Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Marijuana, cannabis, wiet.

In mijn refferentiekader (voor zover het mij geleerd is) is het altijd al een vijand van God geweest. Mijn hele leven lang heb ik al geleerd dat het roken van wiet wordt "afgekeurd" (om t zo maar even te noemen) door God. Ik ben heel benieuwd of hier Christelijke (of niet) mensen zijn die er mee te maken hebben. Laat je mening over blowen en de Christelijke visie er op hier achter. Ik ben erg benieuwd.

Ik zelf rook het nu al iets langer dan een jaar. Steeds om maar weer te botsen met mijn geloof. Ik vind het moeilijk om te begrijpen dat het drinken van alcohol met mate anders zou zijn dan het roken van wiet met mate. Natuurlijk is het slecht voor je, is het verslavend op den duur en je kunt er kapot aan gaan. Maar het blijft een feit dat alcohol gewoon officieel een hard-drug is en wiet nog steeds een soft.

Naja laat t weten. ;)

Ps. Mocht iemand me nog herinneren van 1 jaar terug op dit forum.. leuk om terug te zijn. ^^

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 196
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Goh. :P

Niet om lullig te doen ofzo maar ik ben meer benieuwd naar de Christelijke visie er op.

Even om toch nog terug te komen op je bericht.. Het is niet in alle gevallen slecht. Wiet geeft bij mij meer positieve eigenschappen mee dan slechte. (en dan heb ik t niet over een gezellige tijd) ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm, de Kerk verbiedt het expliciet in de Katechismus 2291.

Het valt onder het kopje 'De eerbied voor de waardigheid van de menselijke persoon'.

Toch vind ik het een beetje vreemd dat één alinea eerder het gebruik van alcohol, in beperkte mate, wél is toegestaan. Naar mijn gevoel is, beperkt gebruik van, wiet minder schadelijk dan alcohol. Verslaving is natuurlijk sowieso uit den boze...

Ik heb hier een beetje m'n twijfels bij... :|

Link naar bericht
Deel via andere websites

In 2 Korinthiers 7:1 staat: "Omdat ons deze beloften zijn gegeven geliefde broeders en zusters moeten wij onszelf reinigen van alle lichamelijke en geestelijke smetten en vol ontzag voor God ons hele leven heiligen".

God wil dus dat we vrij zijn van alle schadelijke en verslavende gewoonten die slecht zijn voor onze fysieke en mentale gezondheid. Ik denk dat het roken van wiet ten onrechte als iets onschuldigs wordt bestempeld. Langdurig gebruik is wel degelijk schadelijk voor lichaam en geest. Waarom zou je onnodig risico nemen? Tenzij je inderdaad wil botsen met het geloof. Dat is dan natuurlijk ook een keuze.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wetenschap: Cannabis roken veroorzaakt geen kanker volgens een onderzoek bij betrokken patiënten

Volgens een onderzoek bij betrokken patiënten, uitgevoerd door Dr. Donald Tashkin en collega's aan de Universiteit van Californië in Los Angeles, is er geen verband tussen zwaar en langdurig cannabisgebruik en longkanker of andere types van kanker bij ademhalings- en spijsverteringsorganen. De studieresultaten werden voorgesteld op 26 juni tijdens de jaarlijkse conferentie van de International Cannabinoid Research Society (ICRS).

Het onderzoek werd uitgevoerd bij 1209 kankerpatiënten uit Los Angeles tussen 18 en 59 jaar (611 met longkanker, 403 met mond/keelkanker, 90 met kanker aan het strottenhoofd, 108 met slokdarmkanker). De onderzoekers verzamelden informatie over het leven en de geschiedenis van de patiënten: cannabisgebruik, tabak-, alcohol- of ander druggebruik, gegevens over andere factoren die het risico op kanker kunnen beïnvloeden, inbegrepen voedingsgewoonten, blootstelling aan allerhande omgevingsfactoren, familiegeschiedenis betreffende kanker. De blootstelling aan cannabis werd gemeten in jointjaren (1 jointjaar = 365 joints). De kankerpatiënten werden vergeleken met 1040 kankervrije gevallen. Bij de kankervrije controlegroep had 46 procent nooit cannabis gebruikt, 31 procent gebruikte minder dan één jointjaar, 12 procent gebruikte tussen 10 en 30 jointjaren, 2 procent tussen 30 en 60 jointjaren en 3 procent gebruikte meer dan 60 jointjaren.

In vergelijking met onderzochte personen die minder dan één jointjaar gebruikten was het risico op longkanker 0,78 voor de één tot 10 jointjaren, 0,74 voor de 10 tot 30 jointjaren, 0,85 voor de 30 tot 60 jointjaren en 0,81 voor de meer dan 60 jointjaren. Een risico lager dan 1,00 betekent dat het risico voor cannabisgebruikers lichtjes lager ligt dan voor niet-gebruikers. Gelijkaardige resultaten werden bekomen uit de andere kankergroepen. Er was geen dosisgebonden risico op kanker hetgeen betekent dat de meer intensieve gebruikers geen verhoogd risico lopen. De gegevens over tabakgebruik toonden, zoals verwacht, een zeer potente werking aan en een duidelijk dosisgebonden verband met kanker.

(Bron: Morgenstern H, et al. Marijuana use and cancers of the lung and upper aerodigestive tract: results of a case-control study. Vortrag bei der ICRS-Konferenz zu Cannabinoiden, 24.-27. Juni, Clearwater, USA)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ware het niet dat de meesten gewoon wiet met een flinke lading tabak mengen in de joint. En hash is zeker slecht voor je longen.

Verder, bij langdurig gebruik kun ja achtereenvolgens luiheid, laksheid, paranoia en zelfs psychoses ontwikkelen. Verder is t verslavend dat t voor sommigen vaak een 'afgod' (lees: t centrum van hun leven, belangrijker dan bidden tot God bijv).

Het gevaarlijk is dat je t meestal zelf niet doorhebt...

Ik zeg: speel niet met vuur en kap ermee :)

(Btw heb zelf zo'n 15 jaar geblowed, maar ja, ook coke gesnoven, paddos gegeten, xtc geslikt, mdma poeder, speed, opium etc etc)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ware het niet dat de meesten gewoon wiet met een flinke lading tabak mengen in de joint.

Dit is wel het meest opmerkelijke argument wat ik in tijden gehoord heb. Dus omdat mensen de nadelige gevolgen ondervinden van tabak is cannabis slecht? Heerlijke boerenlogica waar mij de broek van afzakt tot op mijn enkels.

En hash is zeker slecht voor je longen.

Volgens een lange termijn epidemiologische studie, uitgevoerd in Nieuw-Zeeland, heeft het roken van cannabis een andere werking op de longen dan het roken van tabak. De onderzoekers vergeleken de associaties tussen het gebruik van deze stoffen en de longfuncties bij een groep van 1037 volwassenen van 32 jaar. Over hun cannabis- en tabaksgebruik werden zij ondervraagd op de leeftijd van 18, 21, 26 en 32 jaar. De wetenschappers concludeerden samengevat dat "cannabisgebruik geassocieerd was met een groter longvolume wat wijst op een verhoogde weerstand van de grote luchtwegen hoewel er weinig aanwijzingen waren dat de luchtstroom gehinderd wordt of de luchtverplaatsing verzwakt."

Cannabis was meer bepaald "geassocieerd met een hogere geforceerde vitale capaciteit [maximum volume aan lucht bij geforceerde uitademing, na maximale inademing], totale longcapaciteit [volume aan lucht dat na maximale inademing in de longen aanwezig is], functionele restcapaciteit [volume aan lucht dat in de longen aanwezig is aan het einde van passieve uitademing], en het restvolume [hoeveelheid lucht die in de longen achterblijft na maximale uitademing]." Meer bepaald was cannabisgebruik "geassocieerd met een hogere geforceerde vitale capaciteit. Cannabis werd ook geassocieerd met een hogere weerstand van de luchtwegen maar niet bij het geforceerde uitademvolume in één seconde [volume dat uitgeademd kan worden binnen een seconde na maximaal inademen]. De auteurs merkten op dat "deze bevindingen gelijkaardig waren bij degenen die geen tabak rookten." Daarentegen werd tabaksgebruik geassocieerd met een lagere geforceerd uitademvolume in één seconde.

(Bron: Hancox RJ, Poulton R, Ely M, Welch D, Taylor DR, McLachlan CR, Greene JM, Moffitt TE, Caspi A, Sears MR. Effects of cannabis on lung function: a population-based cohort study. EUR Respir J. 2009 Aug 13. [Elektronische publicatie voorafgaand aan de gedrukte versie])

Verder, bij langdurig gebruik kun ja achtereenvolgens luiheid, laksheid, paranoia en zelfs psychoses ontwikkelen. Verder is t verslavend dat t voor sommigen vaak een 'afgod' (lees: t centrum van hun leven, belangrijker dan bidden tot God bijv).

Het gevaarlijk is dat je t meestal zelf niet doorhebt...

Ik zeg: speel niet met vuur en kap ermee :)

(Btw heb zelf zo'n 15 jaar geblowed, maar ja, ook coke gesnoven, paddos gegeten, xtc geslikt, mdma poeder, speed, opium etc etc)

Wie zegt dat het niet van andere middelen is gekomen? Ook mensen die nog nooit geblowd hebben kunnen paranoia worden.

In een brief aan de uitgever van het Journal of Clinical Psychiatry rapporteerden artsen van het Rockland Psychiatrisch Centrum in Orangeburg, New York, VS, over vier bijkomende patiënten met schizofrenie die onvoldoende werking ondervonden van andere medicatie en een belangrijke verbetering ervoeren met een THC-behandeling. De artsen hadden eerder al een gelijkaardige ervaring gepubliceerd over vier andere patiënten in 2009. Ditmaal probeerden ze dronabinol (THC) voor nog acht patiënten in het ziekenhuis. Zij leden allen aan ernstige psychose waarop standaardmedicatie geen vat meer had. Zij rapporteerden een vroegere positieve ervaring met cannabis. Er waren vier patiënten die met THC een goede verbetering waarnamen, tegenover vier die dit niet hadden.

Eén geval was een 54-jarige man met een schizoaffectieve stoornis die al jarenlang agressief, opdringerig en verward was ondanks talrijke behandelingen met zware medicatie. Voor het THC onderzoek kreeg hij gedurende maanden dagelijks clozapine, risperidone, lithiumcarbonaat en clonazepam, zonder noemenswaardig voordeel. Na toevoeging van 5 mg THC tweemaal per dag werd hij kalm, meewerkend en logisch en verbeterde in belangrijke mate, net als de drie anderen die positief reageerden op THC. Geen van de vier patiënten die niet reageerden op THC had een verergering van hun psychose of enig ander effect. De auteurs merkten op dat zij "na de toevoeging van dronabinol geen wijziging vaststelden." Zij schrijven: "We vermoeden dat in een kleine subgroup van deze [psychotische] patiënten, de oorsprong van hun psychose een lichte endogene endocannabioïde hersenfunctie is, zodat het stimuleren met cannabinoïden hun gedrag zou verbeteren."

(Bron: Schwarcz G, Karajgi B. Improvement in refractory psychosis with dronabinol: four case reports. J Clin Psychiatry 2010;71(11):1552-3.)

Kortom 4given, rook rustig je jointje, maar bedenk je wel dat tabaksrook kankerverwekkend is. Het is dus raadzaam om z.s.m. te stoppen met het roken van tabak en over te gaan op pure cannabis.

'Want alles wat God geschapen heeft, is goed en niets is verwerpelijk, wanneer het onder dankzegging aanvaard wordt.' (1 Tim 4,4)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hmm, de Kerk verbiedt het expliciet in de Katechismus 2291.

Het valt onder het kopje 'De eerbied voor de waardigheid van de menselijke persoon'.

Toch vind ik het een beetje vreemd dat één alinea eerder het gebruik van alcohol, in beperkte mate, wél is toegestaan. Naar mijn gevoel is, beperkt gebruik van, wiet minder schadelijk dan alcohol. Verslaving is natuurlijk sowieso uit den boze...

Ik heb hier een beetje m'n twijfels bij... :|

Beetje dubbel, krijg het idee dat het een stukje sociale acceptatie is van alcohol (tot aan de kloosters die het brouwen) en een soort van grens tussen alcohol en drugs die in werkelijkheid eigenlijk niet bestaat.

Wiet is niet verslavender dan alcohol, minder zelfs. Schadelijk is het wel, maar de mate hangt ook van de hoeveelheid af.

Risico's zijn er. Zo kun je van wiet in een psychose raken als je er aanleg toe hebt, maar bij alcohol heb je ook risico's, zoals overgevoeligheid voor verslaving.

Een verschil tussen drank en een joint is dat ik wel hoor van een biertje te drinken zonder dat je onder invloed wilt zijn, terwijl een joint puur en alleen voor de smaak roken en dan voorkomen dat je er wat van merkt, ik nog nooit van gehoord heb.

Toch, die ckk lijkt sowieso nogal mild over alcohol te zijn.

Ik denk dat het deels ook wel te maken heeft met het taboe op wiet (zeker in het buitenland) en het totale gebrek aan taboes op alcohol in Europa.

Erg cultureel bepaald, want ik herinner me een verzoek van een Bisschop uit ik dacht India, die juist wilde dat de RKK veel harder afstand zou nemen van alcohol.

Link naar bericht
Deel via andere websites

zelf rook ik nogal veel [shag] maar ik denk dat het roken van cannabis gezonder is dan nicotine [en alcohol]

bovendien heeft het een genezend effect, mits bij juist gebruik.

en het wordt ook ingezet tegen kanker [THC-oil]

http://thehealthcure.nl/

ik snap dan ook niet dat men daar zo moeilijk over doet.

XTC mag wel b.v. en dat vind ik nu juist zeer schadelijk...

zelf rook ik het [nog] niet... :D

heb ook niet die intentie, behalve wanneer ik ziek mocht worden; dan ga ik er wel gebruik van maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit is wel het meest opmerkelijke argument wat ik in tijden gehoord heb. Dus omdat mensen de nadelige gevolgen ondervinden van tabak is cannabis slecht? Heerlijke boerenlogica waar mij de broek van afzakt tot op mijn enkels.

Dit is wel de meest opmerkelijke conclusie welke ik in tijden gehoord heb :) Ik zeg dat toch helemaal niet? Maar wat heeft het voor zin om te zeggen 'tabak slecht, cannabis goed' als de meeste mensen altijd beide producten mengen?

Volgens een lange termijn epidemiologische studie, uitgevoerd in Nieuw-Zeeland, heeft het roken van cannabis een andere werking op de longen dan het roken van tabak.
Prima, maar je weet zelf ook wel dat ik voor iedere wetenschappelijk artikel dat cannabis als relatief gezond afschildert er 3 tegeonver kan stellen die wat anders concluderen. Heb nu even geen Google Scholar, (en heb ook niet zo'n zin in al die papers met vermeldingen van walgelijke dierproeven) maar bijv. "Effects of marijuana on the lung and its immune defenses" van Tashkin, D, P. concludeert "The evidence for the harmful consequences of marijuana smoking is preliminary and requires long-term study. In the interim, prudent advice must serve where substantial clinical evidence is lacking. Habitual marijuana use, as often as one joint per day, may result in serious pulmonary consequences. In the short term, breathing may be restricted, coughing may be increased, and resistance may be lowered to opportunistic infections of the lungs such as pneumonia. Respiratory cancer is a likely result in the long term. Heavier use of marijuana is likely to have more potent, adverse health consequences. "Suggereren dat de wetenschap unaniem is in haar bevindingen over cannabis en de gevolgen voor longen is niet juist. Volgens mij zijn ze overigens wel redelijk unaniem over het feit dat het je korte-termijn geheugen aantast en bij langdurige en veelvuldige gebruik angsten en paranoia kan opwekken.
Verder, bij langdurig gebruik kun ja achtereenvolgens luiheid, laksheid, paranoia en zelfs psychoses ontwikkelen. Verder is t verslavend dat t voor sommigen vaak een 'afgod' (lees: t centrum van hun leven, belangrijker dan bidden tot God bijv).

Het gevaarlijk is dat je t meestal zelf niet doorhebt...

Ik zeg: speel niet met vuur en kap ermee :)

(Btw heb zelf zo'n 15 jaar geblowed, maar ja, ook coke gesnoven, paddos gegeten, xtc geslikt, mdma poeder, speed, opium etc etc)

Ook mensen die nog nooit geblowd hebben kunnen paranoia worden. Klopt, maar zie bovenstaand, zie Ranganathan et al in "The acute effects of cannabinoids on memory in humans: a review". Het frappante is overigens ook dat het juist angsten en paranoia kan onderdrukken.

Kortom 4given, rook rustig je jointje, maar bedenk je wel dat tabaksrook kankerverwekkend is. Het is dus raadzaam om z.s.m. te stoppen met het roken van tabak en over te gaan op pure cannabis.

Kortom 4Given, de wetenschap is er niet over uit. Maar er is iig genoeg correlatie met negatieve effecten (geheugenverlies, longkanker, angsten, depressie) om te snappen dat je evt met vuur speelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben heel benieuwd of hier Christelijke (of niet) mensen zijn die er mee te maken hebben. Laat je mening over blowen en de Christelijke visie er op hier achter. Ik ben erg benieuwd.

Even vooraf gesteld: Ik heb het nu over religieuze(!!!) argumentatie, niet over medische redenen. Ik bedoel, ik heb ook geen argumenten nodig vanuit het geloof om geen roestige spijker door mijn tong te steken. Als iemand dat wilt doen ga ik niet in de bijbel zoeken naar teksten over piercen, dan lijkt me medische argumentatie toch beter, maar daar gaat dit topic niet over.

Nu, wat drugs betreft: Volgens mij leert het christendom vooral dat verslaving enorm verkeerd is, waarschuwt het voor onder invloed staan omdat je dan stomme dingen kunt gaan doen en dat je op je gezondheid moet letten.

In de bijbel staat er volgens mij niets over drugs behalve alcohol. Het interessante is, dat alcohol geaccepteerd is, zelf onderdeel is van religieuze gebruiken en dat over het merken van invloed an sich niet zoeveel staat. Kennelijk mag je best wel wat drinken, zolang je je maar geen alcoholist wordt of dat je zo bezuipt dat je helemaal de controle over jezelf kwijt bent en stomme dingen gaat doen.

.

Nu, het christendom zet een bepaald moraal voor wat toepasbaar is op andere zaken. Het interessante vind ik dat er vervolgens nogal verschillend mee wordt omgegaan. Sigaretverslaving was in bepaalde kringen minder erg dan af en toe blowen. Regelmatig compleet bezopen zijn lijkt eveneens minder erg te zijn dan als iemand wordt betrapt van een trekje genomen te hebben van een joint. Drugs zijn slecht, maar regelmatig veel fastfood eten, al dan niet als eetverslaving, is niet zondig, maar vooral niet zo gezond.

Ik wil drugsgebruik niet goed praten. Immers, als andere zaken ook ongezond zijn, maar drugs niet opeens gezond. Wel vind ik dat er een soort van sociale acceptatie is die ook in het christendom doorwerkt, die niet rationeel beargumenteerd is.

Voor wat mezelf betreft kan ik daarom ook niet zoveel met de sociale acceptatie binnen christelijke kring van bepaalde zaken. Soms ook met een religieus randje er om gemaakt.

Ik kijk liever naar de medisch wetenschappelijke argumentatie. Het Trimbos instituut heeft geen bijbeltekst nodig om de risico's van drugs te beargumenteren. En van daaruit kun kun je natuurlijk een koppeling maken van het geloof: Zoals, verwaarloos ik mezelf? Ga ik dingen doen waar ik spijt van zal hebben? Verslaving? Zijn het dingen die je leven gaan beheersen of ten koste gaan van andere zaken? etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites
zelf rook ik nogal veel [shag] maar ik denk dat het roken van cannabis gezonder is dan nicotine [en alcohol]

bovendien heeft het een genezend effect, mits bij juist gebruik.

Roken van wiet is meen ik 8x kankerverwekkender dan tabak. Daarbij rook je het meestal met tabak. Verschil is wel dat veel mensen niet zoveel blowen als dat een sigaretten roker zou roken.

Over medicinaal gebruik gesproken: los van de werking: In de medische wereld gebruikt men ook Morfine (een opium, verwant aan heroïne). Toch raden mensen het niet aan om het recreatief te gaan gebruiken. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kortom 4Given, de wetenschap is er niet over uit. Maar er is iig genoeg correlatie met negatieve effecten (geheugenverlies, longkanker, angsten, depressie) om te snappen dat je evt met vuur speelt.

Het is een kwestie van je eigen grenzen leren kennen, net zoals met alcohol. Sommige mensen kunnen slechter tegen drank dan anderen, en zullen dus minder moeten drinken om niet te gaan kotsen of dingen te doen waar ze spijt van krijgen. Zo is het ook met cannabis. Sommige mensen hebben een grotere kans op psychosen, angst, en depressies, en dan is het niet slim om aan cannabis te beginnen. Als je er gewoon tegen kan dan kan het geen kwaad (afgezien van de schadelijke effecten van roken zelf). En vanuit christelijk een standpunt: God zal de wietplant wel gemaakt hebben voor een reden :P

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kortom 4Given, de wetenschap is er niet over uit. Maar er is iig genoeg correlatie met negatieve effecten (geheugenverlies, longkanker, angsten, depressie) om te snappen dat je evt met vuur speelt.

Veroorzaakt cannabis angst of vermindert het daarentegen angst, of doet het beide?

Instituut voor medicijnen in de VS

Hoewel euforie de meest gekende reactie is op het roken van marihuana, toch kan een ongunstige gemoedsgesteldheid optreden. Dergelijke reacties komen meestal voor bij onervaren gebruikers na een hoge dosis marihuana roken of eten. De symptomen verdwijnen gewoonlijk na enkele uren, vooral als men in een begripvolle omgeving vertoeft. Angst en paranoia zijn de meest voorkomende ongunstige reacties, andere zijn paniek, depressie, dysforie, depersonalisatie, waanideeën, en hallucinaties.

Bron: Joy JE, Watson SJ, Benson JA, eds. Marihuana and medicine: Assessing the science base Institute of Medicine. Washington DC: National Academy Press, 1999.

Instituut voor medicijnen in de VS

De 'high' die men associeert met marihuana wordt in het algemeen niet verbonden aan de therapeutische waarde. Maar gemoedsverbetering, angstvermindering, lichte kalmerende werking, kunnen wenselijke eigenschappen zijn in medicatie, vooral voor patiënten die lijden aan pijn of angst. Dus, ofschoon de psychologische effecten van marihuana grotendeels bijwerkingen zijn in de behandeling van bepaalde symptomen, kunnen zij rechtstreeks bijdragen tot verlichting van andere symptomen.

Bron: Joy JE, Watson SJ, Benson JA, eds. Marihuana and medicine: Assessing the science base Institute of Medicine. Washington DC: National Academy Press, 1999.

Giovanni Marciano and colleagues

Hier wordt aangetoond dat het endogene cannabinoïdesysteem een centrale functie heeft bij het wissen van slechte herinneringen. (...)

Muizen werden getraind om een toon te associëren met een electrische schok aan de voeten (conditionering). Toen ze geconditioneerd waren bibberden de dieren als ze de toon hoorden. Die reactie moest dienen als indicator voor een slechte herinnering die verminderde na herhaalde uitzending van de toon. (...) Muizen zonder cannabinoïde-1 receptoren vertoonden een sterk verzwakt kortetermijn en langetermijn wissen van slechte herinneringen. (...).

Samengevat, uit onze bevindingen blijkt dat het endogene cannabinoïdesysteem een therapeutisch doel kan zijn voor de behandeling van ziekten die geassocieerd worden met misplaatst verdringen van slechte herinneringen of een ontoereikende respons geven op vervelende situaties zoals posttraumatische stress-storingen, fobie, en bepaalde vormen van chronische pijn.

Naar: Marsiano G, et al. The endogenous cannabinoid system controls extinction of aversive memories .Nature 2002;418(6897):530-534

Pankaj Sah

Marciano en collega's stellen een nieuwe rol voor voor het cannabinoïdesysteem - het wissen van angstgebonden herinneringen bij muizen. De ontdekking kan gevolgen hebben voor de behandeling van angststoornissen bij mensen.

We kunnen herinneringen hebben in verschillende vormen, waaronder de conditionering volgens Pavlov - het klassieke voorbeeld van de hond van Pavlov die leerde dat hij voedsel kon verwachten als er gebeld werd. We maken allemaal dergelijke associaties; zo associëren we bijvoorbeeld een bepaald stukje muziek met onze eerste liefdeservaring. Maar het verband moet niet altijd aangenaam zijn. Stel u voor dat u rustig wandelt in het park wanneer u bedreigd wordt door een gewapende persoon. Tijdens de aanval bent u bang, uw hart klopt snel en uw handpalmen zijn nat van het zweet. U rent weg en ontsnapt. Als u later hetzelfde park opnieuw binnengaat stelt u vast dat dit de aanval tot in de details opnieuw oproept, het zweet in de handpalmen inbegrepen. (...)

Er werd geargumenteerd dat het onderliggende neuronale circuit dat de angst conditioneert overeenkomsten heeft met hetwelke verantwoordelijk is voor angstgerelateerde clinische condities zoals posttraumatische stressstoornissen. Gedragstherapieën voor dergelijke condities - inbegrepen systematische verdoving en verbeeldingstherapieën - delen eigenschappen voor het wissen van herinneringen. De vaststelling dat endocannabinoïden bijdragen tot het wissen van herinneringen voedt de idee dat bepaalde drugs, die inwerken op deze moluculen en hun receptoren, gebruikt kunnen worden in nieuwe behandelingsmethoden bij angststoornissen. Tenslotte is er veel anekdotisch bewijs van patiënten die zwaar cannabis gebruiken in de beginfase van een psychiatrische stoornis. Er werd eerst gedacht dat dit zou leiden tot acute stoornissen. Maar het lijkt mogelijk dat in plaats daarvan het een vorm van zelfmedicatie betreft tegen de soms extreme angstaanvallen die door deze mensen ervaren worden.

Bron: Sah P. Neurobiology: Never fear, cannabinoids are here. Nature 2002;418(6897):488-9

Franjo Grotenhermen

Ik wil een geval voorstellen van succesvol cannabisgebruik bij angstaanvallen. Een Zwitser die leed aan paniekaanvallen meldde mij onlangs dat hij baat had bij cannabisgebruik tussen de aanvallen door. Hij had geen cannabis gebruikt tijdens de aanval omdat het dan toch te laat zou zijn.

De aanvallen begonnen een negental maanden geleden zonder enige herkenbare aanwijzing en herhaalden zich bijna dagelijks. Hij leed ook aan misselijkheid, eetlustverlies en duizeligheid. Hij had zware medicatie voorgeschreven gekregen van zijn dokter die hij evenwel niet altijd wilde innemen. Vijf maanden geleden begon hij cannabis te gebruiken, thans een drietal keer per week. De paniekaanvallen verminderden in aantal en in hevigheid. Duizeligheid en misselijkheid zijn volledig verdwenen en de eetlust is terug. De paniekaanvallen bleven bijna helemaal uit.

Bron: Grotenhermen F. Kann Cannabis bei einer aufkommenden Panikattacke sinnvoll eingesetzt werden? [Kan cannabis gebruikt worden in opkomende paniekaanvallen?) Hanf-Magazin, september 2002.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tsja, ik hoef iig niet weer een artikel te posten wat aantoont dat het wel angsten kan opwekken want dat doet de eerste alinea van je artikel al. Hooguit zou ik wat kunnen posten over langer-termijn gebruik en nadelige nadelige effecten.

Maar goed, je levert iig zelf t bewijs dat er geen wetenschappelijke concensus is over de effecten van cannabis. En dat er dus zeker correlatie is met nadelige effecten. Ergo, mijn advies aan 4Given staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
zelf rook ik nogal veel [shag] maar ik denk dat het roken van cannabis gezonder is dan nicotine [en alcohol]

bovendien heeft het een genezend effect, mits bij juist gebruik.

Roken van wiet is meen ik 8x kankerverwekkender dan tabak.

Elf wetenschappers uit de VS en Taiwan hebben gegevens samengevat uit fundamenteel onderzoek en een revaluatie van een epidemiologische studie van Sidney en collega's uit 1997. Hun onderzoek wijst uit dat cannabisrook de kans op kanker die geassocieerd wordt met tabak roken, niet verhoogt en zelfs vermindert. Hoewel cannabisrook hogere waarden bezit aan kankerverwekkende polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAH) dan tabaksrook, betekent dat nog niet dat cannabisrokers een hoger risico lopen op kanker dan tabaksrokers omdat het PAH-peil van minder belang is dan de impact van substanties op de PAH-activering door bepaalde eiwitten in de lever. "Het was niet verwonderlijk dat de toevoeging van delta-9-THC aan tabaksteer tot een duidelijke vermindering van kankerverwekkende activiteit leidde" in experimenten met kankercellen, schreven de auteurs in een artikel voor de Journal of Psychoactive Drugs.

Het is geweten dat het roken van cannabis voorlopers van kanker veroorzaakt zoals die ook bij tabaksrokers waargenomen worden. Nochtans tonen studies aan dat deze voorlopers "weinig of geen voorspellende waarde hebben" en dat deze stoornissen "over het algemeen omkeerbaar zijn en dikwijls spontaan verdwijnen." In onderzoek met apen "slaagde men er niet in enige kankerverwekkende werking te produceren door een langdurige blootstelling aan marihuanarook."

In de cohortstudie van Sidney et al (1997) met ongeveer 65.000 deelnemers liepen tabaksrokers, na een gemiddelde waarnemingsperiode van 8,6 jaar, een veel groter risico op de ontwikkeling van longkanker dan cannabisrokers. Daarbij liepen cannabisrokers beduidend minder risico op longkanker dan de deelnemers die geen cannabis rookten. In antwoord op het argument dat Sidney en collega's de deelnemers aan het onderzoek niet lang genoeg gevolgd hadden om een verhoogde aanwezigheid van kanker vast te stellen binnen de cannabisgroep, merkten zij op dat "verrassend genoeg de opvolgingsperiode lang genoeg bleek te zijn om 179 gevallen vast te stellen van TRC (tabakgerelateerde kanker) (longkanker inbegrepen) bij TS (tabaksroker)." Als het risico op kanker bij de tabaksrokers gelijk is aan dat bij niet-rokers dan zouden 130 gevallen verwacht kunnen worden bij de tabaksrokers. Er werden daarentegen slechts drie gevallen van TRC waargenomen bij de cannabisrokers. Als het risico op kanker bij de cannabisrokers gelijk is aan dat bij niet-rokers, "dan zouden er 16 gevallen verwacht kunnen worden bij MS [marihuana rokers]."

(Bron: Chen AL, Chen TJ, Braverman ER, Acuri V, Kemer M, Varshavskiy M, Braverman D, Downs WB, Blum SH, Cassel K, Blum K. Hypothesizing that marijuana smokers are at a significantly lower risk of carcinogenicity relative to tobacco-non-marijuana smokers: evidenced based on statistical re-evaluation of current literature. J Psychoactive Drugs 2008;40(3):263-72.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tsja, ik hoef iig niet weer een artikel te posten wat aantoont dat het wel angsten kan opwekken want dat doet de eerste alinea van je artikel al. Hooguit zou ik wat kunnen posten over langer-termijn gebruik en nadelige nadelige effecten.

Maar goed, je levert iig zelf t bewijs dat er geen wetenschappelijke concensus is over de effecten van cannabis. En dat er dus zeker correlatie is met nadelige effecten. Ergo, mijn advies aan 4Given staat.

Nou je leest vooral wat je wilt lezen, want aangezien cannabis wordt gebruikt om angsten te remmen is wel duidelijk dat het vooral aan de gebruiker ligt en niet aan het middel. Wat je hem dus zou moeten adviseren is om te stoppen met tabak en voortaan de cannabis te eten i.p.v. te roken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In onderzoek met apen "slaagde men er niet in enige kankerverwekkende werking te produceren door een langdurige blootstelling aan marihuanarook."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1338578/?page=2

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1338167/?page=1

monkey-chair-10.jpg

Om van te kotsen, te huilen, agresief van te worden, intens verdrietig van te worden, je machteloos te voelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tsja, ik hoef iig niet weer een artikel te posten wat aantoont dat het wel angsten kan opwekken want dat doet de eerste alinea van je artikel al. Hooguit zou ik wat kunnen posten over langer-termijn gebruik en nadelige nadelige effecten.

Maar goed, je levert iig zelf t bewijs dat er geen wetenschappelijke concensus is over de effecten van cannabis. En dat er dus zeker correlatie is met nadelige effecten. Ergo, mijn advies aan 4Given staat.

Nou je leest vooral wat je wilt lezen, want aangezien cannabis wordt gebruikt om angsten te remmen is wel duidelijk dat het vooral aan de gebruiker ligt en niet aan het middel. Wat je hem dus zou moeten adviseren is om te stoppen met tabak en voortaan de cannabis te eten i.p.v. te roken.

Nee JIJ leest wat je wilt lezen. Ik pareer je artikelen. Als je wilt log ik in op Google Scholar en post ik meer artikelen die de jouwe tegenspreken. Ik ben ten minste zo objectief om te zeggen dat er geen concensus is over de schadelijke gevolgen, maar dat sommige onderzoeken wel deze aantonen. Jij doet erg je best om 4Given te doen geloven dat t allemaal oke is, met je zeer selectieve verzameling artikelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om van te kotsen, te huilen, agresief van te worden, intens verdrietig van te worden, je machteloos te voelen.

Doe niet zo overspannen zeg, er zijn ook zat mensenapen die zich jarenlang vrijwillig blootstellen aan tabak of cannabisrook.

Is dat altijd jouw reactie op intense empathie mbt leed van sensitieve wezens? En vrijwillig? In een laboratorium setting hebben we t dan over t algemeen over getraind 'vrijwillig' ja. Meestal in restraining device.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Doe niet zo overspannen zeg, er zijn ook zat mensenapen die zich jarenlang vrijwillig blootstellen aan tabak of cannabisrook.

Is dat altijd jouw reactie op intense empathie mbt leed van sensitieve wezens? En vrijwillig? In een laboratorium setting hebben we t dan over t algemeen over getraind 'vrijwillig' ja. Meestal in restraining device.

Ik had je liever even door elkaar geschud en gezegd 'rustig maar meisje!' Helaas is dit internet dus roeien we met de riemen die we hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid