Spring naar bijdragen

De metalbijbel: 'Metal heeft mijn leven gered '


Aanbevolen berichten

[preview]Halloween dit jaar duister? Echt niet. Op 31 oktober, het feest van de duisternis, komt in Nederland de Metalbijbel uit. Goed nieuws dus met Halloween.[/preview]

De Metalbijbel mag dan duister en morbide ogen, hij draait pagina voor pagina toch om het meest positieve verhaal in de wereldgeschiedenis. De Metalbijbel, een geïllustreerde uitgave op zakformaat, combineert het Nieuwe Testament met interviews met bijvoorbeeld leden van Korn, Stryper en Iron Maiden. Thema’s als 'Wie is Jezus?', 'Wat is de bijbel?', geloof en gebed staan centraal, en worden constant geïnterpreteerd op metal-eske manieren. De pagina’s met interviews en persoonlijke verhalen zijn glossy, het design is volledig metal-wise.

De reden voor deze bijbel is o.a. de beweging die gaande lijkt te zijn van metalhero's die zich tot het christendom bekeren. De afgelopen jaren zijn meerdere metalhero's zoals Nicko McBrian (Iron Maiden), Brian Welch (Korn), Neal Morse, Peter Baltes (Accept), Dan Spitz (Anthrax), Alice Cooper en Dave Mustaine (Megadeth). Daarnaast zijn er een aantal grote metalbands die christen zijn of zich enigszins verbonden voelen met het christendom. Denk hierbij aan bands als As I Lay Dying, Norma Jean en Killswitch Engage.

Jaïr Sagström van Stichting Reck: “Metal heeft mijn leven gered! Althans mijn leven als christen. Ik ben zelf jarenlang fervent metalhead geweest, en juist toen hebben veel bands me geholpen om mijn geloof te vinden. Bands als Stryper, Believer en Bloodgood hebben me geïnspireerd om op zoek te gaan naar de bovennatuurlijke realiteit en de relevantie van de bijbel en Jezus Christus. Hun muziek en teksten bevestigden op een 'coole' en 'relevante' manier de bovennatuurlijke dingen die ik ervoer toen ik opgroeide als tiener.â€

Dat Reck juist voor metalheads een bijbel uitbrengt, is een duidelijke keuze geweest, vertelt hij. Teksten van metalmuziek staan bol van symboliek, van grote woorden over bovennatuurlijke zaken. Zo ook de bijbel; de evangelieschrijvers en apostelen waren niet vies van dat groteske.â€

Het succes van de Metalbijbel is internationaal beproefd. De uitgave die twee jaar geleden in metal-bakermat Zweden door Bible for the Nations werd uitgegeven, is inmiddels een favoriet onder festivalbezoekers. En een artikel in een dagblad trok zelfs de interesse van internationale media: zo’n vijftig internationale kranten en websites sprongen op de bandwagon van Metalbijbel-aandacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid