Spring naar bijdragen

Echte vrijheid alleen bij Jezus


Aanbevolen berichten

Op TV zag ik Christenen die echt helemaal vrij zijn en vrijmoedig zijn over hun ervaringen , ook zijn ze eerlijk als ze de ander kunnen helpen , op vakantie kwam ik een Schot tegen die eerlijk vertelde op welke punten ik nog kon verbeteren, hij deed het heel gaaf, echt om te helpen, heeft dat te maken met de teksten zoals

Als de Zoon je vrij maakt ben je waarlijk vrij

De waarheid maakt vrij

We zijn geroepen om vrij te zijn (Efeze 5)

Mattheüs 11:28. Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven

Iemand meer teksten over de vrijheid ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

In 2 Korinthiers 3:17 wordt ook over vrijheid gesproken. Daar waar Gods geest aanwezig is, daar is vrijheid.

Sommige personen die zonder God en gebod leven, hebben wellicht het idee dat ze vrij zijn en dat leven volgens de wetten en principes uit de Bijbel die vrijheid beperkt. De Bijbel geeft aan hoe het echt zit. In 2 Petrus 2:18,19 staat dat ze zelf slaven zijn. Ze doen a.h.w. de wil van hun onvolmaakte vlees, met alle gevolgen van dien.

Maar Gods geest brengt goede eigenschappen in de mens naar boven. Ze worden genoemd in Galaten 5:22,23; o.a. liefde, vreugde, vrede, vriendelijkheid en zelfbeheersing. Tegen zullen eigenschappen is geen wet - 5:18. Wat heerlijk als je onder mensen bent die die eigenschappen tentoonspreiden. Dat is pas vrijheid!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Mooi onderwerp, vrijheid! Want wie wil er nu geen vrijheid?

Dus de vraag is dan: hoe vinden we vrijheid?

joh 8:32 U zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u bevrijden.’

Aha! Dat is een belangrijke sleutel, denk ik. Blijkbaar is het niet kennen van de waarheid dus de reden dat we niet vrij zijn. We zijn dan wat Jezus 'slaaf van de zonde' noemt.

Maar wat is dan de waarheid? Kunnen we die kennen? Ik ben bang dat het antwoord nee is als we zijn aangewezen op ons eigen denken.

rom 8:7 Onze eigen wil staat vijandig tegenover God, want hij onderwerpt zich niet aan zijn wet en is daar ook niet toe in staat. 8 Wie zich door zijn eigen wil laat leiden, kan God niet behagen.

Dus die waarheid is niet een intellectueel iets wat we met ons eigen verstand kunnen aannemen. Het is iets wat er ver te boven gaat.

Toch is de waarheid ontzettend dichtbij. Het is ook zelf-evident, anders zou het 'de waarheid' niet zijn. De waarheid is dat wat hier en nu is.. altijd. Maar om de 1 of andere reden zien we dat niet, en zien we alleen datgene wat ons eigen ikje ons voorprojecteert. Dus wat moeten we doen om van die slavernij van ons ikje af te komen?

Het antwoord is eigenlijk simpel. We moeten van de invloed van dat ikje af. In de bijbel heeft men het over kruisigen van onszelf.

Het resultaat is dan wat we Paulus in gal 2 zien zeggen:

Met Christus ben ik gekruisigd: 20 ikzelf leef niet meer, maar Christus leeft in mij.

En Christus is synoniem met de weg, de waarheid en het leven. Alleen via die weg, de waarheid en het ware leven vinden we bevrijding. En dat is natuurlijk niet de persoon Jezus van 2000 jaar geleden, maar datgene wat Hij vertegenwoordigde in zijn leven; de waarheid, het ware leven, de weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Payt mooie post, dank je.

Gelukkig heeft God de waarheid omtrent hem en zijn voornemen, etc. bekend gemaakt zodat we niet in het duister hoeven te tasten. Trecht wijs je op zijn zoon Jezus Christus "als het (geestelijk) licht dat in de wereld is gekomen om alle soorten van mensen te verlichten".

Hij is de weg naar de Vader want wij waren "van God los", zonder Jezus vinden we de Vader niet.

Gods werkelijkheid is te zien in de schepping.....

(Romeinen 1:19, 20) . . .omdat hetgeen omtrent God bekend kan zijn, openbaar is onder hen, want God heeft het hun openbaar gemaakt. 20Want zijn onzichtbare [hoedanigheden] worden van de schepping der wereld af duidelijk gezien, omdat ze worden waargenomen door middel van de dingen die gemaakt zijn, ja, zijn eeuwige kracht en Godheid, zodat zij niet te verontschuldigen zijn;

En de Bijbel verklaart wie de schepper is, wat zijn werken zijn, hoe zijn Naam is en hoe hij aanbeden wil worden...

(Jesaja 48:17) . . .„Ik, Jehovah, ben uw God, die u leert [uzelf] baat te verschaffen, die u doet treden op de weg die gij dient te bewandelen. . .

(Johannes 4:23, 24) . . .Maar het uur komt, en is nu, waarin de ware aanbidders de Vader met geest en waarheid zullen aanbidden, ja, want de Vader zoekt zulke mensen om hem te aanbidden. 24 God is een Geest, en wie hem aanbidden, moeten [hem] met geest en waarheid aanbidden.â€

Blijf zoeken naar de waarheid, oprechten zullen het met Gods hulp vinden.

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid