Spring naar bijdragen

Mannen en vrouwen [deel 1 van 3]


Aanbevolen berichten

Mannen en vrouwen. Er zijn oneindig veel boeken geschreven over hun onderlinge verhouding. Laat ik ook mijn bijdrage leveren aan de eeuwenoude discussie door drie belangrijke Bijbelteksten die er iets over zeggen kort langs te gaan. Om te beginnen deel 1: Genesis 2

Genesis 2: 22,23
22 Uit de rib die hij bij de mens had weggenomen, bouwde God, de HEER, een vrouw en hij bracht haar bij de mens. 23 Toen riep de mens uit: ‘Eindelijk een gelijk aan mij, mijn eigen gebeente, mijn eigen vlees, een die zal heten: vrouw, een uit een man gebouwd.’

Als we willen weten hoe man en vrouw geschapen zijn en in welke verhouding ze tot elkaar staan in de scheppingsorde, ligt het voor de hand om te kijken naar het verhaal van de schepping van man en vrouw. Theologen hebben eeuwenlang volgehouden dat de man over de vrouw moest heersen, omdat hij eerst is gemaakt, maar nauwkeurige bestudering van de tekst wijst een andere verhouding aan.

De man is inderdaad als eerst gemaakt als een initiatiefnemer of leider. God liet de man de dieren namen geven en liet de mens over de dieren heersen. De mens wandelde met God in het paradijs. En toch was niet alles goed. God zegt dat in vers 18. Hij dacht dat het niet goed was dat de mens alleen was en maakte een helper voor hem die bij hem paste. Ãœberhaupt is dit een tekst die de waarde van de vrouw laat zien. Zelfs toen de mens met God wandelde in het paradijs, was het ontbreken voor de vrouw een merkbaar gemis.

Maar ook de term “hulp†is eeuwenlang verkeerd uitgelegd. De vrouw werd gezien als een veredelde slaaf. Volkomen onterecht, zo blijkt, na een studie van de schrift. De term voor “hulp†is in de grondtekst “ezer kenegdoâ€. Deze term komt in de Bijbel vaker voor. In Psalm 27:9 en Psalm 121:1,2 wordt de Here God zelf met die term benoemd als “hulp†van de mens. Absoluut geen veredelde slaaf dus, maar een onmisbare helpende hand. Een redder. Niet voor niets roept Adam het vol blijdschap uit: “Eindelijk een gelijk aan mij. Been van mijn gebeente, vlees van mijn vleesâ€.

Timon

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien nog wel een leuk detail. Dat de vrouw uit de zij (rib) van een man is gemaakt, is ook een mooi symbool voor de gelijkwaardigheid. Zoals een huwelijksformulier in het Engels vrij vertaald zegt: "De vrouw is niet uit het hoofd van de man gemaakt om over hem te heersen, noch uit zijn voeten om door hem vertrapt te worden, maar uit zijn zijde om gelijkwaardig te zijn. Onder zijn arm om door hem beschermd te worden en dichtbij zijn hart om door hem geliefd te worden."

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misschien nog wel een leuk detail. Dat de vrouw uit de zij (rib) van een man is gemaakt, is ook een mooi symbool voor de gelijkwaardigheid. Zoals een huwelijksformulier in het Engels vrij vertaald zegt: "De vrouw is niet uit het hoofd van de man gemaakt om over hem te heersen, noch uit zijn voeten om door hem vertrapt te worden, maar uit zijn zijde om gelijkwaardig te zijn. Onder zijn arm om door hem beschermd te worden en dichtbij zijn hart om door hem geliefd te worden."

Heel mooi gezegd. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de Naardense Bijbel wordt het gedeelte uit Genesis 2 als volgt vertaald:

Dan laat de Ene, God, een verdoving vallen

over de roodbloedige mens

zodat die inslaapt;

hij neemt

één van zijn beide zijden

en sluit met vlees de plek daarvan af.

De Ene, God,

bouwt de zijde die hij heeft weggenomen

van de roodbloedige mens

uit tot een vrouw;

hij komt met haar tot de roodbloedige mens.

Geen rib dus, maar een complete zijde. Kan ook aardige gedachten opleveren. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid