Spring naar bijdragen

christen geworden


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Dopen wordt inderdaad in de kerk gedaan.

Ik zou eerst gewoon eens rondkijken en een kerk zoeken waar je je plek kan vinden. Zodra je een beetje aansluiting hebt kun je gaan nadenken over het dopen. Het is namelijk vaak wel een beetje de bedoeling dat als je je ergens laat dopen je ook in die kerk blijft en niet gelijk weer weg gaat o.i.d.

En welkom op het forum trouwens :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dopen wordt inderdaad in de kerk gedaan.

Ik zou eerst gewoon eens rondkijken en een kerk zoeken waar je je plek kan vinden. Zodra je een beetje aansluiting hebt kun je gaan nadenken over het dopen. Het is namelijk vaak wel een beetje de bedoeling dat als je je ergens laat dopen je ook in die kerk blijft en niet gelijk weer weg gaat o.i.d.

Op basis van welke Bijbeltekst(en) concludeer je dat?

(Ik schrijf dit omdat het belangrijk is te leven volgens de Bijbel (en wat de Bijbel zegt over dopen) en niet op basis van gewoonten.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik sluit me aan bij Chealder. Als je rond gaat kijken dan kun je je het beste beperken tot bijvoorbeeld de PKN, RKK en wat andere kleinere traditioneel protestantse gemeenschappen waaronder ook de oudere evangelische gemeenten.

Je wilt immers niet verzand raken in een extremistisch en/of sektarisch gebeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op basis van welke Bijbeltekst(en) concludeer je dat?

(Ik schrijf dit omdat het belangrijk is te leven volgens de Bijbel (en wat de Bijbel zegt over dopen) en niet op basis van gewoonten.)

Geen idee of daar exact een tekst over is, misschien dat er wel wat teksten zijn die er wat mee te maken hebben. Er schiet me nu in elk geval niets te binnen, maar zo goed ken ik de bijbel dan ook nog niet. Volgens mij is er echter wel een tekst die zegt dat het goed is om bij een geloofsgemeenschap te horen, of iets in die trant.

Ik kan me wel voorstellen dat je als kerk het liefst mensen doopt die bij die kerk horen of zich daarbij willen aansluiten. Maar wellicht dat het ook wel mogelijk is om enkel gedoopt te worden in een kerk en je er verder niet bij aan te sluiten.

En desondanks kan het ook gewoon heel informatief zijn en je blik verbreden door te gaan kerkshoppen, daarom wil ik het ook gaan doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vroeger werden duizenden mensen gewoon in de rivier gedoopt. Dopen in de kerk is meer wat ze er van gemaakt hebben. Ikzelf wil ook (al een poos) gedoopt worden, echter niet in een kerk. Waarom niet ? Omdat de kerk vaak voorwaarden stelt; lid worden, eerst gesprekken etc.

Dopen is het gevolg van je geloof en Christen zijn en zeker iets moois, maar het is geen toegangskaartje hoor. Daarmee bedoel ik, kijk rustig rond en probeer God te volgen daarin. Het is iets speciaals.

Ik ben van mening dat een ieder die gelooft iemand kan dopen waar dan ook. En ik ben zelf nog steeds op zoek naar iemand die dat wil doen. (dmv onderdompeling)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op basis van welke Bijbeltekst(en) concludeer je dat?

(Ik schrijf dit omdat het belangrijk is te leven volgens de Bijbel (en wat de Bijbel zegt over dopen) en niet op basis van gewoonten.)

Geen idee of daar exact een tekst over is, misschien dat er wel wat teksten zijn die er wat mee te maken hebben. Er schiet me nu in elk geval niets te binnen, maar zo goed ken ik de bijbel dan ook nog niet. Volgens mij is er echter wel een tekst die zegt dat het goed is om bij een geloofsgemeenschap te horen, of iets in die trant.

Ik kan me wel voorstellen dat je als kerk het liefst mensen doopt die bij die kerk horen of zich daarbij willen aansluiten. Maar wellicht dat het ook wel mogelijk is om enkel gedoopt te worden in een kerk en je er verder niet bij aan te sluiten.

En desondanks kan het ook gewoon heel informatief zijn en je blik verbreden door te gaan kerkshoppen, daarom wil ik het ook gaan doen.

Dit zegt de Bijbel er bijvoorbeeld over ;)

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:36 En terwijl zij onderweg waren, kwamen zij bij een water, en de kamerling zeide: Zie, daar is water; wat is ertegen, dat ik gedoopt word? 37 [En hij zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd. En hij antwoordde en zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.] 38 En hij liet de wagen stilhouden en beiden daalden af in het water, zowel Filippus als de kamerling, en hij doopte hem. 39 En toen zij uit het water gekomen waren, nam de Geest des Heren Filippus weg en de kamerling zag hem niet meer, want hij ging zijn weg met blijdschap.

Daarnaast vraag ik me af op basis van welke Bijbeltekst(en) je zou kerkshoppen, maar dat is eerder geschikt voor een ander topic *:}

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben van mening dat een ieder die gelooft iemand kan dopen waar dan ook. En ik ben zelf nog steeds op zoek naar iemand die dat wil doen. (dmv onderdompeling)

Ik heb meerdere contacten in België/Zuid-Nederland. Ik kan je met mensen in contact brengen over dit onderwerp. Je mag hierover contact met me opnemen via een persoonlijk bericht o.i.d. .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Miesje, bij ons in de kerk/gemeente gebeurt dopen via onderdompeling. normaal vroeger in een gewoon bad, maar nu leggen ze de laatste hand aan een echte doopkuip. (er is bij ons een podium (dus verhoging) en ze hebben er een doopvont onder gebouwd).

het is wel in Affligem (België)

Ik denk trouwens niet dat er ergens in de Bijbel vermeld staat dat je je "moet" laten dopen in een gemeente. Er staat enkel dat je je "moet" laten dopen, waar maakt (denk ik) eerlijk gezegd niet uit. Zolang je het doet met volle wil en overtuiging.

Net zoals hiernet iemand zei: in de rivier. bij ons in de gemeente in een gewoon bad...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Miesje, bij ons in de kerk/gemeente gebeurt dopen via onderdompeling. normaal vroeger in een gewoon bad, maar nu leggen ze de laatste hand aan een echte doopkuip. (er is bij ons een podium (dus verhoging) en ze hebben er een doopvont onder gebouwd).

het is wel in Affligem (België)

Ik denk trouwens niet dat er ergens in de Bijbel vermeld staat dat je je "moet" laten dopen in een gemeente. Er staat enkel dat je je "moet" laten dopen, waar maakt (denk ik) eerlijk gezegd niet uit. Zolang je het doet met volle wil en overtuiging.

Net zoals hiernet iemand zei: in de rivier. bij ons in de gemeente in een gewoon bad...

moeten niet nee, t'is net wat ik zei; geen toegangskaartje ofzo, maar daarom nog wel van veel waarde.

Ja, ik heb dat ook eens gevraagd in een baptisten gemeente, maar ze zouden dan eerst op bezoek komen om te 'oordelen' of ik wel echt zeker wist etc. en ik zou daar ingeschreven zijn enz. Dat wil ik allemaal niet. Is dat bij jullie niet ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Enkele bijdragen gaan mijn inziens regelrecht tegen de 12 artikelen (apostolische geloofsbelijdenis) in. Terwijl dat een fundament is van dit forumonderdeel. Onchristelijk anarchisme past beter in het onderdeel 'levensbeschouwing'.

Vreemd. Ik ben alleen nog maar posts tegengekomen die niet in strijd zijn met de 12 artikelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Enkele bijdragen gaan mijn inziens regelrecht tegen de 12 artikelen (apostolische geloofsbelijdenis) in. Terwijl dat een fundament is van dit forumonderdeel. Onchristelijk anarchisme past beter in het onderdeel 'levensbeschouwing'.

Vreemd. Ik ben alleen nog maar posts tegengekomen die niet in strijd zijn met de 12 artikelen.

ik vraag me, met schrik af, of het over mijn post gaat. maar ik zou niet weten wat ik fout zou gezegd hebben

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zo zie je maar vogel12. Dit topic is wat je van het christendom kunt verwachten: Je stelt een vraag en vervolgens krijg je allemaal christenen die elkaar in de haren vliegen en heeft het nog weinig meer te maken met waar het aanvankelijk over ging. :)

met andere woorden: Christenen zijn ook maar gewoon mensen |P:# , geen haar beter :E

Link naar bericht
Deel via andere websites
Enkele bijdragen gaan mijn inziens regelrecht tegen de 12 artikelen (apostolische geloofsbelijdenis) in. Terwijl dat een fundament is van dit forumonderdeel. Onchristelijk anarchisme past beter in het onderdeel 'levensbeschouwing'.

Vreemd. Ik ben alleen nog maar posts tegengekomen die niet in strijd zijn met de 12 artikelen.

ik vraag me, met schrik af, of het over mijn post gaat. maar ik zou niet weten wat ik fout zou gezegd hebben

Nee, ik heb jouw post ook bekeken, maar ben daar niets vreemds tegengekomen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen

En vervolgens komen er allemaal berichten die vooral duiden om het niet conformeren naar de gemeenschap der heiligen, oftewel de (lokale) geloofsgemeenschap als we het ruim nemen. Ketterij mijn inziens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen

En vervolgens komen er allemaal berichten die vooral duiden om het niet conformeren naar de gemeenschap der heiligen, oftewel de (lokale) geloofsgemeenschap als we het ruim nemen. Ketterij mijn inziens.

Volgens mij posten de mensen hier in lijn met de gemeenschap der heiligen, oftewel de (lokale ) gemeenschap. Er lijkt me derhalve (gelukkig) geen sprake van ketterij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan je wel rondleiden in mijn kerk. Ik woon ook in Rotterdam en zou met veel plezier jouw mijn kerk laten zien. Zodat je kan kijken als het leuk is of niet. Het is namelijk dichtbij de stad. Bij mijn kerk zijn er ook vaak doopdiensten waarvoor je je kan opgeven, maar je kan altijd nog een doop door iemand kunnen doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vroeger werden duizenden mensen gewoon in de rivier gedoopt. Dopen in de kerk is meer wat ze er van gemaakt hebben. Ikzelf wil ook (al een poos) gedoopt worden, echter niet in een kerk. Waarom niet ? Omdat de kerk vaak voorwaarden stelt; lid worden, eerst gesprekken etc.

Dopen is het gevolg van je geloof en Christen zijn en zeker iets moois, maar het is geen toegangskaartje hoor. Daarmee bedoel ik, kijk rustig rond en probeer God te volgen daarin. Het is iets speciaals.

Ik ben van mening dat een ieder die gelooft iemand kan dopen waar dan ook. En ik ben zelf nog steeds op zoek naar iemand die dat wil doen. (dmv onderdompeling)

Ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch dat je voordat je gedoopt wordt eerst gesprekken hebt. Ook in de tijd dat de apostelen veel mensen doopten was dat altijd nadat ze in zekere zin geloofsonderricht hadden genoten. Ik denk dat het ontzettend belangrijk is dat je weet waarvoor je kiest, wat de doop betekent etc. Het lid worden van een kerkgemeenschap hoort juist bij de Doop! In het Doopsel word je kind van God, je wordt opgenomen in een familie die gevormd wordt door Zijn Kerk.

Zelf ben ik afgelopen jaar gedoopt. Voorafgaand aan mijn doop het ik eerst 1,5 jaar lang catechese gehad. En soms was dat ontzettend lang! Ik verlangde ernaar om gedoopt te worden en zag in eerste instantie ook niet zo goed in waarom dat in de Paasnacht in een volle kerk moest gebeuren. Mijn Doop was toch iets tussen mij en God? Gewoon op een zondagmiddag achter in de kerk leek me ook wel prima. Maar gedurende de tijd dat ik catechese ging ik me steeds meer verbonden voelen met hetgeen dat er in de kerk gebeurt en met de mensen die er komen. En uiteindelijk ben ik ontzettend blij dat ik afgelopen jaar in de Paasnacht opgenomen mocht worden in de Kerk met alles en iedereen die daarbij horen.

Dankzij alle gesprekken heeft mijn geloof funderingen gekregen en er zijn een heleboel lieve mensen waarmee ik mijn geloof kan delen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Blazen jullie de vraag van de TS niet (veel) te veel op? Het enige wat hij zegt is 'ik ben christen geworden en ik wil graag gedoopt worden'. Ik vind het jammer dat er meteen een flinke subdiscussie ontstaat over het je laten dopen zonder kerk. Terwijl het nog zeer de vraag is of de TS daar op uit is. Stuur die jongen/meisje gewoon naar een kerk en daar weten ze er wel raad mee. Wat dat betreft vind ik de tip van Lillojon nog het beste. Doen, vogel12!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een alternatief zou nog kunnen zijn om je aan te sluiten bij een groep die start met een Alpha-cursus (een cursus bedoeld om je geloofsleven wat te verdiepen/nader kennis te maken met het christelijke geloof).

In Rotterdam lopen momenteel meerdere van die cursussen, en ik zag op de website dat er ook nog een aantal gaan starten: http://www.alpha-cursus-rotterdam.nl/

Het geeft je meteen een kans om met mede-christenen en andere geinteresseerden in contact te komen... Misschien wel van verschillende kerkgenootschappen (zodat je je eens rustig kan oriënteren)...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid