Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Over wat gaat de volgende bijbel verzen? Iemand die uitleg kan geven..

Ezechiel 37

21 Spreek dan tot hen: Zo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik zal de kinderen Israëls halen uit het midden der heidenen, waarhenen zij getogen zijn, en zal ze vergaderen van rondom, en brengen hen in hun land;

22 En Ik zal ze maken tot een enig volk in het land, op de bergen Israëls; en zij zullen allen te zamen een enigen Koning tot koning hebben; en zij zullen niet meer tot twee volken zijn, noch voortaan meer in twee koninkrijken verdeeld zijn.

23 En zij zullen zich niet meer verontreinigen met hun drekgoden, en met hun verfoeiselen, en met al hun overtredingen; en Ik zal ze verlossen uit al hun woonplaatsen, in dewelke zij gezondigd hebben, en zal ze reinigen; zo zullen zij Mij tot een volk zijn, en Ik zal hun tot een God zijn.

24 En Mijn Knecht David zal Koning over hen zijn; en zij zullen allen te zamen één Herder hebben; en zij zullen in Mijn rechten wandelen, en Mijn inzettingen bewaren en die doen.

25 En zij zullen wonen in het land, dat Ik Mijn knecht Jakob gegeven heb, waarin uw vaders gewoond hebben; ja, daarin zullen zij wonen, zij en hun kinderen, en hun kindskinderen tot in eeuwigheid, en Mijn Knecht David zal hunlieder Vorst zijn tot in eeuwigheid.

26 En Ik zal een verbond des vredes met hen maken, het zal een eeuwig verbond met hen zijn; en Ik zal ze inzetten en zal ze vermenigvuldigen, en Ik zal Mijn heiligdom in het midden van hen zetten tot in eeuwigheid.

27 En Mijn tabernakel zal bij hen zijn, en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.

28 En de heidenen zullen weten, dat Ik de HEERE ben, Die Israël heilige, als Mijn heiligdom in het midden van hen zal zijn tot in eeuwigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat over de terugkeer van de stammen uit de Babylonische wegvoering. Er waren voor de wegvoering twee rijken, het 10 stammenrijk (Koninkrijk Israël) en het 2 stammenrijk (Koninkrijk Juda). Het eerste rijk is door de Assyriërs weggevoerd, het tweede door de Babyloniërs.

Wikipedia[/url]":1rambezg]Koninkrijk Juda

1rightarrow.png Zie Koninkrijk Juda voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Na deze opdeling werden de stammen Juda, Simeon en Benjamin, samen met de Levieten die de tempeldienst verrichtten, bekend onder de naam het koninkrijk Juda, met als hoofdstad de oude hoofdstad Jeruzalem, en werden de inwoners Judeeërs genoemd, wat in het Nederlands joden werd. Oorspronkelijk waren de Joden (Judeeërs) alleen de leden van de stam Juda maar later werd de naam voor de inwoners van het koninkrijk Juda gebruikt, waarin ook veel leden van de andere stammen woonden, en de afstammeling daarvan.

[bewerken] Koninkrijk Israël

1rightarrow.png Zie Koninkrijk Israël voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

De overige 10 stammen bleven bekend onder de naam koninkrijk Israël, met de nieuwe hoofdstad Samaria, en werden ook nog altijd Israëlieten genoemd. Waarschijnlijk bleef deze benaming in stand omdat zij ook de grootste groep in bevolkingsaantal bleven. In 722 v.Chr. werd het noordelijke rijk veroverd door de Assyriërs en de meeste inwoners werden weggevoerd naar het Assyrische rijk. Na de wegvoering van de 10 stammen van het koninkrijk Israël kwam de naam Israëlieten op de achtergrond vergeleken bij Judeeërs (Joden). Later werd Israëliet een synoniem voor Jood en verdween het oorspronkelijke onderscheid

21 Spreek dan tot hen: Zo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik zal de kinderen Israëls halen uit het midden der heidenen, waarhenen zij getogen zijn, en zal ze vergaderen van rondom, en brengen hen in hun land;
Uit de wegvoering (ook wel ballingschap) uit het midden van de vollkeren en terug brengen naar het Beloofde Land (daar gaan de boeken Ezra en Nehemia over).
22 En Ik zal ze maken tot een enig volk in het land, op de bergen Israëls; en zij zullen allen te zamen een enigen Koning tot koning hebben; en zij zullen niet meer tot twee volken zijn, noch voortaan meer in twee koninkrijken verdeeld zijn.
Er zullen geen twee koningen meer zijn, maar één koning. Na de heerschappij van Salomo was er de splitsing en waren er twee koningen. Bijvoorbeeld Jerobeam en Rehabeam. Daarnaast, is het een profetie over de komst van de Koning der Koningen, de Messias, Gods Zoon Jezus Christus.
23 En zij zullen zich niet meer verontreinigen met hun drekgoden, en met hun verfoeiselen, en met al hun overtredingen; en Ik zal ze verlossen uit al hun woonplaatsen, in dewelke zij gezondigd hebben, en zal ze reinigen; zo zullen zij Mij tot een volk zijn, en Ik zal hun tot een God zijn.
Vooral in het 10 stammenrijk was een surrogaat/syncretische religie ontstaan met elementen uit het 'geloof der vaderen' en de heidense godsdiensten. Zo was er de kalverendienst in Dan en Bethel.
24 En Mijn Knecht David zal Koning over hen zijn; en zij zullen allen te zamen één Herder hebben; en zij zullen in Mijn rechten wandelen, en Mijn inzettingen bewaren en die doen.
Jezus Christus is de meerdere David.
25 En zij zullen wonen in het land, dat Ik Mijn knecht Jakob gegeven heb, waarin uw vaders gewoond hebben; ja, daarin zullen zij wonen, zij en hun kinderen, en hun kindskinderen tot in eeuwigheid, en Mijn Knecht David zal hunlieder Vorst zijn tot in eeuwigheid.

26 En Ik zal een verbond des vredes met hen maken, het zal een eeuwig verbond met hen zijn; en Ik zal ze inzetten en zal ze vermenigvuldigen, en Ik zal Mijn heiligdom in het midden van hen zetten tot in eeuwigheid.

27 En Mijn tabernakel zal bij hen zijn, en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.

28 En de heidenen zullen weten, dat Ik de HEERE ben, Die Israël heilige, als Mijn heiligdom in het midden van hen zal zijn tot in eeuwigheid.

Niet alle profetieën lijken (maar het is vroeg op de dag en ik doe dit uit mijn hoofd) uitgekomen. Aan de ene kant lijken er nu twee volkeren te zijn, terwijl het er maar één is in Jezus Christus. 'Israël' heeft de Messias nog niet aangenomen.

Verder nu even niets, ik zal mijn gedachten laten gaan over de 'landsbelofte' en het 'heiligdom in het midden van hen'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad waren er 2 koninkrijken, Israel en Juda. Rond 718-715 voor Christus werd Israel afgevoerd naar Assyrie. 130 jaar later (-585) werd Juda afgevoerd naar Babylon. Als je echter Psalm 89 leest (en ook delen van Koningen en Kronieken en Jeremia) zie je dat God aan David beloofd heeft dat er door alle eeuwen heen een zoon van David over Israelieten zal heersen. Na de wegvoering van Juda was er echter geen koning meer (koning Zedekia was de laatste) die over Israelieten (Joden) heerste, laat staan een zoon van David. Dit zou dan betekenen dat God Zijn gezworen eed niet nagekomen zou zijn. De waarheid moet dus anders zijn dan het lijkt. Immers, God doet altijd wat Hij zegt!

Voordat Israel en Juda gescheiden werden onder Rehabeam zei God tot Salomo:

1Ki 11:13 Doch Ik zal het gehele koninkrijk niet afscheuren; een stam zal Ik uw zoon geven, om Mijns knechts Davids wil, en om Jeruzalems wil, dat Ik verkoren heb.

Vanwege de belofte van Davids dynastie dat er voor eeuwig bleef een zoon van David over Isralieten heersen.

Israel verdween. Toen Juda verdween naar Babylon zou er geen koning meer zijn als God daar niet iets aan zou doen. Daartoe werd Jeremia aangesteld. Om de troon van David uit te rukken en ergens anders te planten.

SVV Jer 1:10 Zie, Ik stel u te dezen dage over de volken en over de koninkrijken, om uit te rukken, en af te breken, en te verderven, en te verstoren; [ook] om te bouwen en te planten

Juda heeft na de ballingschap nooit meer een koning gehad! Vanzelfsprekend moet er dus over een ander deel van de Israelieten een zoon van David koning zijn geworden. Maar Nebukadnezar had alle edelen van Juda en alle zonen van de koning terechtgesteld. Jeremiah had echter de dochter van de koning in zijn gezelschap; het amandeltwijgje!

SVV Jer 1:11 . Wijders geschiedde des HEEREN woord tot mij, zeggende: Wat ziet gij, Jeremia? En ik zeide: Ik zie een amandelroede.12 En de HEERE zeide tot mij: Gij hebt wel gezien; want Ik zal wakker zijn over Mijn woord, om dat te doen.

Jeremia had de dochters van de koning echter bij zich! (Jer 41:10) Tussen 585 voor Christus en vandaag zal er dus een zoon van David over (een deel van?) de verloren 10 stammen van Israel geregeerd hebben. Anders heeft God Zijn belofte gebroken, wat ondenkbaar is!

En op dit moment, wanneer Israel lang verdwenen en van God gescheiden is (een gescheiden vrouw mag niet weer trouwen tot haar ex man gestorven is, Christus sterft, herrijst en maakt Israel spoedig weer tot Zijn vrouw, de bruid) en Juda wordt opgeslokt door Nebukadnezar spreekt God een van de mooiste profetieen van de bijbel:

Jer 31:31 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israel en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken;32 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE;33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israel maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn. (zie ook Hevr. 8:8-10)

Uiteindelijk, eerst na 70 jaren Babylon en later in andere groepen (onder Ezra en Nehemia) keren de Joden weer terug naar Jeruzalem en herbouwen de verwoeste stad. Echter zonder koning! Zorobabel (of Zerubbabel) de zoon van Salathiel en een voorvader van Christus (Math. 1:12) was slechts gouveneur onder Cyrus, koning van Perzie. Een koning over Juda is er na -585 nooit meer geweest!

In 70 na Christus worden de Joden verstrooid over de aarde. Omdat zij de Sabbat houden blijven zij hun identiteit als 'Joden' behouden. De Israelieten zijn hun identiteit kwijt: Niemand weet wie of waar ze zijn...

Ooit zullen Israel en Juda, de 2 rijken weer samengevoegd worden. Dat kun je o.a. lezen in vers 16 van Eze. 37.

(Eerst zulllen Israel en Juda weer samengevoegd worden voordat Christus terugkomt en over geheel Israel zal heersen omdat Jezus nageslacht is van Chonja (Jechonia - zie Math. 1:12) en deze man als kinderloos is ingeschreven voor wat Davids troon in Juda aangaat (Jer. 22:30)).

Ezechiel 37 gaat over het herstellen van Israel en Juda. Na Jezus' dood en opstanding vroegen de discipelen Jezus hiernaar:

SVV Ac 1:6 . Zij dan, die samengekomen waren, vraagden Hem, zeggende: Heere, zult Gij in dezen tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten? 7 En Hij zeide tot hen: Het komt u niet toe, te weten de tijden of gelegenheden, die de Vader in Zijn eigen macht gesteld heeft

Het zijn dus spannende tijden vandaag de dag! Want al komt het ons niet toe de tijden of gelegenheden te weten die de Vader in Zijn eigen macht gesteld heeft, lang kan het niet meer duren!

Ik zou nog wel een paar A$-tjes vol kunnen schrijven, maar om een goed en duidelijk inzicht in het verschil tussen Israel en Juda te krijgen, en om veel meer inzicht in profetieen over dit onderwerp te krijgen, raad ik je aan dit boek te lezen (volg de link):

http://www.biblical-truth.com/nederland ... etieen.pdf

Gods zegen.

En een edit: Een ander parchtig boek over de tid van Jeremiah is "Ramses II en zijn tijd" van Immanuel Velikovsky

ISBN 90 202 3300 9

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toen Jezus in Juda rondging verwees Hij ook naar dit toekomstige Koningschap uit Ezechiel 37. In Judea, levend onder de Joden zij Hij:

SVV Jn 10:16 Ik heb nog andere schapen, die van dezen stal niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen; en zij zullen Mijn stem horen; en het zal worden een kudde, [en] een Herder.

"deze stal" is Juda, de andere schapen zijn, vanzelfsprekend, Israel. (De afgebroken takken. En natuurlijk met hen allen die op de olijfboom geent zijn). De mensheid is de akker, de schat is Israel. God koopt de hele akker om de schat!

SVV Ro 11:13 Want ik spreek tot u, heidenen, voor zoveel ik der heidenen apostel ben; ik maak mijn bediening heerlijk;14 Of ik enigszins mijn vlees tot jaloersheid verwekken, en enigen uit hen behouden mocht.

15 Want indien hun verwerping de verzoening is der wereld, wat zal de aanneming wezen, anders dan het leven uit de doden?

SVV Ro 11:23 Maar ook zij, indien zij in het ongeloof niet blijven, zullen ingeent worden; want God is machtig om dezelve weder in te enten.24 Want indien gij afgehouwen zijt uit den olijfboom, die van nature wild was, en tegen nature in den goeden olijfboom ingeent; hoeveel te meer zullen deze, die natuurlijke [takken] zijn, in hun eigen olijfboom geent worden?

Ro 11:26 En alzo zal geheel Israel zalig worden; gelijk geschreven is: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.

Rom 9:4 NBG) immers, zij zijn Israëlieten, hunner is de aanneming tot zonen en de heerlijkheid en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften:

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een beetje een late reactie maar, bedankt voor de reacties.

Ik heb nog een vraag..hoe wordt er door de christenen aangekeken tegen Ezechiël 40 tot 44 die volgens de joden zou gaan over een nieuwe tempel die gebouwd zou worden.. hoe zien jullie die verzen.. en zijn jullie het eens met de joden dat de messias een 3e tempel zal bouwen? Waarover gaan die verzen volgens de christenen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De derde tempel is het derde heiligdom en is het hart/lichaam van de gelovigen/christenen waarin de Heilige Geest woont.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:19 Of weet gij niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in u woont, die gij van God ontvangen hebt, en dat gij niet van uzelf zijt?

De onbekeerde joden weten echter niet dat God nu in gelovige/christelijke mensen woont en denken dat er daarom nog een gebouw moet komen als tempel voor God om in te wonen.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:24 De God, die de wereld gemaakt heeft en al wat daarin is, die een Heer is van hemel en aarde, woont niet in tempels met handen gemaakt, 25 en laat Zich ook niet door mensenhanden dienen, alsof Hij nog iets nodig had, daar Hij zelf aan allen leven en adem en alles geeft.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vond het volgende op wikipedia:

De katholieke Kerk leert dat de heropbouw van de derde tempel op de Tempelberg een gebeurtenis van de Eindtijd zou zijn, maar duidt aan dat de Messias in Jezus Christus reeds gekomen is, en dat de ware tempel van God gevonden wordt in de Kerk der christenen, het nieuwe Israël, en dat daarin het waar en voortdurend en wereldwijd offer, namelijk de Eucharistie, wordt opgedragen aan God, in éénheid en identiciteit met het kruisoffer op Golgotha.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tempelberg

Blijkbaar de katholieke kerk ondersteund dus dit principe, zijn hier ook katholieken eigenlijk op het forum, ik vraag mij af waar zij uit halen dat er een herbouw komt van de derde tempel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vond het volgende op wikipedia:

De katholieke Kerk leert dat de heropbouw van de derde tempel op de Tempelberg een gebeurtenis van de Eindtijd zou zijn, maar duidt aan dat de Messias in Jezus Christus reeds gekomen is, en dat de ware tempel van God gevonden wordt in de Kerk der christenen, het nieuwe Israël, en dat daarin het waar en voortdurend en wereldwijd offer, namelijk de Eucharistie, wordt opgedragen aan God, in éénheid en identiciteit met het kruisoffer op Golgotha.

Blijkbaar de katholieke kerk ondersteund dus dit principe, zijn hier ook katholieken eigenlijk op het forum, ik vraag mij af waar zij uit halen dat er een herbouw komt van de derde tempel?

Zover ik weet, is dat niet een typisch katholieke gedachte, maar zijn er ook protestanten die zeggen dat de joden een derde tempel willen bouwen, maar benoemen het ook als onterecht, aangezien de ware tempel nu het lichaam van de gelovige christen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weetje wat het is, ze halen Ezechiel 40 tot 44 aan, daarin worden allerlei maten genoemd etc.. dus hoe kan dat volgens jou dan slaan op het lichaam. Als je de passages leest, er worden maten genoemd etc en dat mensen hun hoofd niet kaal moeten scheren etc... hoe kunnen deze hoofdstukken spreken over het lichaam?

Ik vond het volgende op wikipedia:

De katholieke Kerk leert dat de heropbouw van de derde tempel op de Tempelberg een gebeurtenis van de Eindtijd zou zijn, maar duidt aan dat de Messias in Jezus Christus reeds gekomen is, en dat de ware tempel van God gevonden wordt in de Kerk der christenen, het nieuwe Israël, en dat daarin het waar en voortdurend en wereldwijd offer, namelijk de Eucharistie, wordt opgedragen aan God, in éénheid en identiciteit met het kruisoffer op Golgotha.

Blijkbaar de katholieke kerk ondersteund dus dit principe, zijn hier ook katholieken eigenlijk op het forum, ik vraag mij af waar zij uit halen dat er een herbouw komt van de derde tempel?

Zover ik weet, is dat niet een typisch katholieke gedachte, maar zijn er ook protestanten die zeggen dat de joden een derde tempel willen bouwen, maar benoemen het ook als onterecht, aangezien de ware tempel nu het lichaam van de gelovige christen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waar gaat dus Ezechiel 40 tot 44 over..iemand?

Het gaat over de bouw van de tempel. Aan het verhaal te lezen lijkt dit niet te gaan over het nieuwe Jeruzalem. Ik zie niets over de levensboom en daarnaast gaat het offeren gewoon door. In Hebr. wordt duidelijk gemaakt dat de offerdienst voorbij is omdat Jezus dat heeft volbracht. Het nieuwe verbond lijkt hier nog niet te zijn ingetreden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Blijkbaar de katholieke kerk ondersteund dus dit principe, zijn hier ook katholieken eigenlijk op het forum, ik vraag mij af waar zij uit halen dat er een herbouw komt van de derde tempel?
De katholieke Kerk heeft geen officiële leer over wat er in detail gaat gebeuren in de eindtijd. Wel de profetieën vervuld zullen worden. Er zijn ongetwijfeld een boel katholieke theologen en gelovigen zijn die denken dat er een tempel in Jeruzalem herbouwd zal worden als teken van deze eindtijd. Er zullen ongetwijfeld even zovelen zijn die daar niet in geloven.

De katholieke Kerk zal de bouw van zo'n tempel echter niet ondersteunen of tegenwerken. De kern is dat Christus de tempel is die drie dagen is herbouwd door de verrijzenis. Of er nu een tempel, een moskee of een filiaal van de Aldi op de Tempelberg staat maakt dan niets uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid