Spring naar bijdragen

Hemelburgers


Aanbevolen berichten

In het vorige deel stelde ik de vraag hoe we kijken naar hemelvaart. Of we het feest mee kunnen vieren met Jezus nadat hij is verhoogd tot zijn rechtmatige plaats of dat we toch vooral blijven steken in de vraag “what’s in it for me�

Als we de neiging hebben om er op die manier naar te kijken, doen we niks tegendraads. Het is heel menselijk om vooral te kijken naar wat dingen ons opleveren, dat ligt in het natuurlijke karakter van de mens. Wij willen het graag zelf goed hebben en controle hebben over hoe alles gaat. Mensen willen gelijk hebben en macht hebben over de ander. En de natuurlijke mens wordt door angst bewogen, de angst dat hij niet tot zijn recht komt en de mindere te moeten zijn.

Hoe anders was Jezus. Hij probeerde niet de macht te grijpen, maar legde die zelf af. Jezus nam de gestalte van een dienstknecht aan, terwijl de mens juist de heerschappij probeert te nemen. Hij koos voor vernedering, waar de mens zichzelf wil verhogen. Waar ongehoorzaamheid het wezen van de val van mens was, werd Jezus komst naar de aarde getypeerd door gehoorzaamheid tot in de dood. Hij ging tot de dood aan het kruis, waar de mens voor zichzelf de verhoging zoekt. De dood aan het kruis was niet alleen de meest gruwelijke, maar ook de meest vernederende dood was die er bestond. Een gekruisigde werd door de Joden als een door God vervloekte gezien op basis van Deuteronomium 21:23,23. Jezus werd werkelijk vernederd tot op het bot.

En, zo gaat Filippenzen verder, daarom. Daarom werd Jezus verhoogd. Had Hij dan als Zoon van God niet al het recht om verhoogd te worden überhaupt? Jawel, maar toch legt de tekst onmiskenbaar een verband met de hele weg van vernedering die Jezus is gegaan. Het lijkt wel een wetmatigheid te zijn bij God dat je na vernedering zal worden verhoogd. Althans in de Bijbel staan een aantal teksten die dat ook aangeven. Mat 23:12 “Wie zichzelf verhoogt zal worden vernederd, en wie zichzelf vernedert zal worden verhoogd.†Lucas 14:11 zegt precies hetzelfde. Jakobus 4:10 “Verneder u voor de Heer, dan zal hij u verheffen.†En 1 Pet 5:6 “Onderwerp u dus nederig aan Gods hoge gezag, dan zal hij u op de bestemde tijd een eervolle plaats geven.â€

Jezus krijgt de allerhoogste plaats, de Naam boven elke naam. Niet alleen om Zijn afkomst, niet alleen omdat Hij wezensgelijk is aan God. Die plaats heeft Hij ook meer dan verdiend door wat Hij allemaal voor ons heeft gedaan. Dat is wat hemelvaart betekent; onze Koning bestijgt Zijn rechtmatige Troon nadat Hij zichzelf voor ons heeft vernederd, is gemarteld en gekruisigd en daarmee de zonde en de dood heeft overwonnen.

Jezus had het volste recht om gewoon God te blijven en zich door de engelen te laten aanbidden. In plaats daarvan koos Hij om dat alles op te geven. Jezus heeft zijn hele bezit, Zichzelf en Zijn positie, aan de armen, de mensheid weg gegeven en daar mogen we hem diep dankbaar voor zijn.

Maar de weg die Jezus voor ons is gegaan is niet vrijblijvend. Want in vers 5 stond de clue van het verhaal. De weg die Jezus is gegaan is ook de weg waar wij toe worden opgeroepen. Zoals Jezus alles wilde afleggen waar Hij recht op had en de weg van gehoorzaamheid is gegaan, zo wordt ook van ons gevraagd niet onze positie als koningskinderen te gebruiken om achter over te leunen, dankbaar dat Jezus het werk voor ons gedaan heeft, maar Hem te volgen op die weg. Ook wij worden opgeroepen om de minste te zijn en niet zozeer onze eigen rechten te laten gelden. Dat we niet zozeer gericht zijn op onszelf en ons eigen voordeel, maar dat we vooral de Ander in het oog houden.

Dat gaat wel recht tegen onze cultuur in. Wij Nederlanders hebben meer de mentaliteit van opkomen voor je eigen rechten en zeggen wat je denkt. Niet over je heen laten lopen wordt als een grote waarde gezien. De weg van de nederigheid gaan, dat is toch niet van deze wereld?

Dat klopt, maar wij zijn dan ook niet van deze wereld. Hemelvaart betekent meer dan dat Jezus in de hemel is opgenomen. Toen Hij als mens in de hemel werd opgenomen was Hij de eerste van velen. Want, zo zegt Paulus in Efeziërs 2:6 “God heeft ons samen met Jezus uit de dood opgewekt en ons een plaats gegeven in de hemelsferen, in Christus Jezus.†In feite hebben wij ook al een hemelvaart meegemaakt en is onze positie in de hemel, zijn wij burgers van het Hemelse Koninkrijk. En daar gelden andere wetten dan op deze wereld. Daar geldt dat wie zich vernederd, zal worden verhoogd. Dat wie bereid is klein te zijn, uiteindelijk de grootste is en dat er juist recht wordt gedaan aan wie niet voor zijn eigen recht op komt. En dan leven we hier en nu op deze wereld. Maar in deze wereld worden we al geroepen om de regels van het Hemelse Koninkrijk naleven.

Daarmee laat je ook echt aan de mensen om je heen zien wie Jezus was en is. Daarmee ben je echt prikkelend anders. Een zoutend zout, een lichtend licht. Dan leven we vanuit hemelvaart, als burgers van een Hemels Koninkrijk, naar de regels van dat Koninkrijk. Dat is een spannende en lang niet altijd makkelijke weg. Maar wel een weg waar God ons toe oproept, een weg die ons steeds meer heiligt, een weg die iets laat zien van Jezus. Laten we die weg samen met Jezus en met elkaar bewandelen.

Timon

Dit is deel 2 van een tweeluik over Hemelvaart, vorige week werd deel1 gepubliceerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo is het inderdaad.

Heb. 12:2

Laat ons oog daarbij (alleen) gericht zijn op Jezus, de leidsman en voleinder des geloofs, die, om de vreugde, welke vóór Hem lag, het kruis op Zich genomen heeft, de schande niet achtende, en gezeten is ter rechterzijde van de troon Gods.

Luc 6:38a

Geeft en u zal gegeven worden

2 Kor 9,6

(Bedenkt) dit: wie karig zaait, zal ook karig oogsten, en wie mildelijk*) zaait, zal ook mildelijk oogsten.

*) εá½Î»Î¿Î³Î¯Î±Î¹Ï‚ (rijkelijk/zegenrijk)

Gal. 6:7b

Want wat een mens zaait, zal hij ook oogsten.

Dien en je zal worden gediend.

Geef liefde en je zal liefde worden gegeven.

Geef en je zal worden gegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had natuurlijk kunnen weten dat ik met deze titel zulke gesprekken op gang zou brengen :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naast mij gaat niemand inhoudelijk in op het topic.

Het valt mij op dat veel mensen helaas niet inhoudelijk reageren op dit forum.

Als ik een topic zie met het onderwerp 'Hemelburgers' heb ik ook onmiddellijk een associatie met voedsel, maar ik weerhoud mij ervan om in te gaan op een onderwerp als voedsel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Naast mij gaat niemand inhoudelijk in op het topic.

Het valt mij op dat veel mensen helaas niet inhoudelijk reageren op dit forum.

Als ik een topic zie met het onderwerp 'Hemelburgers' heb ik ook onmiddellijk een associatie met voedsel, maar ik weerhoud mij ervan om in te gaan op een onderwerp als voedsel.

Nou, een pluim voor jou! ;) Dit forum bevat ca 80% inhoudelijke, soms zeer verhitte discussies, dus ik snap niet zo goed waarom je dit post?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ursa, na deel 1 had je het erover dat je nog wel wat te zeggen had, maar het voor je hield om geen gras voor mijn voeten weg te maaien. Waren dat dingen die ik nu heb gezegd of juist nog nieuwe frisse perspectieven ter aanvulling? Ben daar nu wel benieuwd naar :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid