Spring naar bijdragen

Christen en onchristelijke studentenvereniging


Aanbevolen berichten

Hee!

Wat vinden jullie daarvan? Kan je als een christen op een onchristelijke studentenvereniging als het corps? Mij lijkt dat de christelijke principes behoorlijk geschonden worden tijdens ontgroeningen etc.

Ik heb namelijk een (christelijke) vriendin die bij een dergelijke vereniging gaat en begon hier toen over na te denken. Uit eindelijk is het haar eigen keuze, maar toch.

En ik bekijk het nu ook wel heel erg vanuit mijn eigen mening, dus ik was wel benieuwd wat anderen hiervan vonden...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn verschillende studentenverenigingen met verschillende manieren van doen. Sommigen hebben inderdaad een vrij stevige ontgroening met vernederingen en soms ook drankmisbruik, hoewel er wel steeds meer op gelet wordt dat het niet uit de hand loopt, bij anderen is het meer een periode van ontmoeting en kennismaking op ludieke wijze. Sommige verenigingen houden vooral feesten, anderen zijn meer met de studie zelf bezig. Ontgroeningen hoeven ook niet per se onchristelijk te zijn; ze zijn vooral bedoeld om een hechte band te smeden met de vereniging.

Je kunt dus beter gewoon je vragen stellen bij verenigingen die je interessant lijken. Verder gewoon je geweten daarin volgen en als iets niet goed voelt, er dan ook niet mee doorgaan. Dan zul je denk ik wel merken (zelf geen ervaringen daarin) dat er genoeg te vinden is naar jouw gading, christelijk of niet-christelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het idee dat bij sommige ontgroeningen ook dingen die te maken hebben met bv seks erg makkelijk mee om gegaan wordt.

Voor de rest vind ik drankgebruik niet het grootste probleem. Teveel drinken is niet goed, maar he, het gebeurd nou eenmaal en als het goed is leer je hiervan. (misschien tegenstrijdig met mijn opmerking over seks eigenlijk...)

Maar ook denk ik dat bij die ontgroeningen die je als groep nog meer onderdrukt wordt, dingen moet doen die je echt niet wil. Ik snap het idee ontgroeningen, ik ben er ook absoluut niet tegen en vind zelf ook dat het nu heeft (ben lid bij een christelijke studentenvereniging) maar het moet niet te erg worden en de 'feuten' moeten wel met respect behandeld worden en het doel moet een groep vormen blijven en niet gewoon grappig een stel feutjes onderdrukken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lottie, je stelt denk een iets te algemene vraag. Ik ken christelijke studenten die lid zijn van een niet-christelijke studentenvereniging en dat gaat prima. Er zijn ontgroeningen van christelijke verenigingen die heftiger zijn dan menig niet-christelijke vereniging.

Ik denk dat je dit soort dingen per geval moet bekijken. Daarnaast kun je je afvragen waarom je juist voor een niet-christelijke vereniging zou kiezen. Ik had niet erg veel te kiezen. Maar als ik bij mijn studie vooral in aanraking kwam met niet-christenen zou ik het wel waarderen als juist die 1, 2, 3 avonden per week met de vereniging ook een christelijk gehalte hebben. Dat maakt lid zijn van een niet-christelijke vereniging nu niet gelijk fout. Ik heb soms ook grote vraagtekens als ik verhalen hoor over christelijke studentenverenigingen.

Verder zou ik iets verder kijken dan de ontgroeningen... Zegt wel iets over de vereniging uiteraard. Maar aan jou woorden lees ik af dat jij niet voor graag zou toe treden tot een traditioneel en erg studentikoos corps, dat een stevige ontgroening kent. Ik weet niet waar je studeert, maar je zou is kunnen kijken of Ichtus iets voor je is. Dat is een christelijke (breed) vereniging die een zeer milde, tot geen ontgroening kennen. Ik ken er best wat mensen (Utrecht, Leiden, Enschede(RSK)) en die hebben het er erg naar hun zin.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hee!

Wat vinden jullie daarvan? Kan je als een christen op een onchristelijke studentenvereniging als het corps? Mij lijkt dat de christelijke principes behoorlijk geschonden worden tijdens ontgroeningen etc.

Ik heb namelijk een (christelijke) vriendin die bij een dergelijke vereniging gaat en begon hier toen over na te denken. Uit eindelijk is het haar eigen keuze, maar toch.

En ik bekijk het nu ook wel heel erg vanuit mijn eigen mening, dus ik was wel benieuwd wat anderen hiervan vonden...

Ik ben zelf lid geweest bij een christelijke studentenvereniging waar ook een aantal niet-christenen lid was. Op zich heb ik die contacten altijd wel gewaardeerd, maar aan de andere kant vond ik het jammer dat de vereniging niet meer expliciet christelijk was.

Wat betreft ontgroeningen: wij hadden (hebben nog steeds, denk ik) een ontgroening, maar niet een heel erg zware (maar het was zeker geen relaxed kennismakingsweekend). Een goede ontgroening heeft een 'vangnet', bv. een systeem van mentoren/vertrouwenspersonen waarbij je kunt klagen, aan wie je kunt vertellen dat je het niet meer trekt, etc.

Ik heb uiteraard geen ontgroening bij andere verenigingen meegemaakt, dus het is moeilijk daarover te oordelen. Maar uit gesprekken met (bestuurs)leden van diverse andere verenigingen, werd me wel duidelijk dat ontgroening vaak een erg vernederende kant heeft. Het idee is natuurlijk, dat je samen door die vernedering heengaat, en dat dat een groepsband vormt. Maar ik denk dat er wel grenzen zijn w.b.t. hoever je iemand als christen kunt 'vernederen' voor zo'n doel. En ik heb het idee, dat de meeste niet christelijke verenigingen die een ontgroening hebben, over die grenzen heen gaan. Op zich niet zo verwonderlijk, aangezien christenen en niet-christenen bepaalde waarden gewoon niet overeenkomstig hebben.

W.b.t. christelijke principes die geschonden worden... dat gebeurt niet zozeer (of: niet alleen maar) tijdens de ontgroening, dat hoort gewoon bij de vereniging. Als een vereniging vooral om feesten, drank en sex draait, moet je niet gek opkijken als de ontgroening daar ook iets mee te maken heeft (maar wellicht minder, omdat je ten slotte nog maar een feutje bent op dat moment). Het is m.i. erg moeilijk om je met je christelijke principes staande te houden, als iedereen om je heen een heel andere levensstijl heeft, heel andere dingen belangrijk vindt en doet, en het over heel andere dingen heeft. Ik weet niet of ik me thuis zou voelen tussen "vrienden" die het alleen maar hebben over de laatste roddels (wie is met wie naar bed geweest) en welke one-night-stand ze afgelopen week weer gescoord hebben of hoe lazarus ze waren na het vorige feest, en hoe ze niet meer weten wat er daarna precies gebeurd is en waar ze de nacht doorgebracht hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En de vraag is denk ik niet zozeer of je een onchristelijke ontgroening krijgt, maar of je bij een onchristelijke vereniging wilt. Je studentenvereniging maakt een groot deel van je leven uit tijdens je studie (en wellicht daarna). Wil je dat je nieuwe vriendenkring in de stad waar je gaat studeren, voornamelijk uit niet-christenen bestaat?

Ik denk persoonlijk niet dat een jong-volwassene dat lang volhoud? De meeste jongeren vinden het al moeilijk om te geloven, terwijl ze midden in een gelovig wereldje (thuis, kerk, school) leven. Een studentenvereniging kan een "veilige" plek voor je zijn, als je er met mensen bent die je vertrouwt, waarvan je weet dat ze je overtuigingen niet absurd/kinderachtig/achterlijk/achterhaald/zielig/preuts/onlogisch/sneu etc. vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
  • 2 months later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid