Spring naar bijdragen

geaardheid, hoe veranderen


Aanbevolen berichten

dit artikel kwam ik net tegen: :|

De orkaan Sandy die over oostelijk Amerika heeft geraasd, is de straf van God.

Dat beweert de homofobe Amerikaanse predikant John McTernan.

Volgens hem laat het opperwezen met de storm weten dat hij het oneens is met president Barack Obama's steun voor de openstelling van het huwelijk voor paren van gelijk geslacht.

Ook zegt hij dat onze lieve heer er achter is gekomen dat Obama heimelijk plannen met de homobeweging uitbroedt en dat hij de moslim broederschap steunt en dus voorstander is van de verwoesting van Israël en de inname van Jeruzalem door moslims.

McTernan is zeker van zijn zaak: het is precies 21 jaar geleden dat de orkaan 'Perfect Storm' de Amerikaanse oostkust trof.

Dat is volgens McTernan 7 x 3 en dat is een heilige cijfercombinatie.

(30/10/12)

http://www.gk.nl/news/10689-sandy_is_de ... des_heeren

------

ik mag hopen dat deze man niet veel aanhangers heeft.

wellicht geïnfecteerd met het Phelps-virus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 316
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ja hoor, het is weer een christen zionist die water ziet branden. Dit soort mensen roepen de meest bizarre dingen om een storm van protest teweeg te brengen. Het beste is om er geen aandacht aan te besteden, want de moslims nemen Jeruzalem niet over, de joden drijven de moslims er uit. Als de orkaan al een straf van God is, dan is het om de joden te straffen voor wat ze de Palestijnen aandoen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

NIETS...liefde kan nooit fout zijn.

Maar wel een beetje kaal als liefde geen inhoud heeft behalve zichzelf. :E

verklaar je nader Andere Jas...

Liefde is nooit een doel in zichzelf geweest maar zowel middel als doel. Ook in de bijbel wordt liefde ingezet met een doel tot ogen. 'Alzo lief heeft God de wereld lief gehad...' en dan verder vanuit die liefde. De liefde in de eerste brief aan Korinthe is ook niet het doel, maar het middel om lichaam en tempel van Christus te zijn met het oog op de voleinding, volharden in gebed en leer tot de wederkomst.

Liefde brengt mensen ergens heen, eerst bij elkaar en dan verder. Zo ook in het huwelijk, het brengt je bij elkaar en die liefde brengt kinderen, kinderen aan wie alles wordt doorgegeven, van het geloof tot het familiebezit. Het is onze 2012 armoede dat we zo individualistisch zijn dat we niet verder kijken dan gewoon een persoon en daar eigenlijk helemaal niks mee willen behalve een gecastreerde vorm van liefde, liefde die niks voortbrengt, bij kweken. Daarom is deze liefde ook zo tegennatuurlijk omdat de liefde uit de natuur van de mens iets voort wilt brengen, van iets abstracts als het voortbestaan van het menselijk ras tot iets heel concreets als een familiebedrijf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Liefde is nooit een doel in zichzelf geweest maar zowel middel als doel. Ook in de bijbel wordt liefde ingezet met een doel tot ogen. 'Alzo lief heeft God de wereld lief gehad...' en dan verder vanuit die liefde. De liefde in de eerste brief aan Korinthe is ook niet het doel, maar het middel om lichaam en tempel van Christus te zijn met het oog op de voleinding, volharden in gebed en leer tot de wederkomst.

Liefde brengt mensen ergens heen, eerst bij elkaar en dan verder. Zo ook in het huwelijk, het brengt je bij elkaar en die liefde brengt kinderen, kinderen aan wie alles wordt doorgegeven, van het geloof tot het familiebezit. Het is onze 2012 armoede dat we zo individualistisch zijn dat we niet verder kijken dan gewoon een persoon en daar eigenlijk helemaal niks mee willen behalve een gecastreerde vorm van liefde, liefde die niks voortbrengt, bij kweken. Daarom is deze liefde ook zo tegennatuurlijk omdat de liefde uit de natuur van de mens iets voort wilt brengen, van iets abstracts als het voortbestaan van het menselijk ras tot iets heel concreets als een familiebedrijf.

Dat is een mening. Ik kan mij heel goed voorstellen dat koppels die geen kinderen willen een minstens zo vol en rijk leven kunnen leiden als anderen, en die dat dus niet zien als een 'gecastreerde vorm van liefde'. Het is een typisch katholieke opmerking dat je als stel pas een betekenisvolle relatie kan hebben als er kinderen in het spel komen. Een beetje kortzichtig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Liefde is nooit een doel in zichzelf geweest maar zowel middel als doel. Ook in de bijbel wordt liefde ingezet met een doel tot ogen. 'Alzo lief heeft God de wereld lief gehad...' en dan verder vanuit die liefde. De liefde in de eerste brief aan Korinthe is ook niet het doel, maar het middel om lichaam en tempel van Christus te zijn met het oog op de voleinding, volharden in gebed en leer tot de wederkomst.

Liefde brengt mensen ergens heen, eerst bij elkaar en dan verder. Zo ook in het huwelijk, het brengt je bij elkaar en die liefde brengt kinderen, kinderen aan wie alles wordt doorgegeven, van het geloof tot het familiebezit. Het is onze 2012 armoede dat we zo individualistisch zijn dat we niet verder kijken dan gewoon een persoon en daar eigenlijk helemaal niks mee willen behalve een gecastreerde vorm van liefde, liefde die niks voortbrengt, bij kweken. Daarom is deze liefde ook zo tegennatuurlijk omdat de liefde uit de natuur van de mens iets voort wilt brengen, van iets abstracts als het voortbestaan van het menselijk ras tot iets heel concreets als een familiebedrijf.

Dat is een mening. Ik kan mij heel goed voorstellen dat koppels die geen kinderen willen een minstens zo vol en rijk leven kunnen leiden als anderen, en die dat dus niet zien als een 'gecastreerde vorm van liefde'. Het is een typisch katholieke opmerking dat je als stel pas een betekenisvolle relatie kan hebben als er kinderen in het spel komen. Een beetje kortzichtig.

ik denk dat ook tegenwoordig in de katholieke kerk wel iets anders wordt gedacht over geboortebeperking en kinderen krijgen, dus hetgeen wat hier een beetje kortzichtig op mij overkomt is dat jij de visie die hierboven wordt verkondigd beschrijft als een katholieke opmerking. Maar back on topic denk ik dat je niet kan zeggen dat het iets tegennatuurlijks is. Door het tegennatuurlijk te noemen veroordeel je namelijk al het homozijn en het is niet aan ons om te oordelen daarover.

Ik snap dat het een moeilijk onderwerp is en ik denk dat er niet zo snel een echt antwoord uit deze discussie zal komen, omdat iedereen weer verschillende bijbelverzen erbij haalt en die dan weer verschillend uitlegt. Uiteindelijk zal je dus toch zelf moeten kiezen hoe je verder gaat in het leven en zal je zelf de keuze moeten maken of het in jouw ogen goed of fout is om een relatie aan te gaan met iemand van hetzelfde geslacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
dit artikel kwam ik net tegen: :|

De orkaan Sandy die over oostelijk Amerika heeft geraasd, is de straf van God.

Dat beweert de homofobe Amerikaanse predikant John McTernan.

Volgens hem laat het opperwezen met de storm weten dat hij het oneens is met president Barack Obama's steun voor de openstelling van het huwelijk voor paren van gelijk geslacht.

Ook zegt hij dat onze lieve heer er achter is gekomen dat Obama heimelijk plannen met de homobeweging uitbroedt en dat hij de moslim broederschap steunt en dus voorstander is van de verwoesting van Israël en de inname van Jeruzalem door moslims.

McTernan is zeker van zijn zaak: het is precies 21 jaar geleden dat de orkaan 'Perfect Storm' de Amerikaanse oostkust trof.

Dat is volgens McTernan 7 x 3 en dat is een heilige cijfercombinatie.

(30/10/12)

http://www.gk.nl/news/10689-sandy_is_de ... des_heeren

------

ik mag hopen dat deze man niet veel aanhangers heeft.

wellicht geïnfecteerd met het Phelps-virus.

je hebt van die mensen... kijken niet verder dan hun neus lang is. Die storm heeft namelijk niet enkel de VS aangedaan...

Link naar bericht
Deel via andere websites

en aan alle mensen die vinden dat homoseksualiteit niet goed is, en verandert moet/kan worden. Waarom leggen jullie er zo'n focus op, waarom is seksualiteit zo belangrijk, en kunnen die teksten volgens jullie niet slaan op context of cultuur, terwijl andere dingen die genoemd worden dat wel worden, zoals bijvoorbeeld hoofdbedekking, onreinheid tijdens menstruatie etc.. ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
en aan alle mensen die vinden dat homoseksualiteit niet goed is, en verandert moet/kan worden. Waarom leggen jullie er zo'n focus op, waarom is seksualiteit zo belangrijk, en kunnen die teksten volgens jullie niet slaan op context of cultuur, terwijl andere dingen die genoemd worden dat wel worden, zoals bijvoorbeeld hoofdbedekking, onreinheid tijdens menstruatie etc.. ?

Wat Gods in Zijn Woord zegt is volkomen irrelevant, en de bijbel kan gerust dicht blijven.

Want het heeft alleen zin om te luisteren naar Gods Woord als we van plan zijn om zijn Woord aan te nemen. En dan bedoel ik niet het aannemen van wat we begrijpen of datgene waar we het zelf mee eens zijn. Wat dat heeft niets met gehoorzaamheid te maken, maar met hardvochtige ongehoorzaamheid.

Dus daarom, nog voordat we pogen te luisteren naar God, aanvaard je Zijn Woord onvoorwaardelijk?

Zoals Abraham die de opdracht kreeg om zijn zoon te offeren. Wat een strijdt! Wat een spanningsveld! De logische vragen staan op de lippen: Hoe kan God dat ooit zo bedoeld hebben? Is dat nou liefde?

Maar Abraham geloofde onvoorwaardelijk. En er staat geschreven: Het geloof werd hem tot gerechtigheid gerekend.

Dus voordat we inhoudelijk de bijbelteksten onder de loep nemen, ben je bereid God en Zijn Woord onvoorwaardelijk aan te nemen en te gehoorzamen?

Of zitten we zelf op de troon.

En in dat opzicht is het onderwerp niet zo van belang. Het hoofdonderwerp gaat dieper dan de seksuele oriëntatie. Want zelfs het gebed is zondig als het gedaan wordt in ongeloof of in het zich niet willen onderwerpen aan de hoogste Majesteit.

En ongeacht welk onderwerp, en of het hier nu wel of niet van toepassing is;

Zonde is iets doen wat God heeft verboden.

Jezelf identificeren met zonde is jezelf overgeven aan onbekeerlijkheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
ik begrijp geloof ik niet helemaal hoe oceanos post een reply kan zijn op mijn post..

Sorry. Misschien was ik niet duidelijk genoeg.

Je had het over bijbelteksten (namelijk het verband met context/cultuur, met name de al dan niet aanwezige overeenkomst met andere voorbeelden uit de bijbel).

Maar waarom zouden we het uberhaupt over bijbelteksten hebben? Heeft de bijbel het hoogste gezag of heb je andere normen die erboven uitstijgt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
ik begrijp geloof ik niet helemaal hoe oceanos post een reply kan zijn op mijn post..

Sorry. Misschien was ik niet duidelijk genoeg.

Je had het over bijbelteksten (namelijk het verband met context/cultuur, met name de al dan niet aanwezige overeenkomst met andere voorbeelden uit de bijbel).

Maar waarom zouden we het uberhaupt over bijbelteksten hebben? Heeft de bijbel het hoogste gezag of heb je andere normen die erboven uitstijgt?

Ik zie niet in hoe dit relevant kan zijn. Ik vraag enkel om uitleg over waar jou opvattingen (en die van anderen in dit topic) precies op gebaseerd zijn, aangezien ik dat meerdere malen vraag, ook in bijvoorbeeld één van de topics over seks voor het huwelijk, maar daar nog nooit antwoord op gekregen heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie niet in hoe dit relevant kan zijn. Ik vraag enkel om uitleg over waar jou opvattingen (en die van anderen in dit topic) precies op gebaseerd zijn, aangezien ik dat meerdere malen vraag, maar daar nog nooit antwoord op gekregen heb.

Ik heb in deze draad er überhaupt nog geen opvatting erover gegeven. Ik ging namelijk eerst in op aspecten zoals dat het niet ter zake doende is of bepaalde geaardheid wel of niet aangeboren zou zijn. Daarna hoop ik nog zeker op de bijbelteksten in te gaan, zoals o.a. 1 Kor.6:10.

Link naar bericht
Deel via andere websites

viel mij ook al op, zodra de discussie verhuisd werd werd er ook niet meer aan jou gedacht ;) Hoe is het nu? Zit je bijvoorbeeld op een christelijke school, misschien kun je er met een vertrouwenspersoon over praten? of anders misschien stichting chris, die adverteren hier toch op credible?

Mijn advies is: Blijf dicht bij jezelf, erover nadenken is goed, en het goede willen doen is fantastisch. Maar je bent niet gemaakt om ongelukkig te zijn, dat geloof ik niet :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
omhoog

hoezo?

wat moeten wij er nog meer over vertellen?

is het meeste al niet gezegd?

in het andere topic over 'genen, geaardheid en gedrag' schrijf je:

Ooit vind ik een man waar ik gelukkig mee wordt daar heb ik vertrouwen in |P

daaruit maak ik op dat je je beslissing al hebt genomen....toch? :?

of vergis ik me?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je wordt geboren met homoseksuele gevoelens, betekent dat niet dat God je zo heeft gemaakt. God maakt mensen, maar de mensheid bestaat al duizenden jaren op een manier die God niet zo bedoeld heeft.

Dus je geeft nu toe dat er dingen op de aarde gebeuren, die niet volgens de wil van God gaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je wordt geboren met homoseksuele gevoelens, betekent dat niet dat God je zo heeft gemaakt. God maakt mensen, maar de mensheid bestaat al duizenden jaren op een manier die God niet zo bedoeld heeft.

Dus je geeft nu toe dat er dingen op de aarde gebeuren, die niet volgens de wil van God gaan?

Inderdaad. Op aarde gebeuren vele dingen die niet volgens Gods wil gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je wordt geboren met homoseksuele gevoelens, betekent dat niet dat God je zo heeft gemaakt. God maakt mensen, maar de mensheid bestaat al duizenden jaren op een manier die God niet zo bedoeld heeft.

Dus je geeft nu toe dat er dingen op de aarde gebeuren, die niet volgens de wil van God gaan?

Inderdaad. Op aarde gebeuren vele dingen die niet volgens Gods wil gaan.

Dan is jou God dus niet almachtig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vrees dat deze opmerkingen niet in dit topic thuishoren. Er zijn volgens mij meerdere topics over Gods almacht. Van mij mag deze discussie hier plaatsvinden, maar ik denk dat de moderators er anders over denken. Ik geloof dat God Zijn almacht heeft gedelegeerd aan de mensheid en dat de mensheid de verantwoordelijkheid heeft om Zijn wil op aarde te doen. Daarnaast zijn er veel mensen die niet Gods wil op aarde willen doen, maar dingen willen doen die tegen Zijn wil ingaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vrees dat deze opmerkingen niet in dit topic thuishoren. Er zijn volgens mij meerdere topics over Gods almacht. Van mij mag deze discussie hier plaatsvinden, maar ik denk dat de moderators er anders over denken. Ik geloof dat God Zijn almacht heeft gedelegeerd aan de mensheid en dat de mensheid de verantwoordelijkheid heeft om Zijn wil op aarde te doen. Daarnaast zijn er veel mensen die niet Gods wil op aarde willen doen, maar dingen willen doen die tegen Zijn wil ingaan.

Daar heb je gelijk in, excuus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je opvattingen over homoseksualiteit zijn overduidelijk namelijk, en ik vraag ENKEL om waar die opvattingen bijbels gezien op gebaseerd zijn

"Dwaalt niet: noch (...), noch die bij mannen liggen, (...) zullen het Koninkrijk Gods beërven."

Onomwonden staat in 1 Kor.6:10 dat het verboden is om met mannen naar bed te gaan. En je hoeft voor mij niet de als meest getrouw bekend staande vertaling te geloven die dit onomwonden zegt (Statenvertaling), maar neem gerust de grondtekst erbij. Het gaat dan over de term: arsenokoitai

1. De term ‘die bij een man ligt’

De letterlijk/directe vertaling van arsenokoitai is man-bedder ( / die bij een man ligt .

) Arsenokoite is een samenstelling is van de woorden ‘arsen’ en ‘koite’. Hetgeen dus is: “man†en “bed†en dan meestal met een sexuele connotatie.

Dus Letterlijk: een man-bedder (meestal met een sexuele connotatie). Of in een meer Nederlandse uitdrukking “die met een man naar bed gaat†of “die bij een man ligtâ€, of “man-coïtus†-> geslachtsgemeenschap met een man. Maar er is nog meer:

2a De term ‘die bij een man ligt’ ( OT )

De term arsenokoitai staat ook vrijwel letterlijk in het OT. Lees Lev.20:13 eens in het Grieks, in bijvoorbeeld de Septuantinta vertaling: “hos an koimethe meta arsenos koiten gynaikos†(Lev 20:13).

De term zoals gebruikt in Leviticus is bijzonder duidelijk: Mannen mogen niet met mannen naar bed.

2b) Relatie NT en OT begrippen

Voor de betekenis van begrippen is het sowieso goed om schrift met schrift te vergelijken. Als het begrip in Leviticus zeer duidelijk is, dan is het begrip je dus duidelijk en weten waar het voor staat. Maar hier bovenop: Als Paulus het OT-gebod zou willen bekrachtigen, is het dan niet te verwachten dat hij de jargon van de wet hanteert en niet met nieuwe uitdrukkingen zou komen?

En nu blijkt dat in I kor. 6:10 vrijwel exact dezelfde terminologie gebruikt wordt als de wet!

Wil iemand beweren dat dit louter toeval is?

En bedenk dan dat Paulus gepokt en gemazeld is in de wet. Hij was niet alleen een zoon van een farizeeër, maar ook zelf een farizeeër was (=wetgeleerde), en opgeleid in de wet door de zeer bekende leraar Gamaliël. En Paulus citeert en refereert niet alleen regelmatig naar de wet, maar zeer regelmatig. We zouden tegenwoordig zeggen: hij kende het op zijn duimpje. Deze Paulus gebruikt een term die vrijwel exact in de wet voorkomt. Zie je in de gebruikte term van Paulus geen verwijzing naar de wet ?? Ik denk dat Paulus de meest concrete en treffende jargon gebruikt die je je maar kunt bedenken, namelijk een keuze van de bewoording zoals die ook in de wet gebruikt wordt.

Erg duidelijk is ook dezelfde term in 1 Tim.1:8-11 waarbij er een expliciete verwezen wordt naar de wet!! Doch wij weten dat de wet goed is, zo iemand die wettelijk gebruikt, En hij dit weet, dat den rechtvaardige de wet niet is gezet, maar den ongerechtigen en den halsstarrigen, den goddelozen en den zondaren, den onheiligen en den ongoddelijken, den vadermoorders en den moedermoorders, den doodslagers, den hoereerders, dien die bij mannen liggen, den mensendieven, den leugenaars, den meinedigen, en zo er iets anders tegen de gezonde leer is, Naar het Evangelie der heerlijkheid des zaligen Gods, dat mij toebetrouwd is.

Dus opnieuw hier ook het bewijs dat het verbod betreffende het liggen bij mannen verwijst naar de wet. Dat wordt letterlijk zo gezegd, en is ook te zien aan woordgebruik die aan dat wetsartikel ontleend is.

3) Samenstelling arsenokoitai

Arsenokoite is een samenstelling van de woorden ‘arsen’ en ‘koite’.

De betekenis van deze 2 woorden zelf is:

- 'arsen' staat een aantal keer in de bijbel en betekent telkens: man ( o.a. Mark. 10:6)

- 'koite' staat ook een paar keer in de bijbel en betekent ‘bed’ ( zoals b.v.in Luk.11:7), maar vaak met een sexuele connotatie:

Hebr.13:4 “Het huwelijk is eerlijk onder allen, en het bed[koite] onbevlekt; maar hoereerders en overspelers zal God oordelen.â€

Rom.13:13 “Laten wij, als bij lichte dag, eerbaar wandelen, niet in brasserijen en drinkgelagen, niet in wellust[koite] en losbandigheid, niet in twist en nijd!â€

Rom. 9:10 “En niet alleenlijk deze, maar ook Rebekka is daarvan een bewijs, als zij uit één bevrucht[koite] was, namelijk Izak, onzen vader.â€

Overigens, de sexuele connotatie van het “met iemand naar bed gaan†is ook in het nederlands duidelijk. ( Daarnaast is ook het Griekse woord ook gewoon in het Nederlands bekend als: Coïtus. En iedereen weet wat dat betekent ).

We hebben al 2 duidelijke richtingaanwijzers gehad betreffende de term arsenokoitai. Maar er is meer! Een samenstelling hoeft niet altijd per se hetzelfde te betekenen als een optelsom van de betekenis van de deelwoorden. Zoals je al terecht aangaf zijn er voorbeelden hiervan te geven. Maar enige nuchterheid blijft hierbij geboden. Het zou onjuist zijn om b.v. te menen dat we nooit kunnen weten wat een ossenkar is omdat het samengestelde woord ook een betekenis kan hebben die geen relatie heeft met ‘os’ en ‘kar’. Dus hoe zit het nu met ‘arsenokoitai’; heeft dat te maken met ‘arsen’ en ‘koite’ ? Om aanvullende zekerheid te krijgen kan gekeken worden naar andere samenstelling van beide woorden. Bij arsenos gaat het in de regel om man/mannelijk En bij koite gaat het in de regel om het naar bed gaan, of liggen, en regelmatig gebruikt met een sexuele lading. Bijvoorbeeld:

parakoitēs = bedgenoot, echtgenoot

mētrokoitēs = incestueuze persoon

khamakoitēs = op de grond slapen

polukoitos = met veel mannen of vrouwen gaan slapen.

enÅtokoitÄ“s = met oren groot genoeg om in te slapen.

Dus ook uit de waaier van samenstellingen blijkt dat arsenokoitai betekent: met mannen slapen/ naar bed gaan.

Conclusie

We komen dat tot een conclusie dat de inhoudelijke beoordeling was gebaseerd op 4 argumenten: Ten eerste de directe vertaling, ten tweede het gebruik van deze bewoording in het de wet Lev.18, ten derde de expliciete verwijzing naar de wet in I Tim.1, en ten vierde het gebruik van samenstellingen met betreffende woorden. Een uitroep dat we het niet zouden weten wat arsenokoitai betekent, doet tekort doen aan de 4 gegeven inhoudelijke argumenten die aantonen dat het gaat om mannen die met mannen naar bed gaan. Een verbod voor de Nieuwtestamentische gemeente.

Mocht er gemeend worden dat dit geen bijbelse visie is, dan hoor ik graag waar en waarom de argumenten niet zouden kloppen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
omhoog

Onze Geaardheid

Geaardheid gaat veel verder dan de seksuele oriëntatie. Geaardheid ligt veel breder.

Geaardheid omvat allerlei soortige neigingen, begeerten, verlangens.

En hieruit kunnen werken voortkomen.

Hoe is het met de neigingen en de werken van de mens gesteld?

Onze moderne maatschappij is niet geëvolueerd tot een beschaving van rechtschapen mensen.

Kijk om je heen, en je ziet bedrog, corrupte, verdeeldheid, armoede en honger, liefdeloosheid, eenzaamheid, oorlog , geweld, verdrukking en onrechtvaardigheid.

Ach, we hoeven eigenlijk niet om ons heen te kijken voor het verkeerde. Als we onze eigen hart beproeven weten we, dat als we het goede willen doen, het verkeerde helaas al te vaak op de loer ligt. “Wie kan zeggen: Ik heb mijn hart gezuiverd, ik ben rein van mijn zonde?†(Spr.20:9).

“Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen?†(Jer.17:9)

“want het gedichtsel van des mensen hart is boos van zijn jeugd aan†(Gen.8:21)

Het is een innerlijke strijd met onze geaardheid.

“Zo vind ik dan deze wet in mij: als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt. Want ik heb een vermaak in de wet Gods naar den inwendigen mens, Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangenneemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.†(Rom.7:23)

Het lijkt wel alsof die strijd met onze aard niet te winnen is. Want,

“Voorwaar, er is geen mens rechtvaardig op aarde, die goed doet, en niet zondigt.†(Pred.7:20).

“niemand die leeft, is voor U rechtvaardig.â€( Ps.143:2).

“Wanneer zij tegen U zondigen – er is immers geen mens die niet zondigt – en Gij op hen toornig wordt ...†(I Kon.8:46)

Wie zichzelf in eerlijkheid beproeft weet dat we “allen onder de zonde zijn; Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een; Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt. Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.†(Rom.3:9-11).

“Indien wij zeggen dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leugenaar, en Zijn Woord is niet in ons.†(I joh.1:10)â€

Wij zijn dus allemaal zondaars.

En recht zal er geschieden. De wereld is uiteindelijk rechtvaardiger als we wellicht denken:

"Gij zult een ieder vergelden naar zijn werk." (Ps.62:13).

“Die den schuldige geenszins onschuldig houdt†Ex.34:7

“Gij haat alle werkers der ongerechtigheid.†(Psalm 5:6)

“de ziel, die zondigt, die zal sterven.†(Ez.18:4).

“Want de bezoldiging der zonde is de dood.†(Rom.6:23). “zo is ook de dood tot alle mensen doorgegaan, omdat allen gezondigd hebben†(Rom.5:12).

Gij waart dood door de misdaden en de zonden (Ef. 2:1, 5);

Ik en jij, en wij allemaal, verdienen de doodstraf door onze daden.

En niet alleen om onze slechte daden maar ook om onze slechte begeerten, neigingen en verlangen;

Om onze slechte geaardheid. Zoals Jezus zegt:

“Maar Ik zeg u, dat zo wie een vrouw aan ziet om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan.†(Matt.5:28). Dit geldt voor alle begeerten naar het verkeerde.

Er is dus geen verschil tussen denken en doen; de gedachte is net zo erg als de daad.

God wil ons hele hart. Als gehoorzame kinderen die Hem van harte willen dienen tot Zijn eer.

Maar de rechtvaardigheid eist dat er betaald word voor onze schuld.

Het is geen kwestie van zand erover , en alles is vergeten. Dat zou pure onrecht zijn.

â€zonder bloedstorting geschiedt geen vergeving.†(Hebr.9:22)

Maar hoe komen we hier ooit uit? Hoe kunnen we ooit onszelf veranderen; onze geaardheid, onze begeerte, onze werken….

Dat kunnen we niet. Niet uit onszelf.

“Ik ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?" (Rom7:24)

Onze Hemelse Vader is het die uitkomst biedt.

Onze geaardheid zal veranderd worden. Genezen.

De bijbel bestaat uit 2 delen, namelijk allereerst Genesis 1 en 2 over het feit dat God de schepping en de mens goed maakt, maar dat de mens toch kiest voor opstand tegen God en kiest voor opstand tegen God en voor de dood. En deel 2 is de rest van de bijbel, waarin God het reddingsplan ontvouwd dat al aangekondigd wordt in Gen.3 15. De duivel heeft macht, er zal een strijd zijn, maar de eindoverwinning staat vast. Zijn kop zal vermorzeld worden.

Groot is de liefde van Onze Vader voor ons.

â€Kan ook een vrouw haar zuigeling vergeten, dat zij zich niet ontfermen zou over het kind van haar schoot? Al zouden zij die vergeten, toch vergeet Ik u niet.†(Jes.49:15)

“God echter bewijst zijn liefde jegens ons, …, toen wij nog zondaren waren, ….†(Rom.5:8)

“Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad†(I Joh.4:9)

“…God, onzen Zaligmaker; Welke wil, dat alle mensen zalig worden†(I Tim.2:4)

“Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.†(Joh.3:16)

“Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?†(Rom.8:32)

“Noch door het bloed der bokken en kalveren, maar door Zijn eigen bloed, (..) , een eeuwige verlossing teweeggebracht hebbende.†(Hebr.9:12).

“want Gij zijt geslacht en Gij hebt (hen) voor God gekocht met uw bloed†(openb.5:9)

“Mijn bloed… hetwelk voor velen vergoten wordt, tot vergeving der zonden. “ (Matt.26:28)

“Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden.†(Jes.53:5)

Het enige dat God van ons vraagt is: wil je Mij dienen? Geloven we in Jezus Christus?

En als we geloven in Hem, zijn we 1 met Hem.

“die den Heere aanhangt, is één geest met Hem.†(1Kor.6:17)

“Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij†(Gal.2:20)

“Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen.†(Joh.15:5)

God veranderd mensen. Hij veranderd ons hart.

“Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlezen hart geven†(Ez. 36:26).

“Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven†(Jer. 31:33).

“En de HEERE uw God zal uw hart besnijden en het hart van uw zaad, om den HEERE uw God lief te hebben met uw ganse hart en met uw ganse ziel, opdat gij leeft.†(Deutr.30:6)

“Want alzo zegt de Hoge en Verhevene, Die in de eeuwigheid woont en Wiens Naam heilig is: Ik woon in de hoogte en in het heilige, en bij dien die van een verbrijzelden en nederigen geest is, opdat Ik levend make den geest der nederigen, en opdat Ik levend make het hart der verbrijzelden.†(Jes.57:15)

“Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, zie, het is alles nieuw geworden.†(2Kor.5:17)

“En aangedaan hebt den nieuwen mens, die vernieuwd wordt tot kennis, naar het evenbeeld Desgenen Die hem geschapen heeft†(Kol.3:10)

â€Opdat Hij uw harten versterke, om onberispelijk te zijn in heiligmaking voor onzen God en Vader, in de toekomst van onzen Heere Jezus Christus met al Zijn heiligen. (1 Thess.3: 13)

"Zij die Christus Jezus toebehoren, hebben de zondige natuur gekruisigd, met zijn hartstochten en begeerten.." (Galaten 5:24)

Door het geloof in Christus is “onze oude mens met Hem gekruisigd, opdat het lichaam der zonde tenietgedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen. Dat dan de zonde niet heerse in uw sterfelijk lichaam, om haar te gehoorzamen in de begeerlijkheden deszelven lichaams.†(Rom.6:6, 12)

“Die Zichzelven voor ons gegeven heeft, opdat Hij ons zou verlossen van alle ongerechtigheid, en Zichzelven een eigen volk zou reinigen, ijverig in goede werken.†(Tit.2:14)

“Die Zelf onze zonden in Zijn lichaam gedragen heeft op het hout, opdat wij de zonden afgestorven zijnde, der gerechtigheid leven zouden; door Wiens striemen gij genezen zijt.†(I Petr.2:24)

“En gij zijt in Hem volmaakt†(Kol.2:10)

Dit betekent niet dat we dan gelijk zondeloos leven maar dat we telkens opnieuw proberen Zijn wil te doen.

“En voor zover ik nu (nog) in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven.†(Gal.2:21)

“Niet dat ik het alrede gekregen heb of alrede volmaakt ben; maar ik jaag daarnaar, of ik het ook grijpen mocht, waartoe ik van Christus Jezus ook gegrepen ben. Broeders, ik acht niet dat ik zelf het gegrepen heb. Maar één ding doe ik, vergetende hetgeen dat achter is, en strekkende mij tot hetgeen dat voor is, jaag ik naar het wit tot den prijs der roeping Gods, die van boven is in Christus Jezus†(Fil.3:12-14)

“Waakt en bidt, opdat gij niet in verzoeking komt; de geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak.†(Mat.26:41)

“Te weten dat gij zoudt afleggen, aangaande den vorigen wandel, den ouden mens, die verdorven wordt door de begeerlijkheden der verleiding, En dat gij zoudt vernieuwd worden in den geest uws gemoeds, En den nieuwen mens aandoen, die naar God geschapen is in ware rechtvaardigheid en heiligheid.†(Ef.4:22-24)

"En ik zeg: Wandelt door den Geest, en volbrengt de begeerlijkheid des vleses niet. Want het vlees begeert tegen den Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, alzo dat gij niet doet hetgeen gij wildet." (Gal.5:17)

Gods wil doen. En delen we daarbij in zijn lijden, dan delen we ook in zijn opstanding

Jezus kwam met een doel:

“Zie, Ik kom, om Uw wil te doen, o God (…). In welken wil wij geheiligd zijn door de offerande des lichaams van Jezus Christus, eenmaal geschied.†(Hebr.10:9,10)

Jezus deed Zijn wil dwars door de moeiten en het lijden heen.

“Nu is Mijn ziel ontroerdâ€, sprak Jezus ( Joh.12:27), toen hij stilstond bij het zware lijden die hem voor de boeg stond. Vlak voordat het ging gebeuren was Hij in het hof van Gethsémané, en “begon Hij droevig en zeer beangst te worden.Toen zeide Hij tot hen: Mijn ziel is geheel bedroefd tot den dood toeâ€. En Hij bad “Mijn Vader, indien deze drinkbeker van Mij niet voorbij kan gaan, tenzij dat Ik hem drinke, Uw wil geschiede.†(Luk.22:37,38,42)

Jezus kent het lijden en de pijn, als geen ander. Maar dwars door alles heen was het motto: Het willen doen van Gods wil.

En wij mogen Hem hierin volgen.

“Want hiertoe zijt gij geroepen, dewijl ook Christus voor ons geleden heeft, ons een voorbeeld nalatende, opdat gij Zijn voetstappen zoudt navolgen†(1 Petr.2:21)

“Die zegt dat hij in Hem blijft, die moet ook zelf alzo wandelen gelijk Hij gewandeld heeft.†( 1 Joh.2:6)

“Want u is uit genade gegeven in de zaak van Christus, niet alleen in Hem te geloven, maar ook voor Hem te lijden†(Fil.1:29)

“Vernedert u dan onder de machtige hand Gods, opdat Hij u verhoge te zijner tijd. Werpt al uw bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor u." (I Petrus 5:6-7).

“Want in hetgeen Hij Zelf verzocht zijnde geleden heeft, kan Hij dengenen die verzocht worden, te hulp komen.†Hebr.2:18

“Want wij hebben geen Hogepriester Die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen gelijk als wij is verzocht geweest, doch zonder zonde. Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden om geholpen te worden te bekwamer tijd.†Hebr.4:15,16

“Maar de Heere is getrouw, Die u zal versterken en bewaren van den boze.†(2 Tess.3:3)

Maar gelijk gij gemeenschap hebt aan het lijden van Christus, alzo verblijdt u; opdat gij ook in de openbaring Zijner heerlijkheid u moogt verblijden en verheugen.†(1 Petrus 4:13)

“En onze hoop van u is vast, als die weten dat, gelijk gij gemeenschap hebt aan het lijden, gij ook alzo gemeenschap hebt aan de vertroosting. “(2 Kor. 1:7)

“zo wij anders met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden.†Rom.8:17

Dus wij zijn niet van onszelf, maar wij zijn van Christus. Wij leggen de oude mens die wij zijn af. Dat leidt niet tot een overgave en vrijheid van het vlees, maar tot kruisiging, en kastijding, en vrijwillige overgave tot marteling van het vlees. Geestelijk, en ook letterlijk als je de kerkelijke geschiedenis volgt. En de nieuwe mens die wij worden, die is niet ons hele zelf, maar ons geheiligde zelf. Een geheiligd lichaam in de Geest die afstand neemt van het vlees en daartegen met alle middelen strijdt. En de Rust in Christus is dat wij deze strijd niet voeren tot overwinning van het vlees, want dat kunnen wij niet. Maar dat wij de overwinning vieren, en het vlees kruisigen - ook al hangt het ons aan en klemt het aan ons tot de dood. Maar op dat moment dat wij ons bekeren en verenigen met God is er volkomen eenheid en volkomen genade. Die eenheid krijgt vorm en waarheid in het beeld en beleving van het Heilig Avondmaal. En in Christus krijgen wij ook kracht om te volharden. En alle zonde die ons tegen onze wil blijft aankleven die wordt niet geteld en niet gerekend. Want Christus heeft betaald en in Hem volgt op bekering steeds vergeving van zonden. Maar een terugkeer tot, of een blijven in, een geheiligde staat van ons hart - dat is de tempel - is altijd onze priesterlijke taak en de roeping door God. En onze Hogepriester staat ons bij dat alles nabij tegenover God de Vader, en kan dat ook omdat hij alle smarten en verleidingen heeft gevoeld in het vlees en weet van de krachten die aan het vlees trekken. En Zijn Geest dringt ons tot doorzetten en aangrijpen en inzien hoe groot de genade is en hoe groot de lofprijzing is waartoe wij allen worden opgeroepen.

Als je één bent met Christus dan is Christus ook één met jou. Wat dan in jou is Christus? De wedergeboren geest die in alles het vlees aflegt en de wil van God zoekt, of is dat het wedergeboren vlees, dat de Geest aflegt en de wil van de mens zoekt? de algemene richtingwijzer die God geeft is Het Woord van God, en dat snijdt diep in het vlees. En de pijnlijkheid is voelbaar niet voor een enkeling of een enkele groepering, maar in een ieder van ons: wie zich niet wil laten snijden in het vlees, is een onbesnedene van hart. ALS je strijdt, dan kom je ook dicht tot God. Paulus zegt: strijdt de goede strijd tot het einde. Zoek het koninkrijk van God en de rest krijg je bovendien.

Dan maakt het niet uit of je hetero of homo bent. We staan allemaal als broeders en zusters naast elkaar en om elkaar verbonden door de band met Christus. We leven allemaal uit pure genade.

En uit dankbaarheid zoeken we gezamenlijk de wil van Onze Vader.

Dat betekent zelfverloochening. Voor een ieder van ons. Maar God geeft kracht naar kruis. Christus heeft ons geen wees gelaten maar werkt door de kracht van de Geest in ons.

"Gij hebt gezien, dat Ik u op arendsvleugelen heb gedragen en u tot Mij gebracht." (Ex.19:4)

God wil ons vergaderen zoals een hen haar kuikens onder de vleugelen vergadert.

Opdat we later bij Hem mogen zijn van aangezicht tot aangezicht.

Dan zal er geen gebrek of strijd meer zijn, geen enkele.

En tot die tijd: strijdt de goede strijd en rust in Christus, die zegt:

"Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. en gij zult rust vinden voor uw zielen. (Matt.11)

Maar het kan zijn dat “wij door vele verdrukkingen moeten ingaan in het Koninkrijk Gods.†(Hand.14:22)

“MAAR nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob, en uw Formeerder, o Israël: Vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijne. (Jes.43:1)

“In de wereld zult gij verdrukking hebben; maar hebt goeden moed, Ik heb de wereld overwonnen.†(Joh.16:33).

“En Ik zeg u: Bidt, en u zal gegeven wordenâ€. (Luk.11:9)

“Hem nu Die machtig is meer dan overvloediglijk te doen boven al wat wij bidden of denken†( Ef.3:20)

“Bidt zonder ophoudenâ€. (I Thess.5:17)

“En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet wat wij bidden zullen gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.†(Rom.8:26)

Hem nu, Die machtig is u van struikelen te bewaren, en onstraffelijk te stellen voor Zijn heerlijkheid in vreugde, Den alleen wijzen God onzen Zaligmaker, zij heerlijkheid en majesteit, kracht en macht, beide nu en in alle eeuwigheid. Amen. ( Jud.24,25 )

“Ulieden heeft geen verzoeking bevangen dan menselijke; doch God is getrouw, Welke u niet zal laten verzocht worden boven hetgeen gij vermoogt,

maar Hij zal met de verzoeking ook de uitkomst geven, opdat gij ze kunt verdragen. (I Kor.10:13)

Om die reden draag ik ook dit lijden en ik schaam mij daarvoor niet, want ik weet, op wie ik mijn vertrouwen heb gevestigd, en ik ben ervan overtuigd, dat Hij bij machte is, hetgeen Hij mij toevertrouwd heeft, te bewaren tot die dag“ (2 Tim.1:12)

“Daarom dan, laten ook wij, nu wij zulk een grote wolk van getuigen rondom ons hebben, afleggen alle last en de zonde, die ons zo licht in de weg staat, en met volharding de wedloop lopen, die voor ons ligt. Laat ons oog daarbij (alleen) gericht zijn op Jezus, de leidsman en voleinder des geloofs, die, om de vreugde, welke voor Hem lag, het kruis op Zich genomen heeft, de schande niet achtende, en gezeten is ter rechterzijde van de troon Gods†(Hebr:12:1)

“Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelven, en neme zijn kruis op en volge Mij.†( Matt.5:24).

Lichtstad met uw paarlen poorten,

Wond're stad zo hoog gebouwd

Nimmer heeft men op deez' aarde,

Ooit uw heerlijkheid aanschouwd.

Daar zal ik mijn Heer ontmoeten,

Luist'ren naar zijn liefdestem.

Daar geen rouw meer en geen tranen

In het nieuw Jeruzalem.

Wat een vreugde zal dat wezen

Straks vereend te zijn met Hem

In die stad met paarlen poorten

In het nieuw Jeruzalem.

Sorry,

Het is te lang geworden.

Maar de bijbelteksten geven mezelf zoveel kracht en troost, dat ik slecht in staat was eruit te schrappen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sorry,

Het is te lang geworden.

Maar de bijbelteksten geven mezelf zoveel kracht en troost, dat ik slecht in staat was eruit te schrappen.

Het zijn nauwelijks teksten te noemen het zijn willekeurig bij elkaar gezette zinnen uit verschillende Bijbelboeken met een heel verschillende context.

Je bent een beetje in de war denk ik, volgens mij geeft het je geen kracht en troost maar probeer je een enorme frustratie van je af te schrijven/knippen/plakken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid