Spring naar bijdragen

Remonstrantse gemeente


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Graag zou ik willen weten of iemand van dit forum wellicht lid is en/of ervaring heeft met de Remonstrantse gemeente. Het spreekt mij erg aan, hoewel ik me goed kan voorstellen dat hun visie voor traditioneel ingestelde christenen veel te vrijzinnig is. Ik ben zelf trouwens gereformeerd vrijgemaakt opgevoed, maar sinds mijn 18e ga ik niet meer naar de kerk en ben sindsdien nog altijd zoekende.

http://www.remonstranten.org/site/index.php?page=waar_staan_wij_voor

Link naar bericht
Deel via andere websites
Remonstranten lopen hard terug in aantal. Het is vrijzinnig, want je mag geloven wat je wil fundamenten zijn er haast niet.

dat lijkt mij juist een voordeel.

ik heb me even ingelezen en alhoewel ik bij geen enkele kerk [meer] aangesloten ben, lijkt me deze gemeente een verademing en een aanrader.

en hoezo lopen deze terug in aantal?

zijn daar cijfers van?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Remonstranten lopen hard terug in aantal. Het is vrijzinnig, want je mag geloven wat je wil fundamenten zijn er haast niet.

dat lijkt mij juist een voordeel.

ik heb me even ingelezen en alhoewel ik bij geen enkele kerk [meer] aangesloten ben, lijkt me deze gemeente een verademing en een aanrader.

Als jezelf wilt bepalen wat je gelooft en daarbij pretendeert dat het christelijk is, dan kan je daar goed terecht.
en hoezo lopen deze terug in aantal?

zijn daar cijfers van?

Ja, niet zolang geleden nog een nieuwsbericht van voorbij zien komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als vrijgo vind ik het natuurlijk jammer dat je de kerk vaarwel hebt gezegd. Ik kan en zal daar verder niet over oordelen. Slechts hopen dat je misschien nog eens terugkomt, of je heil weet te vinden in een andere gemeente met gezonde leer.

Ik weet verder niet heel veel van 'de remonstranten'. Een studiegenote van mij is Remonstrants, en van wat zij er van vertelde begrijp ik dat het vooral een club is waar men het humanisme nastreeft en de grote christelijke uitspraken (bijv. 'Jezus is voor mij gestorven') aan de persoonlijke gelovige over laat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Remonstranten lopen hard terug in aantal. Het is vrijzinnig, want je mag geloven wat je wil fundamenten zijn er haast niet.

Het verbaast me niet dat de ledenaantallen teruglopen, dat zal toch voor meer christelijke kerken in Nederland opgaan? Of denk je dat het bij de Remonstranten specifiek komt doordat er bijna geen fundamenten zijn?

Op de website las ik dat bij de Remonstranten geen enkele belijdenis "onweersprekelijk gezag bezit". Dus je wordt inderdaad niet gepusht om iets te geloven. De bedoeling van een belijdenis is volgens hen: "in voorzichtigheid en liefde de weg te wijzen en voor te lichten".

Verder moet men instemmen met een korte beginselverklaring:

Wat remonstranten met elkaar verbindt, is hun instemming met de Beginselverklaring. Deze korte verklaring spreekt uit dat de Remonstrantse Broederschap een geloofsgemeenschap is "die, geworteld in het evangelie van Jezus Christus en getrouw aan het beginsel van vrijheid en verdraagzaamheid, God wil eren en dienen".

Bron

In 2006 heeft men de volgende belijdenis opgesteld, dat vind ik wel mooi:

Wij beseffen en aanvaarden

dat wij onze rust niet vinden in de zekerheid van wat wij belijden,

maar in verwondering over wat ons toevalt en geschonken wordt;

dat wij onze bestemming niet vinden in onverschilligheid en hebzucht,

maar in wakkerheid en verbondenheid met al wat leeft;

dat ons bestaan niet voltooid wordt door wie we zijn en wat we hebben,

maar door wat oneindig groter is dan wij kunnen bevatten.

Door dit besef geleid, geloven wij in Gods Geest

die al wat mensen scheidt te boven gaat

en hen bezielt tot wat heilig is en goed,

opdat zij, zingend en zwijgend,

biddend en handelend,

God eren en dienen.

Wij geloven in Jezus, een van Geest vervulde mens,

het gelaat van God dat ons aanziet en verontrust.

Hij had de mensen lief en werd gekruisigd

maar leeft, zijn eigen dood en die van ons voorbij.

Hij is ons heilig voorbeeld van wijsheid en van moed

en brengt ons Gods eeuwige liefde nabij.

Wij geloven in God, de Eeuwige,

die ondoorgronde liefde is, de grond van het bestaan,

die ons de weg van vrijheid en gerechtigheid wijst

en ons wenkt naar een toekomst van vrede.

Wij geloven dat wij zelf,

zo zwak en feilbaar als wij zijn,

geroepen worden om

met Christus en allen die geloven verbonden,

kerk te zijn in het teken van de hoop.

Want wij geloven in de toekomst van God en wereld,

in een goddelijk geduld dat tijd schenkt

om te leven en te sterven en om op te staan,

in het koninkrijk dat is en komen zal,

waar God voor eeuwig zijn zal: alles in allen.

Aan God zij de lof en de eer

in tijd en eeuwigheid

Amen

Bron

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Als vrijgo vind ik het natuurlijk jammer dat je de kerk vaarwel hebt gezegd. Ik kan en zal daar verder niet over oordelen. Slechts hopen dat je misschien nog eens terugkomt, of je heil weet te vinden in een andere gemeente met gezonde leer.

Ik waardeer dat je daar niet over wilt oordelen. Je hoeft ook zelfs niet te hopen dat ik terugkom, dat is uitgesloten. Ik heb er teveel negatieve ervaringen gehad en de leer van de gereformeerde vrijgemaakt onderschrijf ik totaal niet.

Wat versta jij trouwens onder een "gezonde leer"?

Ik weet verder niet heel veel van 'de remonstranten'. Een studiegenote van mij is Remonstrants, en van wat zij er van vertelde begrijp ik dat het vooral een club is waar men het humanisme nastreeft en de grote christelijke uitspraken (bijv. 'Jezus is voor mij gestorven') aan de persoonlijke gelovige over laat.

Zoals ik het begrijp wil men wel degelijk (eigentijds) christelijk zijn en niet alleen humanisme nastreven. Zie ook mijn vorige post. Maar er is inderdaad geen gebod tot geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zit wel een heel groot verschil tussen de vrijgemaakte kerk en de remonstranten.. Er is ook een tussenweg. Er zijn ook gemeenten mét fundamenten die jou gewoon in je waarde laten en op je eigen manier christen laten zijn...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Er zit wel een heel groot verschil tussen de vrijgemaakte kerk en de remonstranten.. Er is ook een tussenweg. Er zijn ook gemeenten mét fundamenten die jou gewoon in je waarde laten en op je eigen manier christen laten zijn...

Dat klopt, daar zit een groot verschil tussen. Maar je kunt op den duur radicaal anders gaan denken. Wat zie jij dan als tussenweg?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Een tussenweg zou bijvoorbeeld een PKN gemeente kunnen zijn, hervormd (maar niet Bonds, meer 'gewoon') of eventueel gereformeerd synodaal.

Dat zou kunnen, althans de PKN. Daar heb je vaak ook wel meer vrijzinnigen. Het is toch ook zo dat vrouwen daar predikant mogen zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als vrijgo vind ik het natuurlijk jammer dat je de kerk vaarwel hebt gezegd. Ik kan en zal daar verder niet over oordelen. Slechts hopen dat je misschien nog eens terugkomt, of je heil weet te vinden in een andere gemeente met gezonde leer.

Ik waardeer dat je daar niet over wilt oordelen. Je hoeft ook zelfs niet te hopen dat ik terugkom, dat is uitgesloten. Ik heb er teveel negatieve ervaringen gehad en de leer van de gereformeerde vrijgemaakt onderschrijf ik totaal niet.

Wat versta jij trouwens onder een "gezonde leer"?

Licht offtopic, maar ik ben wel een beetje bekend in kerkenland. De GKv kan nog wel eens strak, formalistisch zijn en bij andere kerken kunnen aankleding (liturgie) en thematiek net even anders zijn. Er zijn denk ik heel veel kerken die het evangelie prediken (= gezonde leer). Ofwel, de dood van Christus voor onze zonden.

Humanisme is leuk, maar niet zaligmakend. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een tussenweg zou bijvoorbeeld een PKN gemeente kunnen zijn, hervormd (maar niet Bonds, meer 'gewoon') of eventueel gereformeerd synodaal.

Dat zou kunnen, althans de PKN. Daar heb je vaak ook wel meer vrijzinnigen. Het is toch ook zo dat vrouwen daar predikant mogen zijn?

Jep. Net als in de NGK overigens. Waar ik woon heeft de Lutherse gemeente ook een vrouwelijke voorganger. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nederlands Gereformeerd is toch nog best wel 'behoudend?' Niet vrijzinnig in ieder geval toch?

Ja, excuus. Ik bedoelde dat men daar vrouwelijke predikanten heeft. Om met Kamphuis sr. zaliger te spreken: gelukkig is de NGK ondanks de losse binding aan de belijdenisgeschriften niet afgedwaald. |P

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een tussenweg zou bijvoorbeeld een PKN gemeente kunnen zijn, hervormd (maar niet Bonds, meer 'gewoon') of eventueel gereformeerd synodaal.

Dat zou kunnen, althans de PKN. Daar heb je vaak ook wel meer vrijzinnigen. Het is toch ook zo dat vrouwen daar predikant mogen zijn?

zo vrijzinnig zijn ze niet bij de PKN.

ook hier gelden de dogma's en doctrines [vastgesteld op de concilies]en moet men zich strak houden aan de geloofsbelijdenissen.

veel ruimte voor een eigen beleving of invulling is er niet, zo zijn dan ook Klaas Hendrikse en vrouwelijk predikant Fennie Kruize aan de kant gezet.

@Kyran

ik denk dat je bij de Remonstrantse Gemeente even op adem kunt komen door afstand te nemen van de strakke regels uit je vorige gemeente en er zodoende in alle vrijheid achterkomt waar je zelf staat qua geloof, aangezien je zoekende bent.

die ruimte word je daar geboden.

je schreef:

In 2006 heeft men de volgende belijdenis opgesteld, dat vind ik wel mooi:

Wij beseffen en aanvaarden

dat wij onze rust niet vinden in de zekerheid van wat wij belijden,

maar in verwondering over wat ons toevalt en geschonken wordt;

dat wij onze bestemming niet vinden in onverschilligheid en hebzucht,

maar in wakkerheid en verbondenheid met al wat leeft;

dat ons bestaan niet voltooid wordt door wie we zijn en wat we hebben,

maar door wat oneindig groter is dan wij kunnen bevatten.

Door dit besef geleid, geloven wij in Gods Geest

die al wat mensen scheidt te boven gaat

en hen bezielt tot wat heilig is en goed,

opdat zij, zingend en zwijgend,

biddend en handelend,

God eren en dienen.

Wij geloven in Jezus, een van Geest vervulde mens,

het gelaat van God dat ons aanziet en verontrust.

Hij had de mensen lief en werd gekruisigd

maar leeft, zijn eigen dood en die van ons voorbij.

Hij is ons heilig voorbeeld van wijsheid en van moed

en brengt ons Gods eeuwige liefde nabij.

Wij geloven in God, de Eeuwige,

die ondoorgronde liefde is, de grond van het bestaan,

die ons de weg van vrijheid en gerechtigheid wijst

en ons wenkt naar een toekomst van vrede.

Wij geloven dat wij zelf,

zo zwak en feilbaar als wij zijn,

geroepen worden om

met Christus en allen die geloven verbonden,

kerk te zijn in het teken van de hoop.

Want wij geloven in de toekomst van God en wereld,

in een goddelijk geduld dat tijd schenkt

om te leven en te sterven en om op te staan,

in het koninkrijk dat is en komen zal,

waar God voor eeuwig zijn zal: alles in allen.

Aan God zij de lof en de eer

in tijd en eeuwigheid

Amen

ben ik met je eens.

als er mensen zijn die beweren dat dat niet christelijk is [geen gezonde leer] weet ik het ook niet meer.

wat je ook beslist: veel succes en als je die gemeente gaat bezoeken ben ik benieuwd naar je bevindingen.

want er kan van alles over gezegd worden, maar jij bent uiteindelijk diegene die er zelf wat over kan zeggen [of het bij je past] als je er geweest bent, aangezien geloof iets heel persoonlijks is

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een tussenweg zou bijvoorbeeld een PKN gemeente kunnen zijn, hervormd (maar niet Bonds, meer 'gewoon') of eventueel gereformeerd synodaal.

Dat zou kunnen, althans de PKN. Daar heb je vaak ook wel meer vrijzinnigen. Het is toch ook zo dat vrouwen daar predikant mogen zijn?

zo vrijzinnig zijn ze niet bij de PKN.

ook hier gelden de dogma's en doctrines [vastgesteld op de concilies]en moet men zich strak houden aan de geloofsbelijdenissen.

veel ruimte voor een eigen beleving of invulling is er niet, zo zijn dan ook Klaas Hendrikse en vrouwelijk predikant Fennie Kruize aan de kant gezet.

@Kyran

ik denk dat je bij de Remonstrantse Gemeente even op adem kunt komen door afstand te nemen van de strakke regels uit je vorige gemeente en er zodoende in alle vrijheid achterkomt waar je zelf staat qua geloof, aangezien je zoekende bent.

die ruimte word je daar geboden.

je schreef:

De bedoeling van een belijdenis is volgens hen: "in voorzichtigheid en liefde de weg te wijzen en voor te lichten".

Verder moet men instemmen met een korte beginselverklaring:

Wat remonstranten met elkaar verbindt, is hun instemming met de Beginselverklaring. Deze korte verklaring spreekt uit dat de Remonstrantse Broederschap een geloofsgemeenschap is "die, geworteld in het evangelie van Jezus Christus en getrouw aan het beginsel van vrijheid en verdraagzaamheid, God wil eren en dienen".

Bron

In 2006 heeft men de volgende belijdenis opgesteld, dat vind ik wel mooi:

Wij beseffen en aanvaarden

dat wij onze rust niet vinden in de zekerheid van wat wij belijden,

maar in verwondering over wat ons toevalt en geschonken wordt;

dat wij onze bestemming niet vinden in onverschilligheid en hebzucht,

maar in wakkerheid en verbondenheid met al wat leeft;

dat ons bestaan niet voltooid wordt door wie we zijn en wat we hebben,

maar door wat oneindig groter is dan wij kunnen bevatten.

Door dit besef geleid, geloven wij in Gods Geest

die al wat mensen scheidt te boven gaat

en hen bezielt tot wat heilig is en goed,

opdat zij, zingend en zwijgend,

biddend en handelend,

God eren en dienen.

Wij geloven in Jezus, een van Geest vervulde mens,

het gelaat van God dat ons aanziet en verontrust.

Hij had de mensen lief en werd gekruisigd

maar leeft, zijn eigen dood en die van ons voorbij.

Hij is ons heilig voorbeeld van wijsheid en van moed

en brengt ons Gods eeuwige liefde nabij.

Wij geloven in God, de Eeuwige,

die ondoorgronde liefde is, de grond van het bestaan,

die ons de weg van vrijheid en gerechtigheid wijst

en ons wenkt naar een toekomst van vrede.

Wij geloven dat wij zelf,

zo zwak en feilbaar als wij zijn,

geroepen worden om

met Christus en allen die geloven verbonden,

kerk te zijn in het teken van de hoop.

Want wij geloven in de toekomst van God en wereld,

in een goddelijk geduld dat tijd schenkt

om te leven en te sterven en om op te staan,

in het koninkrijk dat is en komen zal,

waar God voor eeuwig zijn zal: alles in allen.

Aan God zij de lof en de eer

in tijd en eeuwigheid

Amen

ben ik met je eens.

als er mensen zijn die beweren dat dat niet christelijk is [geen gezonde leer] weet ik het ook niet meer.

wat je ook beslist: veel succes en als je die gemeente gaat bezoeken ben ik benieuwd naar je bevindingen.

want er kan van alles over gezegd worden, maar jij bent uiteindelijk diegene die er zelf wat over kan zeggen [of het bij je past] als je er geweest bent, aangezien geloof iets heel persoonlijks is

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Kyran

Zinprofiel is hét online e-magazine van vrijzinnige kerken en geloofsgemeenschappen in Nederland.

Deelnemende groepen zijn de remonstranten, doopsgezinden, vrijzinnige geloofsgemeenschap NPB en de vereniging van vrijzinnig protestanten VVP. Dit zijn kerkelijke gemeenschappen die een grote nadruk leggen op persoonlijke geloofsbeleving, verdraagzaamheid en vrijheid.

http://www.zinweb.nl/profiel

dan heb je een overzicht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
@Kyran

Zinprofiel is hét online e-magazine van vrijzinnige kerken en geloofsgemeenschappen in Nederland.

Deelnemende groepen zijn de remonstranten, doopsgezinden, vrijzinnige geloofsgemeenschap NPB en de vereniging van vrijzinnig protestanten VVP. Dit zijn kerkelijke gemeenschappen die een grote nadruk leggen op persoonlijke geloofsbeleving, verdraagzaamheid en vrijheid.

http://www.zinweb.nl/profiel

dan heb je een overzicht.

Dank je wel maran!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Oh in die geloofsbelijdenis kan ik me wel vinden hoor, daar niet van. Ik vraag me wel af in hoeverre die de Remonstrantse broederschap weerspiegelt.

hoezo zou deze niet de R.B. weerspiegelen?

Gebaseerd op mijn ervaring denk ik niet dat elke 'R.B.'er' deze belijdenis onderschrijft (dat hoeft waarschijnlijk ook niet). Maar dat is slechts gebaseerd op mijn ervaringen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 years later...
Remonstranten lopen hard terug in aantal. Het is vrijzinnig, want je mag geloven wat je wil fundamenten zijn er haast niet.

Het verbaast me niet dat de ledenaantallen teruglopen, dat zal toch voor meer christelijke kerken in Nederland opgaan? Of denk je dat het bij de Remonstranten specifiek komt doordat er bijna geen fundamenten zijn?

Op de website las ik dat bij de Remonstranten geen enkele belijdenis "onweersprekelijk gezag bezit". Dus je wordt inderdaad niet gepusht om iets te geloven. De bedoeling van een belijdenis is volgens hen: "in voorzichtigheid en liefde de weg te wijzen en voor te lichten".

Verder moet men instemmen met een korte beginselverklaring:

Wat remonstranten met elkaar verbindt, is hun instemming met de Beginselverklaring. Deze korte verklaring spreekt uit dat de Remonstrantse Broederschap een geloofsgemeenschap is "die, geworteld in het evangelie van Jezus Christus en getrouw aan het beginsel van vrijheid en verdraagzaamheid, God wil eren en dienen".

Bron

In 2006 heeft men de volgende belijdenis opgesteld, dat vind ik wel mooi:

Wij beseffen en aanvaarden

dat wij onze rust niet vinden in de zekerheid van wat wij belijden,

maar in verwondering over wat ons toevalt en geschonken wordt;

dat wij onze bestemming niet vinden in onverschilligheid en hebzucht,

maar in wakkerheid en verbondenheid met al wat leeft;

dat ons bestaan niet voltooid wordt door wie we zijn en wat we hebben,

maar door wat oneindig groter is dan wij kunnen bevatten.

Door dit besef geleid, geloven wij in Gods Geest

die al wat mensen scheidt te boven gaat

en hen bezielt tot wat heilig is en goed,

opdat zij, zingend en zwijgend,

biddend en handelend,

God eren en dienen.

Wij geloven in Jezus, een van Geest vervulde mens,

het gelaat van God dat ons aanziet en verontrust.

Hij had de mensen lief en werd gekruisigd

maar leeft, zijn eigen dood en die van ons voorbij.

Hij is ons heilig voorbeeld van wijsheid en van moed

en brengt ons Gods eeuwige liefde nabij.

Wij geloven in God, de Eeuwige,

die ondoorgronde liefde is, de grond van het bestaan,

die ons de weg van vrijheid en gerechtigheid wijst

en ons wenkt naar een toekomst van vrede.

Wij geloven dat wij zelf,

zo zwak en feilbaar als wij zijn,

geroepen worden om

met Christus en allen die geloven verbonden,

kerk te zijn in het teken van de hoop.

Want wij geloven in de toekomst van God en wereld,

in een goddelijk geduld dat tijd schenkt

om te leven en te sterven en om op te staan,

in het koninkrijk dat is en komen zal,

waar God voor eeuwig zijn zal: alles in allen.

Aan God zij de lof en de eer

in tijd en eeuwigheid

Amen

Bron

Wauw.... wat mooi dit. Ik kan me hier wel in vinden! :) Ik voel toch steeds meer dat ik moeite heb met t meer traditionele geloof. Zijn er mensen hier die weten of er in Amsterdam een zgn. Remonstrante gemeenschap is? Zal ook even op hun website kijken uiteraard.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid