Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Nee, dit topic gaat niet over of bidden wel of niet werkt.

Waar het wel over gaat: ik denk dat het beeld van bidden dat de gemiddelde "niet-bidder" heeft, is dat bidden 'om een gunst vragen van God' is. Wat die gunst ook mag zijn - van fietssleutels terugvinden tot genezing van een ziekte.

Nu heb ik wel eens gehoord dat bidden ook een soort meditatie kan zijn. M.a.w. tot rust komen, geloof sterken, dat soort dingen (kan ff niet zo gauw iets anders bedenken..).

Dus, wat is voor jou/jullie bidden? Ben ik nog iets vergeten te noemen? In welke verhouding ligt het: dus grotendeels "meditatie" en af en toe een gunst, of anders(om)?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn verschillende manieren van bidden. Voor mij is het belangrijkste gebed het getijdengebed, dat ik 's morgens en 's avonds bid. Dat is een soort mini-kerkdienst die je ook alleen kunt bidden, waarin vooral de psalmen centraal staan. Door het bidden van de getijden sluit je je aan bij het gebed van de Kerk en spreekt Christus door je middels de psalmen. Het is dus een soort dialoog in bijbelse bewoordingen, afgewisseld met kerkelijke gebeden en lofzangen. Daarbij is ook ruimte voor persoonlijk gebed en voor stilte. In dit gebed, en zo in alle gebeden van de Kerk, wordt er afwisselend lof geprezen, schuld beleden, gedankt, voorbede gedaan en geluisterd.

Het voornaamste doel van het gebed is regelmatig contact met God. Sommigen noemen het gebed een gesprek met God, maar dat moet je dus niet al te letterlijk verstaan. Daarbij hoeft er ook niet altijd gesproken te worden. Gewoon bij elkaar zijn kan soms voldoende zijn, hoe armzalig het gewoon stil zitten of knielen kan overkomen. Er zijn verschillende gebedsoefeningen, van het gebed in vrije bewoordingen tot het intensief overwegen van een bepaald Schriftgedeelte tot de rozenkrans. Ook zijn er korte gebeden die men door de dag heen kan bidden, zoals gebeden voor de maaltijd of voor het slapen gaan. Belangrijk is dat men de kwaliteit van het gebed niet laat afhangen van bepaalde oefeningen, ervaringen of emoties, maar dat men zich afhankelijk weet van Gods genade en dat men het gebed integreert in een goed, christelijk leven en in het ontvangen van de sacramenten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er zijn verschillende manieren van bidden. Voor mij is het belangrijkste gebed het getijdengebed, dat ik 's morgens en 's avonds bid. Dat is een soort mini-kerkdienst die je ook alleen kunt bidden, waarin vooral de psalmen centraal staan. Door het bidden van de getijden sluit je je aan bij het gebed van de Kerk en spreekt Christus door je middels de psalmen. Het is dus een soort dialoog in bijbelse bewoordingen, afgewisseld met kerkelijke gebeden en lofzangen. Daarbij is ook ruimte voor persoonlijk gebed en voor stilte. In dit gebed, en zo in alle gebeden van de Kerk, wordt er afwisselend lof geprezen, schuld beleden, gedankt, voorbede gedaan en geluisterd.

En dat is dan in een kerk of thuis? Is dit representatief voor andere christenen (kan ik me niet echt voorstellen namelijk), of "geldt" dit alleen voor katholieken (ik neem aan dat je kath. bent)?

Het voornaamste doel van het gebed is regelmatig contact met God. Sommigen noemen het gebed een gesprek met God, maar dat moet je dus niet al te letterlijk verstaan. Daarbij hoeft er ook niet altijd gesproken te worden. Gewoon bij elkaar zijn kan soms voldoende zijn, hoe armzalig het gewoon stil zitten of knielen kan overkomen. Er zijn verschillende gebedsoefeningen, van het gebed in vrije bewoordingen tot het intensief overwegen van een bepaald Schriftgedeelte tot de rozenkrans. Ook zijn er korte gebeden die men door de dag heen kan bidden, zoals gebeden voor de maaltijd of voor het slapen gaan. Belangrijk is dat men de kwaliteit van het gebed niet laat afhangen van bepaalde oefeningen, ervaringen of emoties, maar dat men zich afhankelijk weet van Gods genade en dat men het gebed integreert in een goed, christelijk leven en in het ontvangen van de sacramenten.

Danku. Wat bedoel je precies met 'kwaliteit van het gebed'?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bidden is voor mij God ontmoeten. Je neemt tijd in stilte om je gedachten op God te richten. Gebed kan lofprijzing zijn, stil zijn voor God, vragen om vergeving, vragen om bewaring en zegen, dankzegging, voorbede voor anderen (persoonlijk of voor situaties zoals in Syrie). Ik vind het zelf mooier voor anderen te bidden dan voor mezelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm ik zit momenteel in een fase dat ik niet zo trouw ben in het klassieke bidden. Ik heb jaren gehad dat ik dat wel was, maar ik ervaar nu meer vrijheid. Ik bid soms een rozenhoedje of 'praat' zomaar wat met God nadat ik een stukje uit de Bijbel heb gelezen (lectio divina). Of ik verpoos zomaar wat met Hem, in een Workpace-computerpauze, zoals ik ook tegen een menselijke vriend aan kan koeterwalen. Dingen vragen doe ik eigenlijk nooit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En dat is dan in een kerk of thuis?

Ik bid de getijden gewoon thuis. Maar het kan ook gezamenlijk in de kerk gebeden worden. Dit gebeurt echter lang niet overal en altijd.

Is dit representatief voor andere christenen (kan ik me niet echt voorstellen namelijk), of "geldt" dit alleen voor katholieken (ik neem aan dat je kath. bent)?

Ik schreef al dat ik enkel doelde op wat voor mij het belangrijkst is. Maar het getijdengebed wordt voornamelijk door katholieke en oosters-orthodoxe geestelijken gebeden vanwege ontwikkelingen in de geschiedenis ervan. Ze is echter ook bedoeld om door leken (dus niet-geestelijken) gebeden te worden en dat gebeurt dan ook steeds meer. Protestanten kennen echter ook vaste gebeden, hoewel die vaak persoonlijk geformuleerd zijn, maar een echt dagelijks gebeden getijdengebed is daar meestal niet bekend.

Het dagelijks bidden is echter wel iets wat veel christenen doen en wat ook door alle denominaties als erg belangrijk wordt gevonden. Binnen de katholieke Kerk is daarbij de rozenkrans nog altijd erg populair en er zijn ook parochies waar men dagelijks de Mis opdraagt en dus dagelijks naar de kerk kan gaan. Meestal is er dan ook een klein, wisselend groepje gelovigen die dat doet. Protestanten bidden meestal een eigen gebed en hebben meestal ook een sterkere traditie in het dagelijks lezen van de Schrift.

Danku. Wat bedoel je precies met 'kwaliteit van het gebed'?

Dat het gebed oprecht is en wordt verricht vanuit het verlangen God te ontmoeten en naar Hem te luisteren. En dat het gebed wordt gedragen door een rechtvaardig, christelijk leven en het regelmatig ontvangen van de sacramenten. Dit moet je niet verwarren met vurigheid of met emotie, maar meer met trouw in het dagelijks gebed en ook bij God willen zijn als je niets ervaart of het idee hebt dat het er toch niet zou toe doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus, wat is voor jou/jullie bidden? Ben ik nog iets vergeten te noemen? In welke verhouding ligt het: dus grotendeels "meditatie" en af en toe een gunst, of anders(om)?

Wat mij betreft mag je onder bidden elke vorm van communicatie van de mens naar God toe scharen. Op die manier kan zingen een gebed zijn, kan stil zijn een gebed zijn, kunnen gedachten een gebed zijn. Eigenlijk elke manier van communiceren die je tussen mensen gebruikt, zou je ook kunnen gebruiken naar God toe. Zelf heb ik in ieder geval wel eens gedichten naar God geschreven, omdat ik geen andere manier wist om de emoties te uiten die er in mij leefden.

En wat de inhoud van het gebed betreft. Een vloek die je richt tot God is net zozeer een gebed als al het andere wat je tot God zeggen wilt.

En wat de verhouding betreft, daar zul je een balans in moeten vinden... De één praat veel liever terwijl de ander veel liever stil is met de ander, terwijl weer een ander communiceert tot God door te genieten van de natuur (als een wandeling door het atelier van de kunstenaar).

In ultimo zou ik bidden het delen van je hart (en wat daar leeft) met God willen noemen. Dat kan op vele verschillende manieren en op vele verschillende niveaus van intensiteit en diepgang.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja ik herken me in wat Eli7 beschrijft als bidden. Bidden is voor mij op willekeurige momenten bidden vanuit behoefte. Ook bij mij valt daar naar religieuse muziek luisteren onder, ik ga op de fiets naar mijn werk en als ik dan langs de weilanden kom en de koeien in de mist zie staan dan voelt dat ook als gebed; ontroering, blij met het goede van de schepping etc.

Soms bid ik vanuit wanhoop, angst, onrust en vaak geeft dat rust. Vaak ook om te danken voor het goede wat er in mijn leven is. In bed is een goed moment voor mij om te bidden, de dag doornemend, mijn zorgen bij de Heer leggen als het ware. Is dat self fullfilling provecy? Natuurlijk heb ik me dat wel eens afgevraagd maar niet op de moment dat ik bid, ik heb het dan nodig.

Het bidden in de kerk doe ik dus minder omdat ik op dit moment weinig in de kerk kom, iets wat ik zeker weer wil oppakken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bidden is voor mij mijn relatie met God onderhouden, zoals je ook tijd spendeert met vrienden. Dat kan door te praten, maar ook door gewoon 'bij God' te zijn (God is altijd bij mij, maar tijdens het bidden probeer ik me er meer bewust van te zijn). Het kan ook door te luisteren, bijbellezen, muziek, etc. Tijdens mijn geloofsleven heb ik steeds meer geleerd met God om te gaan zoals ik met vrienden of familie omga, maar omdat ik Hem niet kan zien vind ik dat soms moeilijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
wat is voor jou/jullie bidden?

Bidden is voor mij mijn hart luchten, even tegen God praten in die zin dat Hij toch wel luistert. Hem om kleine momenten op een dag een bedankje geven, omdat er een stuk liefde of wat dan ook is uitgedeeld.

Praktisch overigens(wat bij bidbijeenkomsten in evangelische kringen nog weleens voorkomt): Staan, zitten of ijsberen met ogen dicht, handen gevouwen of in de lucht, en (over het algemeen) positieve dingen uitspreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat ik altijd wel opmerkelijk vind is hoeveel blijdschap je kan voelen als je oprecht voor een ander bid.

Bidden voor anderen geeft inderdaad meestal veel meer voldoening dan bidden voor jezelf.

Net als koken. :P Koken voor je huisgenoten is veel leuker dan alleen koken voor jezelf. :Y

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Bidden is voor mij vaak danken. Ik bid ook wel veel voor anderen (ook voor mezelf hoor), de laatste tijd meer omdat dat ook bij mijn werk hoort. Maar danken blijft voor mij wel de basis. Verder is stilte ook belangrijk in mijn gebedsleven, en ervaar ik met anderen zingen en samen eten enzo soms ook als gebed. Ik heb wel de ontzettende luxe dat dagelijks gebed deel uitmaakt van mijn professionele leven, dat voedt me heel erg merk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bidden is in gesprek zijn met God.

De 'riedel' die ik afsteek in de avond is meestal God danken, soms vergeving vragen en vervolgens voorbeden voor anderen en ten slotte voor mezelf.

Voor de rest is gebed voor eten en de gebeden in de liturgie op zondag.

Daarnaast heb ik heel soms wel eens van die gebedsmomenten van stilte in mijn eentje of in de kerk waarin ik vooral probeer te luisteren. Dat zijn de meest confronterende momenten. Dan hoor je namelijk ook wel eens dingen die je eigenlijk niet wilt horen. Tegelijk zijn het voor mij ook de meest ingrijpende momenten geweest. Mystiek zelfs.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid