Spring naar bijdragen

Pesten is voorgoed verleden tijd


Aanbevolen berichten

In Nederland dan tenminste binnenkort, als het door de tweede en eerste kamer komt.

Maar et heeft onze wijze en doortastende politiek leiders behaagt om het volk een wet te geven die voorgoed een einde maakt aan al het pesten binnen onze samenleving.

Kabinet wil pesten stoppen met anti-pestwet

Er moet een verplicht anti-pestprogramma op scholen komen, vindt staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs (VVD). Scholen moeten onder meer een anti-pestcoördinator aanstellen.

http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws ... -1210209W/

Wat vinden wij daarvan? De zoveelste wet voor het een of ander.... Kan een samenleving gemaakt worden met wetten en regels? OF is dit slechts symptoombestrijding?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op de school van mijn zoontjes hebben ze dat al. Werkt goed. Iets met zwarte en witte petten.

Kanjertraining. Ook een gele en een witte pet. Ik ben er voor gecertificeerd. Best enthousiast over, maar je voorkomt er echt niet al het pesten mee. Daarnaast werkt het niet (zeer minimaal) als anderen (bijvoorbeeld kinderen bij het buitenspelen tegenkomt) niet meedoen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof meer in leraren die zich bewust zijn van wat er onder hun neus gebeurd, of wanneer zij even de klas uit zijn. In ouders die hun ogen openen voor het gedrag van hun kind(eren), in plaats van te ontkennen.. "Dat doet mijn zoon nooit".

Leraren, afdelingsleiders, voetbaltrainers, ouders etc. moeten zich er van bewust zijn dat een kind dat gepest word dit dikwijls zal ontkennen, niet toe willen of durven geven dat het gepest wordt. Net doen alsof het niet uitmaakt, alsof het geen pijn doet.

En na schooltijd, buiten het schoolterrein houdt de macht van school op. Ergens tussen school en thuis in is er helaas kans genoeg om iemand alsnog te grazen te nemen...

---

Ik vind het een mooi idee, maar heb er een hard hoofd in dat het veel uit zal halen. En dat deze wet lang stand zal houden.

---

De aanleiding voor de anti-pestwet is een aantal zelfmoorden onder scholieren.

‘De zelfmoorden van Tim Ribberink en Fleur Bloemen hebben op tragische wijze duidelijk gemaakt dat er dringend aandacht nodig is voor de problematiek van pesten,' zegt Dekker.

Lomp gezegd, maar er moesten blijkbaar eerst doden vallen voordat er iets gedaan kan worden aan de levens die er verziekt worden door pesten.

Gelukkig dat er nu meer aandacht voor is. Wel jammer dat het nu pas bij het grote publiek duidelijk is geworden wat pesten aanricht. Niet alleen op het moment zelf, maar de rest van een leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weer zo'n voorbeeld van "laat het opvoeden maar aan de scholen over". Belachelijk.

Lomp gezegd, maar er moesten blijkbaar eerst doden vallen voordat er iets gedaan kan worden aan de levens die er verziekt worden door pesten.

Er zijn toch al enorm veel mensen die zelfmoord hebben gepleegd vanwege pesterijen? Waarom kijken mensen trouwens altijd meteen naar de overheid bij dergelijke problemen? Daar ligt het probleem niet, het probleem ligt bij de ouders. Van die 'moderne mensen' die hun kinderen de betekenis van het woord 'nee' niet aanleren. Mensen die niet geloven in 'straf' maar hun kinderen per se willen opvoeden met 'positieve bekrachtiging'. Mensen die het opvoeden overlaten aan alles en iedereen (school, TV, computerspelletjes) zodat ze zelf geen 5 minuten met hun kind hoeven door te brengen om ze manieren bij te leren. Ik was laatst bij een paar kennissen thuis die een kind van 6 hebben. "Nee, Fons drinkt alleen z'n melk als het 16 graden is. Korstjes en pitjes halen we altijd van het brood af. Rood eten eet hij niet dus proberen we dat te vermijden. Hij eet graag met de TV aan en we proberen nooit onze stem te verheffen omdat hij dan gaat huilen." Toen hij naar de wc ging vroeg z'n vader "wil je alsjeblieft de deur achter je dicht doen?" en hij werd beantwoord met een schreeuwende "NEE", en ze lachte het maar weg. Bij mij thuis was het simpelweg "doe die deur achter je kont dicht!", en als ik het ook maar durfde te negeren zou er wat zwaaien. Dit zijn geen ouders, dit zijn dienaren. Ik hoop dat dit een uitzondering is in de maatschappij maar ik ben bang van niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Weer zo'n voorbeeld van "laat het opvoeden maar aan de scholen over". Belachelijk.

Scholen hebben 'een' opvoedende taak. Die is er altijd al geweest. Maar de laatste tijd heb ik de indruk dat die taak wel significant groter is geworden en er dingen op het bord van de docent en school wordt gegooid wat niet hun taak is. Opvoeding is primair de taak van de ouders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een nobel streven maar ik heb er een hard hoofd in dat het zal werken. De meest efficiënte methode om pesten tegen te gaan, is om het gepeste kind te leren zijn of haar vuisten te gebruiken. Een pestkop die een vuistslag op zijn neus krijgt van het slachtoffer en een welgemikt knietje, zal het een volgende keer wel laten. Dat is de enige remedie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Weer zo'n voorbeeld van "laat het opvoeden maar aan de scholen over". Belachelijk.

Waarom kijken mensen trouwens altijd meteen naar de overheid bij dergelijke problemen? Daar ligt het probleem niet, het probleem ligt bij de ouders. Van die 'moderne mensen' die hun kinderen de betekenis van het woord 'nee' niet aanleren. Mensen die niet geloven in 'straf' maar hun kinderen per se willen opvoeden met 'positieve bekrachtiging'. Mensen die het opvoeden overlaten aan alles en iedereen (school, TV, computerspelletjes) zodat ze zelf geen 5 minuten met hun kind hoeven door te brengen om ze manieren bij te leren. Ik was laatst bij een paar kennissen thuis die een kind van 6 hebben. "Nee, Fons drinkt alleen z'n melk als het 16 graden is. Korstjes en pitjes halen we altijd van het brood af. Rood eten eet hij niet dus proberen we dat te vermijden. Hij eet graag met de TV aan en we proberen nooit onze stem te verheffen omdat hij dan gaat huilen." Toen hij naar de wc ging vroeg z'n vader "wil je alsjeblieft de deur achter je dicht doen?" en hij werd beantwoord met een schreeuwende "NEE", en ze lachte het maar weg. Bij mij thuis was het simpelweg "doe die deur achter je kont dicht!", en als ik het ook maar durfde te negeren zou er wat zwaaien. Dit zijn geen ouders, dit zijn dienaren. Ik hoop dat dit een uitzondering is in de maatschappij maar ik ben bang van niet.

Dat is wel waar ja. Wij hadden een jochie in de kerk van 3, die alle andere kinderen met enige regelmaat een klap verkocht, net hoe het hem uitkwam. En die ouders: ach lieverdje, doe dat nou toch niet. Hij heeft mijn zoontje van dezelfde leeftijd ook weleens geslagen, terwijl ze ernaast stonden, in de kerk. Ik moest me inhouden. Daar hadden die andere ouders ook last van trouwens. Op een gegeven moment kregen de ouders er ruzie om, haha. En die moeder was altijd boos als een van de ouders die de creche voorging haar kind er straf voor gaf. Ze moesten de Liefde van de Heer laten zien. Heerlijk. Het was ook zielig voor dat jochie zelf trouwens.

Nee, ik ben bang dat dat geen uitzondering is. Kinderen die hun ouders pesten die zelf geen nee durven zeggen. Wordt lastig om het je kind dan te leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Helaas heb ik geen idee hoe pesten voorkomen zou moeten worden. Vooral als een kind (of volwassene..) laat zien dat het hem/haar raakt, stopt het niet gauw. Ik vind het een ontzettend lastig onderwerp, want het gebeurt meestal juist niet in het openbaar waardoor ingrijpen heel moeilijk wordt. Zo'n antipestwet is leuk, maar zou het echt schelen als het in het geniep gebeurt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoewel het tegenwoordig pedagogisch onverantwoord schijnt om te zeggen, is het slachtoffer te leren vechten de beste remedie tegen pesten. Een pakkende slogan zou zijn:

Maak een vuist tegen pesten en sla ze buiten westen.

Pestkoppen respecteren geen wetten en vinden altijd wel een manier om ze te omzeilen. Het bestrijden van pesten ben ik een groot voorstander van, maar als het plan van aanpak te wensen over laat kan je net zo goed niets ondernemen. Het heeft geen nut, tenzij men bereid is om zeer grondig te werk te gaan en alle hedendaagse pedagogische bevindingen van tafel te vegen, want dat zal moeten om het pesten met wortel en tak uit te roeien. Wat de raddraaiers niet vrezen zijn wetten, maar waar ze wel van gruwen is een flink ouderwets pak op hun donder. Hoe jammer en spijtig het ook moge zijn, uit een pak rammel zullen zij de meeste lering trekken en een ander niet meer tot last zijn. Het zal hen leren om respect te hebben en daar wordt niemand minder van. Bovendien helen de wonden wel weer en zal het de sfeer slechts ten goede komen op school. Om die reden zou het mij geschikt lijken dat kinderen die zich gedragen en/of gepest worden, de mogelijkheid krijgen om tijdens schooltijd een vechtsport te leren zoals Jeet Kune Do. Ze zouden dan iedere ochtend een of twee uren vechtsport training krijgen, alvorens zij weer met de andere kinderen in de schoolboeken duiken.

Jeet%20Kune%20Do%20kids%20class%20breda4.JPG

Dit is hoe men de pestkoppen aanpakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zo'n antipestwet is leuk, maar zou het echt schelen als het in het geniep gebeurt?

Zo ging het vroeger ook al, als onze meester aanwezig was waar iedereen het voor in zijn broek deed, fluisterden de pestkoppen dat ze mij na schooltijd wel even zouden nakijken. Aangezien de meester muzikant was en vaak in luid kabaal zat hoorde hij het gefluister niet, waardoor hij stellig van mening was dat er niemand werd gepest bij hem in de klas. Wanneer een kind dan een pak rammel heeft gehad van een paar etterbakken wordt vaak voorgesteld om dat te zeggen tegen de meester, maar niet alle kinderen voelen zich geschikt voor de rol van klikspaan.

Daarom blijf ik er op hameren: leer de slachtoffers hoe ze moeten vechten, zodat ze zichzelf kunnen verdedigen en de pestkoppen van zich af kunnen slaan met harde hand. (Y)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hadden vroeger een meisje in de klas, heel iel en mager was ze en verlegen en heel christelijk. Haar ouders hadden haar op zelfverdediging gedaan, waren waarschijnlijk bang dat ze gepest werd. Nou, niemand heeft haar ooit durven pesten. Iedereen was bang voor haar, want 'ze wist hoe je iemand dood kon slaan met een klap op z'n slaap'. Grappig, ze deed nooit een vlieg kwaad, heel aardig meisje. Was wel een effectieve methode inderdaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Thorgrem: wat is jouw kijk er op? Aangezien je in het onderwijs zit, sta je er met ervaringen er midden in.

Mijn kijk erop is dat deze regering totaal wereldvreemd is.

Waar blijft de verantwoordelijkheid van de ouders? Als je dan wat wil doen als overheid (en het is maar de vraag hoe effectief zulke dingen zijn vanuit de overheid, vaak is het een ideaal middel om enkele individuen er financieel beter op te laten worden en belastinggeld te verbranden als turf) begin dan bij de wortel en ga niet aan symptoombestrijding beginnen.

Als leerkracht had ik al voor 60 uur werk in 40 uur tijd wat dus zwaar ten koste ging van mijn privé-leven. Men verwacht nu weer wat meer van de leerkracht ondanks al het andere en vertikt het om er wat tegenover te zetten. Er komt steeds iets bij en er gaat nooit wat af, en dan alle 'onderwijsvernieuwingen'.... Voor mij vele reden om er mee te stoppen, ben momenteel bezig met outplacement na een burn-out.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Weer zo'n voorbeeld van "laat het opvoeden maar aan de scholen over". Belachelijk.

Scholen hebben 'een' opvoedende taak. Die is er altijd al geweest. Maar de laatste tijd heb ik de indruk dat die taak wel significant groter is geworden en er dingen op het bord van de docent en school wordt gegooid wat niet hun taak is. Opvoeding is primair de taak van de ouders.

Inderdaad, het verschuiven van de opvoedende taak is het ontlopen van verantwoordingen. Nu heeft school een opvoedend karakter, maar het belangrijkste zijn de ouders. WS geeft daar al een goed voorbeeld van, ouders moeten niet ontkennen, maar oog hebben voor wat er afspeelt. Pesten komt nu plots veel in het nieuws door een aantal zeer trieste gevallen, maar daar zal een anti-pestwet niet veel aan veranderen. Het is symptoom bestrijding en het winnen van stemmen.

Iedereen heeft een rol in pesten, natuurlijk niet allemaal evident, maar de rol is er ook voor bijstanders die niets doen en het toelaten. Groepsdruk heeft ook veel invloed op het pesten, maar tegengeluid laten horen is ook belangrijker. Wees je bewust wat er afspeelt in een groep/ klas en daarmee kan je al een groot deel voorkomen. Neem iemand die met pestklachten bij je komt serieus en wimpel die persoon niet af, daarmee komen ze van de regen in de drup en worden ze niet geholpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Voor mij vele reden om er mee te stoppen,

Idem (voortgezet onderwijs). Vroegere mede studenten van mij trouwens het zelfde.

Van mijn beginjaar is er tijdens de opleiding al meer dan 50% afgevallen. Qua mannen was de afval al helemaal dramatisch. En als ik nu kijk wie er van de afgestudeerden nog in het onderwijs werken dan is dat om te huilen. Veruit de meesten met een pabo diploma op zak zijn na een x aantal jaren in het onderwijs snel naar ander werk gaan zoeken. Het onderwijs in Nederland is een drama, en dat ligt echt niet aan de inzet van leerkrachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Van mijn beginjaar is er tijdens de opleiding al meer dan 50% afgevallen. Qua mannen was de afval al helemaal dramatisch.

Ik heb wel gehoord dat de uitval van mannen wel voor een 'stukje' op te lossen is door de kleuterschool van de Pabo los te knippen en daar een aparte opleiding van te maken.

En als ik nu kijk wie er van de afgestudeerden nog in het onderwijs werken dan is dat om te huilen. Veruit de meesten met een pabo diploma op zak zijn na een x aantal jaren in het onderwijs snel naar ander werk gaan zoeken. Het onderwijs in Nederland is een drama, en dat ligt echt niet aan de inzet van leerkrachten.

Voortgezet onderwijs een zelfde soort probleem. Nu heb je docenten van een oude generatie die aan een 'veilig' contract zitten, terwijl nieuwe docenten - als ze uberhaupt een baan krijgen - aan een tijdelijk contractje zitten. Dat geeft ook veel stress en onzerkerheid. Die oude docenten hebben al enorm veel ervaring en een heel archief van les materiaal, waardoor die het nog relatief gezien een beetje kunnen trekken. Terwijl nieuwe docenten verzuipen in het werk.

Er is ook een drastisch docenten tekort, maar het geld voor extra personeel is nog veel minder. Als docenten daadwerkelijk 40 uur zouden werken per week, dan zouden er heel wat docenten bij moeten komen. Als je klassen terug zou brengen naar 20 a 25 leerlingen, dan zouden er nog eens een berg docenten bij moeten komen.

Als straks de laatste generaties met pensioen gaan zullen we dat wel in het onderwijs gaan merken... Die enkele afgestudeerde docenten die nog wel het onderwijs in willen, blijven ook niet wachten tot ze een tijdelijk part time contractje krijgen en 5 jaar op de 0 lijn staan, als ze ook een andere baan aangeboden krijgen.

Idealisme in het onderwijs moet ook niet overschat worden. Het blijft uiteindelijk een baan, het is geen klooster roeping of een weg naar martelaarschap.

Het klinkt bizar, maar zelfs een docent wilt op een zaterdag avond een biertje kunnen drinken in plaats van toetsen nakijken of met lesvoorbereidingen bezig zijn. En ook een docent wilt liever een hypotheek krijgen en wilt daarentegen liever geen burn out.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Weer zo'n voorbeeld van "laat het opvoeden maar aan de scholen over". Belachelijk.
Lomp gezegd, maar er moesten blijkbaar eerst doden vallen voordat er iets gedaan kan worden aan de levens die er verziekt worden door pesten.

Er zijn toch al enorm veel mensen die zelfmoord hebben gepleegd vanwege pesterijen? Waarom kijken mensen trouwens altijd meteen naar de overheid bij dergelijke problemen? Daar ligt het probleem niet, het probleem ligt bij de ouders.

Ik vind dit veel te kort door de bocht. Ten eerste kunnen zelfs de beste ouders niet alles weten en kunnen zelfs de beste ouders niet alle problemen oplossen. Het zijn niet altijd probleemkinderen die pesten. En pesten is soms zo geniepig dat het voor ouders nauwelijks opvalt dat er iets niet goed gaat.

Ten tweede, al zou al het pestgedrag een de ouders te wijten zijn, dan is het nog te kort door de bocht om te doen alsof je dus niet naar de overheid mag kijken. Er zijn nou eenmaal een heleboel slechte ouders. Dat was honderd jaar geleden zo, dat is nu zo, en dat zal over honderd jaar nog steeds zo zijn. Daar kun je met de beste wil van de wereld niets aan veranderen. Als dan een school er iets aan kan doen om te voorkomen dat daar nog meer kinderen het slachtoffer van worden, dan hebben ze die plicht om dat te doen.

Een school kan misschien niet de rol van de ouders overnemen, maar docenten kunnen wel degelijk heel veel betekenen. Het zou alleen al helpen als docenten iets beter zouden opletten en iets actiever zouden zijn in het geval van pesten. Als een docent dat niet kan, moet hij/zij maar een beroep kiezen waarin hij/zij niet met kinderen hoeft om te gaan.

By the way, als er te veel op het bordje van de leraar terecht komt moet daar iets aan gedaan worden, maar dat moet niet ten koste gaan van de aandacht die er is voor pesten. Leraren ontlasten? Graag. Maar dat betekent niet dat er geen aanpak van pesten hoeft te komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een school kan misschien niet de rol van de ouders overnemen, maar docenten kunnen wel degelijk heel veel betekenen. Het zou alleen al helpen als docenten iets beter zouden opletten en iets actiever zouden zijn in het geval van pesten. Als een docent dat niet kan, moet hij/zij maar een beroep kiezen waarin hij/zij niet met kinderen hoeft om te gaan.

Een school moet ook absoluut niet willen om de rol van ouders over te nemen. Docenten doen al hun best en letten al goed op, zijn ook al behoorlijk actief. En schijnbaar is het dus niet genoeg. Jij vind dat ze vervolgens maar een ander beroep moeten kiezen. Je bent je ervan bewust dat indien je zo zwart/wit denkt gewoon helemaal niemand meer voor de klas hebt staan? Leerkrachten zijn ook maar gewoon mensen met hun beperkingen. Daarnaast betaald het voor geen ene drol.

By the way, als er te veel op het bordje van de leraar terecht komt moet daar iets aan gedaan worden, maar dat moet niet ten koste gaan van de aandacht die er is voor pesten. Leraren ontlasten? Graag. Maar dat betekent niet dat er geen aanpak van pesten hoeft te komen.

Scholen hebben al een protocol tegen pesten.

Ik heb het nageleefd en toen puntje bij paaltje kwam kreeg ik slaande ruzie met directie omdat men niet wou overgaan tot schorsing en verwijdering.

Voor het ontlasten van leraren is geld nodig, en dat is er niet. Dat komt er ook niet. Kortom, hoe meer ze in het wereldvreemde Den Haag bekokstoven hoe onaantrekkelijker het onderwijs wordt om in te werken. Vandaag de dag is het onderwijs (samen met de zorg) de bedrijfstak waar veruit de grootste uitval is onder personeel. Opeenvolgende regeringen hebben het met hun wereldvreemdheid compleet verziekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan alleen maar spreken vanuit eigen ervaring. Maar wat ik met name op de basisschool heb gezien, is dat er docenten waren die veel te weinig deden. Ik snap heus wel dat het voor hen ook niet makkelijk was; ik kan me nog herinneren dat mijn leraar van groep 8 zelf ook moeite had om geaccepteerd te worden door de klas. Maar er waren ook duidelijk signalen dat de verhoudingen van de klas zelf ook grondig verziekt waren; dat er een klein groepje was met 'populaire' kinderen die het voor een paar anderen letterlijk verpestten. En dat moet de leraar ook gezien hebben. Naar mijn weten heeft hij daar nooit wat tegen gedaan, en dat neem ik hem kwalijk. Want hoe moeilijk het ook voor hem was, als leraar heb je de verantwoordelijkheid om kinderen te beschermen.

Het is alweer een tijdje geleden dat ik op de basisschool zat. Maar als het nog steeds zo gaat als toen, vind ik het terecht dat scholen verplicht worden iets tegen pesten te ondernemen. Dat er in de politiek niet goed met onderwijs wordt omgegaan, wil niet zeggen dat dus per definitie elk voorstel verkeerd is.

Dat jij het protocol niet kon toepassen omdat de directie je tegenwerkte, is al bewijs genoeg dat er op het gebied van pesten iets moet veranderen op scholen en dat je dat niet allemaal bij de ouders kunt neerleggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naar jouw weten, en vanuit het perspectief van een kind heeft de leerkracht er dus niets tegen gedaan. Begrijp ik dat goed zo?

Je denkt toch niet dat er ook maar iets gaat veranderen ondanks alle regeltjes vanuit Den Haag als de derectie niet mee wil werken? Op papier zal dan ongetwijfeld alles prima geregeld zijn (dat is het nu al), maar de praktijk blijkt toch altijd anders. En ja, als leerkracht kan je wel dingen observeren en interventies plegen, dat wil helemaal niet zeggen dat het ook succesvol is.

De opvoeding, en dus het aanleren van normen en waarden, is een primaire taak van de ouders. Indien die basis al compleet ontbreekt kan je er als school aan trekken wat je wil, effect hebben zal het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid