Spring naar bijdragen

Onzekerheid over je redding


Aanbevolen berichten

Drie stellingen:

1. Je kunt nooit 100% zeker zijn dat iemand naar de hemel gaat.

2. Je kunt nooit 100% zeker zijn dat jezelf naar de hemel gaat.

3. Mensen die geloven dat ze 100% zeker naar de hemel gaan hebben met hun eigen geloof eigenlijk ook geen 100% zekerheid.

1....ja

2....ja

3....ja, discutabel...

mijn vader [een zeer gelovig mens] , die 3 maanden geleden overleden is had al jaren geleden in zijn bijbeltje deze tekst aangestreept -om te gebruiken bij zijn heengaan.

en die werd dan ook voorgelezen en uitgelegd door de dominee met emeritaat [ze kenden elkaar zeer goed]

Psalm 39 en dan speciaal vers 8:

**En nu, wat verwacht ik, o Heere! Mijn hoop, die is op U.**

Hij zei altijd te hopen dat hij in de hemel zou komen, maar dat niemand [ook niet de meest vrome gelovige] die zekerheid had.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Drie stellingen:

1. Je kunt nooit 100% zeker zijn dat iemand naar de hemel gaat.

2. Je kunt nooit 100% zeker zijn dat jezelf naar de hemel gaat.

3. Mensen die geloven dat ze 100% zeker naar de hemel gaan hebben met hun eigen geloof eigenlijk ook geen 100% zekerheid.

1. soms wel

2. wel

3. wel, je ben gerechtvaardigd als je Jezus hebt aangenomen als Redder, het geloof is de zekerheid der dingen die men hoopt en het bewijs der dingen die men niet ziet. Je hebt al eeuwig leven gekregen, dat wil zeggen dat je ook naar de hemel gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De onzekerheid komt vaak door dat men teveel naar het eigen handelen kijkt. De Bijbel spreekt over heiliging, maar dat is niet is wat we zelf kunnen. En de vraag is dan ook: Hoeveel heiliging moet je doorgemaakt hebben? De moordenaar naast Jezus aan het kruis, welke vrucht van heiliging zou er bij hem geweest zijn? De enige was zijn geloof in Christus en dat was genoeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De onzekerheid komt vaak door dat men teveel naar het eigen handelen kijkt. De Bijbel spreekt over heiliging, maar dat is niet is wat we zelf kunnen. En de vraag is dan ook: Hoeveel heiliging moet je doorgemaakt hebben? De moordenaar naast Jezus aan het kruis, welke vrucht van heiliging zou er bij hem geweest zijn? De enige was zijn geloof in Christus en dat was genoeg.

Maar de Bijbel spreekt daarentegen ook over het verliezen van je redding door je eigen handelen. Denk bijvoorbeeld aan het verhaal van Jezus over de koning die de schuld van iemand kwijt schold. (Matteüs 18)

Jezus sprak ook in de Bergrede over het breken met je zonde: Als je hand je verleidt tot zonde hak het af, want het is beter een lichaamsdeel te verliezen dan met je hele lichaam naar de hel te gaan. (Matteüs 5,30)

Jezus zegt ook dat wat je voor je medemens doet zal hij aanrekenen alsof je dat voor Hem gedaan hebt. Maar als je je medemens laat stikken zal het je aangerekend worden alsof je Jezus hebt laten stikken en dan wacht je de hel (Matteüs 25,31-46).

Volgens de Bijbel wordt er ook gekeken naar hoe je geleefd hebt en kun je kennelijk ook je genade verliezen. Geloof is niet alleen erkennen maar ook ernaar handelen. En andersom ook, kun je Gods genade verliezen door je handelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De onzekerheid komt vaak door dat men teveel naar het eigen handelen kijkt. De Bijbel spreekt over heiliging, maar dat is niet is wat we zelf kunnen. En de vraag is dan ook: Hoeveel heiliging moet je doorgemaakt hebben? De moordenaar naast Jezus aan het kruis, welke vrucht van heiliging zou er bij hem geweest zijn? De enige was zijn geloof in Christus en dat was genoeg.

Maar de Bijbel spreekt daarentegen ook over het verliezen van je redding door je eigen handelen. Denk bijvoorbeeld aan het verhaal van Jezus over de koning die de schuld van iemand kwijt schold. (Matteüs 18)

Jezus sprak ook in de Bergrede over het breken met je zonde: Als je hand je verleidt tot zonde hak het af, want het is beter een lichaamsdeel te verliezen dan met je hele lichaam naar de hel te gaan. (Matteüs 5,30)

Jezus zegt ook dat wat je voor je medemens doet zal hij aanrekenen alsof je dat voor Hem gedaan hebt. Maar als je je medemens laat stikken zal het je aangerekend worden alsof je Jezus hebt laten stikken en dan wacht je de hel (Matteüs 25,31-46).

Volgens de Bijbel wordt er ook gekeken naar hoe je geleefd hebt en kun je kennelijk ook je genade verliezen. Geloof is niet alleen erkennen maar ook ernaar handelen. En andersom ook, kun je Gods genade verliezen door je handelen.

Geloof zonder werken is dood geloof, maar het uitgangspunt is altijd Gods genade en het geloof. De ware gelovige draagt vrucht, maar zal zich nooit op zijn eigen handelen beroemen, hij weet zelfs niet dat hij het goede doet ( wanneer zagen wij U hongerig? etc)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geloof zonder werken is dood geloof, maar het uitgangspunt is altijd Gods genade en het geloof.

Tuurlijk, maar ik gaf ook bewust 100% zekerheid aan. ;)

De ware gelovige draagt vrucht, maar zal zich nooit op zijn eigen handelen beroemen, hij weet zelfs niet dat hij het goede doet ( wanneer zagen wij U hongerig? etc)

Maar je kunt het ook andersom benaderen, niet zozeer dingen die je goed doet (je kunt de hemel niet verdienen, je behoud is genade), maar juist de dingen die je verkeert doet. "Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien of dorstig,", of zoals de man die na die genade ontving de schuld bij een ander ging innen.

Hoe weet je 100% zeker dat je in de toekomst je geloof verliest, of iets gruwelijks doet waar je geen vergeving voor kunt/wilt ontvangen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geloof zonder werken is dood geloof, maar het uitgangspunt is altijd Gods genade en het geloof.

Tuurlijk, maar ik gaf ook bewust 100% zekerheid aan. ;)

De ware gelovige draagt vrucht, maar zal zich nooit op zijn eigen handelen beroemen, hij weet zelfs niet dat hij het goede doet ( wanneer zagen wij U hongerig? etc)

Maar hoe weet je 100% zeker dat je in de toekomst je geloof verliest, of iets gruwelijks doet waar je geen vergeving voor kunt/wilt ontvangen?

Dat laatste kan je idd niet weten en misschien dat we ook nooit 100% zekerheid van onze redding krijgen omdat we dan laks kunnen worden. Bijbel roept ons op ons zelf steeds te onderzoeken en niets voor lief aan te nemen wat dat betreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik vind dat allemaal eigenlijk geneuzel.

leef goed, doe goed en zie niet om, wees goed voor je naaste en laat je linkerhand niet weten wat je rechterhand doet, steel niet, lieg en bedrieg niet, vermoord je medemensen niet...etc....

wat je voor mijn minste broeders hebt gedaan hebt ge voor mij gedaan.....dus je hoeft eigenlijk helemaal niet te geloven.

doe je dit allemaal, dan heb je die boodschap al begrepen en er aan voldaan.

meer kun je niet doen als mens.

en doe je al deze dingen vanuit jezelf omdat je van je medemens houdt [je naaste liefhebt] of doe je al die dingen omdat je er een beloning [de hemel] voor terug verwacht?

als dat laatste je motief is, lijkt me dat juist tegen je te spreken en dan zou je nog wel eens op je neus kunnen kijken.

dan zouden ook veel "ongelovigen' je nog voor kunnen gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geloof zonder werken is dood geloof, maar het uitgangspunt is altijd Gods genade en het geloof.

Tuurlijk, maar ik gaf ook bewust 100% zekerheid aan. ;)

De ware gelovige draagt vrucht, maar zal zich nooit op zijn eigen handelen beroemen, hij weet zelfs niet dat hij het goede doet ( wanneer zagen wij U hongerig? etc)

Maar hoe weet je 100% zeker dat je in de toekomst je geloof verliest, of iets gruwelijks doet waar je geen vergeving voor kunt/wilt ontvangen?

Dat laatste kan je idd niet weten en misschien dat we ook nooit 100% zekerheid van onze redding krijgen omdat we dan laks kunnen worden. Bijbel roept ons op ons zelf steeds te onderzoeken en niets voor lief aan te nemen wat dat betreft.

Een paar jaar terug zou ik de vragen hetzelfde hebben beantwoord en toch ben ik in de tussentijd wel afgedwaald en weer teruggekomen. Het is een ding dat je gered bent, maar je moet je behoudenis bewerken. Niet een ieder die tot Mij zegt: Here Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil Mijns Vaders. We moeten in Hem blijven en Zijn geboden bewaren: God liefhebben en je naaste als jezelf. Wie zegt in het Licht te zijn, maar zijn broeder haat, is in de duisternis tot nu toe. Ik bedacht me, de reden dat ik van het geloof was afgevallen, was omdat ik iemand niet echt kon vergeven en feitelijk haatte. Dus vooral in de liefde blijven wandelen, komt alles goed. Ik weet nu wel zeer zeker dat ik nooit meer van m'n geloof afval, want het was een ramp.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. Je kunt nooit 100% zeker zijn dat iemand naar de hemel gaat.

2. Je kunt nooit 100% zeker zijn dat jezelf naar de hemel gaat.

3. Mensen die geloven dat ze 100% zeker naar de hemel gaan hebben met hun eigen geloof eigenlijk ook geen 100% zekerheid.

Ik denk dat het lastig is om te zeggen: die gaat naar de hemel! of: die gaat niet naar de hemel. Je weet namelijk nooit alles van iemand, misschien houdt diegene wel heel goed de schijn op van brave burger etc. maar is dat niet zo. Of misschien lijkt iemand wel een klootzak, maar valt het best mee en staan jullie gewoon anders in het leven. Dus stelling 1: waar.

Je kent jezelf het beste, dus waarom zou je het niet zeker kunnen weten? Ja, je twijfelt wel eens, doet zonde en bent niet een modelmens. Maar dat verwacht God ook niet van ons denk ik. Maargoed, ik snap wel waarom dit zo lastig is want ik zou ook niet honderd procent zeker weten of ik er heen ga of niet. Dus ik twijfel een beetje, maar 100% dan zeg ik toch bij stelling 2 ook waar.

stelling 3 is nog iets lastiger, want dan zou je de argumenten van die mensen moeten horen en moeten weten hoe ze in het geloof staan dus ik zeg, niet waar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1. Je kunt nooit 100% zeker zijn dat iemand naar de hemel gaat.

Doorgaans kun je niet 100% zeker zijn. Al gaat dat bij bepaalde mensen zoals die man die aan het kruis hing naast Jezus niet op. Voor de rest kun je denk ik nooit 100% zeker zijn of iemand gered is, of verloren is. In theorie dan natuurlijk. Ik denk dat daarentegen de meeste christenen er wel vanuit gaan dat dat iemand in de hemel is. Zelfs kerken die in hun theologie een absolute zekerheid afwijzen, zullen in de praktijk er wel gewoon vanuit gaan, zeker in het pastorale contact.

Dat je niet 100% theoretisch gezien zeker kunt zijn komt vind ik omdat je niet in het hart van iemand kunt kijken.

21 Niet iedereen die “Heer, Heer†tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. 22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?†23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!â€

2. Je kunt nooit 100% zeker zijn dat jezelf naar de hemel gaat.

Helemaal mee eens. Dat betekent niet dat je dan maar in angst moet zitten. Ik ga er ook vanuit dat als je oprecht Jezus wilt volgen er geen reden zit om in angst te zitten. Dat Hij je ook helpt de dingen aan te pakken in je leven die in de weg staan en dat Gods genade groter is dan we denken. En ook al doe je dingen verkeert, is er een verschil tussen het verkeerde doen of het je aangerekend zal worden. Subjectieve en objectieve zonden, zoals dat wel eens genoemd wordt. En besef je dat je fout bezig bent, kun je om vergeving vragen.

Maar, Jezus stelt wel dat je je redding kunt verliezen. Buiten staat van genade verkeren, zoals ze dat ook wel eens noemen. Een mooi voorbeeld daarvan is de gelijkenis van Jezus over de koning die de schuld kwijt schold (Matteüs 18). Enerzijds is God volgen ook naar je geloof handelen. Je koopt geen hemel met goede werken, maar het is wel als vruchten aan de boom (die andere gelijkenis). Je moet ook naar je geloof handelen. Door ernstige zonden kun je breken met God en ik denk dat niet alleen foute dingen doen, maar ook dingen nalaten een zonde is (Matteüs 25). God wilt je vergeven, maar dat kan niet wanneer je geen berouw hebt en gewoon door gaat ermee. Zo pakte het ook verkeerd uit voor die man die schuld had bij de koning en vervolgens iemand zelf ging uitpersen.

Wat je eigen redding betreft: Je kunt niet in de toekomst kijken. Misschien dat je nu wel in staat van genade staat, maar wie weet wat voor gewetenloze rotzak je over 20 jaar bent geworden. Zat bewijs rond je heen van mensen waar dat ook gebeurde. Hoe kun je zeker zijn dat je er zelf veilig voor bent?

Daarnaast zijn er misschien ook wel dingen in je leven waar je nog aan moet werken, waar je smoesjes voor hebt. Maar of die werkelijk oprecht zijn? Ik moet wel eens denken aan een verhaaltje van C.S. Lewis. De ik persoon komt daar in de hel toch wel mensen tegen die naar de hemel willen. En net zoals in het verhaal van de rijke jongeling komt er iemand enthousiast naar de hemelpoort toe maar toen hij/zij een bepaalde voorwaarde hoorde, wilde die niet meer. Mensen zijn daarnaast ook heel goed dingen goed te praten en zelf in de eigen leugens te gaan geloven, of expres onwetend willen zijn.

3. Mensen die geloven dat ze 100% zeker naar de hemel gaan hebben met hun eigen geloof eigenlijk ook geen 100% zekerheid.

Niet iedereen, want je hebt bijvoorbeeld de alverzoeningsleer. Die geloven dat iedereen uiteindelijk wel naar de hemel gaat. En zo heb je nog wel een paar kleine groepjes.

Maar mijn ervaring tot nu toe is dat stromingen waar men er erg zeker van is naar de hemel gaat, in liederen, in persoonlijk geloof of zelfs in hun evangelisatie, dat als je doorvraagt ze uiteindelijk zelf ook niet die 100% kunnen garanderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Drie stellingen:

1. Je kunt nooit 100% zeker zijn dat iemand naar de hemel gaat.

2. Je kunt nooit 100% zeker zijn dat jezelf naar de hemel gaat.

3. Mensen die geloven dat ze 100% zeker naar de hemel gaan hebben met hun eigen geloof eigenlijk ook geen 100% zekerheid.

1. Oneens. Dat is net als 100% zekerheid dat God bestaat. Heb je dat wel of niet? Als ik voor mezelf spreek, door geloof heb ik wel die zekerheid, ook al heb ik het rationeel of emotioneel soms niet. Zo geloof ik dat bepaalde dierbaren van mij in de hemel zijn/komen, anders klopt mijn beeld van God niet (wat natuurlijk kan, maar in sommige gevallen zou mijn beeld van God zo anders worden dat er helemaal niks meer van mijn geloof overblijft).

2. Oneens. Mijn zonden zijn al vergeven door het offer van Jezus, ik kan daar niks aan veranderen. Ik zou er zelf voor kunnen kiezen om niet de hemel in te gaan misschien - geen idee wat er precies na je dood gebeurt - maar waarom zou ik daarvoor kiezen?

3. Die snap ik niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

(2 Korinthiërs 13:5) . . .Blijft beproeven of GIJ in het geloof zijt, blijft bewijzen dat GIJ goedgekeurd zijt. Of erkent GIJ niet dat Jezus Christus in eendracht met U is? Tenzij GIJ afgekeurd zijt.

Deze Bijbeltekst laat een aantal dingen zien: (1)dat je je geloof moet toetsen aan de Bijbel, (2) dat je dagelijks moet leven volgens de Bijbel om zo in een goedgekeurde positie voor de ware God moet wandelen, (3) dat je zeker moet weten (uit Bijbelstudie en toepassing van Bijbelkennis) dat je een jukgenoot bent van Jezus en dat je dus in eendracht met Jezus bent.

Men moet dus niet al te veel twijfel of onzekerheden hebben op deze terreinen, want de Bijbel zegt:...

(Jakobus 1:6-8) . . .Maar hij moet in geloof blijven vragen, zonder ook maar enigszins te twijfelen, want wie twijfelt, is gelijk een golf van de zee, die door de wind gedreven en heen en weer geslingerd wordt. 7 Die mens moet feitelijk niet menen dat hij iets van Jehovah zal ontvangen; 8 hij is een besluiteloos man, ongestadig in al zijn wegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 months later...

1. Je kunt nooit 100% zeker zijn dat iemand naar de hemel gaat.

Dat klopt, omdat je niet in zijn of haar hart kan kijken.

2. Je kunt nooit 100% zeker zijn dat jezelf naar de hemel gaat.

Romeinen 10:9:

"Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis."

Dit is waar het om gaat denk ik. Belijden dat Jezus Heer is. Dan ben je gered. Dit is volgens mij stap 1 in het proces dat God met ons gaat. Op dit moment zul je zijn Geest ontvangen.

Vervolgens komt stap 2. De zogenaamde 'levensheiliging'. Ik ben ervan overtuigd dat, wanneer je voldoet aan stap 1, het erkennen van Jezus als Heer, levensheiliging als vrucht van de Geest in jouw leven komen. Uiteraard is de tegenstander er veel aan gelegen om dit tegen te houden. Bij levensheiliging komen ook de goede werken naar voren, het zorgen voor en liefhebben van je naaste.

Nu komt de moeilijkheid. In principe is stap 2 geen voorwaarde om gered te worden. Echter, wanneer het verlangen tot levensheiliging en het doen van goede werken niet in je leven is, kun je je afvragen of stap 1 echt werkelijkheid is geworden in je leven.

Het gaat denk ik vooral om de motivatie. Goede werken en levensheiliging hebben, wanneer ze voorwaarde worden om het Koninkrijk in te gaan, de enorme valkuil van plicht- en wetmatigheid. Het is daarom belangrijk om jezelf steeds weer af te vragen waarom je de dingen doet zoals je ze doet. Bid om het verlangen om je leven te heiligen en te zorgen voor je naaste!

BTW, ik denk dat het verlangen om behouden te worden (dus bij Jezus te zijn) iets is wat door de Geest in je hart wordt gelegd. Dat zou je al als een soort uitverkiezing kunnen zien. De vraag is: wat doe je met dat verlangen?

3. Mensen die geloven dat ze 100% zeker naar

de hemel gaan hebben met hun eigen geloof eigenlijk ook geen 100% zekerheid.

Ik denk dat iedereen wel eens twijfelt, dus dat daarom niemand 100% zekerheid heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Redding en naar de hemel gaan zijn verschillende begrippen.

We kunnen vaststellen dat alleen God bepaalt of iemand wordt gered (wij moeten wel gered willen worden, niet iedereen wil gered worden) en of hij in de hemel dan wel op aarde mag leven. En dat oordeel heeft hij gedelegeerd aan Zijn zoon Jezus Christus.

(Openbaring 7:9, 10) 9 Na deze dingen zag ik, en zie! een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natiën en stammen en volken en talen, staande voor de troon en voor het Lam, gehuld in lange witte gewaden, en er waren palmtakken in hun handen. 10 En zij blijven met een luide stem roepen en zeggen: „Redding [hebben wij te danken] aan onze God, die op de troon is gezeten, en aan het Lam.â€

Ik persoonlijk verwacht 100% zeker niet in de hemel terecht te komen maar ik werk er hard aan op aarde te mogen blijven met "my love ones".

2 beloften:

1. Aards leven.(Psalm 37:29) 29 De rechtvaardigen/zachtmoedigen, díé zullen de aarde bezitten, En zij zullen er eeuwig op verblijven.

2. Hemels leven.

(Johannes 14:2, 3) . . .In het huis van mijn Vader zijn vele woningen. Anders zou ik het U hebben gezegd, want ik ga heen om een plaats voor U te bereiden. 3 En wanneer ik heenga en een plaats voor U bereid, kom ik terug en zal U thuis bij mij ontvangen, opdat ook GIJ moogt zijn waar ik ben. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Drie stellingen:

1. Je kunt nooit 100% zeker zijn dat iemand naar de hemel gaat.

2. Je kunt nooit 100% zeker zijn dat jezelf naar de hemel gaat.

3. Mensen die geloven dat ze 100% zeker naar de hemel gaan hebben met hun eigen geloof eigenlijk ook geen 100% zekerheid.

1. Over anderen: dat klopt.

2. Als het gaat over een momentopname, dan kun je 100% zeker zijn op een leven in de nieuwe hemel en op de nieuwe aarde.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; 10 want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:13 In Hem zijt ook gij, nadat gij het woord der waarheid, het evangelie uwer behoudenis, hebt gehoord; in Hem zijt gij, toen gij gelovig werdt, ook verzegeld met de heilige Geest der belofte, 14 die een onderpand is van onze erfenis, tot verlossing van het volk, dat Hij Zich verworven heeft, tot lof zijner heerlijkheid.

De Bijbel leert wel dat een gelovige zich doelbewust van God kan afkeren en dat een gelovige op die manier zijn/haar eigen redding kan vergooien. De mens heeft een vrije keuze.

3. Niet mee eens. Ik weet niet waar deze redenatie vandaan komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid