Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

ik heb een vraagje.

Stel dat je iets doet, en je komt er later achter dat datgene een zonde is. Je wilt wel ermee stoppen maar je bent er al zo aan gewend (of misschien zelfs verslaafd) dat je niet in een keer ermee kan stoppen.

Is het gelijkmatig minderen dan een optie? Of is er een bijbeltekst dat stelt dat zoiets als dit niet kan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gelijkmatig minderen lijkt me een betere optie dan er maar helemaal niet mee stoppen...

Je kunt God ook vragen om je te helpen ermee te stoppen. Er staan wel dingen in de bijbel over terugvallen in zonde, dus dat je probeert en dat het niet lukt, en dan lijkt het me minder frustrerend om het wat geleidelijker te doen en wel je doelen te halen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sommige dingen zijn heel moeilijk om vanaf te blijven, zeker als het al jaren een patroon is.

Wat ik persoonlijk een mooie site vind die-waar ik tussen de regels doorlees-aansluit bij je vraag is real-life.

REAL-LIFE

Misschien helpt het je áls ik het goed heb geschoten...dat ik zeg dat ik zelf problemen heb met een seksverslaving en dat dit een dagelijkse strijd is ondanks de bevrijding die ik mede hiervoor heb gehad.

God zegt ons niet dat we zondevrij zijn, maar wel dat Hij wil dat wij naar Zijn handel en wandel leven.

Hij weet dat wij fouten hebben omdat we mensen zijn en zal ons vergeven wanneer wij hier oprecht schuld in belijden naar Hem toe.

Wilkin van de Kamp zei tijdens een bevrijdingsconferentie tijdens het spreken ook:"zonde is niet "fout gedaan", maar je doel gemist hebben".

Het beste zou zijn als wij zondevrij leven, maar doordat wij mensen zijn is zonde onderdeel van ons leven.

Echter niet je gezicht afwenden, ontkennen en doorlopen als je iets gedaan hebt dat zondig is en het naar God toe belijden en vragen om Zijn leiding in dit proces kan je hierbij helpen.

Dus direct stoppen of afbouwen?!?

Het liefste direct stoppen, maar iets wat een patroon is, zeker als het een verslaving is is moeilijk ineens te stoppen.

Afbouwen zou dan helpen om in elk geval al iets aan weerstand hiertegen op te bouwen en binnen een bepaalde termijn te stoppen.

God om Zijn leiding in het proces vragen kan je helpen om door te zetten ook als je eventjes wat minder weerstand ertegen hebt.

Probeer om God in je proces toe te laten en om hulp te vragen bij hetgeen je doormaakt.

Hij kan je helpen als jij de kracht of weerstand er niet tegen hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Luther zei het al: 'pecca fortiter'. Ook als de zonde blijft en het patroon moeilijk op te geven is, vertrouw op God en laat jezelf niet terugvallen. Ook al zondig je nog, je komt dichterbij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
ik heb een vraagje.

Stel dat je iets doet, en je komt er later achter dat datgene een zonde is. Je wilt wel ermee stoppen maar je bent er al zo aan gewend (of misschien zelfs verslaafd) dat je niet in een keer ermee kan stoppen.

Is het gelijkmatig minderen dan een optie? Of is er een bijbeltekst dat stelt dat zoiets als dit niet kan?

Ik zou geen Bijbeltekst weten die daar iets over zegt.

Ik denk dat het kan verschillen van persoon tot persoon en van situatie tot situatie. Ik heb vroeger gerookt, al rookte ik niet heel veel per dag. Toch minderde ik daar langzaam in, totdat ik nauwelijks meer rookte en toen stopte ik. Het is denk ik mooier om ineens helemaal ergens mee te stoppen, maar misschien is het soms ook een optie om langzamerhand te minderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
ik heb een vraagje.

Stel dat je iets doet, en je komt er later achter dat datgene een zonde is. Je wilt wel ermee stoppen maar je bent er al zo aan gewend (of misschien zelfs verslaafd) dat je niet in een keer ermee kan stoppen.

Is het gelijkmatig minderen dan een optie? Of is er een bijbeltekst dat stelt dat zoiets als dit niet kan?

Ik ben geen theoloog, of uitgebreid bijbelkenner. Maar uit het Nieuwe Testament kan ik mij zo 123 niets bedenken behalve:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:. 43 Als je hand je op de verkeerde weg brengt, hak hem dan af: je kunt beter verminkt het leven binnengaan dan in het bezit van twee handen naar de Gehenna te moeten gaan, naar het onblusbare vuur. 44 45 Als je voet je op de verkeerde weg brengt, hak hem dan af: je kunt beter kreupel het leven binnengaan dan in het bezit van twee voeten in de Gehenna geworpen worden. 46 47 En als je oog je op de verkeerde weg brengt, ruk het dan uit: je kunt beter met één oog het koninkrijk van God binnengaan dan in het bezit van twee ogen in de Gehenna geworpen worden, 48 waar de wormen blijven knagen en het vuur niet dooft.

Deze tekst lijkt te illustreren dat direct breken het beste is, waar ik overigens achter sta: radicaal breken met de zonde is uiteindelijk het minst pijnlijk. Een kanttekening die ik als verpleegkundige i.o. wel stel is die van de lichamelijke verslaafdheid: daar is direct breken misschien niet altijd zo'n goed idee. Dit afhankelijk van de verslaving natuurlijk.

Ik wens je veel kracht en volharding.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid