Spring naar bijdragen

Van deur tot deur


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

maar wel heel gezellig!

Toen ze eenmaal binnen waren was de sfeer niet onprettig. Gezellig zou ik het ook niet noemen.

Mijn ervaring met zowel mormonen als getuigen, is dat ze face to face stukken prettiger zijn dan op een forum.

Zonder meer. En zolang je ze hun verhaaltje laat vertellen en wat oppervlakkige vragen stelt is alles koek en ei. Zodra je echter wat verdieping vraagt (zoals ik over het jaartal 19nogwattus) gaat men druk in boekjes bladeren en geeft men ontwijkende antwoorden. Als je dan vriendelijk aangeeft het wat warrig te vinden en om wat verduidelijking vraagt dan hebben ze plots nog een andere afspraak en moet men gaan. Om een week of 2 later weer voor de deur te staan met een of ander belangrijker en meer geleerd figuur.

Maar het klopt zonder meer dat die 2 (en anderen aan de deur) een stuk vriendelijker waren dan de lieden die ik op fora tegengekomen ben. Misschien ook wel omdat op een forum alle bekende strategieën niet werken en men daardoor geïrriteerd raakt. Bijvoorbeeld als het ontwijken van vragen of het opwerpen van rookgordijnen niet werkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Wat je zegt herken ik wel Thorgrem. Je moet ze niet al te kritisch bevragen op hun geloof, maar dat geeft niet vind ik. Ik vind het wel gezellig, juist met de "lagere kaste". Dat zijn toch vaak vooral heel goedbedoelende mensen die gewoon je graag willen redden, heb ik de indruk. Ik vind dat lief. Dus dan zet ik wel een pot koffie. Vaak komt het wel op "en wat gelooft u precies?" en dat vertel ik dan ook. Misschien leren we zo niets van elkaar maar ik waardeer zowel hun pogingen, als een open gesprek.

Net zoals ik, pakweg, dol ben op bekerende hara krishna's

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik spreek ook altijd even kort met ze als ze aan de deur staan. Ze binnengelaten heb ik nooit, vooral ook omdat ik nu nog niet helemaal op mijzelf woon, maar misschien doe ik dat nog weleens als ik daar zin in heb. Ze zijn inderdaad zonder uitzondering heel vriendelijk en beleefd aan de deur (dat zullen ze ongetwijfeld als eerste leren op hun vergaderingen), dus zie ik geen reden om ze onheus te bejegenen. Gewoon een kort gesprek over het geloof (waar ik bijna altijd wel voor in ben) en daarna een vriendelijke goedendag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

'Our humble actions speak louder than words'

In een tijd waar mensen steeds meer focussen op zichzelf is een deur tot deur methode niet echt geschikt denk ik. Mensen hebben geen zin om naar iemand te luisteren die zij in eerste instantie niet kennen en vervolgens over een onderwerp horen praten waar zij geen tijd voor hebben. (vooral wanneer er op het moment een leuke tv programma op tv is)

Ik zou als Christen ook nooit een gesprek over geloof beginnen todat er daarvoor aanleiding voor is.

Vrienden vragen mij dan ook: Hoe komt het dat je zo rustig bent, zo weinig stresst, zo weinig om materialisatie geeft? En dan kan ik zeggen: Dat komt waarschijnlijk omdat ik in jezus geloof/ Omdat ik gelovig ben.

Je moet een bepaalde afstand behouden met ongelovigen omdat je anders misschien wat slechte gewoontes kan overnemen. Dat betekend niet dat je niet bevriend hoeft te zijn met hun. Laat aan je acties zien dat je gelovig bent, want praten kunnen wij allemaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou als Christen ook nooit een gesprek over geloof beginnen todat er daarvoor aanleiding voor is.

Vrienden vragen mij dan ook: Hoe komt het dat je zo rustig bent, zo weinig stresst, zo weinig om materialisatie geeft? En dan kan ik zeggen: Dat komt waarschijnlijk omdat ik in jezus geloof/ Omdat ik gelovig ben.

Je moet een bepaalde afstand behouden met ongelovigen omdat je anders misschien wat slechte gewoontes kan overnemen. Dat betekend niet dat je niet bevriend hoeft te zijn met hun. Laat aan je acties zien dat je gelovig bent, want praten kunnen wij allemaal.

Weet je ik kom even veel atheisten tegen die bijzonder fijne eigenschappen hebben zoals jij ze opnoemt.

Ik neem geen afstand wanneer ik fijne mensen ontmoet; of ze nu boeddhist, moslim, atheist, christen of ietsist zijn. En slechte gewoontes kan ik genoeg van christenen overnemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En slechte gewoontes kan ik genoeg van christenen overnemen.

Hahaha, geloof me, ook van atheïsten hoor! ;) Ik ken er een paar, die zijn ongelooflijk irritant, eigenwijs, betweterig... ha, eigenlijk hetzelfde als veel christenen. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Prediken van deur tot deur met de goedkeuring en bevel van de ware God en zijn zoon Jezus cristus.

Een van de beste manieren om het goede nieuws van Gods Koninkrijk te prediken is naar de mensen toe gaan, in hun huizen, op markten, bedrijvenparken, etc etc, overal waar mensen zijn. Het is zeker Bijbels en de apostelen en 1st eeuwse christenen deden dat ook.

I hate to admit it....maar alleen JG's doen dat wereldwijd georganiseerd......

(Handelingen 20:18-21) . . .„GIJ weet zeer goed hoe ik vanaf de eerste dag dat ik het [district] A̱sia betrad, al de tijd bij U ben geweest 19 en met de grootste ootmoedigheid des geestes de Heer als slaaf heb gediend, onder tranen en met beproevingen die mij overkwamen door de complotten van de joden; 20 terwijl ik mij er niet van heb weerhouden U al wat nuttig was te vertellen en U in het openbaar en van huis tot huis te onderwijzen. 21 Doch ik heb zowel aan joden als aan Grieken grondig getuigenis afgelegd omtrent berouw jegens God en geloof in onze Heer Jezus.

(Handelingen 5:42) 42 En zij bleven zonder ophouden elke dag in de tempel en van huis tot huis onderwijzen en het goede nieuws over de Christus, Jezus, bekendmaken.

Van huis tot huis (van deur tot deur):....

Lett.: „per (volgens) huis.†Gr.: katʼ oi′kon. Hier wordt ka′ta met de accusatief enk. in distributieve zin gebruikt. R. C. H. Lenski merkte in zijn werk The Interpretation of The Acts of the Apostles, Minneapolis (VS) 1961, over Han 5:42 op: „Geen moment hielden de apostelen op met hun gezegende werk. ’Elke dag’ gingen zij door, en dit openlijk ’in de tempel’, waar het Sanhedrin en de tempelpolitie hen konden zien en horen, en natuurlijk ook κατ’ οἴκον, wat distributief is, ’van huis tot huis’, en niet slechts bijwoordelijk, ’in huis’.â€

Je kunt het proberen te omzeilen maar dan doe je Gods woord geweld aan.

Paulus citeerde Jesaja over het feit dat het goede nieuws gepredikt zou worden....

(Romeinen 10:16,18) Toch hebben zij niet allen het goede nieuws gehoorzaamd.. . .Jazeker; in werkelijkheid ’is hun geluid over de gehele aarde uitgegaan, en hun uitspraken tot de uiteinden der bewoonde aarde’.

In eerdere versen zei Paulus al dat God zijn aanbidders heeft uitgezonden om het goede nieuws te vertellen.....

(Romeinen 10:13-15) . . .Want „een ieder die de naam van Jehovah aanroept, zal gered wordenâ€. 14 Hoe zullen zij echter hem aanroepen in wie zij geen geloof hebben gesteld? Hoe zullen zij vervolgens geloof stellen in hem van wie zij niet hebben gehoord? Hoe zullen zij vervolgens horen zonder dat iemand predikt? 15 Hoe zullen zij vervolgens prediken indien zij niet zijn uitgezonden? Zoals er staat geschreven: „Hoe lieflijk zijn de voeten van hen die goed nieuws over goede dingen bekendmaken!â€

groet,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat me opvalt bij de claim ('de JG's zijn de enige die dit doen') is vertaling van Handelingen 20:20. In verschillende vertalingen ziet dat er zo uit:

NBV:

20 U weet ook dat ik alles bekend heb gemaakt wat uw welzijn ten goede komt en dat ik u daarover in het openbaar en thuis heb onderricht.

HSV:

20 hoe ik niets van wat nuttig was, nagelaten heb u te verkondigen en te onderwijzen, in het openbaar en in de huizen,

NBG'51:

20 hoe ik niets nagelaten heb van hetgeen nuttig was om u te verkondigen en te leren in het openbaar en binnenshuis,

SV:

20 Hoe ik niets achtergehouden heb van hetgeen nuttig was, dat ik u niet zou verkondigd en u geleerd hebben, in het openbaar en bij de huizen;

WBV:

20 U weet ook dat ik niets wat nuttig kon zijn heb nagelaten u te verkondigen en te leren, in het openbaar en bij u aan huis:

Er zijn dus meerdere interpretaties denkbaar. Maar om het te vertalen met 'van huis tot huis' vind ik wel wat vergezocht en ben dan ook benieuwd wat er in de grondtekst staat.

Het lijkt dat de tekst zich vormt naar de leer/praktijk in plaats van andersom. :|

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hahaha, geloof me, ook van atheïsten hoor! ;) Ik ken er een paar, die zijn ongelooflijk irritant, eigenwijs, betweterig... ha, eigenlijk hetzelfde als veel christenen. ;)

@Kurt,

Dat weet ik, het zijn net mensen. ;) Maar het was een reactie op alle edele gewoontes van christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou als Christen ook nooit een gesprek over geloof beginnen todat er daarvoor aanleiding voor is.

Vrienden vragen mij dan ook: Hoe komt het dat je zo rustig bent, zo weinig stresst, zo weinig om materialisatie geeft? En dan kan ik zeggen: Dat komt waarschijnlijk omdat ik in jezus geloof/ Omdat ik gelovig ben.

Je moet een bepaalde afstand behouden met ongelovigen omdat je anders misschien wat slechte gewoontes kan overnemen. Dat betekend niet dat je niet bevriend hoeft te zijn met hun. Laat aan je acties zien dat je gelovig bent, want praten kunnen wij allemaal.

Weet je ik kom even veel atheisten tegen die bijzonder fijne eigenschappen hebben zoals jij ze opnoemt.

Ik neem geen afstand wanneer ik fijne mensen ontmoet; of ze nu boeddhist, moslim, atheist, christen of ietsist zijn. En slechte gewoontes kan ik genoeg van christenen overnemen.

Ik merk dat mijn stukje tekst een beetje te generaliserend is. (iedereen een stickertje op plakken terwijl ik maar een kleine deel ken)

Ik zal het vanuit mijn eigen situatie even uitleggen. Ik heb zelf meer ongelovigen vrienden en deze jongens vinden het nodig om in het weekend zich helemaal kapot te drinken. Dat zijn momenten waarop ik als Christen eigenlijk een beetje afstand moet houden. (Ik vind een drankje op zijn tijd niet verkeed)

Daarnaast noem ik hun niets voor niets vrienden.

Het zijn toch jongens die hebben laten merken dat zij om mij geven.

En ja, eigenlijk zijn er genoeg ongelovigen of anders gelovigen die veel meer respect/liefde tonen dan sommige Christenen doen. Ik zie het op school en internet (forums, youtube)

Maar niet vergeten dat God wel van ons een liefdevolle uitstralling verwacht :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

maar wel heel gezellig!

Toen ze eenmaal binnen waren was de sfeer niet onprettig. Gezellig zou ik het ook niet noemen.

Mijn ervaring met zowel mormonen als getuigen, is dat ze face to face stukken prettiger zijn dan op een forum.

Zonder meer. En zolang je ze hun verhaaltje laat vertellen en wat oppervlakkige vragen stelt is alles koek en ei. Zodra je echter wat verdieping vraagt (zoals ik over het jaartal 19nogwattus) gaat men druk in boekjes bladeren en geeft men ontwijkende antwoorden. Als je dan vriendelijk aangeeft het wat warrig te vinden en om wat verduidelijking vraagt dan hebben ze plots nog een andere afspraak en moet men gaan. Om een week of 2 later weer voor de deur te staan met een of ander belangrijker en meer geleerd figuur.

(...)

heel herkenbaar, zo ging het hier ook. Je laat ze hun verhaal doen, en dan is alles ok en zijn ze vriendelijk. Maar als je vragen gaat stellen waar ze niet uitkomen, wordt de sfeer ineens wat grimmiger en komen er beschuldigingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb een sticker bij de deurbel geplakt zodat ik niet meer gestoord wordt door lieden die mij artikelen, diensten of overtuigingen aan de deur willen verkopen. Collectes mag wel staat erop. Ideaal.

Ook in de stad als ik aangesproken wordt wens ik de persoon een prettige dag en loop zonder verder gesprek rustig door. Ik heb geen zin aan gezeur aan de deur (en ok niet als ik rondloop ergen).

Van deur tot deur 'evangelisatie' lijkt mij ook een zeer contraproductieve manier.

Ik ken wel die sticker met: Aan de deur wordt niet gekocht en bekeerd zijn we ook al.

Ik liep eens op Hoogh Catharijne, stond er zo'n irritant opdringerig groepje bij de roltrap, waar je dus wel langs moest. Ik loop er straal langs en keur ze geen blik waardig. Bleken het mensen van mijn eigen kerk te zijn te zijn, hahaha.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ursa,

In de grondtekst staat "kai katʼoi′kous"....(zie commentaar)...

Of: „en in particuliere huizen.†Lett.: „en volgens huizen.†Gr.: kai katʼoi′kous. Hier wordt ka′ta met de accusatief mv. in distributieve zin gebruikt. Vgl. 5:42 vtn., „Huisâ€.

Hand.5:42:.....

Lett.: „per (volgens) huis.†Gr.: katʼ oi′kon. Hier wordt ka′ta met de accusatief enk. in distributieve zin gebruikt. R. C. H. Lenski merkte in zijn werk The Interpretation of The Acts of the Apostles, Minneapolis (VS) 1961, over Han 5:42 op: „Geen moment hielden de apostelen op met hun gezegende werk. ’Elke dag’ gingen zij door, en dit openlijk ’in de tempel’, waar het Sanhedrin en de tempelpolitie hen konden zien en horen, en natuurlijk ook κατ’ οἴκον, wat distributief is, ’van huis tot huis’, en niet slechts bijwoordelijk, ’in huis’.â€

The Kingdom interleniar translations of the Greek scriptures vertaalt kai katʼoi′kous met "from house to house".

Jezus zond zijn discipelen 2-aan-2 uit om bij mensen aan huis (en soms als ze uitgenodigd werden in huis) te prediken....

(Markus 6:7-13) . . .Nu riep hij de twaalf bij zich en begon hen twee aan twee uit te zenden, en hij gaf hun voorts macht over de onreine geesten. 8 Ook gaf hij hun de opdracht niets anders voor de reis mee te nemen dan alleen een staf, geen brood, geen voedselzak, geen kopergeld in hun gordelbeurzen, 9 maar sandalen onder te binden, en geen twee onderklederen te dragen. 10 Verder zei hij tot hen: „Als GIJ ergens een huis binnengaat, blijft daar totdat GIJ die plaats verlaat. 11 En indien er een plaats is waar men U niet ontvangt of niet naar U luistert, gaat daar dan weg en schudt het vuil dat onder UW voeten is af, hun tot een getuigenis.â€â€ƒ12 Daarop vertrokken zij en predikten, opdat de mensen berouw zouden hebben; 13 en zij wierpen vele demonen uit en wreven vele ziekelijke mensen met olie in en genazen hen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid