Spring naar bijdragen

Opleiding loopt niet goed


Aanbevolen berichten

Ik heb al een hele loopbaan aan studierichtingen, ik zal ze even opsommen.

- 1 jaar kleuteronderwijs, gestopt in de 1e maand van het 2e jaar omdat ik wiskunde wou doen

- 3 jaar wiskunde, zo heb ik ook mijn bachelor diploma wiskunde gehaald. In plaats van master te volgen, deed ik de omschakeling naar burgerlijk ingenieur architect. Ik wou altijd al architect worden, en de jobuitwegen van wiskunde leken me niet passend bij mij.

- Nu zit ik in mijn 2e jaar van burgerlijk ingenieur architect. de term architect lijkt me niet te liggen. het lijkt alsof ik dat creatieve niet in me heb. het ontwerpen lukt niet goed en het is telkens een last om me tot ontwerpen toe te zetten.

Nu zit ik met het dilemma: Verder doen tegen mijn zin, het ontwerpen lijkt niet te lukken. Of stoppen, maar wat doe ik dan erna? gaan werken? ik heb niet echt een deftig diploma, of opnieuw een nieuwe richting burgerlijk ingenieur dan gewoon. Maar ga ik dat wel aankunnen? of ga ik dat ook na een tijdje beu zijn?

Dit betekent opnieuw opleiding van 4 jaar, en ik ben er al 23.

Tips, raad zijn welkom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik was ook vrij oud toen ik van de Pabo afkwam. En uiteindelijk ben ik nu ook op zoek naar ander werk.

23 is nog niet bijzonder oud om verder te gaan met studeren. En in deze tijd is het nou ook niet bepaald makkelijk om werk te vinden. Toch zou je eens kunnen gaan kijken op bijvoorbeeld indeed.nl of je wat leuks ziet staan aan werk en wat ze er zoal voor vragen. Met je wiskunde diploma kan je vast ook wel wat gaan doen. Het is in ieder geval op HBO niveau dus dat denk niveau heb je. Wat mij erg motiveerde om door te gaan met leren was ongeschoold werk als orderpicker als bijbaantje. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jeetje, ja, ik wist zelf ook niet wat ik wilde. Heb 2 opleidingen gedaan, ene 2 en andere 1 jaar en de derde studie was wel leuk. Ik was het toen goed zat dat gestudeer. Bij de derde studie was ik 22 toen ik begon. Was pas met m'n 26e klaar, maar achteraf wel blij dat ik door heb gezet, want ik heb nu al jaren een leuke baan. Wat moet je anders? Werken? Als wat? Ik zou toch een leuke studie zoeken of misschien werken en studeren tegelijk. Sluit er niets anders aan op dat wiskunde diploma dat je al hebt? En als je dit doorzet, kun je er dan geen ander werk mee krijgen? Als je maar een diploma hebt, is het vaak. Dan kun je altijd nog een cursus erna doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iets dat me te binnen schiet: lerarenopleiding bijdoen (1j) en dan lesgeven als lkr wiskunde. Daar is wel werk in te vinden, denk ik, aangezien je dan in de hogere graad of bv. in het hoger onderwijs (bv. in de lerarenopleiding lager of kleuter).

Zit je echt op het punt van stoppen, of kan het een tijdelijke fase zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat Floes zegt zat ik ook aan te denken. Je hebt een BA Wiskunde behaald. Dat doe ik je niet na. Mijn huisgenoot is tweedejaars wiskunde en die loopt al te schelden hoe moeilijk de tentamens zijn. Ik heb er al helemaal geen verstand van... Ik weet niet hoe je die BA hebt afgerond en hoe gemakkelijk het je afging. Maar misschien toch eens kijken naar een wiskundemaster. Ik stel me zo voor dat je daar best wat dingen mee kunt, bijvoorbeeld in een functie voor de overheid of voor een bedrijf. Of inderdaad een educatieve master en dan het onderwijs in.

Iets compleet anders kan ook, maar dat hangt natuurlijk af van de financiële mogelijkheden. Ik weet niet hoe het systeem daar werkt, maar als je studiefinanciering ontving zal dat wel bijna afgelopen zijn.

Misschien is er wel een toffe masterplek in een zekere stad in Nederland te verkrijgen :D Kamers zijn hier goedkoper en je krijgt met 23 huursubsidie. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
in een zekere stad in Nederland

Geen Grûn Geen Grûn Geen Grûn Geen Grûn Geen Grûn Geen Grûn Geen Grûn Geen Grûn Geen Grûn Geen Grûn Geen Grûn Geen Grûn Geen Grûn Geen Grûn Geen Grûn Geen Grûn Geen Grûn Geen Grûn Geen Grûn Geen Grûn Geen Grûn Geen Grûn Geen Grûn Geen Grûn Geen Grûn Geen Grûn Geen Grûn

En verder weet je mijn gedachten hierover al. :) Ik zou ook gaan voor master in wiskunde (Niet in Grûn Niet in Grûn Niet in Grûn Niet in Grûn Niet in Grûn) in plaats van helemaal opnieuw te beginnen met een nieuwe opleiding die je over twee jaar misschien ook niet meer ziet zitten.

Geen Groningen Geen Groningen Geen Groningen Geen Groningen Geen Groningen Geen Groningen Geen Groningen Geen Groningen Geen Groningen Geen Groningen Geen Groningen Geen Groningen Geen Groningen Geen Groningen Geen Groningen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ursa, mijn universiteit heeft natuurlijk ook de masteropleiding wiskunde he :) dus dan blijf ik op mijn eigen universiteit.

Ik wil heel zeker mijn opleiding wiskunde afwerken. enkel zit ik met de vraag, wat ga ik er precies mee doen daarna? De jobuitwegen staan me niet echt aan. (leerkracht en bankwezen interesseren me niet echt)

Daarnaast vind ik het leuk om om berekeningen te doen, wat je terug vindt in de ingenieuropleiding. Zoals arch zegt, zit er natuurlijk de kans in dat ik het over 2 jaar ook beu wordt.

Wat ik me nu bedenk is een combi van de 2. Ik doe mijn master wiskunde, maar verspreid over 3 jaar ipv 2, en studeer er ondertussen ook het ingenieurgedeelte erbij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik heb deze week al een eerste beslissing gemaakt: ik stop met de opleiding tot architect. Ik mailde dit naar mijn professor van het ontwerpatelier (dus het vak dat het belangrijkst is voor een architect, en wat echt niet goed liep). Ik zag haar vrijdag en ze zei: 'we hebben respect voor je keuze en het is zeer wijze beslissing. We zagen het al een heel jaar aankomen.'

Ik was blij te horen dat ik dus een goeie keuze had gemaakt, dus dat is al van de baan. :)

Maar nu, wat doe ik volgend jaar? zoveel vraagtekens in mijn hoofd.

Ik word gek hoe de maatschappij me precies dwingt om groot te zijn. Daarmee bedoel ik: grote, immense projecten, veel geld verdienen, zorgen dat de mensen nog over je spreken als je al dood bent.

Dat wil ik net niet. Ik wil wat doen voor de medemens, en als ik geloof daarbij kan betrekken, dan graag :)Ik wil overdag me kunnen inzetten voor anderen, en 's avonds kunnen thuis komen en niet meer tot 's nachts bezig te zitten met werkzaken zodat ik tijd kan hebben voor mijn gezin (later)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Joon,

Goed om te weten dat de docenten jouw beslissing begrijpen. Een opleiding volgen waarin je niet gelukkig bent, werk waar je geen voldoening in vindt lijkt mij ook niks.

Misschien kun je eerst eens wat informatie inwinnen en nadenken wat bij je past.

Als je iets voelt voor hulpverlening zijn er ook korte opleidingen op bijv de evangelische hogere school of DTS. Heeft de Bijbelschool in Heverlee niet zulke opleidingen? Trouwens heb je nog studie financiering?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik word gek hoe de maatschappij me precies dwingt om groot te zijn. Daarmee bedoel ik: grote, immense projecten, veel geld verdienen, zorgen dat de mensen nog over je spreken als je al dood bent.

Waarom zou je je daar al te veel van aantrekken? Elke opleiding heeft wel een vorm van grootspraak in zich. Bij geschiedenis vinden ze het prachtig om door te gaan op kwesties en details die waarschijnlijk niet-historici weinig boeien. Op de arbeidsmarkt kun je er ook weinig mee. Dat betekent vooral dat je er realistisch naar moet kijken. Je kunt wel streven de volgende bekende architect te worden, maar dat is slechts weggelegd voor enkelingen.

Dat wil ik net niet. Ik wil wat doen voor de medemens, en als ik geloof daarbij kan betrekken, dan graag :)Ik wil overdag me kunnen inzetten voor anderen, en 's avonds kunnen thuis komen en niet meer tot 's nachts bezig te zitten met werkzaken zodat ik tijd kan hebben voor mijn gezin (later)

Prima toch? Je weet wat je wilt. Volg je hart en wees blij met wat je hebt. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

lobke: de prof aanvaardde mijn keuze omdat ze al een jaar lang zag dat het creatieve niet in mij zat :)

hulpverlening.. Arch zei me dat dit niet iets voor mij is. ik ben zelf een emotioneel persoon, en hij denkt dat het emotioneel te zwaar voor me gaat zijn. Al denk ik soms: misschien is het net dat ik iets voor hen kan doen, dat me daarin gaat sterken en voldoening gaat geven. maar ik volg Arch zijn redenering ook.

kwestie van studiefinanciering ben ik niet op de hoogte. we kennen dat niet in belgië :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ursa, mijn universiteit heeft natuurlijk ook de masteropleiding wiskunde he :) dus dan blijf ik op mijn eigen universiteit.

Ik wil heel zeker mijn opleiding wiskunde afwerken. enkel zit ik met de vraag, wat ga ik er precies mee doen daarna? De jobuitwegen staan me niet echt aan. (leerkracht en bankwezen interesseren me niet echt)

Een collega van me kan als consultant voor een medisch bedrijf een baan krijgen. Wiskundigen kunnen eigenlijk op de gekste plekken terechtkomen, bijvoorbeeld bij uitgevers als Elsevier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een collega van me kan als consultant voor een medisch bedrijf een baan krijgen. Wiskundigen kunnen eigenlijk op de gekste plekken terechtkomen, bijvoorbeeld bij uitgevers als Elsevier.

Als je goed modellen kan maken, maar wellicht dat je dan al in de richting econometrie gaat, kan je zo aan de bak. Daar zijn nog banen afdoende in, bijvoorbeeld voor risico modellering.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is per definitie een lastige markt voor iedereen op het moment, daar maakt je studierichting niet uit. Met name starters en de groep boven de 50 hebben het zwaar.

In de techniek heb je binnen een maand een baan als starter.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kan je niet een andere richting binnen burgerlijk ingenieur kiezen? Je gaat nu voor ingenieur architect, maar je hebt ook vb. bouwkundig ingenieur, computerwetenschappen, ... enz.

Vriend van me studeerde voor burg. ing. en die kon met moeite kiezen welke richting hij wou in zijn master.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Winterzon, dat kan ik inderdaad :) ik moet eens goed uitzoeken wat ik precies wil.

Ik heb het net aan mijn moeder verteld, ze was heel begripvol en dacht met me mee. Ze zei me: je moet goed uitzoeken wat je precies wilt doen, daarbij kan ik je niet helpen. Ik heb volledig vrije keuze (wat logisch is)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid