Spring naar bijdragen

Ik ga niet naar de kerk.


Aanbevolen berichten

Ik ben een denker, een gelovige denker. Ik geloof in God en tegelijkertijd zoek ik God. Het zoeken naar God is iets wat ik graag doe, waar ik eerst nog mn twijfels had en ik dacht 'had ik Hem ondertussen niet eens moeten vinden?' zijn die twijfels er nu veel minder. Ook wel dankzij Blaise Pascal, die Descartes antwoordde op zijn 'Ik denk dus ik ben' met 'Ik zoek God, dus heb ik Hem gevonden'.

Tot zover een inleiding die nog totaal niet duidelijk maakt waarom ik dit topic start. Wel geeft het een kleine impressie van hoe mijn Christelijke leven er uit ziet of mijn relatie met God misschien. Het woordje 'kerk' is alleen nog niet gevallen en de titel is toch echt het onderwerp van dit topic. Ik ga niet naar de kerk. En hier heb ik redenen voor, redenen die ik wil delen en redenen die ik voorlopig voor mezelf houdt.

Ik ben tussen de 25 en 30 jaar oud, ben tot mijn 20e elke zondag naar de kerk geweest en heb daarna periode gehad van kerkbezoeken, periodes van kerkloosheid en periodes van een variatie op de kroegentocht; mijn eigen kerkentocht. Omdat ik meerdere kerken bezocht heb, meerdere stromingen heb ervaren en vooral veel om me heen heb gekeken heb ik denk best een idee van wat de kerk is. En dan misschien meer van wat de kerk voor mensen is.

Wat me opgevallen is, is dat er vaak een focus is op enkele doelgroepen. Er is een focus op de kinderen, een focus op de jongeren /jongvolwassenen, focus op gezinnen en de ouderen worden niet vergeten. En dat is top, zonder sarcasme vind ik het goed als een kerk zicht richt op een grote variëteit. Maar in mijn ogen mist er een klein stukje in de doelgroepbepaling en die zou zijn 'de 25plussers', de exstudenten, de ‘mijneerstebaan’-ers en zeker in deze tijd ook de ‘ik wil werken maar kan geen werk vinden’ (werkloos heeft zo’n nare smaak).

Na het afronden van je studie, je eerste baan of misschien de eerste 3 jaar op de arbeidsmarkt gaat er het een en ander veranderen. Misschien wel vooral als je het aardig op de rit hebt. Je hebt een eigen huisje of kamer, je krijgt loon naar werken en heb meerdere mogelijkheden om van a naar b te komen. Oftewel, je hoeft je niet zo druk meer te maken om de randzaken van het leven en gaat je drukker maken om je plek op de wereld. Doe je het werk wat je leuk vind, woon je in de juiste stad, waarom zie je die vriend of vriendin nog zo weinig, waar ga je de tijd vandaan halen om.. Etc.

Ok, ik heb een poging gedaan de doelgroep te schetsen en misschien herken je jezelf, misschien een beetje of totaal niet. Waar het mij eigenlijk om gaat is dat er denk ik een groep mensen is (en daar reken ik mezelf onder) die God zoekt tussen alle bedrijvigheden door maar niet goed weet hoe daar invulling aan te geven. We praten meer over de nieuwe Facebook privacy instellingen, de nieuwe iPad of DWDD. Waar ik zelf meer en vaker behoefte aan heb is praten over God, over Christen zijn in een wereld waar we in enkele jaren tijd steeds meer individuen geworden zijn. Leuk die sociale netwerken maar misschien moeten we die benaming aanpassen naar asociale netwerken, kijkmijeens netwerken of almijnvriendenzijndigitaal netwerken. Een beetje flauw allemaal maar het lijkt wel het huidige antwoordt op Descartes 'ik denk dus ik ben' wij maken er van 'ik zit op Facebook dus ik ben'.

De kerk. Voor mij is de kerk op dit moment vooral voor de mensen die al keuzes hebben gemaakt, God al hebben gevonden en op zondag hun God willen aanbidden en samen sterk te worden in de relatie met God. En dat is fantastisch voor deze mensen maar een stap te ver voor sommige zoekenden. Ik heb hier ook topics voorbij zien komen waarbij iemand wel naar de kerk wil maar niet durft of niet weet hoe en waar. En dat begrijp ik heel goed, de kerk lijkt toch meer voor de 'gevorderden'. En volgens mij is daar ook een kans of misschien moet ik het oplossing noemen. Het is namelijk ook feit dat de kerkgang al jaren afneemt en ik denk vooral in leeftijd 25-35.

Ik ga niet naar de kerk. En ik denk dat er hier wel meer zijn. Tegelijkertijd denk ik wel dat er behoefte is naar een kerk, maar een kerk die er wel wat anders uit ziet. Misschien een overbruggingskerk, een kerk waar je met elkaar praat en waar er over God gesproken wordt. Waar er wordt gepraat over een aflevering ‘Adieu God’ of ‘Zomergasten’ of een goede film. Waar iedereen kan zeggen wat hij of zij wil en waar we van elkaar leren. Waar je de belangrijkste persoon bent als je er voor eerst bent en je gewaardeerd wordt, hoe veel of weinig je ook zegt.

Als je dit nu gelezen hebt en je wilt er wat over zeggen dan zou ik interessant vinden als je je leeftijd meldt (al is dat niet specifiek maar bijvoorbeeld tussen de 25 en 30).

Ook als je er verder niets over te zeggen hebt maar eventueel interesse zou hebben mee te denken in de toekomst laat dan een kort bericht achter met je leeftijd. Dan weten we in ieder geval dat je meeleest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De kerk is voor alle lagen van de bevolking, alle rangen en standen. Of men nu in de kinderschoenen staat van het geloof of al decennialang diepe spirituele ervaringen heeft. Dat is het mooie van je lokale geloofsgemeenschap. Allemaal verschillende mensen op verschillende punten van hun reis in het levend die elkaar ontmoeten en ondersteunen.

Maar ook jij als gelovige niet-kerkganger kan een rol vervullen in je plaatselijke geloofsgemeenschap. Zoek contact met je plaatselijke parochie/gemeente en geef aan dat je vrijwilligerswerk wil doen en dat je interesse x of y hebt. Grote kans dat ze wat passends voor je vinden.

Een geloofsgemeenschap is meer dan enkel de zondagse bijeenkomsten met de viering of dienst. Het is echter wel geven en nemen.

Edit: ik ben overigens 32.

Toen ik begin 20 was werd ik weer gelovig om het zo maar te noemen. Heb toen oa de plaatselijke parochie benaderd voor vrijwilligers werk en heb van daaruit de geloofsgemeenschap leren kennen. Best een fijne manier waarbij je snel veel mensen leert kennen en na een tijdje ook zo nu en dan zonder drempel naar de viering gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Allemaal verschillende mensen op verschillende punten van hun reis in het levend die elkaar ontmoeten en ondersteunen.

Ik heb mijn vraagtekens bij het gedeelte wat ik hier quote en dat heb ik geprobeerd toe te lichten in dit topic. Ik begrijp wat je zegt over de kerk en over wat het kan en zou moeten zijn maar ik denk dat het vaak minder toegankelijk is. Vrijwilligerswerk of een taak vervullen binnen de gemeente kan prima bijdragen aan het onderdeel zijn van een gemeenschap en dan maakt het inderdaad niet uit hoe oud je bent of in welke fase van je geloofsleven je zit. Mijn punt is echter dat er 'iets' mist wat wellicht de reden is dat kerken minder vol zitten en veel mensen van (van mijn leeftijd?) Christen zonder kerk zijn.

Dat 'iets', dat probeer ik te benoemen of hier bespreekbaar te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Allemaal verschillende mensen op verschillende punten van hun reis in het levend die elkaar ontmoeten en ondersteunen.

Ik heb mijn vraagtekens bij het gedeelte wat ik hier quote en dat heb ik geprobeerd toe te lichten in dit topic. Ik begrijp wat je zegt over de kerk en over wat het kan en zou moeten zijn maar ik denk dat het vaak minder toegankelijk is. Vrijwilligerswerk of een taak vervullen binnen de gemeente kan prima bijdragen aan het onderdeel zijn van een gemeenschap en dan maakt het inderdaad niet uit hoe oud je bent of in welke fase van je geloofsleven je zit. Mijn punt is echter dat er 'iets' mist wat wellicht de reden is dat kerken minder vol zitten en veel mensen van (van mijn leeftijd?) Christen zonder kerk zijn.

Dat 'iets', dat probeer ik te benoemen of hier bespreekbaar te maken.

Er hoeft niet zo zeer iets te missen om minder aantrekkelijk te zijn voor een bepaalde groep mensen.

Ik heb een aantal jaren jongerenvieringen georganiseerd maar je moet wel iets authentiek op geloofsvlak bieden aan de jongeren. Concurreren met je scouting, volleybal, voetbal, jongerendisco enz enz dat gaat je toch niet lukken. Die ambitie moet je als geloofsgemeenschap ook niet hebben. Toch kun je vanuit die authenticiteit een aantrekkelijk programma maken. Het is echter maar de vraag of het aanslaat, zeker op de lange termijn. Geloven is geven en nemen en niet individualistisch. Onze samenleving is steeds individualistischer ondanks (en deels dankzij) alle social media.

Maar denk jij vanuit het geloof iets toe te kunnen voegen aan het reeds bestaande aanbod van je lokale geloofsgemeenschap dan raad ik je van harte aan om daar eens over te praten met vertegenwoordigers (priester/dominee/parochieraad/pastoraatsgroep/diaken/enz) van die geloofsgemeenschap.

Christenen zonder kerk en dus geloofsgemeenschap, ik geloof daar niet zo in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik herken me wel een beetje in wat je zegt, ben een paar jaar jonger dan jij, maar al wel afgestudeerd van de universiteit en gestart met werken. Ik ben nog wel lid van de kerk, maar ben om verschillende redenen al een poosje niet in een kerk geweest. Persoonlijk zoek ik het bij mezelf, en niet zozeer bij dat de kerk wat mist. Ik mis een 'sense of belonging' in mijn leven, ik weet niet waar ik wil werken, wat ik wil doen, en bij de kerk waar ik nu ben blijf ik niet bij omdat ik daar niet meer in de buurt ga wonen.

Dat gebrek in weten waar ik thuishoor ervaar ik in veel aspecten van mijn leven, maar ik geef daar niet de gemeente de schuld van. Ik zie het ook bij al mijn vrienden die pas zijn afgestudeerd en beginnen aan het werkende leven. De tegenstrijdige behoefte aan vastigheid en vrijheid. Verbondenheid met anderen en kunnen gaan en staan waar ik wil. Ik mis dan wel iets als ik in de kerk ben, maar ik mis vooral iets bij mezelf, en niet zozeer in het aanbod aan groepen en kringen van mijn kerk. Ik gok dat ik daar ook wel weer uit/overheen groei.

Maar, als jij dat wel zo ervaarde, wat lette je om binnen je toenmalige gemeente te kijken of er niet een kring of groep op te richten was die aansloot bij wat jij meemaakte? dus bijvoorbeeld voor pas-afgestudeerden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het wel voor een deel eens met multivitamine.

Ik ben het tegelijk wel eens met Thorgrem dat de kerk niet alleen maar de eredienst op de zondag morgen is. Dat is wel een hele belangrijke bijeenkomst, maar de kerk is veeeeel meer dan alleen dat. En ja, die diensten zijn eigenlijk niet zo toegankelijk. En persoonlijk vind ik dat ook niet erg. (Ik bedoel niet dat het een raar elite ding zou moeten zijn, maar het is nu eenmaal een eredienst gericht op leden van de kerk met een bepaalde insteek.) Maar er is best een hoop wat wel veel geschikter is. jongerenbijeenkomsten, catechisatie, etc. En als het goed is leggen die wel ergens een parallel met zondag. Alleen is mijn ervaring wel dat het nog best moeilijk is die dingen te vinden als je van buiten af komt. Dat op zondag de kerk open is, is best helder. Maar juist die zaken zijn moeilijker te vinden en loop je minder snel naar binnen. M.i. zou juist daar wel wat aan gedaan kunnen worden.

Er zou wat mij betreft wel een ‘light church’ moeten zijn. Niet als iets onafhankelijks, juist niet. Maar als een portaal en als element van de gevestigde kerken. En dan moet je niet concurreren met hippe wereldse zaken, want dat verlies je. En zoiets is ook geen alternatief op de eredienst, maar een opstapje naar een verder pad in het geloof en wellicht later een uitbreiding is.

Ik denk dat er best veel middelen al wel bestaan, maar ze hebben voor buitenstaanders nog steeds een te hoge drempel.

Ik ben overigens in de 25-30 categorie. Ik ga vaak op zondag naar de kerk. Soms niet, waarvan bepaalde keren ik het een geldige reden vind hebben en veel keren de reden gewoon ronduit waardeloos is, zoals het te laat hebben gemaakt met vrienden. ;)

Mijn ervaring is wel dat ik elke keer merk dat ik word opgebouwd in mijn geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat gebrek in weten waar ik thuishoor ervaar ik in veel aspecten van mijn leven, maar ik geef daar niet de gemeente de schuld van.

Ik wil ook zeker niet de 'schuld' leggen bij de kerk of de gemeente. Misschien had mijn betoog iets objectiever gemoeten. Zelf kan ik wel kiezen voor andere manieren dan de kerk om mijn geloof en relatie met God vorm te geven. En een kerk biedt natuurlijk naast de zondag ook de catechese en sing-in etc. Maar het ging me misschien meer om de drempel die de kerk soms heeft en de vraag of er niet meer behoefte is aan iets waar er meer een gesprek ontstaat, een dialoog in plaats van aanbidding (die komt later?). Ik probeer hier zeker niet de kerk af te vallen, ik ben meer benieuwd naar hoe Christenen hier zonder kerk toch meer diepgang kunnen vinden in iets wat misschien wel onderdeel van een kerk kan zijn. Ik kan met vrienden en familie goed praten, maar ik zou het ook interessant vinden om met onbekenden, anders denkenden en leeftijdgenoten over God en geloof te praten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Alleen is mijn ervaring wel dat het nog best moeilijk is die dingen te vinden als je van buiten af komt. Dat op zondag de kerk open is, is best helder. Maar juist die zaken zijn moeilijker te vinden en loop je minder snel naar binnen. M.i. zou juist daar wel wat aan gedaan kunnen worden.

Er zou wat mij betreft wel een ‘light church’ moeten zijn. Niet als iets onafhankelijks, juist niet. Maar als een portaal en als element van de gevestigde kerken.

Light church, dat vind ik wel een mooie term :) En inderdaad niet onafhankelijk maar als portaal. En de dienst van zondag misschien had ik daar niet over moeten beginnen, ik bedoel inderdaad meer een portaal, een ingang voor 'buitenstaanders' met een lage drempel. Ik zou bijvoorbeeld wel wat zien in een 'Gesprek met en over God'-avond. Waar je met een aantal mensen een kop koffie drinkt en vervolgens praat over eventueel vooraf bepaalde onderwerpen. Ik zou daar best initiatief in willen nemen, maar dan moeten er natuurlijk wel mensen zijn die dat interessant zouden vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waar je met een aantal mensen een kop koffie drinkt en vervolgens praat over eventueel vooraf bepaalde onderwerpen.

Bijvoorbeeld, of in het café.

Ik denk ook wel dat ze her en der wel te vinden zijn en er bestaan ook wel veel cursussen die je een beetje vertrouwd maken met geloof en kerk. Van Alpha cursus tot categesatie tot jongeren avonden. Maar ik heb toch de indruk dat veel van die dingen toch wel iets van een drempel hebben die als hoog kan worden ervaren, met name als je niemand kent die je er mee introduceert.

Althans, die indruk heb ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kijk eens of er bij jou in de buurt een Lifenet is, is zeker aan te raden.

http://www.lifenet.nu/

"LifeNet is een initiatief van Navigators en wil mensen helpen hun geloof handen en voeten te geven in de nieuwe levensfase na de studie."

Alpha cursus kan ik ook aanraden, weet niet zeker of die er is voor de doelgroep waar het hier over gaat.

Ik ben 23 en bezig met afstuderen. Waarschijnlijk ga ik gewoon bij een kerk die ook aandacht geeft aan deze doelgroep, die zijn er zeker. Ik ga tegenwoordig naar Crossroads Rotterdam, daar heb je haast niets anders dan starters, yups en jonge gezinnen. En je struikelt er over de peuters en kleuters. Voor mijn gevoel missen daar juist alle andere doelgroepen, maar dat is wel leuk voor de verandering.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik val binnen de 25/30 categorie, al enkele jaren geen lid bij een gemeente door een hoop gedoe. (topic kerkloze christenen)

Waarom zou je weer een nieuwe kerk/stroming willen beginnen?

Waar je de belangrijkste persoon bent als je er voor eerst bent en je gewaardeerd wordt, hoe veel of weinig je ook zegt.

Dit klinkt geweldig, maar (niet als aanval bedoelt) is dat niet wat vele (jeugd)kerken al proberen? En waar er altijd groepjes zullen ontstaan onder leden/bezoekers die vaker komen? Waarna het een gezellig samenkomen wordt van bekenden en je als nieuweling niet gezien wordt? Mensen be en veroordelen elkaar altijd, hoe mooi het idee ook is. Als je niet genoeg zegt, als je te weinig zegt, als je té kritisch bent of juist helemaal niet.

Het plan is schitterend, maar is het niet beter te werken met wat er is en te zorgen dat er daar plek voor iedereen is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga bijna elke zondag naar de Eucharistieviering.Er waren tijden dat ik het verslofte, maar ik merk wel echt de meerwaarde.

Maar goed, als de mis afgelopen is, dan rent de meerderheid zo snel mogelijk naar de uitgang, is mijn ervaring.Het is een gegeven waar ik mij allang mee verzoend hebt.Ik ga ook, meestal maandelijks, naar een jongerengroep.De small talk kan ik wel missen, ik vind het vaak leuker als er in groepen uit een gegaan word, en er gesprekken ontstaan.Wat ook wel leuk is,maar eigenlijk ook niet meer dan dat.Al kan het best interresant zijn.Maar ik denk dat de gemiddelde kerkdienst en het koffiedrinken er na zich niet echt lenen voor diepe gesprekken.

Maar het verlangen wat je hebt, herken ik wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
ik val binnen de 25/30 categorie, al enkele jaren geen lid bij een gemeente door een hoop gedoe. (topic kerkloze christenen)

Waarom zou je nog een weer een nieuwe kerk/stroming willen beginnen?

Waar je de belangrijkste persoon bent als je er voor eerst bent en je gewaardeerd wordt, hoe veel of weinig je ook zegt.

Dit klinkt geweldig, maar (niet als aanval bedoelt) is dat niet wat vele (jeugd)kerken al proberen? En waar er altijd groepjes zullen ontstaan onder leden/bezoekers die vaker komen? Waarna het een gezellig samenkomen wordt van bekenden en je als nieuweling niet gezien wordt? Mensen be en veroordelen elkaar altijd, hoe mooi het idee ook is. Als je niet genoeg zegt, als je te weinig zegt, als je té kritisch bent of juist helemaal niet.

Het plan is schitterend, maar is het niet beter te werken met wat er is en te zorgen dat er daar plek voor iedereen is?

Je zal altijd te maken hebben inderdaad met ongeschreven regels, en mensen die met elkaar botsen.Er word wat afgetobt. :P

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pas als mensen in een gemeenschap met elkaar om 'moeten' gaan, komen ze erachter dat al die mensen allemaal hun eigen sterke en zwakke punten verbergen achter de facade die nodig is in het dagelijks leven. Pas in het samen met elkaar leven gaan mensen zich aan elkaar ergeren, maar dat geeft aan de andere kant de unieke kans om van elkaar te leren en het beste in elkaar naar boven te halen.

Als een mens in zijn eentje christen blijft, zal hij altijd blind blijven voor de zwakheden in zijn ziel en vooral zijn geloof. Want in Gods genade heeft Hij ons onze medemens en medegelovige gegeven om ons te helpen groeien om steeds meer gelijk te worden aan God. Dus ja, kerk is best aan te bevelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waar je de belangrijkste persoon bent als je er voor eerst bent en je gewaardeerd wordt, hoe veel of weinig je ook zegt.

Dit klinkt geweldig, maar (niet als aanval bedoelt) is dat niet wat vele (jeugd)kerken al proberen? En waar er altijd groepjes zullen ontstaan onder leden/bezoekers die vaker komen? Waarna het een gezellig samenkomen wordt van bekenden en je als nieuweling niet gezien wordt? Mensen be en veroordelen elkaar altijd, hoe mooi het idee ook is. Als je niet genoeg zegt, als je te weinig zegt, als je té kritisch bent of juist helemaal niet.

Het plan is schitterend, maar is het niet beter te werken met wat er is en te zorgen dat er daar plek voor iedereen is?

Je hebt gelijk wat betreft groepjesvorming en misschien ben ik naief in mn streven en is het moeilijk te realiseren. Een groep is niet voor niets een groep, als je nieuw bent bij die groep ben je automatisch een vreemde en dat is eigenlijk ook wel logisch, niet iets wat mis is met de kerk maar gewoon een feit. Al ben je van harte welkom in de kerk, je kunt niet verwachten direct onderdeel uit te maken van de groep. Maar bij een kerk is dat toch ingewikkelder dan bijvoorbeeld in een nieuwe werkomgeving. Bij een nieuwe baan kun je je richten op projecten en doelstellingen, waar je samen moet werken met collega's en er vanzelf een band ontstaat etc. Bij een kerk ben je er voor God, zeg je in principe niks tegen elkaar tijdens de dienst en na de dienst drinken bekenden met elkaar koffie. Daar praat je over het weer en de aankomende rommelmarkt.

Daarom moet ik misschien het woord 'kerk' even laten vallen en zou de quote hierboven van mij meer passen bij een pre kerk groep oid, waarbij je samen eerst verdieping zoekt in het geloof, wereldbeeld en dergelijk en daarna vorm geeft aan die verdieping door er een kerk bij te zoeken. Ik zou het alleen wel allebei willen denk ik. Een kerk waar je op zondag met elkaar samen bent voor God en doordeweeks een samenkomst waar je er voor elkaar bent en een gezamenlijk doel hebt, namelijk dichter bij God komen in een wereld waar je zoveel afleiding hebt dat je soms op maandag al vergeten bent waar je gisteren zo vol van was..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kijk eens of er bij jou in de buurt een Lifenet is, is zeker aan te raden.

Het lijkt er op dat het niet heel actief meer is klopt dat? Als ik de site bekijk is er veel oud nieuws en weinig actueel, of is het enkel de site die niet meer up to date is?

Op de site gebeurt inderdaad niet zoveel zo te zien. Maar ik weet dat het in ieder geval in de Randstad nog wel actief is, Den Haag en Rotterdam enz. In ieder geval zullen ze mails enzo gewoon beantwoorden want het is landelijk nog actief, maar per stad zal het wel flink verschillen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een kerk waar je op zondag met elkaar samen bent voor God en doordeweeks een samenkomst waar je er voor elkaar bent en een gezamenlijk doel hebt, namelijk dichter bij God komen in een wereld waar je zoveel afleiding hebt dat je soms op maandag al vergeten bent waar je gisteren zo vol van was..

Het kan allemaal prima. De praktijk laat wel een te wensen over, maar in theorie is het mogelijk en zelfs wenselijk.

Wat ik iig een heeeeeeeeeel belangrijk punt vind: De Kerk is niet iets van zondag ochtend. Die eredienst is ontzettend belangrijk, maar ik zie het meer als het hart: Het is een vitaal orgaan met een centrale plaats in je lichaam, maar met alleen een hart schiet het ook niet op.

Maar een lichaam zonder hart schiet evenmin op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid