Spring naar bijdragen

Datum kruisiging Jezus bekend


Aanbevolen berichten

kruis1(1).jpgDe exacte datum waarop Jezus is gekruisigd, is bekend. Dat melden onderzoekers in academisch tijdschrift International Geology Review op basis van een geologische studie. Vrijdag 3 april in het jaar 33 zou de dag zijn waarop Jezus aan het kruis gehangen is.

Website Christianpost.com brengt dit nieuws donderdag. Wetenschappers hebben deze datum vastgesteld door de bodem van en aardlagen onder de Dode Zee in verband te brengen met de tekst van Mattheus 27, waarin staat dat de kruisiging van Jezus gepaard ging met een aardbeving.

Al langer willen wetenschappers weten wat de precieze datum is van de dag waarop Jezus aan het kruis gehangen werd. De onderzoekers die 3 april 33 aandragen als exacte dag, melden dat zij eerder niet met zoveel zekerheid als nu een datum aan hebben kunnen wijzen.

Zie ook de website Christianpost.com

Bron: IKON
Bron: Kerknieuws.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

is dit [de datum] belangrijk?

trouwens alleen Mattheus spreekt over een aardbeving; dat de rotsen scheurden en de graven opengingen.

iets wat ik persoonlijk eerder symbolisch opvat.

maar goed, we wachten het wel af.

staat er ook iets over in de [buiten bijbelse] geschiedenis, dat er destijds een aardbeving is geweest?

en dat de doden uit de graven verrezen?

dan moet dat ook bewezen worden lijkt me.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sowieso niet in 33 AC, want Jezus is 33 jaar geworden en Hij is een paar jaar voor Christus geboren :P (dankzij een monnik met een rekenachterstand in de Middeleeuwen)

De Bijbel doet de mededeling dat Herodes koning van Judea was tijdens de geboorte van Jezus. Probleem is alleen dat Herodes volgens onze telling overleed in 4 voor Christus.

Een historicus (Josephus?) meld ook de volks-telling gehouden in deze regio, waarvan de Bijbel ook melding maakt. Alleen gebeurde dit rond 4 na Christus. (en verzocht mensen vooral thuis te blijven).

Wel vreemd dat ze nu 3 April als datum opgeven, terwijl we blijkbaar al lang wisten dat het op een (Goede) vrijdag viel. Of is dat puur toeval?

Link naar bericht
Deel via andere websites

We weten met zekerheid dat het op een vrijdag was, omdat het de dag voor de Sabbat was, en Sabbat is zaterdag. Nou is het natuurlijk wel de vraag of er in de loop van de tijd niet gerommeld is met de dagen, net zoals dat er gerommeld is met maanden en met de hele kalender. Maar juist daarom lijkt het me een haast onmogelijke opgave om een precieze datum aan Pasen te hangen en heb ik hier zo mijn twijfels bij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
We weten met zekerheid dat het op een vrijdag was, omdat het de dag voor de Sabbat was, en Sabbat is zaterdag.

Aha, vandaar.

Weten we trouwens zeker dat Jezus 33 was op dat moment? Het lijkt iig redelijk.

We kunnen eventueel zeggen dat in welk jaar de kruisiging ook was, dat we dat jaar "33" noemen.

Alleen nu ben ik wel kwijt wat dat voor gevolg heeft voor Herodus' sterfdatum.

Tja, lastig als de jaartelling gebaseerd is op de geboorte van een persoon zonder exacte geboortedatum.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De schatting is dat Jezus 33 was, omdat hij 30 was toen hij begon met prediken. (dat staat volgens mij wel ergens in de bijbel) En op grond van de verhalen die overgeleverd zijn valt dan te construeren dat dat drie jaar duurde ongeveer.

Herodus sterfdatum is van belang als je wilt bepalen in welk jaar Jezus geboren is. Als de Herodus van de kindermoord in Bethlehem stierf in 4 v.Chr., dan moet Jezus vóór of uiterlijk in dat jaar geboren zijn. Stel dat Jezus geboren werd in 4 v.chr. en we gaan uit van een leeftijd van 33 jaar, dan stierf Hij dus in het jaar 29 n.chr.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het een non-issue. Ik vind het belangrijk dát Jezus is gekruisigd (en opgestaan), maar ik vind het niet interessant wanneer dat precies is geweest. Het is ongeveer 2000 jaar geleden geweest en of de mensheid er nu 100 jaar naast zit, maakt me niet zoveel uit. Belangrijk is dat Jezus werd gegeseld, gekruisigd en opstond, waardoor nu mensen kunnen worden gered, genezing kunnen ontvangen, kunnen worden bevrijd, kunnen leven in Gods voorziening en kunnen leven in rust, vrede en blijdschap enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Herodus sterfdatum is van belang als je wilt bepalen in welk jaar Jezus geboren is. Als de Herodus van de kindermoord in Bethlehem stierf in 4 v.Chr., dan moet Jezus vóór of uiterlijk in dat jaar geboren zijn. Stel dat Jezus geboren werd in 4 v.chr. en we gaan uit van een leeftijd van 33 jaar, dan stierf Hij dus in het jaar 29 n.chr.

Er zijn vast goede rekenmethodes die dat jaartal (4 vc.) heeft opgeleverd, waardoor we uitkomen in 29. (jammer dan van die aardbeving)

Maar Lukas maakt ook melding van de volks-telling tijdens Jezus' geboorte toen Quirinius stadhouder van Syrie was.

Maar dat was jaren na de dood van Herodus, in 6 na Christus.

En dat was nou juist de hele reden dat men af moest reizen naar Betlehem. (dat laatste betwijfel ik sterk, maar dat is een ander onderwerp)

Daar zit een serieus probleem. Of Herodus is er alsnog bijgehaald terwijl hij niet meer leefde, of die volks-telling vond plaats toen Jezus een kind was, en zijn ze helemaal nooit afgereisd naar Betlehem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid