Spring naar bijdragen

Goede werken - hoe zit dat nou


Aanbevolen berichten

We geloven dat God ons, door de Here Jezus, heeft gered door ons geloof. En dat is uit genade (zie Efeze 2:8). Ergens anders in de Bijbel staat dat ons geloof zonder werken dood is (Jakobus 2:26). Dat lijkt elkaar tegen te spreken. Hoe zit dat dan, met die goede werken?

Het gaat bij Jakobus niet om werken die nodig zijn voor onze redding. Het gaat hier om werken die een gevolg zijn van ons geloof. We ontvangen redding door geloof en de werken maken dit zichtbaar.

Jakobus zegt dat deze werken zichtbaar moeten worden. Laat je goede werken zien, zegt hij, zodat mensen kunnen zien dat je gerechtvaardigd bent. Dat zegt de Heer Zelf ook (in Matteüs 5:26). De vraag is nu: "Hoe kunnen we op een juiste manier onze goede werken laten zien?" Er staat in Jakobus 3:13 (HSV-vertaling):

"13 Wie is wijs en verstandig onder u? Laat hij uit zijn goede levenswandel zijn werken laten zien, in zachtmoedige wijsheid."

Niet de daden maar de wandel

In het hoofdstuk ervoor - hoofdstuk 2 - heeft Jakobus gesproken over dood geloof. Dat is geloof dat niets voortbrengt. Het is geloof dat ons niet kan veranderen en dus ook niet rechtvaardigen. Er is daarom ook niets naar buiten gekomen dat zichtbaar is voor andere mensen.

Nu zegt Jakobus in hoofdstuk 3:13 dat we wijs en verstandig zijn als we een goede levenswandel hebben. Wat is die goede levenswandel? Dit is een levenswandel die het gevolg is van ons geloof in Jezus Christus. Het is het resultaat van onze gehoorzaamheid aan Jezus Christus. Dit is daarom onze verantwoordelijkheid: Niet alleen dat we geloven in de Here Jezus, maar Hem gehoorzamen en met Hem wandelen; in Zijn voetspoor.

Gehoorzaamheid aan Jezus is een uitdrukking van ons geloof in Jezus als onze Heer.

Goede werken zijn een gevolg

Het gevolg van onze dagelijkse wandel met Jezus Christus wordt dus zichtbaar in onze goede werken. Net als een goede waterbron geen slecht water kan voortbrengen (zie Jakobus 3:12) en een goede boom geen slechte vruchten (zie Matteüs 12:33), zo zal onze goede levenswandel goede werken voortbrengen.

Die goede werken mogen zichtbaar worden. Is dat in tegenspraak met andere uitspraken uit de Bijbel? Bijvoorbeeld: Wanneer we iets aan iemand schenken, laat dan de ene hand niet weten wat de andere doet. Dat betekent toch dat niemand het mag weten? Dit is ten dele waar. Het gaat er vooral om dat we niet trots mogen zijn op onze goede daad. Goede daden zijn bedoeld voor andere mensen, maar moeten altijd tot eer van God zijn (dus niet voor onze eigen eer).

Alle goede daden in het geheim doen is niet nodig. Het kan zelfs lastig zijn en een "stiekem gedoe" worden. Daarom mogen goede werken zichtbaar worden. Dat kán ook niet anders, want het zijn werken die we doen voor andere mensen, tot eer van God. (Zie voor een aantal voorbeelden wat Jakobus verder schrijft in 1:27, 2:6, 2:16 en 4:17).

Zachtmoedigheid en wijsheid

We zijn tot de conclusie gekomen dat Goede werken, wanneer ze een gevolg zijn van onze wandel met de Here Jezus, zichtbaar mogen zijn voor mensen. Hoe doe je dat op een goede manier? Daar zijn twee dingen voor nodig, zegt Jakobus (in 3:13): namelijk zachtmoedigheid en wijsheid.

Zachtmoedige mensen scheppen niet op over hun werken en treden er niet mee op de voorgrond. Zachtmoedigheid ligt echter meestal niet in onze natuur. We hebben daarom Gods wijsheid nodig om Zijn wil te doen in deze wereld, zonder daarbij de aandacht op onszelf te vestigen. Bid bij het goede, dat we willen doen, daarom om Gods wijsheid: Hoe kan ik die ander zegenen? Hoe zal ik dit doen? Hoe ontvangt U eer?

Samengevat: We zijn gered en zijn daarom gehoorzaam aan onze Heer. Dit zorgt voor een goede levenswandel. Door die levenswandel laten we goede daden zien. Dat doen we in zachtmoedige wijsheid.

Dit is de balans tussen gered zijn uit genade en de goede werken die daar uit voortkomen. We mogen God danken voor vergeving door genade, voor verandering door gehoorzaamheid en voor wijsheid om goed om te gaan met onze goede werken. Alle eer aan God!

Steven Verhorst - ZijnWoord.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat werken een gevolg zijn van het (juiste) geloof (en dus niet een noodzakelijkheid) is ook maar één van de vele moderne interpretaties. Het is niet voor niks dat Luther niks had met Jakobus en het boek het liefst helemaal uit de Bijbel liet schrappen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat werken een gevolg zijn van het (juiste) geloof (en dus niet een noodzakelijkheid) is ook maar één van de vele moderne interpretaties. Het is niet voor niks dat Luther niks had met Jakobus en het boek het liefst helemaal uit de Bijbel liet schrappen.

En welke niet-moderne interpretatie zou jij eraan geven dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat werken een gevolg zijn van het (juiste) geloof (en dus niet een noodzakelijkheid) is ook maar één van de vele moderne interpretaties. Het is niet voor niks dat Luther niks had met Jakobus en het boek het liefst helemaal uit de Bijbel liet schrappen.

Bedoel je daarmee te zeggen dat Luther eigenlijk betrouwbaarder is dan Jakobus?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is natuurlijk vloeken in de kerk, maar ik heb toch eigenlijk best sterk het idee dat als we al het ruzie zoekende theologische gekibbel van vroeger vergeten * protestanten en katholieken toch nog best redelijk kunnen vinden op praktisch vlak op dit punt.

(* Ik bedoel de vroegmoderne polemische verwijten naar elkaar)

Een aardig voorbeeldje vind ik dat bijvoorbeeld de Lutherse en de Katholieke kerk met een gemeenschappelijke verklaring kwamen over de rechtvaardigingsleer.

http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... 50&dos=151

Link naar bericht
Deel via andere websites
Voor mijn idee doen we als protestanten wel eens te moeilijk over 'goede werken'. In plaats van het er steeds over te hebben, laten we ze maar eens gaan doen!

Ik ken toch echt veel protestantse christenen die "goede werken" doen. Maar als het goed is hoor je hen hier niet over, hoogstens om middelen /geld binnen te sprokkelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Voor mijn idee doen we als protestanten wel eens te moeilijk over 'goede werken'. In plaats van het er steeds over te hebben, laten we ze maar eens gaan doen!

Ik ken toch echt veel protestantse christenen die "goede werken" doen. Maar als het goed is hoor je hen hier niet over, hoogstens om middelen /geld binnen te sprokkelen.

Een bekende (reformatorische) organisatie is: ~Woord en Daad~ dat slaat de spijker op ze'n kop.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee. Ik zeg ook niet dat er niks gebeurt, integendeel. Ik ben alleen het gepraat over de verhouding tussen geloof en goede daden een beetje zat. En de preken die zorgvuldig om de hete brij heen proberen te varen.

Waaruit blijkt je geloof? Daden. Hoe kun je anders zien of iemand 'goed' gelooft? Niet. Ik vraag me zelfs af of een gradatie van geloven mogelijk is. Maar de vraag alleen al wijst op te veel aandacht voor 'het geloof' als entiteit op zich in plaats van het goede doen voor een ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee. Ik zeg ook niet dat er niks gebeurt, integendeel. Ik ben alleen het gepraat over de verhouding tussen geloof en goede daden een beetje zat. En de preken die zorgvuldig om de hete brij heen proberen te varen.

Waaruit blijkt je geloof? Daden. Hoe kun je anders zien of iemand 'goed' gelooft? Niet. Ik vraag me zelfs af of een gradatie van geloven mogelijk is. Maar de vraag alleen al wijst op te veel aandacht voor 'het geloof' als entiteit op zich in plaats van het goede doen voor een ander.

In de discussie kan ik er ook niet veel mee omdat ik net zoveel niet of anders gelovigen zie die "goede werken" doen. Het woord alleen al klinkt als éénrichtings verkeer, maar dat komt misschien omdat ik discussie moe ben. Ja het is een werkwoord "goede werken" dus ieder op zijn manier.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is natuurlijk vloeken in de kerk, maar ik heb toch eigenlijk best sterk het idee dat als we al het ruzie zoekende theologische gekibbel van vroeger vergeten * protestanten en katholieken toch nog best redelijk kunnen vinden op praktisch vlak op dit punt.

(* Ik bedoel de vroegmoderne polemische verwijten naar elkaar)

Een aardig voorbeeldje vind ik dat bijvoorbeeld de Lutherse en de Katholieke kerk met een gemeenschappelijke verklaring kwamen over de rechtvaardigingsleer.

http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... 50&dos=151

Dat voorbeeld is wel van een heel andere orde, dan het idee van het topic. :+

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waaruit blijkt je geloof? Daden. Hoe kun je anders zien of iemand 'goed' gelooft? Niet. Ik vraag me zelfs af of een gradatie van geloven mogelijk is. Maar de vraag alleen al wijst op te veel aandacht voor 'het geloof' als entiteit op zich in plaats van het goede doen voor een ander.

Als ik kijk naar de Schrift wordt daarin ook gesproken over lauw gelovigen. Blijbaar is er een gradatie in geloof te maken. Daden vanuit geloof kunnen op verschillende manieren tot uiting komen en dat zal ook te maken hebben met je talenten. Zet je deze talenten in voor eigen belang of om het Koningkrijk van God te verheerlijken?

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:15 Ik weet wat u doet, hoe u niet koud bent en niet warm. Was u maar koud of warm! 16 Maar nu u lauw bent in plaats van warm of koud, zal ik u uitspuwen. 17 U zegt dat u rijk bent, dat u alles hebt wat u wilt en niets meer nodig hebt. U beseft niet hoe ongelukkig u bent, hoe armzalig, berooid, blind en naakt.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik Gods koningkrijk wil dienen, is dit doordacht eigenbelang. Het geeft mij waarde voor dit aardse leven, door goede werken geloof ik niet in dat ik een beter plekje in de Hemel krijg. De gift heb ik al ontvangen, Jezus staat naast mijn zij bij de veroordeling als ik dood ben.

Je doet als christen goede werken voor je zelf, niet voor God of je medemens. Waarom zal je als christen de wereld dienen, is toch raar. :?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als ik Gods koningkrijk wil dienen, is dit doordacht eigenbelang. Het geeft mij waarde voor dit aardse leven, door goede werken geloof ik niet in dat ik een beter plekje in de Hemel krijg. De gift heb ik al ontvangen, Jezus staat naast mijn zij bij de veroordeling als ik dood ben.

Je doet als christen goede werken voor je zelf, niet voor God of je medemens. Waarom zal je als christen de wereld dienen, is toch raar. :?

Je doet de goede werken niet voor jezelf, maar voor God en zijn schepping en dat je naaste het ook beter mag hebben. Het goede werken doen is niet vanuit een eigen belang, maar vanuit een stuk opoffering van jezelf aan het doel. Zoals bijvoorbeeld Medair doet door lokaal een tocht te organiseren om geld in te zamelen voor voedsel elders in de wereld. Daarmee doe je goed en maak je de mens die voedsel te kort heeft in Afrika tot je naaste. Het goede doen gaat verder dan kijken naar wat je voor jezelf eruit kan halen, maar wat kan jij doen om het voor anderen beter te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als ik Gods koningkrijk wil dienen, is dit doordacht eigenbelang. Het geeft mij waarde voor dit aardse leven, door goede werken geloof ik niet in dat ik een beter plekje in de Hemel krijg. De gift heb ik al ontvangen, Jezus staat naast mijn zij bij de veroordeling als ik dood ben.

Je doet als christen goede werken voor je zelf, niet voor God of je medemens. Waarom zal je als christen de wereld dienen, is toch raar. :?

Je doet de goede werken niet voor jezelf, maar voor God en zijn schepping en dat je naaste het ook beter mag hebben. Het goede werken doen is niet vanuit een eigen belang, maar vanuit een stuk opoffering van jezelf aan het doel. Zoals bijvoorbeeld Medair doet door lokaal een tocht te organiseren om geld in te zamelen voor voedsel elders in de wereld. Daarmee doe je goed en maak je de mens die voedsel te kort heeft in Afrika tot je naaste. Het goede doen gaat verder dan kijken naar wat je voor jezelf eruit kan halen, maar wat kan jij doen om het voor anderen beter te maken.

Dan denk ik waarschijnlijk als een slecht mens, je organiseert zo,n tocht omdat je leuk vind. Je deelt mee omdat je andere mensen zielig vind, leuk vind hun te helpen en daarvoor een dag vrij te nemen.

Mensen helpen is ook ontzettend leuk om te doen an als je van fietsen houdt. Gouden combinatie zou ik zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan denk ik waarschijnlijk als een slecht mens, je organiseert zo,n tocht omdat je leuk vind. Je deelt mee omdat je andere mensen zielig vind, leuk vind hun te helpen en daarvoor een dag vrij te nemen.

Mensen helpen is ook ontzettend leuk om te doen an als je van fietsen houdt. Gouden combinatie zou ik zeggen.

Of je als slecht mens denkt, geen idee. Wat ik zie is dat jij het vanuit een eigen belang benadert en daarmee tot deze slotsom komt. Medair zet zich in voor armlastige in de wereld. Zij organiseren een tocht om het financieel te kunnen verzorgen. Doe je daaraan mee, dan doe je dat omdat je bewogen bent met het lot van de mensen op wie Medair zich richt. Daarbij wordt een poging gedaan om het "leuk" en toegankelijk te maken door een fietstocht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan denk ik waarschijnlijk als een slecht mens, je organiseert zo,n tocht omdat je leuk vind. Je deelt mee omdat je andere mensen zielig vind, leuk vind hun te helpen en daarvoor een dag vrij te nemen.

Mensen helpen is ook ontzettend leuk om te doen an als je van fietsen houdt. Gouden combinatie zou ik zeggen.

Of je als slecht mens denkt, geen idee. Wat ik zie is dat jij het vanuit een eigen belang benadert en daarmee tot deze slotsom komt. Medair zet zich in voor armlastige in de wereld. Zij organiseren een tocht om het financieel te kunnen verzorgen. Doe je daaraan mee, dan doe je dat omdat je bewogen bent met het lot van de mensen op wie Medair zich richt. Daarbij wordt een poging gedaan om het "leuk" en toegankelijk te maken door een fietstocht.

Iets leuk maken is vanuit eigenbelang, veel makkelijker en sneller is om gewoon geld te storten. Zodat je de mensen direct kunt helpen.

Ik vind het leuk om mensen te helpen en geef regelmatig aan goede doelen. Uit rentmeesterschap, koop ik biologisch eten. Dit vind ik ook leuk om te doen, goed bezig zijn is gewoon erg leuk om te doen.

Ik word er blij van, dus gelukkig. Dit alles doe ik doordacht, oftewel doordacht eigenbelang.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het leuk om mensen te helpen en geef regelmatig aan goede doelen. Uit rentmeesterschap, koop ik biologisch eten. Dit vind ik ook leuk om te doen, goed bezig zijn is gewoon erg leuk om te doen.

Ik word er blij van, dus gelukkig. Dit alles doe ik doordacht, oftewel doordacht eigenbelang.

Dan is er denk ik niet zo veel mis met dat eigenbelang van jou. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat het juist belangrijk is om plezier te hebben in de dingen die je doet en die je moet doen. Dus niet dat je voor het plezier gaat, maar enkel het plezier zoekt in wat je al doet. Vergelijk het met naar de kerk gaan: je gaat omdat het goed is om te gaan, maar het is wel heel mooi als je daar vervolgens plezier in kunt hebben. Gewoon, omdat het ook heel leuk en mooi kan zijn om te zingen, de rituelen zo zorgvuldig mogelijk uit te voeren, de bijbelse verhalen te horen, etc. Want er is een tijd van rouwen en je verootmoedigen, maar ook een tijd van lachen, plezier hebben.

Ik kan me ook zo voorstellen dat het in de tempel destijds ook welhaast gezellig was, met haar barbequegeur, de gezangen, de vele mensen daar, het onderricht dat her en der genoten kon worden, de feestelijke maaltijden na het offer, etc. En dat het in de hemel, op bovennatuurlijk wijze dan, ook niets dan plezier en blijdschap is. Zoals een duivel moppert in Brieven uit de hel van C.S. Lewis:

In zijn hart is Hij een hedonist. Al dat vasten en waken, al die brandstapels en kruisen zijn pure facade; of zoiets als schuim op het strand terwijl het op zee, in zijn volle zee, plezier en nog eens plezier is. Hij maakt daar geen geheim van: in zijn rechterhand is "lieflijkheid voor eeuwig." [...] Hij heeft zijn wereld volgestopt met allemaal genoegens. De mensen kunnen er de hele dag van alles doen zonder dat het Hem iets kan schelen - slapen, wassen, eten, drinken, vrijen, spelen, bidden, werken.

Zelf doe ik ook liever iets leuks of moois, dan dat ik anoniem een bedrag zou storten (wat ik echter natuurlijk ook niet zal nalaten). Gewoon, omdat je dan meer echt betrokken bent bij het werk, daar dus plezier aan kunt beleven en zo het werk zelfs beter kunt doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid