de vier uur mediagebruik. En het is helemaal niet echt. Als je iets goeds wilt doen, moet je naar de concrete wereld kijken."

Frank geeft tips: “Probeer in je eigen buurt iets neer te zetten. Ga samen bidden voor de wijk en doe goede dingen. Ik ben zelf een woongemeenschap begonnen met de onderkant van de samenleving. We zitten in een voormalig winkelpand en bidden daar voor mensen of helpen ze in hun armoede. En het redt je van het idee dat je oké en aardig bent. Als mensen met een mediterraans uiterlijk een ei naar je hoofd gooien, ben je tot veel in staat. Maar die prijs heb ik er zeker voor over.â€

“Kijk in Overvecht hoeveel schulden mensen hebben, familieleden zitten in de gevangenis en er is veel verslaving. Deze mensen hebben Jezus nodig. Help hen. Ik heb uiteindelijk in de woongemeenschap gevonden wat het goede leven is: samen eten, samen huilen, risico’s nemen en geld weggeven voor het Koninkrijk van God.â€

deeljerijkdom.tear.nl

Bron: CIP

Link naar bericht
Deel via andere websites

De mensen die ik in mijn Facebook lijstje heb staan ken ik allemaal persoonlijk. Zeggen dat ze niet verwijzen naar een echt persoon is nogal onnozel. En daarmee maakt het voor mij al dat ik voor de rest compleet niet geïnteresseerd ben in wat deze man schrijft. Na 5 zinnen dus al afgehaakt en afgeschreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
“Ik zie dat wij mensen in een roes leven. Dit Facebook-tijdperk is een surrealistische werkelijkheid vol met prikkels en beelden. En we kunnen er maar niet uit. We zitten gevangen in een hyperrealiteit. Facebookprofielen verwijzen niet naar een echt persoon en TV is vaak een parodie op de werkelijkheid. Maar ze houden ons gevangen, sussen ons verlangen om iets goeds te doen en nemen zo’n vier uur per dag van onze tijd in beslag. Ik heb één oproep: ‘Stap eruit’.†Dat betoogde weldoener Frank Mulder op Tears Goot 500 Event. Mulder begon als journalist en startte later een woongemeenschap in Utrecht-Overvecht.“Nederlanders doen in de hyperrealiteit maar tien minuten per dag aan vrijwilligerswerk of godsdienst. En dat tegenover de vier uur mediagebruik. En het is helemaal niet echt. Als je iets goeds wilt doen, moet je naar de concrete wereld kijken."Frank geeft tips: “Probeer in je eigen buurt iets neer te zetten. Ga samen bidden voor de wijk en doe goede dingen. Ik ben zelf een woongemeenschap begonnen met de onderkant van de samenleving. We zitten in een voormalig winkelpand en bidden daar voor mensen of helpen ze in hun armoede. En het redt je van het idee dat je oké en aardig bent. Als mensen met een mediterraans uiterlijk een ei naar je hoofd gooien, ben je tot veel in staat. Maar die prijs heb ik er zeker voor over.â€â€œKijk in Overvecht hoeveel schulden mensen hebben, familieleden zitten in de gevangenis en er is veel verslaving. Deze mensen hebben Jezus nodig. Help hen. Ik heb uiteindelijk in de woongemeenschap gevonden wat het goede leven is: samen eten, samen huilen, risico’s nemen en geld weggeven voor het Koninkrijk van God.â€deeljerijkdom.tear.nlBron: CIPTerug naar frontpage

huh wat?

beetje vreemd stuk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vreemd artikel met rare generalisaties over de intenties die Facebook gebruikers zouden hebben.

Daarbij gaat het artikel ook uit van de vooronderstelling dat iedereen in de buurt van zijn familie en vrienden zou wonen. Het houdt geen enkele rekening met internationaliteit en afstand van je dierbaren. Een beetje wereldvreemd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik kan mij er niet in vinden, hij maakt facebook beetje te groot. Waar ik mij zelf wel in herken dat ik teveel tijd besteed aan sociale media, met name de forums. Die tijd kun je beter besteden aan bijbel studie en als Christen zijnde een actievere rol in de regio. :Y
Volgens mij is dat dus ook een beetje het hele punt van de beste man. Zijn term hyperrealiteit klinkt misschien wat vreemd, maar ook hierover zijn al wel eens wat zaken geschreven en volgens mij ook een documentaire over op TV geweest.

Natuurlijk zijn er generalisaties, maar het gros van de mensen post enkel de positieve zaken over zijn leven op Facebook. Zet zijn mooiste foto, soms nog wat gefotoshopped op Facebook, deelt alle vreugde en voorspoed in zijn leven. De negatievere kant zie je maar weinig. Dat kan voor een scheef (zelf)beeld zorgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het erg gedeeltelijk mee eens. En ik dacht hetzelfde als Raido, als het gaat om enkel het laten zien van de positieve dingen (en soms wat aangedikt).

Ik heb gemerkt dat ik snel uit verveling Facebook door ging pluizen en mensen kijken met wie ik het contact verloren had. En dan lijkt iedereen zo'n prachtig leven te leiden, waardoor ik me meer te kort voelde schieten. Sinds dien probeer ik me te beperken in het gebruik van Facebook. Want toen ik iemand sprak merkte ik dat diegene z'n leven ook niet zo roze kleurig was de afgelopen jaren, terwijl het allemaal zo mooi leek te zijn.

Ik vind het jammer dat Facebook het telefoongesprek vervangen heeft. En dat het je eigenlijk qua communicatie beperkt, in ieder geval ervaar ik dat zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik gebruik facebook voor contact met groepjes vrienden, waarbij we in een besloten groep iets kunnen posten dat ieder in de groep 'moet weten.' Ideaal en je hoeft er niet elke dag op te kijken, 2 keer per week is voldoende.

Soms share ik iets, bv obscure muziek die ik leuk vind en waarvan ik benieuwd ben wie er een reactie op geeft.

Al die dagelijkse updates van mensen heb ik sowieso nooit gelezen (ben ook in het dagelijkse leven niet zo'n sociale babbelaar ) en game verzoekjes blokkeer ik al bij voorbaat. Sporadisch speel ik zelf zo'n game, echter nooit meer dan 1 tegelijk omdat ik het zonde vind om er veel tijd aan te verspillen. Maar dat ik door iedereen en hun moeder (letterlijk en figuurlijk) met candy crush verslagen wordt kan ik toch niet op me laten zitten. Bij die game is het wel fijn dat je steeds vast zit en dan sowieso een halve dag moet wachten tot je weer levens krijgt, want ik ga er natuurlijk niet voor betalen.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Toevallig heb ik vandaag mijn account gedeactiveerd.

Ik merkte dat ik om de haverklap zat te checken of er wat nieuws op stond,

het irriteerde me als ik zag dat mensen mij hadden verwijderd.

Dus ja.. ik ben wel benieuwd hoe lang ik het volhoud maar ik ga ervan uit dat

ik niet meer terugkeer.

Plus dat alle data wordt opgeslagen en doorverkocht.. Zelfde als whatsapp.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iedereen moet zelf weten wat hij /zijn doet, maar het is zeker niet altijd nep.

Er komen ook mooie artikelen langs van vrienden die ik graag lees.

Maar wanneer je ieders profiel gaat afstruinen, ja dan gaat het wel ver met de verslaving, lijkt me een dagtaak.

Ik heb fijne vriendschappen opgedaan via facebook en hyves, mensen die ik IRL ook ben gaan zien.

Vandaag nog een afspraak met iemand uit mijn woonplaats, het bleek dat we zo'n klik hadden, iets wat we van tevoren niet wisten terwijl we elkaar regelmatig zagen.

Dat is winst voor mij. :Y

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het nog steeds handig, ik heb met zo'n 20 a 30 mensen regelmatig contact via facebook, en daar heb ik ook vaak echt wat aan in het dagelijkse leven. De meesten zie ik ook regelmatig in persoon.

Daarnaast is het een leuke manier om oude vrienden die je bijna nooit meer ziet of verre familieleden nog een beetje in het oog te houden.

Je moet gewoon weinig tot niet op die berichtenstroom kijken, dan heb je weinig last van al die onzin die inderdaad óók onvermijdelijk langs komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Facebook is net als al het andere in de wereld: je kunt er goede en stomme dingen mee doen. Ik vind die Frank dan ook erg kort door de bocht.

“Ik zie dat wij mensen in een roes leven. Dit Facebook-tijdperk is een surrealistische werkelijkheid vol met prikkels en beelden. En we kunnen er maar niet uit. We zitten gevangen in een hyperrealiteit. Facebookprofielen verwijzen niet naar een echt persoon
Ik heb via Facebook contact met mensen die ik echt ken, maar die ik niet zoveel kan zien als ik zou willen. Dat zijn echte contacten met echte mensen.
en TV is vaak een parodie op de werkelijkheid.
Ook zo kort door de bocht. Soms is tv stom, maar er zijn ook hele goede programma's. Natuurlijk moet je beseffen dat tv nooit helemaal de echte wereld kan laten zien, maar dat wil niet zeggen dat ze niet voor een groot deel de echte wereld kan laten zien.
“Nederlanders doen in de hyperrealiteit maar tien minuten per dag aan vrijwilligerswerk of godsdienst. En dat tegenover de vier uur mediagebruik. En het is helemaal niet echt. Als je iets goeds wilt doen, moet je naar de concrete wereld kijken.
Wat een onzinvergelijking. Ten eerste kun je goede dingen doen via de media en mensen bereiken die je niet kan bereiken via zijn wijkinitiatieven. Ten tweede, media heeft vaak ook met werk te maken. Ik zit vaak op internet voor mijn werk, om informatie te vergaren die ik niet zou kunnen vergaren met een woongemeenschap. Ten derde: Niet alles hoeft nuttig te zijn. Ik vind het heerlijk om als ik moe ben van al mijn echte werk even achter de tv te hangen. Erg nutteloos, maar ik heb het nodig. Dat heet ontspannen.
Frank geeft tips: “Probeer in je eigen buurt iets neer te zetten. Ga samen bidden voor de wijk en doe goede dingen. Ik ben zelf een woongemeenschap begonnen met de onderkant van de samenleving. We zitten in een voormalig winkelpand en bidden daar voor mensen of helpen ze in hun armoede. En het redt je van het idee dat je oké en aardig bent. Als mensen met een mediterraans uiterlijk een ei naar je hoofd gooien, ben je tot veel in staat. Maar die prijs heb ik er zeker voor over.â€
Frank moet beseffen dat niet iedereen dezelfde talenten heeft als hij, en dat niet iedereen geschikt is voor wijkwerk en woongemeenschappen. En dat is maar goed ook, want dan zou je een hoop mensen niet meer bereiken.
“Kijk in Overvecht hoeveel schulden mensen hebben, familieleden zitten in de gevangenis en er is veel verslaving. Deze mensen hebben Jezus nodig. Help hen. Ik heb uiteindelijk in de woongemeenschap gevonden wat het goede leven is: samen eten, samen huilen, risico’s nemen en geld weggeven voor het Koninkrijk van God.â€
Er zijn ook mensen die Jezus nodig hebben en die niet in Overvecht wonen, maar met wie je een goed gesprek via Facebook kunt hebben. Er zijn ook mensen in Afrika die Jezus nodig hebben, en die je kunt helpen door documentaires op tv te kijken en een gift over te maken via internetbankieren.

Frank, er zijn meer manieren om goed te doen. Jouw weg is niet de enige ware.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid