Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Er zijn al verschillende dialogen en discussies geweest over trouwen. Denk hierbij aan scheiden, gelijk geslachtige huwelijken en wetgeving. Nu heb ik een vraag of er voor christenen een verschil bestaat tussen trouwen voor god en getrouwd zijn volgens de Nederlandse staat? Is er een verschil tussen een huwelijk afgesloten voor god of een huwelijk niet afgesloten onder/voor god?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij zijn hier twee visies op: de protestantse en katholieke.

Protestants: te trouwt voor de ambtenaar van de burgelijke stand en vraagt om een zegen over het huwelijk in de kerk. Katholiek: het huwelijk wordt gesloten in de kerk en niet voor de ambtenaar.

Zelf sluit ik me aan bij de eerste stroom. Je trouwt bij de ambtenaar en zegent het huwelijk in in de kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe kijk jij aan tegen een scheiding van een huwelijk zonder kerkelijk zegen? Is dit voor jou overtuigen van/voor god even fout? als het scheiden van een huwelijk met kerkelijke zegen?

Hm, ik vind het lastig. Je belooft elkaar eeuwige trouw, zo niet voor God, danwel in bijzijn van elkaar, de ambtenaar en getuigen. Die trouw breken vind ik ernstig, of je deze nu ook voor het aangezicht van God hebt beloofd of niet. Ik vind het nog zwaarder wegen wanneer het huwelijk ook is ingezegend, maar het is niet 'minder erg' bij een huwelijk waarbij dit niet is gebeurd.

ik koppel de kerk niet aan het 'christen' zijn.

Dat is denk ik een andere discussie die we beter niet hier kunnen voeren :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik trouw liever voor God, dan voor de wet.

Voor mij is God de hoogste "macht" aan wie je wilt zeggen: ik wil met deze man mijn leven delen. en daarom wil ik het doen.

En als je het voor God zegt, ohla, dan meen je het echt wel.

Voor de wet zou ik op zich laten vallen als het kon. Het is zo meer de praktische zaak. Ik ga me pas echt getrouwd voelen als

ik de huwelijksinzegening in de kerk hoor. Maar ik wil wel ook voor de wet verbonden zijn, met trouwboekje en gelijke achternamen :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er zijn al verschillende dialogen en discussies geweest over trouwen. Denk hierbij aan scheiden, gelijk geslachtige huwelijken en wetgeving. Nu heb ik een vraag of er voor christenen een verschil bestaat tussen trouwen voor god en getrouwd zijn volgens de Nederlandse staat? Is er een verschil tussen een huwelijk afgesloten voor god of een huwelijk niet afgesloten onder/voor god?

Het ligt wat vaag, maar verschil is er inderdaad. Je betrekt er God en zijn Kerk bij. En dan bedoel ik niet eens de trouwlocatie, maar de gemeenschap. En dat is een huwelijkstraditie die veel ouder is dan ons hedendaagse burgerlijk huwelijk. Je betrekt je geloof bij belangrijke zaken in het leven, zoals ook bij de geboorte, sterven, ed. Juist ook omdat er geen onderscheid is van een geloofsleven en je 'seculiere' leven.

Bij huwelijk gaat het ook nog eens een stapje verder: Huwelijk als verbintenis door God ingesteld, al vanaf het begin van de schepping. Later doorontwikkeld en formeler geworden en binnen bepaalde stromingen zoals de RKK zelfs een sacrament. Vanuit christelijk oogpunt (althans wat ik denk wat dat oogpunt zou zijn) is het eigenlijk de volmaakte vorm van het huwelijk. Trouw je zonder de kerk of zelfs zonder God erbij te betrekken, dan is het nog steeds waardevol, maar een beetje minder compleet. Er mist iets in je verbond: God en de Gemeente.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Katholieken hebben inderdaad geen wereldse overheid nodig om een christelijk huwelijk te sluiten. Vier getuigen en een vertegenwoordiger van de Kerk, dus een bisschop, priester of diaken, is voldoende. Wel wil de Kerk gehoorzaam zijn aan de overheid voor zover deze niet strijdig is met de katholieke waarden, dus zal ze in elk geval in Nederland geen huwelijk laten sluiten als het stel niet eerst langs het gemeentehuis is geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank je reactie. In jou visie is het breken van een kerkelijk huwelijk slechter dan het breken van een niet kerkelijk huwelijk. Hiermee bedoel ik slechter tegen over god. Ik kan mezelf iets voorstellen dat het breken van een niet kerkelijk huwelijk niet eens als zo erg kan worden gevonden.

En dat is een huwelijkstraditie die veel ouder is dan ons hedendaagse burgerlijk huwelijk.

Ik hoop dat je hierbij echt het hedendaagse (nederlandse) huwelijk bedoelt. Het christelijk huwelijk is namelijk niet het oudste (bekende) vorm van een huwelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hoop dat je hierbij echt het hedendaagse (nederlandse) huwelijk bedoelt. Het christelijk huwelijk is namelijk niet het oudste (bekende) vorm van een huwelijk.

Met "hedendaags" bedoel ik over het algemeen "hedendaags". ;) Ons burgerlijk huwelijk bestond in bijvoorbeeld de middeleeuwen niet, het kerkelijk huwelijk was er wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid