Spring naar bijdragen

Stelling: een pedofiel is welkom in de kerk


Aanbevolen berichten

Voor mijn opleiding, Journalistiek, moeten wij een soort krant in elkaar zetten met het thema religie en samenleving. Nu hadden we bedacht om een stelling te doen en daar christenen op te laten reageren. Toelichting: ik bedoel hiermee dat hij een volwaardige plaats heeft in de kerk, dezelfde rechten als andere gemeenteleden en eventueel lidmaatschap.

Stelling: Een pedofiel mag een plek hebben in de kerk.

Willen jullie je onderbouwde mening geven over deze stelling? Graag leeftijd + kerkgenootschap vermelden.Alvast bedankt!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 62
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Voor mijn opleiding, Journalistiek, moeten wij een soort krant in elkaar zetten met het thema religie en samenleving. Nu hadden we bedacht om een stelling te doen en daar christenen op te laten reageren. Toelichting: ik bedoel hiermee dat hij een volwaardige plaats heeft in de kerk, dezelfde rechten als andere gemeenteleden en eventueel lidmaatschap.

Stelling: Een pedofiel mag een plek hebben in de kerk.

Willen jullie je onderbouwde mening geven over deze stelling? Graag leeftijd + kerkgenootschap vermelden.Alvast bedankt!

Ik zou zeggen tegen de pedofiel: Van harte welkom, ga de kinderdienst ook maar voor en leid mijn kinderen in het Woord. Over een tijdje, net als ieder ander, als je bekeerd en genezen en bevrijd bent.

42, evangelisch

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:De volgende gelijkenis vertelde Hij met het oog op mensen die overtuigd zijn van hun eigen rechtvaardigheid en neerzien op alle anderen: 10 ‘Twee mensen gingen naar de tempel om te bidden, de een was een farizeeër, de ander een tollenaar. 11 De farizeeër ging daar staan en sprak in zijn gebed over zichzelf: “God, ik dank U dat ik niet ben zoals de andere mensen, hebzuchtig, onrechtvaardig en overspelig, of zoals die tollenaar daar! 12 Ik vast tweemaal per week en geef een tiende weg van al mijn inkomsten.†13 De tollenaar daarentegen, die op een afstand bleef staan, durfde zelfs zijn ogen niet naar de hemel op te slaan. Hij sloeg zich vol berouw op de borst en zei: “O God, genade voor een arme zondaar!†14 Ik verzeker jullie dat deze man gerechtvaardigd naar huis ging, en de ander niet. Want ieder die zich verheft zal vernederd worden, maar wie zich vernedert zal verheven worden.’


Dit lijkt me o derbouwing genoeg eigenlijk.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Iedereen is welkom in de kerk ook al hebben wij mensen er soms moeite mee.

Wanneer een pedofiel lid wil worden dan zal er wel verwacht worden dat hij geen sex met kinderen heeft, dus geen kinderen misbruikt.

Nu zal er komen: maar het is toch zijn geaardheid net als homo of hetero zijn?

Een pedofiel kan er niets aan doen dat hij zo is maar hij schaadt kwetsbare mensen, kinderen.

Gelukkig is dat bij de wet verboden en wanneer een pedofiel in navolging van Jezus wil leven zal hij dat ook niet willen. Dit kan ook niet geaccepteerd worden als hij/zij lid is van een christelijke gemeente.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:De volgende gelijkenis vertelde Hij met het oog op mensen die overtuigd zijn van hun eigen rechtvaardigheid en neerzien op alle anderen: 10 ‘Twee mensen gingen naar de tempel om te bidden, de een was een farizeeër, de ander een tollenaar. 11 De farizeeër ging daar staan en sprak in zijn gebed over zichzelf: “God, ik dank U dat ik niet ben zoals de andere mensen, hebzuchtig, onrechtvaardig en overspelig, of zoals die tollenaar daar! 12 Ik vast tweemaal per week en geef een tiende weg van al mijn inkomsten.†13 De tollenaar daarentegen, die op een afstand bleef staan, durfde zelfs zijn ogen niet naar de hemel op te slaan. Hij sloeg zich vol berouw op de borst en zei: “O God, genade voor een arme zondaar!†14 Ik verzeker jullie dat deze man gerechtvaardigd naar huis ging, en de ander niet. Want ieder die zich verheft zal vernederd worden, maar wie zich vernedert zal verheven worden.’

Dit lijkt me o derbouwing genoeg eigenlijk.

Ja, inderdaad. Maar als je het hebt over dezelfde rechten, lijkt het me erg handig niet zomaar zo iemand voor een kinderdienst in te gaan zetten en kijken of hij oprecht God wil dienen, wat je kunt zien in daden, zoals een filter op je computer zetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik bedoelde die tekst niet als weerlegging van jou, maar als aanvulling op mijn eigen antwoord.

Een pedofiel heeft dezelfde rechten als ieder ander. En dezelfde pichten. En in zijn specifieke geval betekent dat dat hij een neiging zal moeten beteugelen die in hem leeft.

Maar is dat voor de andere gelovigen anders? Is de neiging tot zonde afwezig bij anderen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goh, in theorie is het perfect mogelijk natuurlijk. Iedereen kan zich aansluiten bij een kerk. Het zou niet netjes zijn dat een kerk iemand (ook al is het een pedofiel) het recht tot geloven ontneemt.

Ik vraag me echter af hoe de mensen er mee zullen omgaan. Zijn de daden al lang achter de rug, of heeft hij/zij vorige week nog een kind misbruikt en nu bekeerd? Ik denk dat dat allemaal een rol speelt voor de reactie van mensen. Ik kan me inbeelden dat er mensen zullen zijn die zich daarover kunnen zetten wat die persoon in het verleden heeft gedaan, en die persoon dus gemeend welkom zullen heten. Maar er zal ook wel achterklap gebeuren: kijk, een pedofiel in onze kerk.

(en dat gebeurt ook zo in de samenleving, denk ik)

Persoonlijk zou ik het wel kunnen aanvaarden, maar ik toch heel lang wachten, totdat ik de pedofiel heel goed ken, voordat ik mijn kinderen er zou bij laten.

23 - evangelisch

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik bedoelde die tekst niet als weerlegging van jou, maar als aanvulling op mijn eigen antwoord.

Een pedofiel heeft dezelfde rechten als ieder ander. En dezelfde pichten. En in zijn specifieke geval betekent dat dat hij een neiging zal moeten beteugelen die in hem leeft.

Maar is dat voor de andere gelovigen anders? Is de neiging tot zonde afwezig bij anderen?

Nee, daarom zei ik ook: welkom, hier gelden de regels net als voor ieder ander. Alleen als rechtgeaarde moederkloek zou ik er extra op letten met kinderdiensten. Sja als je iedereen met neiging tot zonde de kerk niet in mag laten, wordt het wel erg leeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik lees reacties waaruit ik denk te begrijpen dat de kerk er is voor bekeerde mensen, lees ik dat goed?

Persoonlijk denk ik dat je niet bekeerd hoeft te zijn om welkom te zijn in de kerk, niet gelovig, niet heilig.

In de RKK, en ik meen ook in de gereformeerde kerken, moet je wel aan dat soort voorwaarden voldoen voordat je tot de sacramenten toegelaten kan worden, maar dat is wat anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iemand die herstellend alcoholist is laat je niet onder de gedaante van wijn ter communie gaan. Iemand met hevige astma laat je niet het wierookvat hanteren. Iemand die voor geen meter kan zingen zet je niet in het koor. Iemand die totaal niet met bejaarden overweg kan zet je niet tussen de bejaarden. Dus iemand met pedofiele gevoelens zet je ook niet tussen de kinderen. Dat lijkt mij echter niet zozeer iets om speciaal te vermelden, maar gewoon een kwestie van het gezonde verstand. De Kerk is echter gelukkig meer dan enkel dat soort klusjes. Het is het Lichaam van Christus en niemand is daarvan buitengesloten.

Het lijkt mij dat deze mensen juist de Kerk nodig hebben. Zij hebben onze hulp, ons gebed en ook de sacramenten net zo hard nodig. En als je meent dat iemand ze meer nodig zou hebben dan jij, dan dien je zo iemand zelfs voorrang te geven als je met diegene de tafel des Heren nadert. Maar ook buiten de Kerk schijnt het juist beter te werken als een pedofiel die aan kinderen heeft gezeten, na zijn straf wordt opgevangen door een kring van vrijwilligers en professionals, die hem of haar helpen weer een normaal leven op te bouwen en zijn of haar gevoelens te beheersen. In elk geval beter dan zo iemand steeds maar weg te jagen en buiten te sluiten. En ik hou wel van maatregelen die ook echt wérken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat mij hier een beetje aan stoort is het feit dat deze pedofiel in een hoekje wordt gedrukt.

Hij is pedofiel, nou en?

Iedereen doet zonden, en God maakt geen onderscheid in zonden. Voor God is deze pedofiel net zo zondig als wij. Daarnaast kan deze man er ook nog eens niets aan doen dat hij pedofiel is. Ik moet denken aan het bijbelverhaal waarbij een vrouw moest worden gestenigd, en zegt; Wie van jullie zonder zonden is mag de eerste steen gooien.

Ik krijg bij dit topic een beetje het gevoel dat wij ons boven de pedofiel verheffen.

Een pedofiel verbieden in de kerk, ik zou niet weten op welke grond je dat zou moeten doen. (hij moet natuurlijk wel van de kids afblijven, maar als je in de kerk zit, zit je toch niet in een afgesloten kamertje met een kind)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat mij hier een beetje aan stoort is het feit dat deze pedofiel in een hoekje wordt gedrukt.

Ik krijg bij dit topic een beetje het gevoel dat wij ons boven de pedofiel verheffen.

)

Ik heb geen van bovenstaande beweringen in dit topic ervaren,of ben ze tegen gekomen,

het is mij dan ook een volkomen raadsel waarop je bovenstaande uitspraken baseert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat mij hier een beetje aan stoort is het feit dat deze pedofiel in een hoekje wordt gedrukt.

Hij is pedofiel, nou en?

Iedereen doet zonden, en God maakt geen onderscheid in zonden. Voor God is deze pedofiel net zo zondig als wij. Daarnaast kan deze man er ook nog eens niets aan doen dat hij pedofiel is. Ik moet denken aan het bijbelverhaal waarbij een vrouw moest worden gestenigd, en zegt; Wie van jullie zonder zonden is mag de eerste steen gooien.

Ik krijg bij dit topic een beetje het gevoel dat wij ons boven de pedofiel verheffen.

Een pedofiel verbieden in de kerk, ik zou niet weten op welke grond je dat zou moeten doen. (hij moet natuurlijk wel van de kids afblijven, maar als je in de kerk zit, zit je toch niet in een afgesloten kamertje met een kind)

Ja, Hij zei: Ook ik veroordeel u niet, zondig van nu af niet meer.

Je hebt waarschijnlijk het beeld in je hoofd van de lieftallige pedofiel uit het eo programma, die er ook niets aan kan doen dat hij die gevoelens heeft en er verder niets mee doet. Ja, dan kun je zeggen: hij is pedofiel, nou en? Wat als zo iemand als MarkM of hoeheetie vrijkomt en graag naar je kerk wil? Ben je dan ook zo makkelijk? Ik zou 'm binnenlaten als hij oprecht zich wil bekeren en zou het van weinig liefde vinden getuigen naar hem en kinderen als je hem maar zo binnenlaat, niet zegt dat het zonde is en hem niet bevrijdt van die onreine geest. Die man wou zich uit het raam storten als hij die baby niet kon verkrachten, sorry hoor, die is gewoon bezeten.

Hij zit toch niet bij je kind in een afgesloten kamertje? Nee, sure, en als de helft van de kerk er niet van op de hoogte is en hem gezellig uitnodigt en eens op laat passen, terwijl hij niet verder geholpen wordt? Je moet er gewoon mee oppassen, er zijn al genoeg schandalen in de kerk geweest. Laatst bij TRIN, ik had ze nog geld willen geven voor die weeskindjes uit Afrika, was het ook weer gebeurd, omdat ze allemaal zo heerlijk christelijk en naief zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het verstandig is om een onderscheid te maken tussen pedofielen die ook daadwerkelijk iets misdaan hebben, en pedofielen die die gevoelens wel hebben, maar ethisch zo in elkaar zitten dat ze dat nooit in de praktijk zullen brengen.

Met die laatste groep is niets mis. Deze mensen zijn slachtoffers van hun eigen emoties. Je kan je dit soort diepe gevoelens niet sturen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een interessante vraag eigenlijk. Natuurlijk zeg ik direct ja, maar diep in mijn hart niet zonder aarzeling. Als hij(/zij?) praktiseert, is het wel lastig te handhaven in de parochie of de gemeente, net als altijd als iemand willens en wetens de wet overtreedt en men dit weet. Maar hoewel het gecompliceerd is, betekent het niet dat ze geen plaats (mogen) hebben in de Kerk. Dat moet zelfs; in de Kerk is de kans om het geweten te laten vormen en om hulp te vinden. Het is onze plicht om pedofielen te verwelkomen.

30, katholiek

Wat is trouwens 'een soort krant'?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat mij betreft mag iedereen in de kerk komen. Wie ben ik om te oordelen? Daarbij hoeft een pedofiel het niet in praktijk te hebben gebracht. Immers zou diegene dan een pedoseksueel zijn. In beide gevallen lijkt het mij verstandig niet teveel op plaatsen te komen waar (veel) kinderen zijn. Dan ben je de kat op het spek aan het binden. Hoe vervelend het ook is voor de pedofiel. Ik denk dat je ten allen tijde het belang van een / het kind voorop dient te zetten. Ook al betekent dat een zwaar leven voor een pedofiel in kwestie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat een interessante vraag eigenlijk. Natuurlijk zeg ik direct ja, maar diep in mijn hart niet zonder aarzeling. Als hij(/zij?) praktiseert, is het wel lastig te handhaven in de parochie of de gemeente, net als altijd als iemand willens en wetens de wet overtreedt en men dit weet. Maar hoewel het gecompliceerd is, betekent het niet dat ze geen plaats (mogen) hebben in de Kerk. Dat moet zelfs; in de Kerk is de kans om het geweten te laten vormen en om hulp te vinden. Het is onze plicht om pedofielen te verwelkomen.

Dit. Maar dan 27 gereformeerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een pedofiel is zeker welkom in de kerk, zoals elk mens meer dan welkom is in de kerk.

Praktisch gezien is het verstandig dat het nooit voorkomt dat de pedofiel alleen in een ruimte met een minderjarige zal zijn. Het is altijd belangrijk dat er dan in ieder geval nog een betrouwbare, gelouterde volwassene bij is. Het beste is het als zulke situaties zoveel mogelijk worden voorkomen en dat er mogelijk meerdere betrouwbare, gelouterde mensen bij zullen zijn. Het beste is het dan als er meerdere mensen bij zijn die voldoen aan de schets in 1 Timoteüs 3.

Charismatische pinkstergelovige; je mag het om het gemakkelijker te maken ook 'evangelisch' noemen. 35 jaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Iemand die herstellend alcoholist is laat je niet onder de gedaante van wijn ter communie gaan. Iemand met hevige astma laat je niet het wierookvat hanteren. Iemand die voor geen meter kan zingen zet je niet in het koor. Iemand die totaal niet met bejaarden overweg kan zet je niet tussen de bejaarden. Dus iemand met pedofiele gevoelens zet je ook niet tussen de kinderen. Dat lijkt mij echter niet zozeer iets om speciaal te vermelden, maar gewoon een kwestie van het gezonde verstand. De Kerk is echter gelukkig meer dan enkel dat soort klusjes. Het is het Lichaam van Christus en niemand is daarvan buitengesloten.

Het lijkt mij dat deze mensen juist de Kerk nodig hebben. Zij hebben onze hulp, ons gebed en ook de sacramenten net zo hard nodig. En als je meent dat iemand ze meer nodig zou hebben dan jij, dan dien je zo iemand zelfs voorrang te geven als je met diegene de tafel des Heren nadert. Maar ook buiten de Kerk schijnt het juist beter te werken als een pedofiel die aan kinderen heeft gezeten, na zijn straf wordt opgevangen door een kring van vrijwilligers en professionals, die hem of haar helpen weer een normaal leven op te bouwen en zijn of haar gevoelens te beheersen. In elk geval beter dan zo iemand steeds maar weg te jagen en buiten te sluiten. En ik hou wel van maatregelen die ook echt wérken.

Zelf ben ik overigens 31 en katholiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid