Spring naar bijdragen

Charismatisch / Evangelisch


Aanbevolen berichten

Ik ben opgegroeid in een evangelische kerk. Ik zit nu bij een christelijke studentenvereniging waar ongeveer de helft evangelisch is, en de andere helft vooral 'traditioneel' (dus PKN, vrijgemaakt, enz.). Vroeger hadden we ook wat katholieken erbij. Tegenwoordig ben ik buiten mijn studentenvereniging steeds meer charismatische christenen tegengekomen, wat voor mij vrij onbekend was. Ook heb ik nu pas een beetje door dat er tussen charismatisch en evangelisch dus best wel verschillen zitten. Maar wat die verschillen precies zijn vind ik moeilijk te benoemen. Zijn hier mensen die wat meer ervaring hebben met zowel charismatische als evangelische stromingen en wat meer zicht hebben op de verschillen hiertussen, of wat je wel en minder fijn vindt hieraan?

Overigens wil ik niet focussen op verschillen tussen stromingen, meer op eenheid, maar ik ben op dit moment op zoek naar een kerk bij mij in de buurt en dan wil ik toch wel iets meer van deze dingen weten. Ik besef ook dat niet alles in een hokje te plaatsen is maar vaak neigt een kerk wel naar een bepaalde hoek wat vorm of visie betreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ook heb ik nu pas een beetje door dat er tussen charismatisch en evangelisch dus best wel verschillen zitten. Maar wat die verschillen precies zijn vind ik moeilijk te benoemen.

Eigenlijk zijn het een verschillend soort termen. Zeg maar net als dat 'gereformeerd' een ander soort term is als 'vrijzinnig', terwijl beide wel met christendom te maken heeft en ook met een identiteit als gelovige.

'Evangelisch' is een stroming, 'charismatisch' is daarentegen een beweging die los staat van stroming. Zo kun je bijvoorbeeld evangelische charismatische christenen hebben, maar je kunt ook katholieke charismatischen hebben, of Anglicaanse charismatischen, etc. etc. etc. Charismatisch is een bepaalde spiritualiteit.

Wat je daarnaast ook wel ziet is dat bepaalde evangelische groepen de naam 'charismatisch' dragen. Maar je hebt dus ook evangelischen die niet zozeer charismatisch zijn.

In deze post heb ik jaren geleden eens proberen uit te leggen wat de charismatische beweging is: http://credible.nl/forumn/viewtopic.php ... 89#p623448

Zijn hier mensen die wat meer ervaring hebben met zowel charismatische als evangelische stromingen en wat meer zicht hebben op de verschillen hiertussen, of wat je wel en minder fijn vindt hieraan?

Ben opgegroeid in een evangelische stroming die wel hoort bij het charismatisch christendom, al was die kerk wel wat behoudender en niet erg charismatisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben katholiek en heb wel affiniteit met charismatische spiritualiteit.Ik ben opgegroeid in een soort baptistenkerk, en ben toen gaan kerkshoppen bij allerlei charismatische pinksterkerken.Ik ben uiteindelijk katholiek geworden,een paar jaar terug, en ik kan mij nu wel een charismatische katholiek noemen ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is eigenlijk een heel lang verhaal,maar het komt er op neer dat ik altijd een zwak heb gehad voor de rituelen en de vormen en dat ik op een gegeven moment op een punt in mijn leven kwam dat ik het gevoel had dat alles op zijn plaats viel en dat dit was wat ik geloofde.Ook heb ik er veel over gelezen, eigenlijk weet ik niet zo goed hoe ik het verder moet verwoordden omdat het dan een heel persoonlijk verhaal word, en daar heb ik eerlijk gezegd niet zo'n zin in.

Ik denk dat ik niet heel anders geloof dan andere katholieken.Ik kan alleen zeggen dat ik merk hoe troostend het is als je intens met God leeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben opgegroeid in een evangelische kerk. Ik zit nu bij een christelijke studentenvereniging waar ongeveer de helft evangelisch is, en de andere helft vooral 'traditioneel' (dus PKN, vrijgemaakt, enz.). Vroeger hadden we ook wat katholieken erbij. Tegenwoordig ben ik buiten mijn studentenvereniging steeds meer charismatische christenen tegengekomen, wat voor mij vrij onbekend was. Ook heb ik nu pas een beetje door dat er tussen charismatisch en evangelisch dus best wel verschillen zitten. Maar wat die verschillen precies zijn vind ik moeilijk te benoemen. Zijn hier mensen die wat meer ervaring hebben met zowel charismatische als evangelische stromingen en wat meer zicht hebben op de verschillen hiertussen, of wat je wel en minder fijn vindt hieraan?

Overigens wil ik niet focussen op verschillen tussen stromingen, meer op eenheid, maar ik ben op dit moment op zoek naar een kerk bij mij in de buurt en dan wil ik toch wel iets meer van deze dingen weten. Ik besef ook dat niet alles in een hokje te plaatsen is maar vaak neigt een kerk wel naar een bepaalde hoek wat vorm of visie betreft.

Zelf kom ik uit een traditionele protestantse kerk, maar sloot mij tien jaar geleden aan bij een charismatische kerk. Later begon ik mij meer te zien als een charismatische gereformeerde. Ik verloochen mijn (gereformeerde) wortels niet, maar zie mij vooral als 'charismatisch'. Ik heb ook geleerd dat charismatischen overeenkomsten hebben met katholieken.

De charismatische beweging is een beweging die voortkomt uit de pinksterbeweging. De pinksterbeweging is een stroming die te vergelijken is met de volle evangelische gemeente.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid