Spring naar bijdragen

Kerst outreach 2011


Aanbevolen berichten

Breng geen dag door in eenzaamheid,
Aanvaard gewoon Gods aanwezigheid.

Afgelopen donderdag (22 december) heb ik meegedaan met de kerst outreach in Utrecht. Deze outreach wordt ieder jaar rond kerst georganiseerd met alle christelijke studentenverenigingen in Utrecht en houdt in dat je iets doet voor mensen; je gaat hen dienen. Er zijn dan verschillende projecten waar je je voor in kunt schrijven. Zo kon je bijvoorbeeld een beauty avond organiseren voor vrouwen in een opvang- of asielzoekerscentrum, een spelletjesavond organiseren voor verslaafden, brandweermannen of bus- en taxichauffeurs bedanken voor hun werk, chocolademelk uitdelen aan daklozen, afwassen bij studenten of rozen uitdelen op straat, aan zieken, ouderen of prostituees.
Ikzelf heb er voor gekozen om rozen uit te delen op straat. Met emmers vol rozen gingen we de stad in om ze in groepjes van twee of drie, of in je eentje, uit te delen, met name langs de oude gracht. Ik vond het best spannend, gelukkig ging er iemand met me mee!

Ik verbaasde me over de hoeveelheid mensen die geen roos wilde hebben. Ik had verwacht dat de meeste mensen wel een gratis roos zouden willen hebben. Veel mensen liepen ons dus gewoon voorbij of zeiden nee, maar er waren ook veel mensen die wel een roos wilden. Sommige mensen vonden het heel mooi wat we deden en werden er wat emotioneel van, enkelingen hadden een negatieve reactie. Ook waren er mensen die zeiden geen kleingeld te hebben en bij wie ik twee keer moest zeggen dat ze gewoon een roos mee mochten nemen.
Eigenlijk wel jammer dat in Nederland tegenwoordig zo verwacht wordt dat je echt overal voor betaalt daar je in de meeste gevallen ook voor alles moet betalen. Ook dat veel mensen geen roos wilden hebben duidt er misschien ook wel een beetje op dat er gedacht wordt dat je altijd iets van mensen terug moet hebben terwijl wij dat juist niet wilden.

Ik vond het best bijzonder om te doen en ik hoop dat mensen zich realiseren dat kerst niet enkel draait om lekker eten en drinken en cadeautjes onder een versierde boom. Ik heb (nog) niet echt gedurfd om net iets diepzinnigere gesprekken proberen te voeren en de rozen waren ook veel te snel op  naar mijn zin. Helaas toen we terug liepen zagen we her en der nog wel een enkele roos op straat of in de prullenbak liggen. Wellicht wilden die mensen niet onbeleefd zijn en geen ‘nee’ zeggen. Ondanks dat wil ik volgend jaar wel graag weer mee doen, al dan misschien met een ander project want het is iets moois als je iets voor anderen kan betekenen.

Zou jij er misschien ook over willen nadenken om iets voor een ander te betekenen? Vrijwilligerswerk is een mooi woord en slechts een enkele keer één of twee uurtjes eens in de paar weken kan al veel voor iemand betekenen.

Voor wie er in geïnteresseerd is en toch even niets te doen heeft; op donderdag 29 december wordt de kerst outreach uitgezonden op televisie, aangezien de EO er ook bij was om het te filmen. De uitzending is om 17:10 op Nederland 2, wie weet kom ik nog wel even voorbij in het beeld!

Gods zegen,

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid