Spring naar bijdragen

Mexicaanse priester zegent kinderen met waterpistool


Aanbevolen berichten

In het Mexicaanse Saltillo heeft een priester een wel heel speciale manier gevonden om de kerk een verjongskuur te geven. Gehuld in Batmantuniek schiet Humberto Alvarez gezegend wijwater met een waterpistool af op de gemeente. Sindsdien is de kerk vooral onder kinderen enorm in aanzien gestegen.

Sommigen zien het waterpistool als een reactie op al het geweld van de drugskartels waar Mexico al jaren mee kampt. De jonge priester (40) geeft daarnaast de verhalen van Batman en Superman een katholieke draai door te zeggen dat "zij vechten tegen de angst en ijveren voor vrede en vergiffenis." Niet alle oudere kerkgangers zijn even blij met de vernieuwing, daardoor zet Alvarez zijn speelgoed alleen in tijdens de door kinderen goedbezochte diensten.

Filmpje te zien op de site van Kerknieuws.nl

Bron: Corriere

Link naar bericht
Deel via andere websites

Schreef Jerommel vanuit zijn veilige, verwarmde internethoekje in zijn slaapstad, terwijl de priester er alles aan doet om kinderen die in een staat van Mexico leven waar grote cocaine cartels kinderen enerzijds bang maken met moorden en geweld en anderzijds imponeren met geld, auto's. Alles er aan doet, zelfs ze benaderen via de voor hun bekende superhelden als Spiderman etc en zo hen probeert te bereiken via universele waarheden als hoop, liefde etc en hen probeert te leiden naar de grootste Superheld die wij kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De uitvoering is natuurlijk nogal, eh, apart (hoewel menigeen ongetwijfeld hetzelfde zal denken bij het zien van de ragebol waarmee normaal besprenkeld wordt), maar hier zit wel een echt en diep tragisch verhaal achter. En dan ontroert het mij eigenlijk toch wel.

Ook hier zie je weer een beetje de neiging om meer aandacht aan die priester met zijn waterpistool te schenken, dan aan het feit dat daar vele kinderen dagelijks in aanraking komen met dodelijk geweld, drugs en bittere armoede. Die priester geeft door die opvallende actie nu zelfs ons, aan de andere kant van de wereld, aanleiding om eens over het lot van die kinderen na te denken. Zou hem dat gelukt zijn als hij gewoon de ragebol had gehanteerd? En is het eigenlijk niet heel erg dat hem dat waarschijnlijk niet gelukt zou zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het ook geen toeval is dat hij een waterpistool gebruikt. Voor die kinderen (beetje afhankelijk van de buurt waar ze wonen) zijn pistolen, ontvoeringen, drugsverslaafde, drugskartellen etc dagelijkse realiteit. Ik twijfel niet aan de allerbeste bedoelingen van deze man en ben diep ontroerd en vind dat het erg makkelijk is om vanuit je veilige kikkerlandje idd gelijk maar te focussen op de apartheidsfactor van het waterpistool en dat te ridiculiseren en voor de rest de hele context aan de kant te schuiven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
"Belachelijk" is in the eye of the beholder. Ik vind t fantastisch.

Dat verbaast me niets en los van dit specifieke voorbeeld zijn er meer lijnen te trekken tussen de leer van de RKK en wat er in jouw hypermoderne evangelische gemeente geleerd wordt.

Hoewel het vast goedbedoeld is door de priester spreekt er een enorme wanhoop uit zijn actie. Traditionele kerken verliezen steeds meer terrein terwijl de zalen bij de vrij baptisten waar luide popmuziek met opwekkingsliederen uit de boxen schalt volstromen. Het is gregoriaans gezang aangepast aan de tijd, maar verder zo rooms als de paus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook bij jou vraag ik me af of je op de link hebt geklikt en t filmpje heb bekeken en wat hebt opgezocht over deze staat in Mexico? Maar ik snap verder wel wat je bedoelt hoor, alleen denk ik dat je deze kerk niet kunt vergelijken met die vrije baptisten die je noemt in hun westerse land.

Vind je t overigens bezwaarlijk als een kerk 'hyper' modern is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ook bij jou vraag ik me af of je op de link hebt geklikt en t filmpje heb bekeken en wat hebt opgezocht over deze staat in Mexico? Maar ik snap verder wel wat je bedoelt hoor, alleen denk ik dat je deze kerk niet kunt vergelijken met die vrije baptisten die je noemt in hun westerse land.

Los bezien van de omgeving zijn er zeker parallellen te bespeuren, maar het voert te ver om die hier te bespreken.

Vind je t overigens bezwaarlijk als een kerk 'hyper' modern is?

Ik heb geen problemen met hyper modern nee en vind het ook een goed streven om religie te relateren aan de tijd waarin we leven. Helaas merk ik bij dergelijke evangelische kerken alleen wat van dat moderne aan de buitenkant, want vanbinnen zijn het oude leringen met veel wetten en bepalingen. Als ik naar een kerk zou gaan, dan ging ik liever naar een die vanbinnen hypermodern is, want uiterlijkheid is bedrieglijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb geen problemen met hyper modern nee en vind het ook een goed streven om religie te relateren aan de tijd waarin we leven. Helaas merk ik bij dergelijke evangelische kerken alleen wat van dat moderne aan de buitenkant, want vanbinnen zijn het oude leringen met veel wetten en bepalingen. Als ik naar een kerk zou gaan, dan ging ik liever naar een die vanbinnen hypermodern is, want uiterlijkheid is bedrieglijk.

Hoe kan een kerk hypermodern zijn van binnen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb geen problemen met hyper modern nee en vind het ook een goed streven om religie te relateren aan de tijd waarin we leven. Helaas merk ik bij dergelijke evangelische kerken alleen wat van dat moderne aan de buitenkant, want vanbinnen zijn het oude leringen met veel wetten en bepalingen. Als ik naar een kerk zou gaan, dan ging ik liever naar een die vanbinnen hypermodern is, want uiterlijkheid is bedrieglijk.

Hoe kan een kerk hypermodern zijn van binnen?

Door zich elke dag te vernieuwen naar 2 Kor 4,16 want de Allerhoogste woont niet in kerken die met handen gemaakt zijn (Hand 7,48) citeert Stephanus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat verbaast me niets en los van dit specifieke voorbeeld zijn er meer lijnen te trekken tussen de leer van de RKK en wat er in jouw hypermoderne evangelische gemeente geleerd wordt.

Klinkt positief! En niet om deze positieve boodschap weer dood te nuanceren hoor, maar over welke RKK leer mbt tot een waterpistool heb je het?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Helaas merk ik bij dergelijke evangelische kerken alleen wat van dat moderne aan de buitenkant, want vanbinnen zijn het oude leringen met veel wetten en bepalingen.

Mooi is dat. :Y

Het evangelie en de onveranderde christelijke leer verkondigen, maar wel die vertaalslag naar de hedendaagse tijd en cultuur maken. :Y

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als hypermodern betekent dat we feitelijk de christelijke "oude" leer en moraal overboord moeten gooien, dan ben ik maar liever heel ouderwets. Mij persoonlijk boeit het niet of iets nu modern of ouderwets zou zijn, want dat zijn maar nietszeggende woorden. God zal je straks niet vragen of je wel modern bent geweest, maar alleen of je Hem wel echt hebt nagevolgd en het goede hebt willen doen.

Daarbij heeft die "oude leer" wel miljoenen gelovigen geïnspireerd om de handen uit de mouwen te steken, het westerse hedonisme te verzaken, onrecht aan te kaarten en zo werkelijk van betekenis te zijn in hun omgeving of zelfs ook daarbuiten. Meer nog dan dat westerse geklets over normen en waarden dat niets anders oplevert dan een algehele tevredenheid over onze destructieve leefwijze en een overdreven felle afwijzing van alles wat daar ook maar een beetje aan tornt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Helaas merk ik bij dergelijke evangelische kerken alleen wat van dat moderne aan de buitenkant, want vanbinnen zijn het oude leringen met veel wetten en bepalingen.

Mooi is dat. :Y

Het evangelie en de onveranderde christelijke leer verkondigen, maar wel die vertaalslag naar de hedendaagse tijd en cultuur maken. :Y

Heb je het vers ook even gelezen waar ik mijn stelling op baseer? Ik heb het donkerbruine vermoeden van niet en je hoeft alleen maar even op het linkje te klikken! Of is dat te modern voor je? :#

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat verbaast me niets en los van dit specifieke voorbeeld zijn er meer lijnen te trekken tussen de leer van de RKK en wat er in jouw hypermoderne evangelische gemeente geleerd wordt.

Klinkt positief! En niet om deze positieve boodschap weer dood te nuanceren hoor, maar over welke RKK leer mbt tot een waterpistool heb je het?

Welke RKK leer? Foei Olorin! Volgens mij heb jij nog veel te leren over je geliefde kerk! ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je het vers ook even gelezen waar ik mijn stelling op baseer? Ik heb het donkerbruine vermoeden van niet en je hoeft alleen maar even op het linkje te klikken! Of is dat te modern voor je? :#

Je bedoelt die link? Is te modern voor me, maar gelukkig kende ik die tekst nog van een papyrus rol.

Ik zie waar je je stelling op baseert, maar hij gaat veel beter op voor mijn punt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid