Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hallo mede-forummers,

na een lange (erg lange tijd) te hebben meegelezen op 't forum heb ik besloten weer eens te reageren, en wel hierom:

ik ga binnenkort studeren aan de universiteit en word uitwonend. Bij veel studenten heerst een nogal los (seksueel) moraal en een maar wat al te graag grijpen naar de drank geen uitzondering. Hoe ga ik hier als christen middenin in om, zonder buiten de boot te vallen en kans te maken te worden gezien als die jongen die niets wil?

Gr Silvano

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het goed is om niet teveel af te gaan op clichés en vooroordelen en eens echt kennis te maken met de studenten die je er tegenkomt. Je zult dan merken dat er ook veel studenten zijn die helemaal niet per se zo losbandig leven. Die gewoon serieus met de studie bezig zijn, die echt niet met jan en alleman naar bed willen en alleen bij tijd en wijle voor de gezelligheid drinken. Ook zijn er studentenverenigingen die serieuzer met de studie bezig zijn en waar men enkel voor de gezelligheid drinkt. Er zijn zelfs christelijke studentenverenigingen met soms een nog wat strengere mores.

Je hoeft dus niet al te ingewikkeld te doen om je vrij door het studentenvereniging te bewegen. Ook als je niet van uitgaan houdt, zijn er in elke studentenstad wel volop verenigingen, disputen en activiteiten waar het gewoon leuk en gezellig is en waar men jouw interesses deelt. Er zijn zelfs ook uitgaangsgelegenheden waar het er wat gemoedelijker aan toe gaat. Elke student is immers anders en lang niet iedereen zit op dat dronkemanssfeertje te wachten. Laat die wapens der (voor)oordelen daarom gewoon zakken, maak kennis met de stad en met de studenten waar je mee te maken krijgt en zoek een leuke vereniging, activiteit of plaats waar je je prima thuis kunt voelen. Er is genoeg, als je maar weet waar je moet zoeken. Genoeg studenten of andere mensen die je kunnen helpen daarbij, als je je openstelt voor hen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou je er inderdaad niet te druk over maken; studenten zijn er in alle soorten en maten. Maar ik zal hier in alle eerlijkheid wel aan toe willen voegen dat het soms niet gemakkelijk is om steeds voor je eigen keuzes in te staan, zoals dat ook het geval is wanneer je een middelbare scholier bent.

Je moet gewoon zoeken naar een manier van leven die bij je past. Voor sommigen betekent dit op zoek gaan naar een christelijk studentenhuis of studievereniging. Zelf woon ik in een studentenhuis met elf anderen waarvan ik de enige ben die christelijk is. Soms is dat lastig. Hun seksuele moraal is niet de mijne en hun grappen maken soms dat ik lacherig doe over dingen waar ik liever niet om zou lachen. Maar tegelijk is het ook een rijkdom om als christen met hen samen te leven. Soms komen huisgenoten toch om een gebedje vragen, ik help hen bij het studeren van hun vak godsdienst (dat is hier voor iedereen verplicht) en het maakt dat ik niet steeds in een kringetje beland waar iedereen over alles hetzelfde denkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik ga binnenkort studeren aan de universiteit en word uitwonend. Bij veel studenten heerst een nogal los (seksueel) moraal en een maar wat al te graag grijpen naar de drank geen uitzondering. Hoe ga ik hier als christen middenin in om, zonder buiten de boot te vallen en kans te maken te worden gezien als die jongen die niets wil?

Ik denk dat daar geen passend antwoord voor is. Maar wat ik denk wat kan helpen is eerlijk over je zijn zonder een 'prekerige' manier. Het is makkelijker als mensen wel weten hoe je in het leven staat. Tegelijk ook niet verwijtend naar anderen zijn en het ook niet erg vinden met mensen om te gaan die anders over dingen denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mwa, dat hangt af van wanneer je dat doet. Maar de nacht voor je tentamen veel drinken zal meestal niet prestatieverhogend werken.

Maar ik vermoed wel dat de grootste feestbeesten die niet een juiste balans weten te vinden ook vaak degenen zijn die na 1 a 2 jaar van de studie verdwijnen.

Overigens ken ik zelf wel mensen die amper iets drinken, maar wel mee gaan naar de kroeg (en dan cola drinken, of misschien af en toe een biertje). Ze hangen helemaal niet de moraalridder naar anderen uit maar zijn best open over waarom ze zelf niet drinken. Mijn ervaring is dat hun keuze vooral gerespecteerd wordt.

Ik denk dat dan eerder het 'risico' in jezelf zit of je mate kunt houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je heel veel gaat drinken denk ik niet dat je je studie gaat halen.

Nou daar ben ik niet geheel mee eens hoor. Ben toch wel aardig los gegaan tijdens mijn studie, niet alleen met drank, maar ben wel netjes afgestudeerd. 1,5 jaar te laat, dat wel, maar ik heb er geen spijt van, vette tijd gehad |P|P

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat voor studie ga je doen? Er zijn vaak wel studie- of studentenverenigingen waar ook 'serieuze' mensen komen. Of een debatclub oid. Niet alle studenten zijn van het zuipen en scoren. Je kunt natuurlijk een christelijke studentenvereniging opzoeken. Ik wil je wel aanraden lekker jezelf te zijn en je niet mee te laten slepen om dingen te doen die je (echt) niet wilt. Dan ben je maar saai volgens sommige mensen, kan jou het wat schelen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ga Technische Geneeskunde studeren en ben van plan om, naast van een grote studentenvereniging, ook lid te worden van een kleinere, christelijke studentenvereniging. En verder ben ik ook iemand die vooral m'n eigen pad volgt, dus dat advies komt goed van pas.

Wat Olorin zegt, dat lijkt me een zeer uitdagende en vrijwel onmogelijke combinatie. Zeker twee verschillende studentenverenigingen kun je niet goed met elkaar combineren. Meestal heb je namelijk wel twee verschillende verenigingsactiviteiten per week die eigenlijk altijd op dinsdag, woensdag en/of donderdag plaatsvinden. Dat gaat plantechnisch al niet werken. Daarbij heb je ook een studie waar er meer van je wordt verwacht dan bijvoorbeeld bij rechten (wat ik doe), ook dat maakt dat je minder tijd over hebt.

Maar wat wil je eigenlijk zelf? Wil je een gezellige studententijd? Wil je je verdiepen in andere denkbeelden? Wil je christenen tegenkomen die anders geloven dan jij? Wil je juist liever ongelovigen tegenkomen? Ga je liever naar een sportvereniging? Of verdiep je je liever in je eigen vakgebied met een studievereniging? De mogelijkheden zijn bijna eindeloos. ;) Mocht je toevallig in Utrecht gaan studeren, kan ik je nog wel verdere tips geven trouwens. Ik ken het studentenleven hier best goed. :P

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ga Technische Geneeskunde studeren en ben van plan om, naast van een grote studentenvereniging, ook lid te worden van een kleinere, christelijke studentenvereniging. En verder ben ik ook iemand die vooral m'n eigen pad volgt, dus dat advies komt goed van pas.

Ha gezellig (tenminste, volgens mij is er maar 1 uni die TG aanbied).

Ik ben geen student meer/nog geen student (ik begin volgend jaar opnieuw, heb een tijdje BMT gedaan), geen lid van een christelijke studentenvereniging geweest (maar wel een zomerbijbelstudie met ze gedaan), maar ik zet wel heeeel lekkere koffie.

Maar als ik je toekomstige uni goed heb valt het heeeel erg mee aan losbandige studenten hoor. :)

EDIT: behalve bij die grotere studentenverenigingen dan. Dat zou ik niet doen. Die zijn ook helemaal niet leuk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet zelf dan altijd denken aan Matteüs 9:

[9]Toen Jezus van daar verderging, zag hij bij het tolhuis een man zitten die Matteüs heette, en hij zei tegen hem: ‘Volg mij.’ Hij stond op en volgde hem. [10] Toen hij thuis aanlag voor de maaltijd, kwam er ook een groot aantal tollenaars en zondaars, die samen met hem en zijn leerlingen aan de maaltijd deelnamen. [11] De Farizeeën zagen dit en zeiden tegen zijn leerlingen: ‘Waarom eet uw meester met tollenaars en zondaars?’ [12] Hij hoorde dit en gaf als antwoord: ‘Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieken wel. [13] Overdenk eens goed wat dit wil zeggen: “Barmhartigheid wil ik, geen offers.†Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.’

Ik zie het juist als mijn taak om niet constant tussen de brave christenen te zitten. Niet omdat ik hardcore wil evangeliseren maar omdat ik Christus present wil stellen; ik wil laten zien dat ik als christen niet wereldvreemd ben, dat je ook op een evenwichtige manier kunt leven/genieten en vooral dat er hoop is temidden van de treurnis in de wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ken genoeg mensen die uit hun (zowel christelijke als niet christelijke (gezondheid bv.)) principes niet drinken maar toch niet buiten de boot vallen. 'Zuipen' is in ieder geval geen vereiste als student. Drinken met mate is ook een optie, en daar heeft het christendom ook niets op tegen (Jezus die water in wijn verandert, of 1tim.5:23 Drink niet alleen maar water, doe er vanwege je zwakke maag en je andere kwalen wat wijn bij.).

Toevallig heb ik een ongelooflijk zwakke maag. :+

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals hier al geschreven is zijn er studenten in alle soorten en maten, er zijn echt genoeg studenten die ook niet veel op hebben met het 'losbandige studentenleventje' dat sommige anderen leiden. Denk ook dat het goed is vanaf het eerste moment duidelijk te zijn over waar je voor staat, je overtuiging niet onder stoelen of banken te steken (zonder te preken;-)) en niet persé zodat men weet dat je dus niet meedoet met... (vul maar in) maar zodat je jezelf kunt zijn en blijven en de drempel laag blijft om voor je principes te blijven staan.

Groet,

Marleen

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Even een updateje dan maar.

Ten eerste, allemaal bedankt voor de nuttige reacties. Ik heb er zeker wat aan!

Van de studentenverenigingen weet ik het nog niet. Ik zal nog even kijken wat het daarbij wordt, maar dat wordt vooral bepaald tijdens de introductieperiode. Ik denk er toch aan om gewoon bij een studentenvereniging te gaan die mij het meest aanspreekt, niet per sé christelijk.

@Dagmar; ja, er is maar 1 uni die dat aanbiedt en daar ga ik heen:). Ik kijk uit naar de lekkere koffie in De Horst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naar alle waarschijnlijkheid zal ook bij die universiteit nu de week zijn waarop alle studie- en studentenverenigingen zich een week lang presenteren (in Utrecht bijvoorbeeld de UIT-week). Zou daar iig gebruik van maken. ;)

Met het kiezen voor een introductieperiode heb je meestal ook al gekozen voor een vereniging. Want zeker bij de meer corporale verenigingen kom je niet binnen, als je geen introductie/ontgroening hebt gedaan. Zou dus niet al te lang wachten met kiezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid