Spring naar bijdragen

Berispingen binnen de gemeente


Aanbevolen berichten

In onze gemeente zijn wat dingen gaande en hier en daar worden gemeenteleden hun taken (tijdelijk) afgenomen. Naar de andere leden van de gemeente wordt hier niet open over gecommuniceerd, waardoor er vermoedens/veronderstellingen/... zijn. Er zou binnenkort wel een mededeling over komen, maar hoe of wat of wanneer... In één geval gaat het om iemand die aan de mensen in de gemeente openlijk vergeving heeft gevraagd en gekregen, toch heeft men van hogerhand beslist dat al hij al zijn taken moet neerleggen voor onbepaalde tijd. Deze persoon doet zéér veel voor de gemeente, wordt gezien als 'het gezicht van', is de nummer één contactpersoon... Vergeven is gevraagd en gegeven. Toch mag deze persoon niks meer doen.

Iemand zei me dat je bijna beter geen lid meer zou worden van een kerk, want dat dan alles open en bloot (en anderzijds toch weer maar half open en bloot, als voeding voor geruchten) over je verteld kan worden, je overal verantwoording naar mensen toe voor moet afleggen, terwijl het vaak toch een zaak blijft tussen jou en God. In die mening kan ik me soms wel vinden, al zou ik anderzijds ook graag lid worden van onze gemeente...

Nu vraag ik me af wie voor mij nog even kan duiden waar er door Paulus over berispingen naar gemeenteleden toe wordt gesproken. Ik weet dat hij daar ergens instructies voor geeft, maar kan het zo dadelijk niet in één stuk vinden.

Hebben jullie ook al meegemaakt dat er mensen in de gemeente berispt worden? Hoe gaat dat dan in z'n werk? Welk zijn de gevolgen? Wordt dat openlijk verteld of niet?

Meningen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je hierop doelt? >>

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:15 Indien uw broeder zondigt, ga heen, bestraf hem onder vier ogen. 16 Indien hij naar u luistert, hebt gij uw broeder gewonnen. Indien hij niet luistert, neem dan nog een of twee met u mede, opdat op de verklaring van twee getuigen of van drie elke zaak vaststa. 17 Indien hij naar hen niet luistert, zeg het dan aan de gemeente. Indien hij naar de gemeente niet luistert, dan zij hij u als de heiden en de tollenaar.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm ok, was ik even mis, dacht dat het van Paulus kwam.

Persoon in kwestie heeft dus naar iedereen geluisterd en wordt bestraft. Spreekt er ergens iemand in de Bijbel over de straf op zich?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat dat in elke gemeente/kerk voorkomt. Als ik kijk naar bij ons in de kerk, dan ervaren de meesten die een taak hebben, het meeste kritiek. Je zou beter gewoon als omstaander naar een kerkgemeenschap gaan, en je je erbuiten niks van aantrekken doorheen de week. (als in: geen taak op jou nemen)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hmm ok, was ik even mis, dacht dat het van Paulus kwam.

Persoon in kwestie heeft dus naar iedereen geluisterd en wordt bestraft. Spreekt er ergens iemand in de Bijbel over de straf op zich?

Ik denk dat jij dacht aan Hebreeën 13:17 Gehoorzaam uw leiders en schik u naar hen, want zij waken over uw leven en zullen daarvan ook rekenschap moeten afleggen. Zorg ervoor dat zij hun taak met vreugde kunnen vervullen, zodat ze geen reden tot klagen hebben: dat zou u zeker niet ten goede komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Hmm ok, was ik even mis, dacht dat het van Paulus kwam.

Persoon in kwestie heeft dus naar iedereen geluisterd en wordt bestraft. Spreekt er ergens iemand in de Bijbel over de straf op zich?

Ik heb ook even gezocht waar Paulus spreekt over terechtwijzingen of berispingen. En ik heb wel wat schriftplaatsen gevonden. Allereerst in 1 Timotheus 5:20. Hier staat: "Wijs personen die zonde beoefenen voor alle aanwezigen terecht, opdat ook de overigen vrees mogen hebben". Het Griekse grondwoord dat hier vertaald wordt met "zonde beoefenen", betekent dat die personen niet een keertje een fout hebben gemaakt, maar er een gewoonte van hebben gemaakt om te zondigen. Paulus schrijft hier dat het de gemeente duidelijk gemaakt moet worden dat zulke personen een terechtwijzing hebben gekregen. Want stel je voor dat sommige gemeenteleden wel op de hoogte zijn van wat de zonde precies is en het zou niet bekend worden dat iemand is terechtgewezen, dan lijkt het alsof zonde beoefenen is toegestaan binnen de christelijke gemeente. En dat mag toch niet het geval zijn.

En zo'n terechtwijzing zou kunnen inhouden dat iemand een tijdje geen taken binnen de gemeente heeft.

Wat het doel van een terechtwijzing is, staat in Galaten 6:1. Iemand die een overtreding heeft begaan, hoort in een "geest van zachtaardigheid" weer terecht gebracht worden. Het doel is dus dat iemand weer op het rechte pad komt.

Verder spreekt Paulus ook in Hebreeen 12:5-11 over terechtwijzingen. Dat het op het moment zelf natuurlijk niet zo leuk is, maar degenen die het ter harte nemen en zich erdoor laten corrigeren, plukken er later goede vruchten door.

Het is natuurlijk een taak van de oudere mannen in de gemeente om te bepalen of iemand na een zonde een tijdje geen taken mag verrichten. Zij zullen dan van alles moeten afwegen; de aard van de zonde, heeft iemand herhaaldelijk raad in de wind geslagen of zijn er wellicht verzachtigende omstandigheden. Als daar dan een beslissing over genomen is, kunnen de gemeenteleden (die al die factoren waarschijnlijk niet kennen) het vertrouwen hebben dat er een goede beslissing is genomen. Het zou niet goed zijn daar vraagtekens bij te plaatsen of kritiek te uitten. De tekst van Dingo past daar goed bij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Vertrouwen in mensen moet niet zomaar blind zijn, kritisch zijn is niet per definitie slecht. Blijkbaar was men in de stuurgroep zelf het hier niet over eens, want het laatste nieuws is dat de stuurgroep blijkbaar ontbonden is, omdat men het over dit niet eens geraakte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vertrouwen in mensen moet niet zomaar blind zijn,

Dat is ook niet wat Paulus bedoeld. In hetzelfde hoofdstuk aan de Hebreeen in 13:7 lezen we dat we het geloof van de degenen die de leiding in de gemeente hebben moeten navolgen. Maar er staat ook "lettend op het einde van hun wandel". Het is niet goed om als een blinde achter mensen aan te lopen. In 1 Petrus 5:2,3 staat hoe ouderlingen de gemeente behoren te leiden.

En het is natuurlijk ook goed om jezelf gebedsvol af te vragen of je wel goed zit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 years later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid