Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Wat vind je er van dat een feest als Halloween vanuit Amerika hier naar Nederland overwaait? En mogen christenen het vieren? Hoe moet ik reageren als er vanavond een paar beeldschone heksen bij me aankloppen met het verzoek of ik een truck of een traktatie wil? Geef ik ze dan een zak snoep mee of wat? Ik ben namelijk helemaal niet bekend met het feest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat vind je er van dat een feest als Halloween vanuit Amerika hier naar Nederland overwaait? En mogen christenen het vieren? Hoe moet ik reageren als er vanavond een paar beeldschone heksen bij me aankloppen met het verzoek of ik een truck of een traktatie wil? Geef ik ze dan een zak snoep mee of wat? Ik ben namelijk helemaal niet bekend met het feest.

HALOWEEN IN VERBAND MET DODENHERDENKING.

DODENHERDENKING VROEGER .

De Romeinen herdachten hun doden in de maand februari . Er werd negen dagen gerouwd .

Op 13 februari had men een eerste herdenking : de PARENTALIA . Op deze dag werden de overleden familieleden herdacht . De dag werd ingezet met een officieel offer door de Vestaalse maagden . Op de graven werden kleine giften ( offerkransen, fruit, zout, brood …) neergelegd .

Er werden maaltijden gebruikt op de graven en gebeden om de zielen van de verwanten te sussen en om hen in de graven te houden .

De rouwperiode werd op 21 februari afgesloten met de FERALIA, het officiële Romeins feest ter herdenking van de doden .

De dag erop, op 22 februari dus, was er de CARISTIA : een familie reünie waarbij familievetes werden opgelost . Verwanten en hechte vrienden trakteerden elkaar die dag op een feestmaal, waarbij ieder iets van eten of drinken meebracht. Het feestmaal duurde tot laat in de avond en men vertrok niet voordat men gedronken had op de voorspoed van de familie en het vaderland. Verder stuurde men elkaar ook eetwaren als geschenk en bracht men offers aan de laren (de Romeinse huisgoden).

Tijdens het pontificaat van Bonifatius IV (608-615) werd het Pantheon in Rome omgebouwd tot kerk gewijd aan de Heilige maagd Maria & alle martelaren . De overlevering vertelt dat 28 karrenvrachten beenderen uit de catacomben werden gehaald en onder het altaar van de kerk geplaatst werden . Deze paus stelde ter dier gelegenheid ook het “martelarenfeest†in dat gevierd werd op 13 mei . (In navolging van de Oosterse kerk die dit feest reeds in de vierde eeuw op die datum vierde )

Paus Gregorius III (731-741) breidde in 732 de herdenking uit van de martelaren naar “alle heiligenâ€

In het jaar 837 verplaatste paus Gregorius IV (827-844) dit feest van 13 mei naar 1 november .

ALLERHEILIGEN .

In de katholieke kerk wordt op die dag het thema van het einde der tijden behandeld en men draagt missen op aan alle heiligen die verondersteld worden in de hemel te verblijven . Het is ook de dag waarop traditioneel de kerkhoven bezocht worden . De traditie om Chrysanten op de graven te zetten dateert van rond de jaren 1880 .

ALLERZIELEN .

Op 2 november herdenkt de katholieke kerk alle overleden gelovigen .

Deze traditie stamt voor zover bekent uit de abdij van CLUNY waar abt Odilo in 998 bepaalde dat alle met Cluny verbonden kloosters op de dag na Allerheiligen de gestorvenen op bijzondere liturgische wijze moesten herdenken . Deze herdenkingsdag werd algemeen in de 14e eeuw .

Tijdens het concilie van TRENTE (1545-1563) werd de geloofsleer vastgelegd dat er een vagevuur is en dat de overleden gelovigen daar door de gelovigen op aarde kunnen worden geholpen . De Katholieke kerk leerde ook dat het op Allerzielen voor gelovigen mogelijk was om “zieltjes uit het vagevuur†aan een volle aflaat te helpen, zodat ze direct naar de hemel gingen In West-Vlaanderen noemde men dit “pernukkelen†. Daarvoor moest de gelovige één maal rond de kerk gaan, vervolgens de kerk binnen gaan en zes “onze Vaders†, zes “Weesgegroeten†en zes “glorie zij de Vaders†opzeggen . Als hij dan de kerk uitging had hij zijn “volle aflaat†verdient . Door dit ritueel te herhalen kon hij telkens opnieuw een volle aflaat verdienen .

HALLOWEEN .

Etymologisch komt Halloween van “all hallows eve . Hallow betekent heilige . All hallows eve betekent dus zoveel als de avond voor Allerheiligen .

Bij de Kelten van Groot Bretagne begon het nieuwe jaar op 1 november . Halloween was voor hen dus een soort oudejaarsavond . Het Keltische Nieuwjaar werd “Samhain†genoemd .

Het feest van Samhain was bijzonder omdat de Kelten geloofden dat op die dag de geesten van de afgestorvenen terug kwamen naar hun huizen . Om die reden werd er dan ook voor hen voedsel aan de deuren gelegd . Om boze geesten af te weren (welke die dag ook vrij spel hadden) droegen de mensen maskers . Ook uitgeholde bieten met een kaars erin werden verondersteld de boze geesten af te schrikken . Later ging men uitgeholde pompoenen gebruiken, de zogenaamde Jack-o- lantaren . (Pompoenen komen uit de nieuwe wereld) . Het was ook de dag voor traditionele activiteiten die verband hielden met toekomt voorspellingen, offervuren en magische handelingen en gelukbrengers om zichzelf een voorspoedig jaar te verzekeren .

De Halloween festivals die we kennen in onze streken werden ingevoerd uit de Verenigde Staten, waar ze in de tweede helft van de 19e eeuw ingevoerd werden door de talrijke immigranten uit Schotland en Ierland .

DIA DE LOS MUERTOS . ( dag van de doden )

In Mexico worden Allerheiligen en Allerzielen op een heel speciale wijze gevierd .

Men gelooft dat de zielen van kinderen op 1 november en deze van volwassenen op 2 november terugkeren . Graven worden schoongemaakt, prachtig versierd en van voedsel voorzien . E r worden altaren gebouwd en offers gebracht . Het is ook een dag van allerlei feestelijkheden, meestal met een luguber tintje .

De dag der doden vindt haar oorsprong in de voorouderverering van de oorspronkelijke midden-

Amerikaanse indianen bevolking . Men bewaarde de schedels van de voorouders en voerde er allerlei rituelen mee uit ter ere van de godin van de onderwereld Mictecacihuati . Oorspronkelijk werd dit festival gevierd begin augustus, maar met de komst van de Spanjaarden werd het verplaatst naar Allerheiligen en Allerzielen en ermee geassimileerd .

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik vind het prima dat feesten overwaaien. ook Halloween. Het is een verrijking van ons straatbeeld, en aangezien (bijna)niemand zich om de oorsprong van h'ween bekommert en het viert als een gewone lekkere griezelpartij, vind ik dat het weinig kwaad kan.

edit: Dat er beeldschone heksen bij je aankomen bellen lijkt me mooi meegenomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Collectieve kinderachtigheid, onnederlands en een armzalig substituut voor Hervormingsdag. De enige manier die ik ook meekrijg om Halloween te vieren zijn geen kinderen aan de deur, maar mensen die verkleed uit gaan.

Sowieso neigt Halloween tegenwoordig meer naar Walpurgisnacht dan naar Allerheiligen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zag vanavond 5 kinderen bij de overburen aanbellen, ze kregen snoep. Ik heb vriendelijk naar ze gezwaaid, en toen kwamen ze naar mijn voordeur toe gerend.

Ze hadden helemaal geen verkleedkleren aan ofzo, dus ik vond het maar magertjes. Ik had trouwens ook geen snoep in huis. Maar het bleek dat het buurtkinderen zijn en tegenover woont een vriendinnetje van hen, ze waren niet echt op 'halloweentocht' maar gingen gewoon bij elkaar langs.

Wat ik via facebook wel meekrijg is dat de oudere jeugd van 15-25 massaal Halloween party's organiseert onderling en aan de foto's te zien doen die dames en heren wel goed hun best met de verkleedpartijen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb weinig tegen het vieren van halloween, het is in mijn ogen een onschuldig (kinder)feestje in een spannend thema. Kan iedereen van jongere leeftijd eens aanraden om bijvoorbeeld naar een fright night in Walibi te gaan.

onschuldig waar mensen met bloederige dingen rondlopen, alles is goed op het feest zolang met maar duister, en angstig is. Laatst zag ik een afbeelding van een vrouw die een hoofd los bij zich droeg.

Erg onschuldig.

Wat zei God ook al weer ? Ik heb u geen angst gegeven.

ik zou zeggen: maak er dan ook geen.

Wat niet wil zeggen dat je heel de boel moet verpesten door kinderen geen snoep te geven. Zij kunnen er ook niets aan doen. Maar stimuleren en echt meedoen is nog iets anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Eerlijk gezegd wist ik helemaal niet dat Halloween iets met Allerheiligen te maken had.

Halloween is vrij vertaald de avond voor Allerheiligen. Zoiets net als kerstnacht, of 'pakjes avond' voor de verjaardag van de Sint. Het is een katholiek ding om de avond vooraf mee te rekenen.

Halloween is een typische 'fusie' van oude paganistische Keltische tradities in de Britse eilanden en de kerstening door het christendom. Allerheiligen en Allerzielen zijn eigenlijk een kerstening van bestaande gebruiken (net zoals kerstmis dat ook is).

Zoals men met kerst het Romeinse en Germaanse feest van het licht hebben omgebouwd in het vieren dat Jezus - het licht dat in de wereld kwam - werd geboren, was rond deze tijd er feesten voor de doden, zodat die niet rondspoken, maar rust vinden. In de christelijk-katholieke traditie viert en eert men met Allerheiligen de blijdschap dat allemaal mensen nu in de hemel zijn en met Allerzielen herdenkt men degenen die in het vagevuur zijn.

Halloween is daarentegen geen kerkelijk feest maar een restant van het paganistische volksgeloof wat is blijven bestaan na de kerstening. En wat wij tegenwoordig als 'Halloween' kennen heeft daar weinig meer mee te maken en is gewoon een commercieel amerikaans verkleed partijtje. Een soort Sint-maarten met spookjes en vooral erg veel commercie. Het is in Nederland nooit een traditioneel feest geweest.

Leuk feitje: De katholieke kerk is tegen Halloween.

Zelf vind ik het net als Valentijn: een stom commercieel importproduct. We hebben wel de commercie, maar niet de folklore.

Overigens heb ik vandaag wel zo'n pompoen gezicht gemaakt. :#

(En zo'n Halloween walibi dagje was laatst best leuk. Dat sfeertje is gewoon tof. ;) )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk feitje: De katholieke kerk is tegen Halloween.

Waarom?

Ik meen omdat het 'traditionele' Halloween nogal wat occulte elementen in zich heeft en spookverhalen die niet kloppen met het christelijk geloof.

@Joon, met echt kaarsje idd!

@Ursa, pompoenen zijn gewoon leuk en ook nog eens lekker. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Olorin schreef:

Ik meen omdat het 'traditionele' Halloween nogal wat occulte elementen in zich heeft en spookverhalen die niet kloppen met het christelijk geloof.

valt mee hoor

de Kerk heeft dit feest gekerstend - oorspronkelijk gaat het om Samhain - en oud keltisch feest.

zie de connectie nog met Allerzielen - 2 november....

Halloween heeft een rijke geschiedenis die ver in het verleden reikt. Het is één van de oudste nog bestaande feestdagen. Eigenlijk is Halloween een combinatie van drie feestelijkheden: het Keltische ‘Samhain’, het Romeinse ‘Pomona’ en het christelijke ‘Allerheiligen & Allerzielen’.

De bakermat van Halloween ligt zo’n 2000 jaar terug, bij de Kelten en meer specifiek bij de oude druïden, de toenmalige Keltische priesters.

http://www.dood.nl/view.php3?sid=296

Link naar bericht
Deel via andere websites

valt mee hoor

de Kerk heeft dit feest gekerstend - oorspronkelijk gaat het om Samhain - en oud keltisch feest.

zie de connectie nog met Allerzielen - 2 november....

Zie mijn eerdere post. ;)

Het verschil tussen halloween en kerst is dat kerst een feest is waarvan men het zonnewendefeest van een christelijke betekenis hebben voorzien. Het is als het ware een kerstening van die zonnewende feesten. Het zelfde is gebeurd met de feesten rond de dodencultus, die zijn op die manier tot allerheiligen en allerzielen omgebouwd.

Halloween daarentegen is een ander verhaal. Je zou kunnen stellen dat het omgekeerde gebeurd is. Het is ontstaan doordat na de kerstening pre-christelijke elementen uit die dodencultus zijn blijven bestaan.

Je zou het kunnen vergelijken met dat je dus het feest kerstmis hebt waar de kerk viert dat het licht in de wereld kwam Christus is, maar in de volksfeesten op kerstnacht je mensen met Julbocken ziet rondlopen en liederen zingen over elfjes.

Bepaalde aspecten hiervan zie je trouwens ook nog steeds bij kerst.

Het probleem wat de RKK er mee heeft denk ik is ook niet zozeer die symboliek rond bijvoorbeeld kerst (of Halloween voor mijn part) (want een hoop is gewoon overgenomen, denk aan de kerstboom op het Vaticaan) maar het volkse bijgeloof vroeger van geesten die daadwerkelijk zouden rondspoken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Olorin schreef:

Zie mijn eerdere post. ;)

ojeetje - sorry heur.....ik heb die post gemist Olorin....[zat te slapen zeker :| ]

duidelijk uitgelegd....complimenten...

maar jij vergelijkt het met kerst - ik denk eerder dat het te vergelijken is met het Oude en Nieuwe Jaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe bedoel je? :)

Oud en nieuw is m.i. een best jong feest voor in ons land. Oud$nieuw op de 31ste was in de middeleeuwen geen feest moment, maar meestal deed men de overgang naar het nieuwe jaar op pasen of kerst.

voor de Kelten was het oorspronkelijk een nieuwjaarsfeest [ Samhain] aangezien ze een andere kalender [maankalender] hadden.

edit: ben wel benieuwd of Donagh dit feest ook viert....

zo ja, dan kan hij er meer over vertellen....[als hij zin heeft natuurlijk]

Link naar bericht
Deel via andere websites

In feite is alleen de pompoen over komen waaien uit de VS. Zoals al eerder door anderen is gezegd, komt het Halloween voort uit het Keltische Samhain. Dit is inclusief het verkleden en het 'trick or treat'

Samhain was niet alleen het begin van het nieuwe jaar, maar ook het begin van de winter. Samhain staat ook in het teken van voorouder verering, daardoor staat het dichterbij Allerzielen.

Walpurgisnacht is meer gericht op de vruchtbaarheid en het Keltische feest Beltane.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind het maar gek. We hebben toch al Sint-Maarten? Waarom zou je dan een feest importeren dat daar maar een magere kopie van is? Nee, geef mij maar 11 november met lampionnen en zingende kinderen.

maar op 31 oktober 1517 – sloeg Maarten Luther zijn 95 stellingen aan aan de deur van de slotkapel in Wittenberg.

dat valt dus eigenlijk oorspronkelijk op dezelfde dag als Halloween en Samhain

Sint-Maarten wordt met dit feest in verband gebracht.

dit feest valt nu op 11 november maar volgens oude kalenders was dit vroeger op 1 november.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid