Spring naar bijdragen

20 kinderen in St. Joseph doodgemaakt


Aanbevolen berichten

zie hier het verslag van een oud hoofd-verpleegkundige , die beweert van een broeder gehoord te hebben, dat in de jaren 50 in de Limburgse inrichting 20 kinderen vermoord zijn door een medewerken van broeder Augustinus.

een van horen zeggen verhaaltje, waar ik weinig van geloof.

vraag me af waarom de kinderen dood moesten

Link naar bericht
Deel via andere websites

De in de media breed uitgemeten beschuldiging over het meisjesinternaat Sint-Anna bleek ook een broodje aap. Evengoed melde het CBS dat de jongeren in het jongensinternaat allemaal een natuurlijke dood gestorven waren. Helaas haalt dat ook slechts pagina 14 in de krant terwijl de beschuldigingen steevast grot uitgemeten op de voorpagina staan.

We moeten dus maar afwachten wat hier van waar is. Waarschijnlijk wel weer weinig en blijft het bij de verdachtmaking. De o zo gewenste schade aan de katholieke Kerk is echter al weer gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

We moeten dus maar afwachten wat hier van waar is. Waarschijnlijk wel weer weinig en blijft het bij de verdachtmaking. De o zo gewenste schade aan de katholieke Kerk is echter al weer gedaan.

niks, als het aan mij ligt.

de RKK is al een geruim aantal jaren mikpunt van vernedering, en verdachtmakingen op divers gebied.

wat ervan waar is moet ieder maar voor zichzelf uitmaken

Link naar bericht
Deel via andere websites
een van horen zeggen verhaaltje, waar ik weinig van geloof.

vraag me af waarom de kinderen dood moesten

Het bij elkaar zetten van heel veel zieke kinderen op één zaal kan fatale gevolgen hebben. Een verhaal uit de tweede of derde hand dat na 50 jaar verteld wordt lijkt me in zichzelf niet erg overtuigend.

Het OM heeft de beste man opgeroepen voor verhoor. Ik neem aan dat ze wel tot een oordeel kunnen komen over de betrouwbaarheid ervan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kwestie riep bij mij ook vragen op toen ik erover las en ben even gaan googlen, toen het "nieuwtje" ineens weer als sneeuw voor de zon verdwenen was. Mooi dat er nog kritische mensen zijn hier op dit forum. De journalistiek verschuilt zich vaak achter aanhalingstekens, maar elke journalist weet dat de lezer die '' '' niet ziet en alles gewoon gelooft. Niet elke lezer dus gelukkig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Welk vreselijk nieuws?

Hey Jaquet, ik bedoel dit nieuws, ik had het net gelezen op Zita nieuws, kom hier op het forum en lees het weer. Dit staat op Zita nieuws:

"Broeder zei dat 20 kinderen gedood werden in 'sterfkamertje' van instelling Heel"

05 september 2011, 13:52

"In de Nederlands-Limburgse instelling Huize Sint Joseph, in Heel, werden twintig kinderen vermoord." Dat zegt een ex-medewerker van de psychiatrische inrichting.

Volgens Nico van Hout, oud-hoofdverpleegkundige, was er in het gebouw een "sterfkamertje". Dat zou hem in 1969 door broeder Augustinus getoond zijn. Augustinus zou de man daarbij toevertrouwd hebben dat zijn voorganger er twintig kinderen doodde. Van Hout zegt de broeder als een betrouwbare bron te beschouwen.

Het Nederlandse Openbaar Ministerie voert momenteel een onderzoek uit naar de dood van 34 jongens, die tussen 1952 en 1954 in het opvangtehuis stierven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat zeg ik, wat is er nu aan werkelijk, hard nieuws? We hebben een (hoogbejaarde?) hoofdverpleegkundige die na bijna een halve eeuw zwijgen komt met iets wat hij niet zelf heeft gezien, maar van een "broeder" heeft gehoord in 1969 over gebeurtenissen die nog weer eens 15-17 jaar daarvóór gebeurd zijn. En we hebben een OM dat onderzoek doet naar dit gerucht.

Natuurlijk, als het klopt, dan is het vreselijk. Maar veruit de meeste geruchten, zeker als ze al tientallen jaren in het verleden liggen, blijken niet of slechts voor een zeer klein deel op waarheid te berusten. Eerst maar eens onderzoeken dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, volgens het nieuws op Zita is er een onderzoek gestart. Je kan het terug vinden in de laatste zin.

"Het Nederlandse Openbaar Ministerie voert momenteel een onderzoek uit naar de dood van 34 jongens, die tussen 1952 en 1954 in het opvangtehuis stierven".

Link naar bericht
Deel via andere websites

http://brandpunt.kro.nl/seizoenen/2011/ ... _van_hout/

Ook een linkje, interessant interview met die Nico van Hout. Maar wat valt ervan te zeggen. Van Hout vond "broeder Augustinus" betrouwbaar, maar hoe goed is het inschattingsvermogen van Van Hout zelf? Het is een oprechte man, maar er blijven toch wel veel twijfels en veel vragen open staan. Een onderzoek zal ook weinig opleveren vrees ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens mij zijn er in die gehele periode totaal 34 jongens overleden. Het gerucht is nu dat er 20 opzettelijk zijn gedood. De overige 14 kunnen heel goed een natuurlijke dood zijn gestorven, maar ook dat moet onderzocht worden.
Door het Openbaar Ministerie. Niet door ideologische linkse journalisten die ieder gerucht opkloppen en meer bezig zijn met sensatie dan waarheidsvinding.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens mij zijn er in die gehele periode totaal 34 jongens overleden. Het gerucht is nu dat er 20 opzettelijk zijn gedood. De overige 14 kunnen heel goed een natuurlijke dood zijn gestorven, maar ook dat moet onderzocht worden.
Door het Openbaar Ministerie. Niet door ideologische linkse journalisten die ieder gerucht opkloppen en meer bezig zijn met sensatie dan waarheidsvinding.

Het is toch wel erg krom allemaal. Broeders (en zusters) die zich belangeloos ingezet hebben voor kinderen die de samenleving niet meer wou hebben worden nu aan de schandpaal genageld. Generaties broeders en zusters hebben duizenden verzorgd en onderwezen die anders dat niet zouden krijgen en aan hun lot overgelaten zouden worden. Voor het volk zijn ze allemaal slecht. En ook al zal straks blijken dat er niets vreemds is gebeurd (zoals bij die meisjes inrichting) dan nog zal men aannemen dat het toch met kwade opzet is voorgekomen.

Evengoed zijn ze alle 34 een natuurlijke dood gestorven (zoals de overlijdens akten ook uitwijzen overigens) dat zal het volk niets uitmaken en de media zullen gewillig die bodem van haat jegens de katholieke Kerk voeden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het volgende stukje vond ik ook wel treffend:

Doofpot?

"De broeders verdienen een standbeeld." De getuigenissen over de gang van zaken in de psychiatrische inrichting in Heel klinken nu heel wat anders dan enkele weken geleden.

Toen, bij het bekend worden van het opmerkelijk hoge aantal sterfgevallen in het voormalige 'Sint Joseph' begin jaren vijftig, grossierden de media in gruwelverhalen. Uit de Brandpunt-reportage van afgelopen zondag blijkt dat de broeders met geringe middelen (in de naoorlogse crisistijd) en de toen nog beperkte inzichten hun uiterste best hebben gedaan voor 'hun' jongens.

Volgens de eerste berichten zou één broeder verantwoordelijk zijn geweest voor het hoge aantal doden bij gebrek aan kennis en inzicht. Daarbij valt te denken aan het niet onderkennen van bijvoorbeeld longontsteking. Bij zulke kwetsbare mensen, onder wie ex-tbc-patiënten, kan dat gemakkelijk fataal zijn. En hartfalen, waar sprake van zou zijn, is één van de symptomen van het syndroom van Down.

Veertig jaar na de vermeende ontboezeming van de als 'heilig' omschreven broeder Augustinus weten we niet precies wat hij bedoeld heeft toen hij zei dat zijn voorganger er zoveel had 'doodgemaakt'. Bedoelde hij 'actief' of 'dood door schuld'? En was daar sprake van als de bewuste broeder inderdaad ondeskundig was?

Stel nu – er is nog geen flintertje bewijs – dat de bewuste broeder het leed niet heeft kunnen aanzien en daadwerkelijk euthanasie heeft gepleegd? Wat betekent het dan dat hij destijds toch niet is vervolgd terwijl dat toen toch absoluut taboe was?

Het onderzoek naar deze verjaarde en waarschijnlijk nauwelijks bewijsbare zaak gaat nog maanden duren.

De waarheid is een groot goed, zeker nu de zaak wereldkundig is gemaakt. Maar een dergelijke inzet van mensen en middelen voor een niet meer te vervolgen zaak gaat wringen als tegelijkertijd justitieel onderzoek uitblijft naar het infectieschandaal in het Maasstadziekenhuis, waar bestuur en directie maandenlang verzwegen dat er een gevaarlijke resistente bacterie heerste en waardoor afgelopen jaar 27 patiënten zouden zijn overleden.

Of naar de hoogste ambtenaar bij Justitie J.D., die deze week voor de zoveelste keer is beschuldigd van verkrachting van minderjarige jongens. Er is tevens aangifte tegen de topambtenaar gedaan wegens betrokkenheid bij "opzettelijke wederrechtelijke vrijheidsberoving" omdat hij iemand zou hebben laten veroordelen om zijn dubieuze seksuele escapades te verbergen.

De vele keren dat de hoogste Justitie-ambtenaar in opspraak is gekomen – het zijn niet de minsten die hem beschuldigden - zou het om complottheorieën gaan, aldus achtereenvolgende ministers van justitie op Kamervragen.

Vreemd. Terwijl de katholieke Kerk seksueel misbruik erkent en bewust een onafhankelijke Commissie Deetman instelt wordt die op voorhand niet onafhankelijk genoeg gevonden. Tegelijk zou het normaal zijn dat Justitie het eigen vlees mag keuren. Zelfs wanneer dat betekent dat als de beschuldigingen tegen D. waar zijn, Justitie zelf met een ernstige doofpotcultuur kampt.

Bron: http://www.katholieknieuwsblad.nl/opini ... fpot?.html

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid