Spring naar bijdragen

De vijf wijze en de vijf dwaze Maagden .


Aanbevolen berichten

Oh, die had ik een tijd terug helemaal uitgezocht. Zal die uitleg nog eens proberen te vinden.

Waar het op neer kwam is dat ze allemaal sliepen, maar de wijze hielden de wet en dat is God liefhebben met heel je hart etc. en je naaste als jezelf. Er staat in Mattheus ook dat de liefde (agape) van de meesten zou verkillen. Elkaar overleveren en elkaar haten: aanstoot nemen. Daar gaat die lamp van uit. In het origineel stond dat die lamp van die dwaze al was uitgegaan.

Dus als je nog iemand haat, vergeef, of je leeft in zonde, kom dan tot berouw en bekering opdat uw zonden uitgedelgd worden en er tijden van verademing komen.

Jezus komt snel terug (Ik zag Hem een paar weken terug in een droom 3 treden vooruit komen in de hemel), maar voordat Hij voor Zijn bruid komt, komt Hij eerst tot Zijn bruid om ons te reinigen en op te wekken, om de eindtijdoogst binnen te halen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mensen waarschuwen voor de wederkomst.

Ik zag mensen op de markt staan om te waarschuwen voor de wederkomst, is erg stoer tussen zoveel "wereldse mensen", Moeten we niet op andere forums gaan waarschuwen dat Jezus terugkomt, en dat we waakzaam moeten zijn, vrij van zonde en Wrok, we kunnen op grote forums vertellen dat Jezus terug komt, bid dat je de juiste kracht, wijsheid enzovoort krijgt.

De straat predikers zijn ook vervuld met de Heilige Geest.

We kunnen het verschil maken voor andere, of eeuwig bij de demonen of eeuwig bij God

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals bij andere dingen zou het kunnen dat de betekenis voor ons wat verloren gaat omdat we de context niet zo goed kennen. Wij hebben in ieder geval niet zo'n soort ritueel waarbij (jonge?) maagden 's nachts waken om de bruidegom te ontvangen.

Wellicht dat het gebrek aan olie bij de dwaze maagden vooral wijst op laksheid, je er met een jantje van leiden van af maken. En zich dus niet echt willen inzetten voor de bruidegom. Ze doen ook wat ze zelf willen: lekker slapen. In plaats van te waken voor de komst van de bruidegom.

In de brieven zijn talloze teksten waarin de apostelen de gelovigen aansporen hun leven te heiligen met het oog op de komst van de Bruidegom. Op dit forum kwam 1 Joh. 3 aan bod, onder andere. Het waakzaam zijn, actief bezig zijn je leven te wijden en naar Gods wil in te richten. Dat is denk ik wat het inhoudt om wijze maagd te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

paulus zei dat alle christenen opgenomen worden. 1korintiers 15:51 Ik zal u een geheim onthullen: wij zullen niet allemaal eerst sterven–toch zullen wij ALLEMAAL veranderd worden. er zaten heel veel onvolmaakte christenen tussen de korintiers maar toch zei hij dat ze allemaal opgenomen zouden worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan zal het Koninkrijk der hemelen vergeleken worden met tien maagden, die haar lampen namen en uittrokken, de bruidegom tegemoet.

(het waren allemaal gelovigen)

2 En vijf van haar waren dwaas en vijf waren wijs. 3 Want de dwaze namen haar lampen mede, maar geen olie; 4 doch de wijze namen olie in haar kruiken, met haar lampen. 5 Terwijl de bruidegom uitbleef, werden zij allen slaperig en sliepen in. 6 En midden in de nacht klonk een geroep: De bruidegom, zie, gaat uit hem tegemoet! 7 Toen stonden al die maagden op en brachten haar lampen in orde. 8 En de dwaze zeiden tot de wijze: Geeft ons van uw olie, want onze lampen gaan uit.

And the foolish said unto the wise, Give us of your oil; for OUR LAMPS ARE GONE OUT. (Matthew 25:8) Er staat dat ze uitgegaan waren in de grondtekst.

De dwaze hadden geen olie. Olie is de Heilige Geest. De lamp is het Woord van God inclusief de wet van God.

De kruik (vessel) is de persoon, de gelovige.

Je kunt de Geest niet dragen in het Woord, maar in de kruik: Hij moet leven in de gelovige. En de gelovige moet door de Geest geleid worden om Gods geboden te houden in zijn leven, zoals die in de Bijbel staan. Hij moet wat olie uit het vat/kruik in de lamp doen om de lamp te laten werken. De acties (geloof zonder werken is dood) van de persoon geven leven of licht aan de wet.

9 Maar de wijze antwoordden en zeiden: Neen, er mocht niet genoeg zijn voor ons en voor u; gaat liever naar de verkopers en koopt voor uzelf.

De wijze wisten hoe en waar ze hun olie hadden gekregen. Dat leggen ze uit.

Het advies dat ze geven is hetzelfde wat Jezus aan de kerk te Laodicea geeft: Ik raad u aan van Mij te kopen goud dat in vuur gelouterd is.

Het "kopen" kan alleen van God. Hij heeft alleen de olie om te geven.

Jesaja 55:1 en 3 Kom, koop wijn en melk zonder prijs.

Openbaringen 3 Omdat gij zegt: Ik ben rijk en ik heb mij verrijkt en heb aan niets gebrek, en gij weet niet, dat gij zijt de ellendige en jammerlijke en arme en blinde en naakte, 18 raad Ik u aan van Mij te kopen goud, dat in het vuur gelouterd is, opdat gij rijk moogt worden, en witte klederen, opdat gij die aandoet en de schande uwer naaktheid niet zichtbaar worde; en ogenzalf om uw oogleden te bestrijken, opdat gij zien moogt. 19 Allen, die Ik liefheb, bestraf Ik en tuchtig Ik; wees dan ijverig en bekeer u.

20 Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij.

Relatie

Voor de gelijkenis staat Mattheus 24:10-13

En dan zullen velen ten val komen en zij zullen elkander overleveren en elkander haten.

En omdat de wetsverachting (God liefhebben..) toeneemt, zal de liefde (agape, Goddelijke liefde) van de meesten verkillen. 13 Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden.

dwaze maagden:

dwaas: moros, net als in de gelijkenis van de dwaze man die zijn huis op het zand bouwde. Zijn Woorden hoorde, maar ze niet deed.

De wijzen deden wat Hij zei en hielden Zijn geboden:

Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

1 Johannes 2:10-11

Wie zijn broeder liefheeft, blijft in het Licht.

10 Doch terwijl ze heengingen om te kopen, kwam de bruidegom, en die gereed waren, gingen met hem de bruiloftszaal binnen, en de deur werd gesloten. 11 Later kwamen ook de andere maagden en zeiden: Heer, heer, doe ons open! 12 Maar hij antwoordde en zeide: Voorwaar, ik zeg u, ik ken u niet. 13 Waakt dan, want gij weet de dag noch het uur.

Dat zei Hij ook tegen die anderen, hebben wij niet vele tekenen gedaan in Uw Naam?

Ik heb u nooit gekend, ga weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
paulus zei dat alle christenen opgenomen worden. 1korintiers 15:51 Ik zal u een geheim onthullen: wij zullen niet allemaal eerst sterven–toch zullen wij ALLEMAAL veranderd worden. er zaten heel veel onvolmaakte christenen tussen de korintiers maar toch zei hij dat ze allemaal opgenomen zouden worden.

Er staat in de bijbel wel meer dan dat ene vers en in de context daarvan komt er toch een ander verhaal op de voorgrond. Ook van Paulus trouwens, ik heb zijn woorden nooit opgevat als dat hij dat zou stellen.

Ik krijg bijvoorbeeld vanuit Jezus' woorden toch een wat ander beeld dan jij stelt.

Matt25.41 Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen. 42 Want ik had honger en jullie gaven mij niet te eten, ik had dorst en jullie gaven me niet te drinken. 43 Ik was een vreemdeling en jullie namen mij niet op, ik was naakt en jullie kleedden mij niet. Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie bezochten mij niet.†44 Dan zullen ook zij antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien of dorstig, als vreemdeling of naakt, ziek of in de gevangenis, en hebben wij niet voor u gezorgd?†45 En hij zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor een van deze onaanzienlijken niet gedaan hebben, hebben jullie ook voor mij niet gedaan.†46 Hun staat een eeuwige bestraffing te wachten, de rechtvaardigen daarentegen het eeuwige leven.’

Lijkt er toch op dat je daden je in de verdoemenis kunnen doen storten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

je goede daden kunnen je niet redden en je slechte daden kunnen je redding niet ongedaan maken. de groep waar jezus tegen spreekt in jouw tekst, zijn mensen die vertrouwen op hun eigen daden. de rechtvaardigen zijn mensen die vertrouwen op het plaatsvervangende offer van jezus. hij neemt hun zonden op zich en legt zijn eigen rechtvaardigheid op hen.

dwaze maagden zijn joden die jezus verwerpen. wijze maagden zijn joden die jezus aannemen. de wijze maagden worden allemaal opgenomen, want de hele gemeente wordt opgenomen. Ik zal u een geheim onthullen: wij (paulus en alle christenen van corinte) zullen ALLEMAAL veranderd worden

Link naar bericht
Deel via andere websites
je goede daden kunnen je niet redden en je slechte daden kunnen je redding niet ongedaan maken. de groep waar jezus tegen spreekt in jouw tekst, zijn mensen die vertrouwen op hun eigen daden. de rechtvaardigen zijn mensen die vertrouwen op het plaatsvervangende offer van jezus. hij neemt hun zonden op zich en legt zijn eigen rechtvaardigheid op hen.

dwaze maagden zijn joden die jezus verwerpen. wijze maagden zijn joden die jezus aannemen. de wijze maagden worden allemaal opgenomen, want de hele gemeente wordt opgenomen. Ik zal u een geheim onthullen: wij (paulus en alle christenen van corinte) zullen ALLEMAAL veranderd worden

Dan lees ik wat anders dan jij, als ik de bijbel lees staat er toch echt wat anders. Jezus zegt daar toch erg expliciet dat je daden wel degelijk invloed hebben. Wel lees ik dat Je zonden vergeven kunnen worden, maar dan zul je wel oprecht berouw moeten hebben van je fouten.

Tevens haal ik wat anders uit Paulus' woorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Want we zijn van oordeel dat God de mens rechtvaardigt omdat hij gelooft, en niet omdat hij de wet onderhoudt. rom 3:28 (simpel gezegd: je wordt niet gerechtvaardigd door goede werken)

je moet ook niet vergeten dat jezus gezonden was voor israel en voornamelijk spreekt over en tegen joden onder de wet. hij riep paulus aan om de genade bekend te maken onder de heidenen.

dat je oprecht berouw moet hebben: daar ben ik het natuurlijk mee eens.

maar zoals het 'onrechtvaardig' is dat goede mensen verloren gaan door 1 ongehoorzame daad van adam, zo is het 'onrechtvaardig' dat slechte mensen gered worden door 1 gehoorzame daad van jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat moeten we doen om bij de vijf wijze maagden te horen ?

Volgens de gelijkenis:

Niet in paniek raken als je er ineens achter komt dat je blijkbaar wat bent ingedut...

"Alles" klaar hebben liggen om "op weg te gaan" als ineens die stem in de nacht klinkt:

"Zie, de bruidegom, gaat uit, Hem tegemoet"...

En ook dan nog voldoende "olie" hebben voor de tocht... (Nog mooier: voldoende "olie" hebben om te delen - staat niet in de gelijkenis, maar hé: de luisteraar is nu gewaarschuwd, waar die 10 meiskes dat niet waren!)

En dan:

"zien"

oog op de Bruidegom (die komende is)

op pad gaan

Hem tegemoet (op de weg die Hij al aanduidt)

Maar wat is dan die "olie" uit dat verhaal??

NB: een boek dat op mij heel grote indruk heeft gemaakt is "de geestelijke bruiloft" van Jan van Ruusbroec (isbn 9789061731108)

het gaat "alleen" over dit ene vers: 'Zie, de bruidegom komt. Ga op weg om hem te ontmoeten'

Link naar bericht
Deel via andere websites

de lamp is het woord en de olie is de heilige geest. psalm 119:105 en zacharia 4:6.

alleen als je de heilige geest hebt behoor je jezus toe. rom 8:9

als je de heilige geest ontvangen hebt hoef je niet bang te zijn dat je hem ooit kwijt raakt.

jezus belooft dat hij tot in alle eeuwigheid bij je blijft. joh 14.6

daarom kunnen de dwaze maagden geen christenen zijn

Link naar bericht
Deel via andere websites
de lamp is het woord en de olie is de heilige geest. psalm 119:105 en zacharia 4:6.

alleen als je de heilige geest hebt behoor je jezus toe. rom 8:9

als je de heilige geest ontvangen hebt hoef je niet bang te zijn dat je hem ooit kwijt raakt.

jezus belooft dat hij tot in alle eeuwigheid bij je blijft. joh 14.6

daarom kunnen de dwaze maagden geen christenen zijn

Maar: is die Geest dan te "grijpen"? In een oliekruik mee te nemen, zoals 5 van de 10 met die olie deden??

(waren die "vijf" dan niet zozeer "wijs", maar meer "geluksvogels", dat zij die Geest mochten ontvangen en die andere 5 niet???)

Link naar bericht
Deel via andere websites

tuurlijk wel!

de vijf dwaze maagden konden prima christenen zijn.

hoe vaak overkomt het ons niet dat je wel iemand kent, die christenlijk is maar met de verkeerde prioriteiten?

ik denk dat de kern van dit verhaal is, de moraal wel te verstaan, dat je ook in je geloofsleven je prioriteiten juist moet hebben.

als je zo bezig bent met er mooi uit te zien voor God (en dat zou je kunnen vertalen naar goed en vroom gedrag of te hard werken om jezelf het gevoel te geven dat God dan meer van je houd of dat je een beter mens bent) dat je vergeet te zorgen dat je genoeg olie hebt voor de reis naar God toe, (en dat zou je dus kunnen vertalen naar brandstof als het ware, dus de kracht die het geeft om samen te zijn als Gods gezin in Gods kerk of de energie die het kan geven om gewoon even samen te zijn met God, of het vertrouwen wat het kan kweken als je op moeilijke momenten om hulp vraagt. enz. enz. ) zodat als het dan donker word (wat je dan weer kan vertalen naar, als de moeilijke tijden komen, de beproevingen ...de momenten dat je moet bouwen op je geloof en niet meer aan je geloof) je licht zal en kan blijven branden. (het vuur....)

dus ik denk dat het allemaal neerkomt op het juist hebben van je prioriteiten! wat ons dan ook weer terug brengt naar de gelijkenis van de verloren zoon. al gaat die net weer een stukje verder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
de lamp is het woord en de olie is de heilige geest. psalm 119:105 en zacharia 4:6.

alleen als je de heilige geest hebt behoor je jezus toe. rom 8:9

als je de heilige geest ontvangen hebt hoef je niet bang te zijn dat je hem ooit kwijt raakt.

jezus belooft dat hij tot in alle eeuwigheid bij je blijft. joh 14.6

daarom kunnen de dwaze maagden geen christenen zijn

No True Scotsman.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De troparion van de Grote Maandag zegt er het volgende over (hehe, die herinner ik omdat het het mooiste stukje byzantijnse muziek is -

):

"Zie, de bruidegom komt te middernacht,

gelukzalig de dienaar die hij wakend vinden zal,

maar onwaardig is hij die Hij ledig vindt.

Mijn ziel, wees dus waakzaam

zodat gij niet door slaap overvallen wordt,

en daardoor aan de dood vervalt

en van het koninkrijk uitgesloten wordt,

maar waak en roep uit:

heilig, heilig, heilig zijt Gij o God.

Door de Moeder Gods ontferm u over ons."

Waken is dus spiritueel actief blijven. Bidden, vasten, etc. Slapen is daarvan het tegenovergestelde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
tuurlijk wel!

de vijf dwaze maagden konden prima christenen zijn.

hoe vaak overkomt het ons niet dat je wel iemand kent, die christenlijk is maar met de verkeerde prioriteiten?

Een ieder nu, die deze mijn woorden hoort en ze doet, zal gelijken op een wijs man, die zijn huis bouwde op de rots. jezus is de rots.

En een ieder, die deze mijn woorden hoort en ze niet doet, zal gelijken op een dwaas man, die zijn huis bouwde op het zand. zand is menselijke wijsheid

de dwaze maagden zijn geen christenen. jezus heeft ze nooit gekend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De troparion van de Grote Maandag zegt er het volgende over (hehe, die herinner ik omdat het het mooiste stukje byzantijnse muziek is -
):

"Zie, de bruidegom komt te middernacht,

gelukzalig de dienaar die hij wakend vinden zal,

maar onwaardig is hij die Hij ledig vindt.

Mijn ziel, wees dus waakzaam

zodat gij niet door slaap overvallen wordt,

en daardoor aan de dood vervalt

en van het koninkrijk uitgesloten wordt,

maar waak en roep uit:

heilig, heilig, heilig zijt Gij o God.

Door de Moeder Gods ontferm u over ons."

Waken is dus spiritueel actief blijven. Bidden, vasten, etc. Slapen is daarvan het tegenovergestelde.

Maar toch waren er 5 wijs die gewekt werden door die stem in de nacht die riep "Zie, de bruidegom komt..."

Wat is dan die 'olie' in de gelijkenis??

Link naar bericht
Deel via andere websites
je hoeft de geest niet te grijpen! de heilige geest is bij jou! altijd! net als Jezus.. net als God in zijn drieeenheid... in zijn eenheid.

Klopt... Ware dat de "olie" geweest: alle 10 zouden het in "oneindige voorraad" bij zich hebben gehad...

Behalve als ze de Geest uit hadden gedoofd door haten en aanstoot nemen. Wie zijn broeder haat, is in de duisternis tot nu toe. Hij zei: Ik ken u niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Want we zijn van oordeel dat God de mens rechtvaardigt omdat hij gelooft, en niet omdat hij de wet onderhoudt. rom 3:28 (simpel gezegd: je wordt niet gerechtvaardigd door goede werken)

Dat staat er totaal niet.

je slechte daden kunnen je redding niet ongedaan maken.

Dit kan je niet menen. Dus je kan er rustig op los leven, de meest goddeloze dingen doen en nog steeds het koninkrijk beërven? Paulus zegt dan ook:

"U echter doet onrecht en benadeelt, en dat nog wel aan broeders! Of weet u niet dat onrechtvaardigen het Koninkrijk van God niet zullen beërven? (1 Corinthiërs 6:8-9)"

Link naar bericht
Deel via andere websites
De troparion van de Grote Maandag zegt er het volgende over (hehe, die herinner ik omdat het het mooiste stukje byzantijnse muziek is -
):

"Zie, de bruidegom komt te middernacht,

gelukzalig de dienaar die hij wakend vinden zal,

maar onwaardig is hij die Hij ledig vindt.

Mijn ziel, wees dus waakzaam

zodat gij niet door slaap overvallen wordt,

en daardoor aan de dood vervalt

en van het koninkrijk uitgesloten wordt,

maar waak en roep uit:

heilig, heilig, heilig zijt Gij o God.

Door de Moeder Gods ontferm u over ons."

Waken is dus spiritueel actief blijven. Bidden, vasten, etc. Slapen is daarvan het tegenovergestelde.

Maar toch waren er 5 wijs die gewekt werden door die stem in de nacht die riep "Zie, de bruidegom komt..."

Waar spreekt het tropaar dit dan tegen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid