Spring naar bijdragen

Hebben jullie weleens een bovennatuurlijke ervaring gehad?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Heel soms moet ik zomaar huilen na het ontvangen van de communie, ongeacht hoe de Mis werd opgedragen. En na het ontvangen van mijn Vormsel en mijn eerste Communie moest ik zowel heel erg lachen als huilen. Sommigen zouden het "lachen in de Geest" noemen. ;) Ook heb ik enkele keren zomaar heel plotseling een bepaald inzicht gekregen. Over het algemeen blijf ik echter verdacht gewoon onder al het bovennatuurlijke wat ik toch wekelijks ontvang. Blijf ik nog altijd het grootste mysterie vinden: hoe kan ik zo onbewogen blijven bij het ontvangen van Christus zelf? Alsof je wekelijks door een vrachtwagen wordt overreden, maar nog steeds vrolijke rondwandelt zonder schrammetje. Ik vrees dat het bovennatuurlijke hier vooral héél innerlijk verborgen is...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 71
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

ik weet niet of ik... het boven natuurlijk kan noemen maar ik heb in verschillende situaties de hand van God gezien.

een die me heel erg is bijgebleven was op een bootvakantie. toen we op een open meer vaarden met de storm hijgend in onze nek en we snel ergens aan moesten leggen... de golven waren eng hoog en wild en we besloten aan te leggen bij een klein eilandje in het meer. daar lagen wel meer bootjes alleen door de wilde golven en harde wind kwamen we maar niet dichtgenoeg aan wal om over te kunnen springen.

tot over maat van ramp was het inmiddels gaan regenen en onweren en we waren echt...bang aan het worden

en uit het niks was daar een man in een gele regenjas. zo een ...filmregenjas die niemand echt draagt maar je wel altijd op TV ziet.

die man gooide we onze touwen aan en hij hielp ons aan wal... een paar secondes later kwamen andere mensen ons helpen met aanleggen en vastzetten...en weg was de man met de regenjas.... de volgende ochtend waren alle boten er nog...maar die man niet meer gezien.

was het een engel?? geen idee...misschien wilde ik wel graag dat het een engel was en was het een gewone man. maar dat maakt me niet uit. ik weet dat God die man liet horen dat er een echtpaar met 2 kleine kinderen op een boot aan kwamen varen...en ze hulp nodig hadden...

ik heb dat ervaren...als een van de mooiste dingen....die ik heb mogen meemaken...eng ...maar mooi.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mja ik geloof niet in de transsubstantiatieleer van de katholieke kerk

Ik heb er ook zo mń vraagtekens bij. En dan met name omdat ik vind dat Thomas van Aquino het mysterie van de werkelijke tegenwoordigheid teveel rationeel probeert te doorgronden terwijl ik vind dat juist bij zo'n mysterie dat gewoon niet volledig zal lukken.

Maar ik denk dat ik wel altijd al in een 'sort of' werkelijke tegenwoordigheid heb geloofd.

Trouwens, wat wel interessant is, is dat die transsubstantiatie leer geen katholiek dogma is. Het heeft wel een sterke voorkeur als interpretatie van de werkelijke tegenwoordigheid (wat wél een dogma is), maar het is niet dogmatisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt, het is geen dogma maar ik denk dat de meerderheid het toch wel geloofd. In Nederland ligt dat misschien net iets anders, want daar merk ik vaak vooral onverschilligheid. Het is ook niet rationeel uit te leggen, het is een geloofsmysterie.

Maar dat neemt niet weg dat ik ook een aantal keer een hele sterke 'bovennatuurlijke ervaring' heb gehad tijdens de communie en ook bij de uitstelling van het Allerheiligste. Dat is natuurlijk niet altijd zo, of in dezelfde mate, maar dat hoeft ook niet. Vaak is het meer een 'weten' als een 'ervaren'.

Ook de overige zaken die je eerder noemde zijn bronnen van openbaring. Waarbij het mij overigens opviel dat ik voor mijn gevoel ook een 'godservaring' heb beleefd bij mensen die totaal niet christelijk waren, maar waar ik toch sterk het idee had dat Christus daar wel degelijk aanwezig was.

Maar goed, 'ervaren' vind ik nogal een beladen uitdrukking daar ben ik toch wel een beetje voorzichtig mee. :|

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Ik ben een keer door een engel opgevangen. Ik stak op mijn scooter een kruising over en toen ik half op de kruising was werd letterlijk mijn scooter door een auto onder mij vandaan gereden. En ik vloog letterlijk door de lucht. Naar later bleek had ik 4 meter ver ter hoogte van het autodak gevlogen en was ik een halve meter van een betonnen paal “gelandâ€. Mijn scooter lag 10 meter verder en was total los. Het vreemde was toen ik eindelijk neerkwam en de grond raakte ik in een halfzittende houding terecht kwam net alsof ik ondersteunt werd en zo bleef hangen totdat ik mijn positieven weer bij mekaar had. Toen voelde ik me zachtjes achterover zakken tot ik lag. Het enige dat ik had was een grote blauwe plek op mijn bovenbeen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee geen bovennatuurlijke ervaringen, maar wel veel ervaringen dat ik God /Jezus heel dichtbij voelde. Vooral wanneer het moeilijk was maar ook in periodes van blijdschap, dan ervoer ik een rust en nabijheid die me kracht gaf.

Later dacht ik rationeel dat het self ful filling provecy was, maar dat vind ik nog steeds jammer. Jammer dat ik dat wonder niet vast kan houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mmmmmm dis voor t eerst dat ik dit ooit ergens post (heb t alleen aan aan 4 of 5 mensen verteld). Met t risico dat sommigen (voornamelijk de atheisten :) ) me voor gek verklaren. Anyway...

Ik heb wel eens het kwaad, nee, het Kwaad, in me gevoeld. Dat was in de tijd dat ik Christen begon te worden. Iemand anders zag dat ook in mijn ogen en we werden allebei heel bang. Het leek ook wel (voor mij althans) alsof het licht van de kamer een hele vieze kleur kreeg. Toen zijn we allebei gaan bidden, en iedere als we in t gebed de naam Jezus hardop riepen leek het 'vieze' gevoel minder te worden. Opeens kreeg ik ook de ingeving dat ik heel veel satanische en andere godslasterlijke muziek (voornamelijk metal) in mijn cd colletctie had, en tevens veel horrorfilms (Hellraiser e.d.).

We zijn toen naar mijn cd collectie (een kast met zo'n 900 cd's) gegaan en ik heb degenen die er uit moesten eruit gehaald. Het leek haast wel alsof ik geleid werd, kan t niet goed omschrijven. Op n gegeven moment wist ik dat er nog van 1 artiest (was ook echt favoriet van me) nog een stuk of 6 albums aanwezig moesten zijn. Maar vind ze maar eens tussen zoveel cd's. Ik scande de rijen keer op keer maar kon ze niet vinden. Toen bad ik weer, en het leek bijna alsof ik ze er zo tussenuit viste. Volgens mij (maar het is inmiddels 6 jaar geleden) in 1x zelfs. Daarna nog de dvd's de deur uit en toen was t ook pas weer 'rustig' in de kamer. Kan t niet anders omschrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Begrijp ik datje liever geen kwaad in je had gevoeld. Maar troost je, we hebben allemaal kwaad in ons. Het is mooi omdat God je de ogen heeft geopend en je beter heeft laten zien wat niet goed is voor je. Je hebt God helemaal aan je zijde en Hij zal je begeleiden op je levensweg met Hem. Daarom vind ik het zo mooi wat je is overkomen. Het spreekt in jouw voordeel dat je 'zo bescheiden' blijft, dat is dat God ook van ons verlangt; nl. dat we aan Hem alle eer laten toekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

De enige 'ervaring' die ik heb gehad was toen ik naast een vriend van mij fietste in slecht weer, terug naar huis vanuit school. We hadden het toevallig over religie en hij zei: 'Als er een god bestaat wil ik nu dat god mij treft met de bliksem'. Vervolgens kwam er een donderklap.

Aangezien er in Nederland zo'n drie blikseminslagen per km² per jaar zijn zie ik dit als puur toeval, naast het feit dat ik niet in een god geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

in 1997 moest ik in de avond met mijn vriend mee.normaal nam ik mijn hond spike overal mee naar toe.helaas vriend had oppas geregeld.toch voelde het niet goed,al kon ik niet zeker zeggen waarom ik zo intens verdrietig werd.

Later op de avond met spoed naar huis.

Niemand zei iets,ik wist dat spike iets vreselijks had.

Hij is die avond zinloos doodgestoken 15 messteken in zijn prachtige kleine hoofdje.

Een andere hondeneigenaar vond dit rechtvaardig.

Hij heeft nog 2 1/2 uur geleeft!,waarom ze m niet lieten inslapen,geen idee.

Ik was maanden van slag,de andere hond had niets.

En ik wist het,mijn gevoel of spike?

Toen in 2003 mijn vader net in de 50.

Een paar mnd eerder,moest ik hem vragen om een opa voor mijn kids te zijn.

Zijn vrouw nogal sceptisch over mij,werkte niet echt mee.

Töprobeerde hij langs te komen,ook tijdens werkuren.

Hij woonde in haarlem,ik bij rotterdam.

De laatste keren dat ik hem zag,wist ik dat er iets niet goed was.

Maar je vinger er op leggen?het was een sterk gevoel.

De dag voor mijn dochter 1jaar werd overleed hij,

Om dezelfde tijd stortte ik lichamelijk in,ik moest liggen,viel in slaap en droomde.

Ik voelde me zo vreemd,maar ik had niks?

Die avond kwam de politie me vertellen.

Hij was met asprientje om half 4 op bed gaan liggen en ingeslapen.

Tussen ons is er veel uitgesproken,die kans kreeg ik in een paar bezoekjes,of die nam ik.

Ik had geen dagelijks contact,en toch was onze band zo sterk,dat ik voelde wat hij voelde.

En weer voelde ik me zo schuldig,ik voelde het aankomen. ;(

Ik had eens een discussie met mijn vriend.

Ik zei dat er meer is,dan wat je kan zien.

Zijn mam had een ei beschilderd,wat hij nu in boosheid kapot gooide.

Vervolgens ging de staande lamp achter de bank met klik knop eerst klik uit.

En gek genoeg leek het of ze me hielp.

Hij kalmeerde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb heel soms ineens het gevoel dat ik word overspoelt door blijdschap, een heel warm en gelukkig gevoel, het voelt alsof God dan heel dichtbij is :)

Heb ik ook weleens na maanden weer, als ik mijn man aankijk.

Een heerlijk gevoel.

Dan besef ik, dat er nog niets van mijn liefde voor hem verloren is, ook al heb ik dat maanden niet zo gevoeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Gebeden die verhoord worden of dat je ergens de hand van God inziet.

Hier heb je het goed omschreven, Antoon.

Jij bent degene, die dat ziet.

in korte tijd heb ik dat gewoon extreem veel ervaren

Ik ervaar soms extreem geluk na een periode van moeilijkheden en zelfs ongeluk.

(Klopt dat bij jou ook een beetje, Antoon?)

Ik zie dan in, dat het leven niet alleen bestaat uit moeilijke zaken, maar dat het zich afwisselt met goede dingen en gelukkige perioden.

Wat ik daaruit leer is, dat als ik daar bij stil sta en me dat bewust ben, het geluksgevoel er vaker is en groter wordt.

Dat is, waar ik op heb moeten leren vertrouwen.

Door gebed kun je even stilstaan, dus vaak hebben mensen dan ook het gevoel dat het effect komt door het bidden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien begeef ik mij op glad ijs en mogelijk had ik in deze topic niet moeten reageren, ik ben iemand die weinig heeft met gevoelens en daar alleen onder voorbehoud over praat daarom ga ik minder graag een discussie aan over theologie en liever over historie en archeologie, maar goed als je a zegt moet je ook b zeggen.

Wat ik hier lees vind ik veelal spiritualiteit waarvan niet helemaal zeker is of het van buiten komt of met je innerlijke gestel te maken heeft en als het van buiten komt heeft God of Demonen hiermee te maken.

Ik heb wel ervaringen op het gebied en ikwil een top van de sluier oplichten

Als atheïst/evolutionist zal t ik niet erg lekker in mijn vel en als ik een hartstochtelijke rede hield om evolutie te promoten had ik het gevoel dat ik het toch niet helemaal kon geloven.

In ieder geval, rationalist als ik ben stelde ik God op de proef.

Ik volgde enige tijd bijbelonderwijs maar niet met gevoel, meer om kennis te hebben van dingen die ik niet wist en om dingen die ik vroeger op school leerde weer eens op te halen, tot op een keerpunt, ik God vroeg of ik door moest gaan met de bijbel en of ik in hem met rede kon geloven dat hij bestaat.

ik vroeg om tekenen zoals dat het op een zonnige heldere nazomerdag - die het toen was - hij het binnen een tijdsbestek van een half uur 3uur nadien als ik op de fiets was hij het kon laten regenen,

de afloop weet je al , het gebeurde nadien vroeg ik om nog duidelijker teken afgebakend in zeer kort tijdsbestek ook dat gebeurde

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid